Perusteet: Sharian tärkeys
Uskonto ja Lain tarve
Muslimeina uskomme, että:
- Shari'a on tosi- Shari'a on Jumalallista alkuperää
- Se on säilytetty meitä varten
- Sen tulkitsemista varten on tietty tapa
- Se on selkeästi meille välitetty
- Sen seuraaminen on olennaista ihmiselle
- Sen seuraaminen hyödyttää ennen kaikkea ihmisen sielua
Miksi uskomme näin?
Allah sanoo Koraanissa: "Totisesti, Me itse lähetämme maan päälle kehotuksen [Ilmoituksen], ja Me myös seisomme sen tukena."(15:9)Koraani ilmoitettiin- ymmärtääksemme kenelle ja miksi, tulee meidän ymmärtää Profeetan tehtävä, joista kertoo meille Koraanin jae 3:163
” Totisesti Jumala on ollut armollinen uskovaisia kohtaan lähettäessään heille apostolin heidän keskuudestaan, joka julistaa heille Hänen tunnusmerkkejään, puhdistaa heidät ja opettaa Pyhää kirjaa ja viisautta heille, jotka aikaisemmin elivät ilmeisessä harhauskossa.”
Profeettojen tehtävät :
1. Tuoda ilmestys Allahilta (julistaa)
2. Selittää ilmestys ( opetus/ selitys - ts. tafseer)
3. Näyttää käytännössä, kuinka ilmestyksen mukaisesti eletään (viisaus- ts. sunnah)
4. Osoittaa kuinka ilmestyksen noudattamisella ihminen puhdistuu (pudistus- tazkiya)
Ilmoitus kattaa kaksi osaa:
1) Eteenpäin kertominen/välittyminen
Tästä edelleen haarautuvat Koraani ja Sunna
2) Ymmärrys sen pohjalta
Ymmärryksestä haarautuvat Lakiopin ymmärrys (fiqh) ja Sielunpuhdistuksen ymmärrys (hengellisyys,tazkiya/ tasawwuf).
Sekä Koraani ja Sunna ovat siis Ilmoitusta Jumalalta
toinen luettua/resitoitua ilmoitusta (wahi matlu) ja toinen käytännön, ei-luettua/resitoitua ilmoitusta (ghayr matlu)
Voidaksemme puhua Ilmoituksesta meidän tulee olla varmoja sen luotettavasta eteenpäin-kertomisesta, eli välittymisestä. Uskonnon säilyttäminen edellyttää sitä, että säilytämme myös uskonnon opetukset tekstien ohella. Emmehän voi taata uskonnon säilymistä ja välittymistä, ellemme välitä eteenpäin tekstien ohella ymmärrystä niiden pohjalta.
On olemassa lukuisia hadithejä (Profeetan perimätieto kerronta), joissa puhutaan "suuresta joukosta" sekä "enemmistöstä", sekä oppineiden ja oikealla tiellä pysymisen tärkeydestä.
Esimerkiksi:
- ”Loppuuun asti tulee olemaan joukko, joka ovat selkeästi totuuden tiellä.”
- ”Minun kansakuntani ei tule yhdistymään valheessa.”
- ”Pitäkää kiinni enemmistöstä.”
- ”Uskonoppineet ovat Profeettojen perillisiä.”
Tämä on ”Ahl us Sunna wal jama’atin”, eli ’Sunnan väen ja suuren joukon’ tie. Se ei ole vain väite, vaan historiallinen fakta tähän päivään saakka, jonka todellisuuden tiedostamme, sillä uskontomme on välittynyt meille "ketjuna" - ts. oppineelta oppineelle, ihmiseltä ihmiselle, nykyäänkin on monia opettajia, joilla on tällainen oppineisuuden ketju, joka ulottuu Profeettaan SAAS itseensä asti. Juuri "ketjuperinne" on aina taannut sen, että ymmärrys tekstien pohjalta säilyy samana.
Välittymisen merkitys
Uskonnon säilyminen vaatii välittymistä henkilöltä henkilölle. Esimerkiksi yksi Koraanin jae on välittynyt meille ja tähän vaadittiin Profeetalta merkittävää roolia. Hänen tuli välittää jae, varmistaa, että se opittiin, ymmärrettiin, ja kirjattiin ylös. Siten myös koko välittymisen prosessi on välittynyt meille ja säilynyt tähän päivään saakka.Uskonto on kuin pallo, jossa on kolme kerrosta; päällimmäinen kerros on teksti, sisempi tekstin ymmärrys ja sisin osa on oivaltaminen ja sitä kautta sen sanoman noudattaminen. Uskonnon eteenpäin välittäminen vaatii ymmärrystä koko pallosta.
Mikä on Ilmestyksen perimmäinen tarkoitus?
