Surah al Fatihah - Avauksen suura
Surah Al-Fatihah
Surah al
Fatihah (Avauksen suura) on ensimmäinen suura, joka lähetettiin
kokonaisuudessaan kerralla. Sitä kutsutaan myös nimillä Ummul Quran/
Ummul- Kitaab (Koraanin/Kirjan äiti) , suratul-shifa (parannuksen
suura) ja saba al-mathaani (7 usein toistettua (jaetta)) . Sen
ensimmäiset kolme jaetta ovat ylistystä Allahille, ja
seuraavat
neljä duaa- pyyntörukousta.
- Aloitan JUMALAN, laupiaan Armahtajan, nimeen.
- Ylistys Jumalalle, maailmojen Valtiaalle
Hamd
tarkoittaa sellaista ylistystä, joka on kokonaisvaltaista ja
täydellistä: joka lausutaan täydellä ymmärryksellä ja vakaumuksella
omasta tahdosta uskoen, että kaikki ylistettävät ominaisuudet ovat
todella läsnä Allahissa. Ylistys kuuluu vain ja ainoastaan Allahille
- mikään muu ei ole ylistämisen arvoista: kaikkien luotujen hyvät ja
kauniit ominaisuudet ovat vain heijastuksia Allahin ominaisuuksista.
Sana
Rabb
viittaa sellaiseen, joka kasvattaa sekä pitää huolta rakkaudella sekä
laupeudella. Allah on kaiken luodun murabbi
– huolta pitävä. Rabb on Allahin ominaisuuksista se, jonka
kuulimme ensiksi; Koraanissa kerrotaan, kuinka ennen fyysisen
olomuotomme luomista olimme sieluina Allahin edessä, ja Hän kysyi
meiltä "alastu
bi rabbikum? -
Enkö Minä ole Teidän Herranne?" (7 :172). Rab on myös se nimi,
jota käyttäen profeetat ovat vedonneet Allahiin duaa tehdessään
(Rabbi- minun Herrani/ Rabbanaa- meidän Herramme).Aalamiin
: Tässä käännetty sanalla maailmojen
– Allah on siis kaiken luodun, kaikkien mahdollisten
todellisuuksien Valtias.
Meidän
tulisi tästä jakeesta käsittää oma vähäpätöisyytemme Allahin edessä-
me emme ole mitään, ja kaikki Voima sekä Kunnia todella kuuluu
ainoastaan Allahille. Kuitenkin Hän on kaikista luoduistaan valinnut
juuri ihmiskunnan Sanojensa kohteeksi. Kun alamme rukouksen alkaessa
lausua tätä Avauksen suuraa, jo näiden ensimmäisten jakeiden voimasta
tulisi sydämemme nöyrtya.
- armolahjojen Antajalle, laupiaalle Ohjaajalle ja Siunaajalle,
Tässä
toistuvat jälleen Allahin Laupeuden sekä Armollisuuden ominaisuudet –
laupeuden sekä armollisuuden ominaisuudet ovat välttämättömyys sille,
joka haluaa opastaa ja huolehtia (Rab). Jotkut maalliset hallitsijat
ovat kovin vaikeasti lähestyttävissä, mutta Laupeutensa sekä
Armollisuutensa vuoksi Allahin puoleen kääntyminen on helppoa. Allah
muistuttaa meitä tässä uudestaan näistä ominaisuuksistaan myös siksi,
että seuraava jae viittaa Tuomionpäivään: Armon mainitseminen
osoittaa, että Hänen Armonsa on Hänen Vihaansa väkevampi.
4.
jonka
hallussa yksin on Tilinteon päivä
Maalik
Yawm iddiin:
Allah on Tilinteon päivän ainoa Hallitsija (Kuningas/Omistaja).
