Perusteet: Tawhidin asteet

Allahin Ykseyden (Tawhidin) asteet


Selittäessään Islamin ydintä ja sen pääpilareita, profeetta, rauha olkoon hänen yllään, sanoi:

 ’Islam on rakentunut viiden pilarin varaan: Sen todistamisen, ettei ole muuta jumalaa kuin Allah ja että Muhammed on Hänen sanansaattajansa; rukousten (salah) suorittamisen; zakat-veron maksamisen; pyhiinvaelluksen (hajj) suorittaminen; sekä paasto Ramadan kuussa. [Muslim, nro 21]

Sama on ilmaistu myös seuraavin sanoin: 

’Islam on rakentunut viiden pilarin varaan: Allahin palvominen ja kaiken muun torjuminen Hänen rinnaltaan, rukousten suorittaminen, zakatin maksaminen…’ [Muslim , nro 20]

Vielä toisin sanoin:

 ”Islam rakentuu viidelle pilarille: an yuwahhudu’Llah – Allahin yksilöiminen muusta… [Muslim, numero 19]

Oppineet ovat huomauttaneet, että vaikka yllä olevien hadithien (perimätieto kerrontojen) sanoitus vaihtelee, ovat ne silti merkitykseltään samat: Allahin Ykseyden todistaminen on siis sama asia kuin Hänen palvomisensa muita Häneen rinnastamatta , joka taas on sama kuin Allahin Yksilöinti muista. Islamin uskon ydin on nimenomaan tämä Allahin eriyttäminen muusta.
Koraani julistaa: ” Palvelkaa Jumalaa älkääkä mitään asettako Hänen rinnalleen” (4:36). Toisessa jakeessa sanotaan: ” Totisesti olemme kutsunut jokaisen kansan keskuudesta lähettilään näin lausumaan: »Palvelkaa Jumalaa ja välttäkää epäjumalia!” (16:36). Toinen jae taas painottaa: ” Emme lähettäneet ennen sinua ainoatakaan lähettilästä, jolle Emme olisi ilmaisseet: »Totisesti, ei ole muuta jumalaa kuin Minä, siksi palvelkaa Minua”(21:25).

Tämä on siis se usko, jota jokainen muslimi todistaa ja jonka ympärillä uskovaisten yhteisön elämä pyörii. Se sisältyy Islamin uskontunnustukseen: lää iläähä illa’Llah – ’Ei ole muuta jumaluutta (palvonnan arvoista) kuin Jumala: Allah.’ Tämä uskonjulistus, joka Islamin mukaan on jokaisen lähetetyn sanansaattajan keskeinen julistus, on kuin kutsu kuuliaisen ja hurskaan elämän viettoon.
Lää iläähä illa’Llah sanomaa kutsutaan nimellä ”tawhidin ilmaisu”. Tawhid sanan voi kääntää yksinkertaisesti ’Jumalan ykseydeksi’ tai ’monoteismiksi’. Tawhidin idea on kuitenkin se, että Jumala on täysin ja kokonaan yksi, täydellinen ja täysin erilainen kuin mikään muu– tämä on muslimin uskon oleellisin osa.
Koska teologeilla kuitenkin on luontainen tarve ”viivoittaa jokainen ’t’ ja pisteyttää jokainen ’i’”, niin tarkkoja uskonopillisia määritelmiä on tarjottu aikojen saatossa. Näiden joukosta seuraava on saanut laajimman hyväksynnän, eli tawhid on:
Jumalan yksilöiminen palvontaan (ifrad al-ma’bud bi’l-’ibaadah), jota seuraa usko Hänen ykseyteensä sekä tämän ykseyden tunnustaminen Hänen Olemuksessaan, Attribuuteissaan (ominaisuuksissa) ja Teoissaan.” 1
Yllämainitun kaltaiset määritelmät osoittavat meille uskonoppineiden huolenaiheen: Jumalan täydellisen transsendenssin ja ’erilaisuuden’-(vertaamattomuuden) ilmaisemisen, sekä Jumalan eriyttämistä kaikesta muusta ainoaksi palvonnan kohteeksi painottamisen.
Hän on taivaitten ja maan ja kaiken niiden välisen Herra. Sen tähden palvelkaa Häntä ja pysykää kestävinä (vakaina) palvonnassanne. Tunnetko ketään, joka olisi Hänen nimensä kaltainen?”(19:65)

Islamin päämäärä kuitenkin on Allah itse, ei mikään teologinen määritelmä paperille kirjoitettuna. Tämän takia Koraani kehottaakin meitä jatkuvaan tietoisuuteen Jumalasta, jopa maallisten toimiemme keskellä. Tämä tietoisuus on ilmaistu kahdella eri termillä. 
1)Ensimmäinen on taqwa, joka usein käännetään ’Jumalanpeloksi’, ’Jumalatietoisuudeksi’ tai yksinkertaisesti ’hurskaudeksi’. Henkilö, jolla on taqwaa, tottelee Allahia täydestä sydämestään, ollen samalla tietoinen Hänen katseestaan sekä huomiostaan meitä kohtaan. Toisin sanoen, se tarkoittaa Allahin täydellistä tiedostamista, ja sitä, että muokkaamme elämämme tämän tietoisuuden ympärille
2).Ihsan on toinen tässä yhteydessä käytetty sana, joka on usein käännetty ’hyvyydeksi’ tai ’erinomaisuudeksi’. 
Profeetta SAWS, selitti ihsanin seuraavasti: ”... että palvot Allahia kuin näkisit hänet, ja vaikka et näe Häntä niin tiedä, että Hän näkee sinut. (Muslim, no. 8)

