Perusteet: Tawhidin asteet
Allahin Ykseyden (Tawhidin) asteet
Selittäessään
Islamin ydintä ja sen pääpilareita, profeetta, rauha olkoon hänen
yllään, sanoi:
’Islam on rakentunut viiden pilarin varaan: Sen
todistamisen, ettei ole muuta jumalaa kuin Allah ja että Muhammed on
Hänen sanansaattajansa; rukousten (salah) suorittamisen;
zakat-veron maksamisen;
pyhiinvaelluksen (hajj) suorittaminen; sekä paasto Ramadan kuussa.
[Muslim, nro 21]
Sama
on ilmaistu myös seuraavin sanoin:
’Islam on rakentunut viiden
pilarin varaan: Allahin palvominen ja kaiken muun torjuminen Hänen
rinnaltaan, rukousten suorittaminen, zakatin maksaminen…’ [Muslim
, nro 20]
Vielä
toisin sanoin:
”Islam rakentuu viidelle pilarille:
an yuwahhudu’Llah – Allahin
yksilöiminen muusta… [Muslim, numero 19]
Oppineet
ovat huomauttaneet, että vaikka yllä olevien hadithien (perimätieto
kerrontojen) sanoitus vaihtelee, ovat ne silti merkitykseltään
samat: Allahin Ykseyden todistaminen on siis sama asia kuin Hänen
palvomisensa muita Häneen rinnastamatta , joka taas on sama kuin
Allahin Yksilöinti muista. Islamin uskon ydin on nimenomaan tämä
Allahin eriyttäminen muusta.
Koraani
julistaa: ”
Palvelkaa Jumalaa älkääkä mitään asettako Hänen rinnalleen”
(4:36). Toisessa jakeessa sanotaan: ” Totisesti olemme kutsunut
jokaisen kansan keskuudesta lähettilään näin lausumaan:
»Palvelkaa Jumalaa ja välttäkää epäjumalia!” (16:36). Toinen
jae taas painottaa: ” Emme lähettäneet ennen sinua ainoatakaan
lähettilästä, jolle Emme olisi ilmaisseet: »Totisesti, ei ole
muuta jumalaa kuin Minä, siksi palvelkaa Minua”(21:25).
Tämä
on siis se usko, jota jokainen muslimi todistaa ja jonka ympärillä
uskovaisten yhteisön elämä pyörii. Se sisältyy Islamin
uskontunnustukseen: lää
iläähä illa’Llah
– ’Ei ole muuta jumaluutta (palvonnan arvoista) kuin Jumala:
Allah.’ Tämä uskonjulistus, joka Islamin mukaan on jokaisen
lähetetyn sanansaattajan keskeinen julistus, on kuin kutsu
kuuliaisen ja hurskaan elämän viettoon.
Lää
iläähä illa’Llah sanomaa
kutsutaan nimellä ”tawhidin ilmaisu”.
Tawhid sanan voi kääntää yksinkertaisesti ’Jumalan ykseydeksi’
tai ’monoteismiksi’. Tawhidin idea on kuitenkin se, että Jumala
on täysin ja kokonaan yksi, täydellinen ja täysin erilainen kuin
mikään muu– tämä on muslimin uskon oleellisin osa.
Koska
teologeilla kuitenkin on luontainen tarve ”viivoittaa jokainen ’t’ ja
pisteyttää jokainen ’i’”, niin tarkkoja uskonopillisia
määritelmiä on tarjottu aikojen saatossa. Näiden joukosta
seuraava on saanut laajimman hyväksynnän, eli tawhid
on:
”Jumalan
yksilöiminen palvontaan (ifrad al-ma’bud bi’l-’ibaadah), jota
seuraa usko Hänen ykseyteensä sekä tämän ykseyden tunnustaminen
Hänen Olemuksessaan, Attribuuteissaan (ominaisuuksissa) ja
Teoissaan.”
1
Yllämainitun
kaltaiset määritelmät osoittavat meille uskonoppineiden
huolenaiheen: Jumalan täydellisen transsendenssin ja ’erilaisuuden’-(vertaamattomuuden) ilmaisemisen,
sekä Jumalan eriyttämistä kaikesta muusta ainoaksi palvonnan kohteeksi painottamisen.
”Hän
on taivaitten ja maan ja kaiken niiden välisen Herra. Sen tähden
palvelkaa Häntä ja pysykää kestävinä (vakaina) palvonnassanne.
Tunnetko ketään, joka olisi Hänen nimensä kaltainen?”(19:65)
Islamin päämäärä kuitenkin on Allah itse, ei mikään teologinen määritelmä
paperille kirjoitettuna. Tämän takia Koraani kehottaakin meitä jatkuvaan tietoisuuteen Jumalasta, jopa maallisten toimiemme
keskellä. Tämä tietoisuus on ilmaistu kahdella eri termillä.
1)Ensimmäinen on taqwa, joka usein käännetään ’Jumalanpeloksi’,
’Jumalatietoisuudeksi’ tai yksinkertaisesti ’hurskaudeksi’.