Maallisessa elämässä omistusoikeus on väliaikaista – saatamme olla
elämämme aikana rikkaita ja omistaa vaikka mitä, mutta Tuomionpäivänä
ainoa Omistaja on Allah – Hänelle me teemme lopullisen tilimme.
Allahin
ominaisuuksista jotkut herättävät pelkoa ja kunnioitusta
(jalaaliyat)- ja toiset taas viestivät rakkautta ja lähestymisen
helppoutta (jamaaliyat). Taman jakeen kautta meidän tulisi tiedostaa,
että Herramme edessä me olemme kaikki orjia- meitä muistutetaan
tästä, emme ajattelisimme Hänen olevan niin Armollinen, että saisimme
anteeksiantomme ilman työtä. Tulemme huomaamaan Hänen voimansa ja
Kuninkuutensa todellisuuden vasta Tuomionpaivana: voimme elää koko
elämämme kuvitellen, että olemme itse päätöksen tekijoitä elämässämme,
lopulta huomaamme, ettei tämä ollut lainkaan totta.
Palaamme
Hänen luokseen orjina- joten eikö ole parempi elää tämä elämä orjan
tavoin, että ehkä sinä päivänä kun varjoa ei ole, pääsisimme Hänen
Valtaistuimensa varjoon – Allah on Omistaja joka tahtoo meille
hyvää, joka tahtoo meidän olevan Hänen Rakkautensa arvoisia, emme
kuitenkaan voi saada tätä rakkautta osaksemme muutoin, kuin
alistumalla täydellisesti noudattamaan Hänen tahtoaan. Tämä saattaa
individualistisen ja vapaan tahdon kulttuurin kasvatista tuntua
mahdottomalta ja alistavalta – mutta meidan onkin tarkasteltava,
mita Allahin Tahto todellisuudessa sisaltaa: sharia on kieltanyt
meilta vain ne asiat, jotka ovat meille pahaksi ja sallinut ne, jotka
meille ovat hyodyksi. Allah tahtoo suojella meita – jos siis
kapinoimme orjuuttamme vastaan, teemme vaarin vain itseamme kohtaan.
Diin:
Usein kaytamme tata sanaa puhuessamme uskonnosta, mutta se merkitsee
transaktiota- tilintekoa. Allah on antanut meille taman elamamme
lainaksi – sita vastaan meidan on annettava orjuutemme seka
tottelevaisuutemme. Yawm id-diin on siis taman lainan
takaisin maksun paiva. Jos joku lainaisi meille jotain kaunista ja
antaisimme sen takaisin rikkinaisena ja likaisena- milta se tuntuisi
hanesta tai meista? Milta meista tuntuisi palauttaa Allahille
elamamme taynna tottelemattomuutta?
5.
Sinua
ainoata palvelemme, Sinua huudamme avuksi.
Iyyaaka na‘budu - Tapahtuu puhuttelutavan vaihdos: nyt puhuttelemme Allahia suoraan. Edeltavat jakeet ovat olleet ylistysta, mutta nyt kaannymme Hanen puoleensa: ensimmaisten neljan jakeen jalkeen meidan tulisi tuntea jo niin suuria tunteita Allahi kohtaan, ettemme voi enaa sanoa muuta kuin, etta palvomme ja rakastamme vain Hanta ja pyydamme apua vain Hanelta. Tata jaetta kutsutaan joskus Fatihah:n salaisuudeksi: se osoittaa taydellista tottelevaisuutta ja alistumista Allahin tahtoon ja taydellista rakkautta Hanta kohtaan.
Taman jakeen myota meidan pitaisi tuntea, etta egomme dunyamme jne on ohi- on kyse vain Allahista, vai Hanta me palvomme, ts. Luovumme sydamessamme kaikesta muusta paitsi Allahista.
