Perusteet; Mikä on Koraani?
Koraani
Mikä on Koraani?
Kielellisesti: Johtuu arabian sanasta Qara'a = lukea äneen
Muodollinen määritelmä: "Allahin Puhetta, joka välitettiin enkeli Gabrielin kautta Profeetta Muhammedille, arabiaksi, jotta se olisi todiste Lähettiläälle, ja johdatuksen kirja, jonka mukaan ihmisten tulee elää. Se on kirjattu mus-hafin (kirja) kansiin, alkaen surah al-Fatihasta (Avauksen suura) ja päättyen surah al-Nasiin (ihmisten suura) Koraanin lukua kutsutaan nimellä suura. Se on jäljittelemätön sanassa, merkityksessä ja johdatuksessa; ja suojeltu miltään muutokselta tai muunnokselta."
Toisinsanoen Koraani on:
- Allahin puhetta : alkujaan ei siis tekstiä tai kirjoitusta, tai jotain, jota Profeetta SAAS olisi itse keksinyt
- Ilmoitettu Enkeli Gabrielin välityksellä: Enkeli Gabriel (Jibrail) toimi sanansaattajana myös muille profeetoille, tästä opimme myös tiedon välityksen tärkeyden Islamissa (tästä poikkeuksena profeetta Musa (Mooses), jolle Allah puhui suoraan.suom.huom. )
- Profeetalle, Lähettiläälle : Profeetan 4 roolia (Koraanissa 3:164 Profeetan tehtäviksi on kerrottu 1) Koraanin resitointi -eli välittäminen 2) Ihmisten sydänten puhdistaminen - epäuskosta ja synnistä 3) Kirjan opettaminen - Koraanin selittäminen ihmisille 4) Hikman, viisauden opettaminen ihmisille - tällä tarkoitetaan profeetan SAAS elämäntapaa, eli sunnaa)
- Arabiaksi: koska:
*Arabian kieli otollinen monimuotoiselle puheelle
*Arabien sijainti oli merkittävä, kaupan keskus
*Arabit olivat etäämmällä aikansa merkittävistä kulttuurikeskuksista, ja siten muiden aatteiden turmeluksesta kauempana
*Ihmisenä Profeetta SAWS oli merkittävästä suvusta, kaikkien luottama
*Aikakausi oli otollinen, vaikutukset alkoivat levitä myös Arabiaan
- Todiste Profeetalle tämän sanoman aitoudesta
- Johdatuksen kirja - johdatuksen tarkoitus on antaa käytännöllisiä ohjeita ihmisille, jotta nämä voivat noudattaa Allahin tahtoa
- Koraani on muuttumaton ja kokonainen - joka sana ja kirjain on muuttumaton
- Massavälitetty (arabiaksi tawatur, ts. niin monen ihmisen aidoksi todistama jokaisessa välityksen vaiheessa, että on loogisesti mahdotonta uskoa näiden valehtelevan).
Ensimmäinen ja Viimeinen Ilmoitus
Ensimmäinen ilmoitus oli suuran 96 ensimmäiset 5 jaetta:
"1. Lue julki Herrasi nimeen, joka on luonut,
2. luonut ihmisen hyytyneestä verestä.
3. Lue! Sillä Herrasi on ylevin;
4. Hän, joka on opettanut käyttämään kynää,
5. opettanut ihmiselle sen, mistä tämä ei ennen tiennyt."
ja viimeinen ilmoitus suura numero 2, jae 281:
"Ja varokaa sitä päivää, jolloin teidän on palattava Jumalan luo. Silloin on jokainen sielu saapa täyden mitan mukaan, mitä on ansainnut, eikä ketään väärin tuomita."
Kuinka Koraani koottiin ja säilytettiin?