Henkilö, jolla on taqwaa, tottelee Allahia täydestä sydämestään,
ollen samalla tietoinen Hänen katseestaan sekä huomiostaan meitä
kohtaan. Toisin sanoen, se tarkoittaa Allahin täydellistä
tiedostamista, ja sitä, että muokkaamme elämämme tämän
tietoisuuden ympärille
2).Ihsan
on toinen tässä yhteydessä käytetty sana, joka on usein
käännetty ’hyvyydeksi’ tai ’erinomaisuudeksi’.
Profeetta
SAWS, selitti ihsanin seuraavasti: ”... että palvot Allahia
kuin näkisit hänet, ja vaikka et näe Häntä niin tiedä, että
Hän näkee sinut. (Muslim, no. 8)
Taqwaa
ja ihsania on painotettu Koraanissa, sillä tawhidin tulisi muodostua eläväksi,
koetuksi todellisuudeksi ja uskon tulisi olla syvä sekä vankka.
Selittäessään seuraavaa jaetta ’ Teidän Jumalanne on ainoa
Jumala; ei ole muuta Jumalaa kuin Hän, Laupias, Armollinen’
(2:163) Ibn Juzayy muotoilee kolme nousevaa tawhidin astetta – ylin
näistä on todistaa Allahin olemassaolo sydämen tasolla (ts.
todistaa kaiken olevan Allahilta EI, että kaikki olisi Allah)
Hän
kirjoittaa:
”Jumalan
ykseydellä on kolme merkitystä, ja näistä jokainen on oikein mitä
tulee Jumalan oikeuksiin, Ylistetty olkoon Hän. Ensinnäkin, Hänellä
ei ole toista, ja tämä sulkee pois monilukuisuuden. Toisekseen,
Hänellä ei ole kumppania, ja kolmanneksi Hän ei koostu mistään,
eikä Hän ole jakautuva…
Tiedä,
että ihmisten tawhidia on kolmea astetta:
1)
Ensimmäinen on se, jonka yleisesti kaikki muslimit todistavat
(lausuessaan uskontunnustuksen). Tämä on se aste, jonka kautta
heidän elämänsä on suojattu tässä elämässä ja he ovat
vapautetut ikuisuudesta helvetissä Tuonpuoleisessa: eli tämä on
kieltää kumppanit, viholliset, puolisot, lapset, samankaltaisuudet
ja vertaiset Jumalan rinnalla.
2)
Toinen tawhidin aste on eliitin aste. Sen tiedostaminen, että kaikki
teot tulevat ainoastaan Jumalalta. Tämän asteen mahdollistaa Allah
itse eikä se välity sellaisten fyysisten todisteiden kautta, jotka
olisivat kaikkien saatavilla (ts. Ihmisen on uskottava ensin, että
Allah todella on ainoa Luoja, tämä jälkeen Allah voi avata hänen
sydämensä laajemmalle ymmärrykselle omasta Ykseydestään. Suom.
huom) . Tämä valittujen tawhidin aste rikastuttaa sydämen
vaatimallaan tiedolla (’ilm daruri) ja se ei tarvitse muodollisia
todisteita. Tällaisen uskon hedelmiä ovat täysipainoinen antaumus
Jumalalle, luottamuksen asettaminen ainoastaan Häneen ja muusta
luomakunnasta pois kääntyminen . Tällöin henkilö ei aseta
toivoaan muihin kuin Jumalaan, eikä pelkää muita kuin Häntä.
Tämä johtuu siitä, ettei hän näe Allahin lisäksi olevan mitään
muita toimijoita, ja tiedostaa kaikkien ihmisten olevan Hänen
ylivoimaisen Valtansa alaisia- hän siis ymmärtää kaiken olevan
Allahin kädessä. Tällainen henkilö jättää huomiotta
toisarvoiset syyt ja maalliset herrat.
3)
Kolmannen asteen saavuttaneet taas eivät näe mitään muuta
olevaisuutta kuin vain Allahin. Tällainen henkilö ei tarkkaile
toisia ihmisiä, kunnes hänelle he ovat kuin olisivat olemattomia.
Tämä on mitä hengellisyyden oppineet kutsuvat nimellä ’Hukkumisen
tila’ (maqam al-fanaa), joka merkitsee ”poissaolevaisuutta”
muiden suhteen, kunnes henkilö on poissaoleva jopa itsestäänkin
siksi, että hän on niin keskittynyt Jumalan huomioimiseen. 2
[suom.
huom. Tämä ei siis merkitse sitä, että henkilö olisi ihmisiä
kohtaan poissaoleva - päinvastoin hän on tällöin hyvinkin avulias
ja aktiivinen ihmisten parissa, hoitaa velvoitteensa, mutta kohdistaa
kaiken sielunsa huomion ainoastaan Allahiin. Hän on siis luotujen
joukossa, mutta Luojansa seurassa.]
1.
Al-Safarini, Lawami‘ al-Anwar
al-Bahiyyah (Beirut: al-Maktab
al-Islami, 1991), 1:57; al-Bayjuri, Tuhfat
al-Murid ‘ala Jawharat al-Tawhid
(Cairo: Dar al-Salam, 2006), 38.
2.
Al-Tashil li ‘Ulum al-Tanzil
(Beirut: al-Maktabah al-‘Asriyyah, 2003), 1:164.
Comments
Post a Comment