Iyyaaka na‘budu - Tapahtuu puhuttelutavan vaihdos: nyt puhuttelemme Allahia suoraan. Edeltavat jakeet ovat olleet ylistysta, mutta nyt kaannymme Hanen puoleensa: ensimmaisten neljan jakeen jalkeen meidan tulisi tuntea jo niin suuria tunteita Allahi kohtaan, ettemme voi enaa sanoa muuta kuin, etta palvomme ja rakastamme vain Hanta ja pyydamme apua vain Hanelta. Tata jaetta kutsutaan joskus Fatihah:n salaisuudeksi: se osoittaa taydellista tottelevaisuutta ja alistumista Allahin tahtoon ja taydellista rakkautta Hanta kohtaan.
Taman jakeen myota meidan pitaisi tuntea, etta egomme dunyamme jne on ohi- on kyse vain Allahista, vai Hanta me palvomme, ts. Luovumme sydamessamme kaikesta muusta paitsi Allahista.
Tama
on myos jae, jossa tawheed (Allahin Ykseys) seka meidan taydellinen
riippuvaisuutemme Hanesta nousee esiim:
Waiyyaka nasta'een:
1) Vain Sinulla on taydellinen kyky auttaa
2) Koska olen todistanut uskoni (iyyaka na'budu) niin tiedan, etta vain Siuna autat minua varmasti
3) Jos joku ihminen yrittaa auttaa meita, voi joku toinen ihminen estaa heita auttamasta- mutta Allahin apua ei voi estaa kukaan.
Tama ei tarkoita, ettemmeko voisi pyytaa ihmisten apua: usein Allah lahettaa oman apunsa ihmisten kautta – mutta meidan tulee tiedostaa tama apu Allahin lahettamaksi ja kaantya aina ensin Hanen puoleensa. Profeetta SAAS sanoi, etta vaikka tarvitsisimme vain kengannauhat tulisi meidan kaantya Allahin puoleen.
Waiyyaka nasta'een:
1) Vain Sinulla on taydellinen kyky auttaa
2) Koska olen todistanut uskoni (iyyaka na'budu) niin tiedan, etta vain Siuna autat minua varmasti
3) Jos joku ihminen yrittaa auttaa meita, voi joku toinen ihminen estaa heita auttamasta- mutta Allahin apua ei voi estaa kukaan.
Tama ei tarkoita, ettemmeko voisi pyytaa ihmisten apua: usein Allah lahettaa oman apunsa ihmisten kautta – mutta meidan tulee tiedostaa tama apu Allahin lahettamaksi ja kaantya aina ensin Hanen puoleensa. Profeetta SAAS sanoi, etta vaikka tarvitsisimme vain kengannauhat tulisi meidan kaantya Allahin puoleen.
Ibaadah
(na'budu) ja Isti'aana (nasta'een) liittyvat toisiinsa:
- Emme voi palvoa Allahia ilman Hanen apuaan: Han on laupeudessaan ohjannut meidat oikealle tielle (Islamiin), Han on kertonut, kuinka meidan tulee palvontamme suorittaa, Han on lahettanyt meille Profeetan SAAS ja paljon hurskaita oppineita, jotka johdattavat ja inspiroivat meita, ja Han antaa meille kyvyn (taufeeq) tehda palvonnan tekoja.
- Mita enemman palvonnan tekoja teemme, sita enemman Allahin apua saamme.
6.
Ohjaa
meidät oikeata tietä,
Ihdina
ssiratal mustaqeem-
Allah opettaa meille myos, mita meidan tulee Hanelta pyytaa, jos
todella tahdomme olla Hanen palvelijoitaan: hidayyaa (ihdina) – eli
johdatusta.
Johdatus
voi olla:
- suunnan osoittamista (sita, etta jollekkin naytetaan, mihin suuntaan pitaa kulkea)
- jonkun tuomista oikealle tielle (ns. Kadesta pitaen nayttamalla, etta tasta oikea tie alkaa)
- sita, etta ohjaaja kavelee heidan kanssaan reitin alusta loppuun asti- Allah ohjaa meita talla kolmannella tavalla : Hanen johdatuksensa on lasna koko ajan. Samalla tavalla kuin jos itse piirramme suoran viivan paperille, emme nosta valilla kynaa ja jatka sitten.