Suura Fatiha, eli Avauksen suura Koraanissa tiivistää asian jakeessa kuusi: ”Ohjaa meidät Oikeaa tietä” (1:6). Ilmoituksen / Ilmestyksen tarkoitus on siis ohjata meidät oikealle tielle. Tämä onnistuu käytännössä siten, että seuraamme niiden ohjausta, jotka ovat Oikealla tiellä, eli ovat välityksen keinoin saaneet tiedon siitä oikeasta tiestä kuten se oli Profeetta Muhammedille SAAS ilmoitettu. Kuten Suura Fatiha jatkuu: ”Niiden tietä, joiden osana on Sinun mielisuosiosi”. Kuten Profeetan osana oli Allahin Kaikkivaltiaan mielisuosio, niin oli silloin myös niiden, jotka seuraavat hänen tietään ja ymmärrystään.
Kiteytettynä Ilmoituksen tarkoitus on harjoittaminen, ja harjoittamisen ymmärrys johtaa ihmisen puhdistumiseen ja täten Allahin mielisuosioon. Tämän seurauksena ihminen menestyy sekä tässä elämässä (elää hyvän, sekä henkisesti, että fyysisesti terveellisen elämän), että Tuonpuoleisessa (saa osakseen sijan Paratiisissa).
Uskonnon harjoittamisessa on eri asteita:
- Pelastuksellinen vähimmäismäärä (nafsul iman)
- Hyvään pyrkiminen
- Esimerkillisyys (kamil iman)
Pelastuksellinen vähimmäismäärä on siis käytännössä suorittaa vain pakolliset ja pidättäytyä suurimmista kielletyistä, kun taas hyvään pyrkiminen tarkoittaa Allahin mielihyvään johtavien tekojen suorittamiseen pyrkimistä ja esimerkillisyys uskonnossa on korkein aste, jolloin ihminen pyrkii tekemään enemmän kuin vaaditaan ja etsii keinoja miellyttää Allahia ja Allahin luotuja. Esimerkillisestä uskosta roolimalleinamme ovat profeetat, joiden usko oli täydellistä sen jokaisessa aspektissa, mutta koska kukaan en voi yltää uskossaan tai sen harjoittamisessa profeettojen tasolle, on meidän realistisempaa ottaa esimerkiksemme sahabat, Profeetan seuralaiset, jotka noudattivat Islamin jokaista käskyä niin hyvin, kuin vain kykenivät. Tänä aikana uskon eri osa-alueet (kuten lakioppi, henkisyys jne.) eivät olleet vielä eriytyneet eri tieteenaloiksi, sillä sahaboilla ei ollut uskonnon kokonaisvaltaisen ymmärryksen vuoksi tälle tarvetta- heille ei esimerkiksi tarvinnut opettaa naapureiden vähimmäisoikeuksista erikseen, koska he huolehtivat naapureistaan jo valmiiksi kuin omasta perheestään.
Shari’an päämäärät
Allah tahtoo ihmiselle vain hyvää, siksi myös Shari’a tarkoittaa meille hyvää. Shari’a antaa meille ikään kuin kehykset elämäämme. Allah Kaikkivaltias määrittää sen, mikä on hyvää ja pahaa, sillä eihän ihmisellä/luodulla voi olla kykyä siihen itsestään. Kuten talon rakentaja tietää, mihin olosuhteisiin talo on tarkoitettu, niin samoin Luoja tietää, millaiset asiat hyödyttävät ja vahingoittavat luotua.Shari’alla on viisi päämäärää:
1. Uskonnon, 2. elämän, 3. älyn, 4. kunnian ja 5. omaisuuden turvaaminen.
Tuonpuoleisen hyödyt ohittavat tärkeysjärjestyksessä maallisten hyötyjen saavuttamisen. Sellainen maallinen, joka aiheuttaisi jonkin Tuonpuoleisen hyödyn menetyksen, ei voi olla hyötyä vaan haittaa.( On olemassa myös sellaisia maallisia asioita, joista voi olla jotain hyötyä, mutta joiden aiheuttama haitta ylittää niiden tarjoaman hyödyn (esim. alkoholin pienimuotoisen nauttimisen on katsottu estävän tiettyjä verisuonisairauksia, kuitenkin sen haitat sekä yksilöllisessä, että yhteiskunnan mittakaavassa ovat paljon sen hyötyjä suuremmat - tällaiset asiat ovat kiellettyjä, haram.) )
” Sen avulla, mitä Jumala on sinulle antanut, etsi tulevaisuuden kotia, mutta älä unohda osaasi tässä maailmassa.” (Koraani 28:77)
”Elä tässä maailmassa kuin olisit muukalainen tai matkustaja.” (Hadith)
Se, mikä on ikuista, on luonnollisesti parempaa kuin se, mikä on väliaikaista.
Comments
Post a Comment