Koraanin säilyttämisessä oli kaksi eri tapaa jo Profeetan SAWS aikana: ulkoa muistaminen ja ylös kirjaaminen. Profeetalla oli tietyt seuralaiset, joille hän saneli suoraan läsnä ollessaan Koraania ja nämä kirjasivat sen ylös tuolloin. Lisäksi eri seuralaisilla oli omia henkilökohtaisia kopioita, joihin he toisinaan lisäilivät sanoja selitykseksi itselleen tai joissa saattoi olla virheitä, sillä niitä ei ollut tarkistettu. Huomioitavaa: Kun orientalistit tutkivat Koraanin varhaisia käsikirjoituksia, he eivät erottele näitä toisistaan, eli mitä oli kirjoitettu Profeetan SAWS läsnäollessa ja mitkä olivat henkilökohtaisia kopioita ja niiden jäljennöksiä.
(Kirjasuositus aiheesta: M.M. Al-Azami: The history of the Qur'anic script )
Abu Bakrin (Olkoon Allah häneen tyytyväinen) kalifaatin aikana:
Omar (Olkoon Allah häneen tyytyväinen) kerran sattui kuulemaan, että eräs mies jossain kaukaisessa maassa resitoi Koraania väärin, eikä alueella ollut Kirjaa tai opettajaa, jolta ihmiset olisivat voineet oppia oikein. Omar meni heti Abu Bakrin luo, ja kertoi tälle asiasta, jonka seurauksena Abu Bakr käski koota kaikki Profeetankin SAAS läsnäollessa ylöskirjatut Koraanin jakeet, jotta siitä muodostuisi yksi kokonainen kirja. Tätä sitten kopioitiin ja toimitettiin eri heimoille ja alueille.
Tämä kuvastaa Profeetan seuralaisten (sahaba) huolta Koraanin oikeanlaisesta säilyttämisestä. He noudattivat jo tuolloin vasta myöhemmin kiteytettyä sääntöä vahingon/pahan torjumiseksi, jota kutsutaan nimellä sadd al-dhara'i : ennaltaehkäiseminen - he eivät odottaneet, vahingon tapahtuvan ensin korjatakseen sen myöhemmin, vaan toimivat, ennen kuin mitään ehti tapahtua. Tuolloin elossa oli vielä satoja Koraanin ulkoa opetelleita seuralaisia, mutta he eivät tyytyneet vain tähän, vaan heti kuultuaan yhdestä virheestä, aloittivat toimenpiteet niiden estämiseksi.
Uthmanin (Olkoon Allah häneen tyytyväinen) kalifaatin aikana:
Monet profeetan SAAS seuralaisista olivat jo kuolleet, joten Uthman kokosi viimeisen ja lopullisen kopion Koraanista selkeiden kansien sisään (tuolloin kirjoitettiin nahan yms. päälle, joten aikaisemmat versiot, joita säilyttiin Profeetan SAWS vaimon, Hafsan, kotona eivät olleet yhdenkokoisia/-muotoisia.) Sadat sahabat kerääntyivät myös tarkistamaan, ettei mitään muutosta Koraanin tekstiin ollut tapahtunut, kuten Abu Bakrinkin aikana. (Mitään muutosta ei myöskään ollut tapahtunut).
(Kuvassa vanha Koraanin käsikirjoitus)
Koraanin jäljittelemättömyys
Todiste Jumalallisesta alkuperästä
Jäljittelemättömyyden ensimmäinen aspekti; Koraanin järjestys ja yhdenmukaisuus, sanoissa, merkityksessä ja johdatuksessa
. Se on ilmestynyt eri aikoihin, mutta silti sen tyylissä ei ole muutosta. Ihmisen ilmaisu taas muovautuu ajan saatossa, kokemusten karttuessa ja olosuhteiden muuttuessa.
"Eivätkö he sitten syvenny Koraaniin? Jos se ei olisi Jumalasta lähtöisin, niin he löytäisivät siitä lukuisia ristiriitaisuuksia." (Koraani 4:82)
Toinen aspekti: Kielen ja retoriikan voima
Koraani tekee vaikutuksen kuulijaansa, vaikkei kuulija edes ymmärtäisi kuulemansa sisältöä. Se ei ole tyyliltään runoa, eikä proosaa, mutta silti se tempaa sydämet mukaansa tavalla, jota mikään muu teksti ei saa aikaan.
Kolmas aspekti: Tieto
Tietoja sellaisista menneistä tapahtumista, joista ihmisillä ei olisi voinut olla tietoa.
