Perusteet: Mitä on Islamilainen lakioppi (Fiqh)


Mitä on Fiqh? 


Imaami Abu Hanifa sanoi: "'Fiqh' uskonnossa merkitsee tietoa siitä, mikä on ihmiselle hyödyksi ja siitä, mikä hänelle on haitaksi."

Imam Ghazali sanoi: "Fiqh on tietää tie Allahin, Kaikkivaltiaan luo." Eli tietää tie sekä tuonpuoleiseen, että maalliseen hyvään. 

Profetta SAWS opetti seuralaisilleen kysymällä, testaamalla näiden ymmärrystä, ja tenttaamalla heitä. Kaikille seuralaisille opetettiin eri tavoin ja erilaisin painoituksin. Kaikki heistä eivät siis olleet oppineiden tasolla. Kaikkien oletettiin osaavan perusasiat, ja sitten toisia koulutettiin enemmän ja nämä osasivat myöhemmin vastata kysymyksiin. 

Hadithissa sanotaan : "Valaiskoon Allah niiden kasvot, jotka kuulevat sanani, ymmärtävät ne täysin (sana, jota hadithissa käytetään on 'tulla säiliöksi' niille sanoille) ja sitten välittävät ne eteenpäin kuten he ne kuulivat..." Eli hadithin eteenpäin välittäminen vaati todellista ymmärrystä sen sisällöstä, ei ainoastaan kuullun toistamista (!). Vaaditaan siis tietoa, joka ei tule ilman oppimista. 

Oppimisprosessi: 

1. Kuullaan johdatus 
2. ymmärretään johdatus täysin (tullaan [vesi]säiliöksi tiedolle). Hadithissä käytetty vesisäiliön vertauskuva osoittaa myös sen, että 'veden' eli tiedon tulee olla puhdasta, kuten juomavesi, eli välittävän henkilön tulee olla puhdas sisäisesti eikä hän ei saa likaistaa vettä. 
3. Välitetään eteenpäin siten, miten kuultiin. Ei siis saa välittää tietoa tyrkyttäen siihen mukaan omia mielipiteitään. 

Tässä tulevat esiin myös oppineilta vaaditut ominaisuudet; emme voi ottaa vastaan tietoa uskonnostamme esimerkiksi ei-muslimilta  sillä 'tiedon veslisäiliö' ei ole tällöin sisäisesti puhdas. Voimme toki ottaa ei-muslimeilta vastaan  tietoa historiasta ja heidän näkemyksistään joistain asioista, mutta uskonnollinen ymmärrys tulee ottaa vastaan vain sellaisilta ihmisiltä, jotka ovat 'puhtaita'. 

Ominaispiirteitä Profeetan SAWS Tiedon kaudelle

1. Ilmoituksen etusijaisuus : profeetta SAWS odotti usein ilmoitusta ennen kuin vastasi kysymyksiin. Tähän perustuu se, että ensin etsimme kysymyksiimme vastausta Koraanista ja vasta sen jälkeen muista lähteistä. 

Kerrotaan, että kun juutalaiset tulivat kysymään Profeetalta SAWS ' kerro meille Allahista', Profeetta SAWS ei vastannut, vaan odotti ilmoitusta, vaikka kysymys olisi ollut helpoin mahdollinen. Tästä opimme:
-  että johdatuksesta puhuttaessa tulee meidän olla erityisen varovaisia; meidän ei tule vastata tällaisiin kysymyksiin ennen kuin olemme varmoja siitä, mitä Allah meiltä ko. tilanteessa haluaa
- että asioille tulee antaa aikaa; ei tule kiirehtiä, vaikka vastaus vaikuttaisi hyvinkin selkeältä. 
- On myös hyvä vastata 'en tiedä', mikäli emme ole 110% varmoja tiedostamme. (Kuten Imaami Malik opetti: "Opeta oppilaitasi sanomaan 'en tiedä'." )

Nykyään monet ihmiset julistavat milloin mitäkin uudistusta tai muutosta uskontoon, meidän tuleekin arvioida, osoittavatko nämä ihmiset yllämainittuja ominaisuuksia - edes ilmoituksessa pitäytymisen osalta?