Taqwaa ja ihsania on painotettu Koraanissa, sillä tawhidin tulisi muodostua eläväksi, koetuksi todellisuudeksi ja uskon tulisi olla syvä sekä vankka. Selittäessään seuraavaa jaetta ’ Teidän Jumalanne on ainoa Jumala; ei ole muuta Jumalaa kuin Hän, Laupias, Armollinen’ (2:163) Ibn Juzayy muotoilee kolme nousevaa tawhidin astetta – ylin näistä on todistaa Allahin olemassaolo sydämen tasolla (ts. todistaa kaiken olevan Allahilta EI, että kaikki olisi Allah)
Hän kirjoittaa:
Jumalan ykseydellä on kolme merkitystä, ja näistä jokainen on oikein mitä tulee Jumalan oikeuksiin, Ylistetty olkoon Hän. Ensinnäkin, Hänellä ei ole toista, ja tämä sulkee pois monilukuisuuden. Toisekseen, Hänellä ei ole kumppania, ja kolmanneksi Hän ei koostu mistään, eikä Hän ole jakautuva…
Tiedä, että ihmisten tawhidia on kolmea astetta:
1) Ensimmäinen on se, jonka yleisesti kaikki muslimit todistavat (lausuessaan uskontunnustuksen). Tämä on se aste, jonka kautta heidän elämänsä on suojattu tässä elämässä ja he ovat vapautetut ikuisuudesta helvetissä Tuonpuoleisessa: eli tämä on kieltää kumppanit, viholliset, puolisot, lapset, samankaltaisuudet ja vertaiset Jumalan rinnalla.
2) Toinen tawhidin aste on eliitin aste. Sen tiedostaminen, että kaikki teot tulevat ainoastaan Jumalalta. Tämän asteen mahdollistaa Allah itse eikä se välity sellaisten fyysisten todisteiden kautta, jotka olisivat kaikkien saatavilla (ts. Ihmisen on uskottava ensin, että Allah todella on ainoa Luoja, tämä jälkeen Allah voi avata hänen sydämensä laajemmalle ymmärrykselle omasta Ykseydestään. Suom. huom) . Tämä valittujen tawhidin aste rikastuttaa sydämen vaatimallaan tiedolla (’ilm daruri) ja se ei tarvitse muodollisia todisteita. Tällaisen uskon hedelmiä ovat täysipainoinen antaumus Jumalalle, luottamuksen asettaminen ainoastaan Häneen ja muusta luomakunnasta pois kääntyminen . Tällöin henkilö ei aseta toivoaan muihin kuin Jumalaan, eikä pelkää muita kuin Häntä. Tämä johtuu siitä, ettei hän näe Allahin lisäksi olevan mitään muita toimijoita, ja tiedostaa kaikkien ihmisten olevan Hänen ylivoimaisen Valtansa alaisia- hän siis ymmärtää kaiken olevan Allahin kädessä. Tällainen henkilö jättää huomiotta toisarvoiset syyt ja maalliset herrat.
3) Kolmannen asteen saavuttaneet taas eivät näe mitään muuta olevaisuutta kuin vain Allahin. Tällainen henkilö ei tarkkaile toisia ihmisiä, kunnes hänelle he ovat kuin olisivat olemattomia. Tämä on mitä hengellisyyden oppineet kutsuvat nimellä ’Hukkumisen tila’ (maqam al-fanaa), joka merkitsee ”poissaolevaisuutta” muiden suhteen, kunnes henkilö on poissaoleva jopa itsestäänkin siksi, että hän on niin keskittynyt Jumalan huomioimiseen. 2


[suom. huom. Tämä ei siis merkitse sitä, että henkilö olisi ihmisiä kohtaan poissaoleva - päinvastoin hän on tällöin hyvinkin avulias ja aktiivinen ihmisten parissa, hoitaa velvoitteensa, mutta kohdistaa kaiken sielunsa huomion ainoastaan Allahiin. Hän on siis luotujen joukossa, mutta Luojansa seurassa.]


1. Al-Safarini, Lawami‘ al-Anwar al-Bahiyyah (Beirut: al-Maktab al-Islami, 1991), 1:57; al-Bayjuri, Tuhfat al-Murid ‘ala Jawharat al-Tawhid (Cairo: Dar al-Salam, 2006), 38.
2. Al-Tashil li ‘Ulum al-Tanzil (Beirut: al-Maktabah al-‘Asriyyah, 2003), 1:164.

(Lähde: http://thehumblei.com/2012/09/15/ibn-juzayy-the-degrees-of-tawhid/ )

Comments

Popular Posts