Neljäs aspekti: Tulevaisuus
Tiedot tulevista tapahtumista, kuten esim. persialaisten häviö sodassa, muslimien voitto Badrin taistelussa, masjid al-Haramin (Kaaba) palautuminen uskovien haltuun, Islamin leviäminen jne.
Viides aspekti: Tiede
Koraani ei ole tieteellinen teos, mutta siitä huolimatta siinä kerrotaan monista sellaisista tieteellisistä tosiasioista, joista sen ilmoittamisen aikaan ihmisille ei olisi mitenkään voinut olla tietoa. Koraanissa myös kehotetaan ihmisiä huomioimaan nämä tieteelliset asia Allahin merkkeinä ihmisille Hänen luomistyöstään- Koraanissa mainitaan esimerkiksi ilman paine, kaiken elämän alku vedestä, sikiön kehitysvaiheet jne. Ts. asioita, jotka tiede on saanut selville vasta verrattain viime aikoina.
"Me osoitamme heille pian merkkimme sekä kaukaisilla seuduilla että heidän oman kansansa keskuudessa, kunnes totuus kirkastuu heille kokonaan. Eikö riitä, että Herrasi on kaiken todistaja?" (41:53)
Kuudes aspekti: Johdatus
Koraanissa on johdatus sekä yksilöille, että koko ihmiskunnalle. Johdatus koskee sekä palvontaa, että kanssakäymistä työssä/raha-asioissa, perhe-elämässä, laissa ja kansainvälisissä suhteissa. Se kertoo meille myös näiden asioiden tärkeysjärjestyksen ja kertoo, miten meidän tulee toimia, kun eri osa-alueet ovat ristiriidassa keskenään (maallinen vastaan ylimaallinen, henkilökohtainen vastaan yhteiskunnallinen, yksilöllinen vastaan julkinen, julkinen vastaan julkinen)
"Te, joiden ovat Kirjoitukset! Nyt on tullut luoksenne Meidän lähettiläämme tähdentäen teille paljon siitä, minkä talletitte Kirjoituksessa, ja jättäen paljon syrjään. Nyt on teille tullut Jumalalta valo ja selvä Kirjoitus, jonka mukaisesti Jumala ohjaa rauhan poluille niitä, jotka etsivät Hänen mielisuosiotaan. Pimeydestä tahtoo Hän päästää heidät valkeuteen ja opastaa heidät oikealle tielle."
"Eikö Hän sitä tietäisi, joka kaiken loi? Hänhän vähimmänkin havaitsee ja kaiken tajuaa" (Koraani 67:14)
Uskonnon täydellistämisen merkitys
"Tänä päivänä Minä olen saattanut täydelliseksi teidän uskontonne ja sallinut mielisuosioni ylenpalttisesti tulla teidän osaksenne, olen armossani antanut Islamin teidän uskonnoksenne." (Koraani 5:3)
Koraanissa on selkeitä ja painokkaita sääntöjä, joita ei voida muuttaa tai kumota. Osa on kuitenkin jätetty tulkinnanvaraiseksi, koska Allah tietää aikojen ja olosuhteiden muuttuvan. Osa määräyksistä on yksityiskohtaisia ja osa yleisluontoisempia. Tämä kaikki on Allahin viisautta ja Armoa ihmisille ja tuo myös esiin Sunnan merkityksen Koraanin ymmärtämisen avaimena. (Maallikon tehtävänä ei tietenkään ole jaotella Koraanin jakeita omasta mielestään tulkinnan varaisiin, saati sitten alkaa tulkitsemaan tulkinnanvaraisia jakeita itse- eihän kukaan maallikko voi alkaa vaikkapa suorittamaan aivokirurgiaa, luettuaan aiheesta yhden artikkelin. Samoin Koraanin tulkitseminen on jätettävä todellisten Koraanin oppineiden tehtäväksi.)
Omat velvollisuutemme Koraania kohtaan
1. Lukea sitä
2. Ymmärtää sen merkitykset
3. Pohtia sen antamia ajatuksen aiheita
4. Hankkia syvällinen ymmärtämys siitä
5. Noudattaa sen käskyjä ja elää sen ohjeiden mukaan.
Comments
Post a Comment