Profeetan SAWS seuralaisten tiedetään tehneen toisinaan ijtihadia (lainopillista päättelyä) ja Profeettan SAWS hyväksyi tämän. (ts. he tekivät omia johtopäätöksiään uskonnollisista säädöksista, sitä samaa, mitä jotkut näistä "uudistajista" väittävät tekevänsä. Se ei kuitenkaan ole lainkaan sama asia, kuten huomaamme alla olevasta)

Sahabat toimivat näin vain jos: 
a) Seuralainen ei ollut lähellä Proeettaa tuona aikana eikä näin voinut kysyä häneltä. Tällöin hän teki oman päättelynsä perustuen omaamaansa tietoon ja Profeetta SAWS siitä kuultuaan hyväksyi tämän toimet, ja taas toisinaan korjasi heitä. Esimerkkejä on lukuisia. 

b) Seuralaiset olivat profeetan SAWS lähellä ja Profeetta SAWS itse käski jotakuta heistä tekemään jotain antamatta tarkkoja ohjeita ja hyväksyi ko. seuralaisen toimet. 

2. Toinen profeetan SAWS ajan ominaispiirre on ilmoitusten asteittainen tuleminen. Eli säännöt tulivat asteittain. Kuuluisin esimerkki on alkoholin kielto, aiheesta ilmoitettiin kolme jaetta ennen kuin se kokonaan kiellettiin.

Nykypäivän esimerkki tästä gradualismista voisi olla esimerkiksi hijaabiin pukeutumisen astettaisuus : monien on vaikeaa pukeutua heti "täyteen" hijabiin- tällöin muutos on parempi tehdä astettain - ettei se käy itselle ylivoimaiseksi. Samaten dawan (Islamin kutsumisen) on hyvä olla astettaista (tapauksesta riippuen).Muslimeilla on tapana olettaa joskus liikoja toisiltaan, kuitenkin astettainen Islamin viestin sisäistäminen on paljon parempi vaihtoehto, kuin äkillinen täyskäännös kaikilla elämän alueilla, joka johtaa usein loppuun palamiseen koko uskonnon osalta- tämä tarkoittaa kuitenkin sitä, että Islamin täysvaltainen harjoittaminen on päämäärä johon tulee tietoisesti pyrkiä, ei sitä että itselle vaikeita asioita lykkää vaan siksi, ettei niiden tekeminen huvita, vaikka niiden välttämättömyyden onkin jo sisäistänyt. -suom.huo

3. Kolmas ominaispiirre tuona aikana tiedon suhteen oli pätevän oppineen seuraaminen. Noudatetaan siis jaetta 'Kysykää muistutuksen saaneilta, mikäli ette itse tiedä'.(16:43). esimerkki tästä on myös se, että tiettyjä sahabeja lähettetiin eri alueille opettamaan. (Ali ja Mu'adh RA esim. lähetettiin Jemeniin.)

4. Neljäs tiedon ominaispiirre tuona aikana oli tiedon välittämisen tapojen vaihtelu eri tilanteissa. 

Esimerkkejä: 

- Eri ihmisiä puhutellaan eri tavoin, nuorille ja vanhemmille neuvot usein vaihtelevat. 

- Mietitään sanojen/asioiden seuraamuksia 

- Tuonpuoleisen hyöty oli aina etusijalla maallisen hyödyn edellä. 

Näiden loistavien ominaispiirteiden ansiosta (Profeetan johdatuksen ja opetuksen kautta) seuralaisista tuli paras kansakunta, joka ihmisten parista oli noussut, . 

Seuralaiset sitten taas vuorostaan välittivät a) tietoa ja b) ymmärrystä sen tiedon pohjalta eli 'Fiqh'iä.


Comments

Popular Posts