Allahin Mahtavuus
Ibn al-Qayyim (olkoon Allah hänelle armollinen) kuvaili
Allahin mahtavuutta ja suuruutta erittäin kauniilla tavalla:
”Hän hallinnoi kaikkien valtakuntien asioita. Hän käskee
ja kieltää, luo ja ravitsee, suo elämän ja suo kuoleman. Hän nostaa ja alentaa
ihmisten asemia, vaihtelee yön ja päivän, suo hyviä ja huonoja päiviä
ihmisille vuoroin, saa kansakunnat kohoamaan ja rappeutumaan, jolloin yksi
kansakunta häviää ja toinen ilmaantuu. Hänen käskynsä ja määräyksensä
toteutetaan kautta taivaiden ja maan, päällä ja alla, meressä ja ilmassa.
Hänellä on tieto kaikesta ja kaikkien määristä. Hän kuulee kaikki äänet, eikä
erehdy niissä; Hän kuulee ne kaikki, kaikilla eri kielillä ja erilaisilla
pyynnöillä ja rukouksilla. Mikään ääni ei Häntä estä kuulemasta toista ääntä,
eikä Hän sekoita näiden vaihtelevia pyyntöjä, eikä Hän milloinkaan väsy
kuulemaan tarvitsevien anomisia. Hän näkee kaiken, jopa muurahaisen kävelyn
tummalla kivellä yön pimeydessä."
”Näkymätön on Hänelle näkyvää, salaisuudet ovat Hänen
tiedossaan. Kaikki luomakunnassa, niin taivaassa kuin maassa, anelevat Häneltä
tarpeitaan. Joka ikinen päivä Hänellä on asioita säädettävänään (antaa kunniaa
jollekin, nöyryyttää joitain, antaa elämä joillekin, antaa kuolema taas
toisille) [Suura al-Rahmaan, jakeen 29 merkitys]. Hän antaa anteeksi synnit,
helpottaa huolia, vähentää paineita, auttaa voitetun henkilön takaisin
jaloilleen, tekee köyhistä rikkaita, johdattaa harhaantuneen ja sekaantuneen,
täyttää epätoivoisten tarpeet, ruokkii nälkäiset, vaatettaa vaatteettomat,
peittää viat ja rauhoittelee pelkoja. Hän kohottaa joidenkin asemaa, ja laskee
taas toisten. Vaikka kaikki taivaiden ja maan asukkaat, ensimmäisestä
viimeiseen, ihmiset ja jinnit molemmat, tulisivat hurskaammiksi kuin
hurskaimmat heistä, se ei lisäisi mitään siihen mahtiin joka Hänellä jo on.
Mikäli kaikki taivaiden ja maan asukkaat, ensimmäisestä viimeiseen, ihmiset ja
jinnit molemmat tulisivat kapinalisemmiksi kuin kapinallisimmat heistä, ei se
vähentäisi Hänen mahtiaan millään lailla. Mikäli kaikki taivaassa ja maassa
seisoisivat jossain pyytämässä Häneltä jotain ja Hän antaisi heille mitä he
pyytävät, ei se vähentäisi sitä mitä Hänellä on edes atomin vertaa."
"Hän on Ensimmäinen, eikä mitään ollut Häntä ennen; ja Hän
on Viimeinen, eikä tule olemaan mitään Hänen jälkeensä, Kunnioitettu ja
Ylistetty olkoon Hän. Hän on kaikkein eniten muistelemista ansaitseva, kaiken
palvonnan ansaitseva, täyden kiitollisuuden ansaitseva. Hän on kaikkein
Armollisin kuninkaista, kaikkein Antelijain pyynnön kohteista, Hän on kuningas,
jolla ei ole vihollista/kilpailijaa, Hän on Itseriittoinen Mestari, jolla ei
ole poikaa, Korkeimmalla, eikä ole ketään/mitään Hänen kaltaistaan. Kaikki muu
on katoavaista, paitsi Hänen kasvonsa [Al-Qasas suuran, jakeen 88 merkitys], ja
kaikki muu häviää paitsi Hänen Mahtinsa. Häntä ei totella ilman Hänen lupaansa,
eikä Häntä olla tottelematta ilman Hänen tietoaan. Kun Häntä totellaan,
osoittaa Hän arvostuksensa, kun Häntä vastaan kapinoidaan, antaa Hän anteeksi.
Jokainen rangaistus on osa Hänen Oikeudenmukaisuuttaan, ja jokainen siunaus on
Häneltä suosionosoitus. Hän on lähin todistaja ja lähin suojelija. Hän ottaa
ihmistä otsasta kiinni, ja Hän laskee ja punnitsee ihmisten teot ja määrittää
ajankohdan kaikelle. Sydämen eivät kykene Häneltä mitään piilottamaan, sillä
kaikki salat ovat Hänen tiedossaan. Hänen suosionosoituksensa on sana ja Hänen
rangaistuksensa on sana:
’Kun Hän jotakin aikoo,
riittää, että Hän käskee: »Tulkoon!» niin se tulee’ (Koraani 36:82)”
[Soveltaen käännetty kirjasta al-Waabil al-Sayib, s.125]
Comments
Post a Comment