Hidayyan
asteita:
- Koko luomakunnalle kuuluva johdatus: kaikki luomakunnassa tuntevat oman paikkansa ja tietavat tehtavansa: ns. „luonnon tasapaino“
- Johdatus ihmisille ja Jinneille (profeettojen seka kirjoitusten kautta) – joka velvoittaa heidan seuraamaan sita uskontoa, jonka Allah on lahettanyt
- Johdatus niille, jotka ovat muttaqeen (taqwa: tietoisuus Allahista- ne, jotka elavat elamansa tiedostaen sen, etta Allah tietaa, mita he tekevat): tama johdatus on suhteessa ihmisen sisaiseen seka ulkoiseen ponnisteluun – mikali tahdomme Allahin johdattavan meita, tulee meidan tehda enemman Hanta miellyttaaksemmeJotkut itseaan modernisteiksi kutsuvat valittavat, etta Islam rajoittaa ihmisen elamaa liikaa, koska ihmisen oletetaan pysyvan „kaidalla tiella“. Siraat ei kuitenkaan ole mikaan kapea pikku polku, vaan levea tie, joka johtaa paamaaraan ja joka koostuu monista eri poluista.Mustaqeem viittaa myos siihen, etta kulkeaksemme tata polkua meilla on oltava istiqaamaa (tahdonvoimaa, paamaratietoisuutta). Talla tiella ei sallita luonteen, uskomusten taikka kaytoksen aaripaita, mikali haluamme pysya talla tiella, on meidan kaikilla elaman alueillamme pyrittava Islamilaiseen tasapainoon.
7.. niiden
tietä, joiden osana on Sinun mielisuosiosi ei niiden tietä, jotka
ovat Sinun vihasi alaisia, eikä niiden,jotka harhaan eksyvät.
Siraatalladheena
an amta alayhim-
Tama tie ei ole abstrakti, maarittelematon tai mystinen: se on jo
ylitetty
(an
amta alayhim) niiden toimesta, joiden osana Allahin suosio oli:
meidan ei tarvitse etsia suoraa polkua itse . Allah kertoo muualla
Koraanissa keita nama ovat: profeetat (ambiyaa), shuhadaa (marttyyrit
– ne jotka uhrasivat jopa elamansa rakkaudesta Allahiin) siddiqeen
(totuudelliset – ne, jotka olivat parhaita jokaisen profeetan
seuralaisista, kuten Abu Bakr RA), saaliheen (ne oikeamieliset, joita
on jokaisena maailman aikana- emme siis pyyda johdatusta ainoastaan
menneisyyden ihmisten, vaan myos oman aikamme hurskaiden kautta –
tama osoittaa, etta Islamissa on isnaad (katkeamaton ketju) kaikelle,
joka johtaa Profeettaan SAAS asti.) .
Ghairil
maghdhuubi alayhim-
ne jotka ansaitseva Allahihn vihan: maghdoob viitaa sellaiseen
ihmiseen, joka tietoisesti seka omasta tahdostaan harhautuu suoralta
tielta ja uhraa uskonnon maallisen hyodyn vuoksi: yleensa taman
ymmarretaan tarkoittavan niita juutalaisia oppineita, jotka tunsivat
Tooraa, mutta muuttivat sen merkityksia silti – mutta se patee myos
muslimeihin: nykyaan on monia ihmisia, jotka esiintyvat „oppineina“,
todellisuudessa he muuntelevat Islamin todellista luonnetta. Allah ei
tahdo, etta meilla on mitaan tallaisten ihmisten ominaisuuksista –
tassa korostuu jalleen hyvan uskonnollisen seuran (suhban) merkitys:
sydamet imevat vaikutteita toisiltaan – jos vietamme paljon aikaa
ihmisten kanssa, heidan ominaisuuksensa seka ajattelutapansa
siirtyvat myos meille.
Wala dhaalliin- ne jotka ovat harhassa, eivatka edes tajua sita itse. Taman on katsottu tarkoittavan niita kristittyja, jotka nostivat Isan (AS) jumalan asemaan. Ja harahutuivat nain oikealta tielta. Mutta myos muslimit saattavat eksya samoin.
Wala dhaalliin- ne jotka ovat harhassa, eivatka edes tajua sita itse. Taman on katsottu tarkoittavan niita kristittyja, jotka nostivat Isan (AS) jumalan asemaan. Ja harahutuivat nain oikealta tielta. Mutta myos muslimit saattavat eksya samoin.
Nama
kaksi esimerkkia (juutalaisista seka kristityista) ovat varoituksia
muslimeille, ja meidan tulisi niiden kautta ymmartaa, kuinka tarkeaa
on tasapaino henkisen opin seka lain valilla: talla ei tarkoiteta
sita, etta niita molempia pitaisi olla puolet, kuten jotkut
virheellisesti kuvittelevat, vaan etta molempia pitaisi olla 100% :
ts. Muslimin tulisi yrittaa taydellistaa seka sisainen, etta ulkoinen
olemuksensa. Juutalaisten oppineilla henkisyytta oli kovin vahan, ja
lakia taas paljon: tama ei kuitenkaan yksinaan riita kehittamaan
taqwaa, ja he paatyivat muuttamaan omia saadoksiaan maallisen hyodyn
vuoksi (tahreef). Kristityilla puolestaan oli liikaa rakkautta Isaa
AS kohtaan: heilla henkinen puoli korostui liikaa ja he unohtivat
lain – nain he paatyivat korottamaan Isan AS jumalaksi.
Jotta
pysyisimme Suoralla Tiella, on meilla oltava seka ilm (tietoa:
shariasta seka tazkiyasta) etta amal (tekoja, jotka vastaavat tata
tietoa).
Voimme
kuvitella Suoran Tien ikaankuin kaytavana: kaytava itsessaan on
siraatul mustaqeem, sita reunustavat seinat ovat sharian laki, jota
noudattamalla pysymme tiella (ts. Seinien valissa). Seinilla on
kuitenkin myos verhottuja ovia, jotka johtavat haramiin
(kiellettyyn). Jos unohdamme sharian noudattamisen, tai
utelaisuuttamme nostamme naita verhoja, olemme vaarassa eksya
polulta. Kuitenkin talla polulla meita ohjaa kaksi eri „kutsujaa“.
Ensimmainen naista on Koraani, joka on kuin kumppanimme talla
matkalla- toinen on omatuntomme: sen fitran (puhtauden tilan, jossa
jokainen ihminen on syntynyt) muisto, joka meilla kaikilla on, ja
jonka avulla sisimmassamme tunnistamme oikean vaarasta.
Allah
mainitsee suratul Fatihahssa viisi ominaisuuttaan:
- Jumaluuden (Allah)
- Herruuden/ huolenpidon (Rab)
- Laupeuden (Rahmaan)
- Armollisuuden (Raheem)
- Kuninkuuden (Maalik)Naihin liittyen ihmisen elamaan kuuluuvat:1) Palvonta (ibaadah)2) Avun pyytaminen (isti'aana)3) Halu tulla johdatetuksi (talab-ul hidayya)4) Tahto pysya vahvana uskossa, seka oikealla tiella (talab- ul istiqaama)5) Tahto paasta siunattujen seuraan, ja saada osakseen Allahin siunaus (talab- ul nayma)(Perustuu Shaykh Kamaluddin Ahmedin tafseer luennolle, seka Zaynab Academy Onlinen tarjoaman Koraani kurssin muistiinpanoille. )
Comments
Post a Comment