Muharram, Ashura ja Uusi vuosi
Muharram ja Ashura
Islamilaisen
kalenterin ensimmäisen kuukauden, Muharramin, ensimmäinen
päivä merkitsee edellisen vuoden loppua. Hetket, jotka kuluvat
vuosien, kuukausien, viikkojen, päivien, tuntien, minuuttien ja
sekuntien muodossa muistuttavat meitä siitä, että lopulta kaikki
tässä maailmassa kulkee kohti loppuaan. Näin ollen Muharram kuun
alun tulisi muistuttaa meitä siitä, että taas yksi vuosi
elämästämme on kulunut, olemme siis lähentyneet Tuonpuoleista
vuodella.
Abu Darda
(RA) sanoi: ”Oi Adamin poika! Koostut pelkistä päivistä. Jos
päivä kuluu elämästäsi, tiedä, että osa sinusta on kulunut. ”
Se, että
elämämme vähenee sekunti sekunnilta on todellisuutta. Meidän
tulisi aina muistaa Alin (RA) sanat: ”Tämä maailma on lähdössä
pois luotamme selkä meihin päin käännettynä. Ja Aakhira on
tulossa meitä kohti edestä. Ja molemmilla näistä (ts. Tällä
maailmalla ja Tuonpuoleisella) on lapsia (ts. niitä, jotka tekevät
kaikkensa jommankumman eteen.)
Muharram
on yksi neljästä siunatusta kuukaudesta. Abu Bakr (RA) kertoi
Profeetan (SAAS )sanoneen: ”Vuodessa on 12 kuukautta, joista neljä
on pyhiä- kolme perättäistä kuukautta: Dhul- Qa´dah,
Dhul-Hijja ja Muharram sekä Rajab joka on
Jumadahn ja Sha'banin välissä. (Bukhari 2958)
Näinä
kuukausina meidän tulisi kiinnittää erityistä huomiota kaiken
synnin välttämiseen, sillä erityisesti siunattuna aikana syntikin
on erityisen tuomittavaa. Samaten meidän tulisi yrittää tehdä
mahdollisimman paljon hyviä tekoja näinä kuukausina, sillä hyvä
teko siunattuna aikana ansaitsee erityisen palkkion. Allah on
valinnut tiettyjä aikoja, paikkoja ja ihmisiä erityisen
siunauksensa kohteeksi tehdäkseen palvonnan, palkkion sekä Allahin
Rakkauden saavuttamisen meille helpoksi.
Varsinkin
paastoaminen Muharram kuussa on erityisesti suositeltua- Profeetta
SAAS paastosi paljon tämän kuun aikana. Erityisesti Ashura-päivänä
paastoamista on painotettu sunnassa:
Muharramin siunaukset ja sen aikana paastoaminen
Abu
Huraira RAL kertoi Profeetan SAAS sanoneen ” Parhainta paastoa
Ramadanin paaston jälkeen on paasto Allahin kuussa, joka on nimeltään
Muharram. Ja paras rukous pakollisten rukousten jälkeen on yöllinen
rukous . ” (Muslim 1163)
Tämä
koskee siis yleistä vapaaehtoista paastoamista, Imam Ibn Rajabin
mukaan: vapaaehtoisesta paastosta paras on Muharramina paastottu
samaten kuin paras vapaaehtoinen rukous on yöllinen rukous. Profeetta
SAAS sanoi eräälle seuralaiselle: ” Jos haluat paastota jonkin
kuukauden Ramadanin jälkeen, niin paastoa Muharramina, sillä siinä
on päivä, jona Allah antoi kokonaiselle kansalle, ja jona Hän
kääntyy katuvien puoleen.” (Tirmidhi 841)
Tämän
kuukauden hyveellisyys ja kunniallisuus heijastuu myös siitä, että
Profeetta SAAS kutsui sitä ”Allahin kuukaudeksi” (Shahr Allah).
Allah nostaa tähän kunnialliseen asemaan vain erityisimmät
luoduistaan: samoin kuten Hän on korottanut profeetan (rasuulullaah)
omaksi sanansaattajakseen ja Kaaban ”talokseen” (Baytullaah).
Miksi
juuri paasto?
Paasto on
Allahin ja Hänen palvelijansa välinen ”salaisuus” . Allah sanoo
Hadith Qudsissa: Kaikki Adamin lapsen teot paastoa lukuun ottamatta
kuuluvat hänelle. Paasto kuuluu Minulle, ja Minä palkitsen sen
(Bukhari ja Muslim, Abu Huraira). Tämä tarkoittaa sitä, että
kaikki muut ihmisen palvonnanteoista (rukous, Koraanin resitointi,
jopa pyhiinvaelluksen suorittaminen) ovat tekoja, jotka myös muut
näkevät. Ihminen saattaa siis näyttämisenhalussaan vaikkapa
rukoilla toisten läsnä ollessa pitemmin tai resitoida Koraania
kauniimmin toisten ollessa katsomassa, jotta hän saisi osakseen
heidän ihailunsa ja hurskaan maineen. Kuitenkin paasto on teko,
jonka todellisuuden näkee ainoastaan Allah.
Samoin
kuin paasto, myös yö-rukous (tahajjud) on asemassaan päivällä rukoiltuja
vapaaehtoisia rukouksia parempi sillä ihminen on yleensä silloin
yksin – tämän vuoksi hänen on helpompaa rukoilla ainoastaan
Allahin vuoksi. ts. hänen vilpittömyytensä (ikhlas) taso on
korkeampi.
Erityisesti
tämän kuun 10tenä päivänä ja joko sitä edeltävänä tai sen
jälkeisenä päivänä paastoaminen on suositeltua. Tämä päivä
on nimeltään Ashura. Ibn Abbas RA sanoi: En koskaan nähnyt
Allahin Lähettilään SAAS paastoavan minään muuna päivänä niin
mieluusti tai pitävän muuta päivää tätä parempana” (Bukhari
1867)
Ashuran
Taustaa
Ashura
päivän paasto tunnettiin jo ennen Profeetan SAAS aikaa. Aisha RA
sanoi: ” Jaahiliyan (tietämättömyyden, ts. aika ennen
Islamia) ihmiset paastosivat tänä päivänä...”
Imam Ahmad
RAL on sanonut myös: Tämä on se päivä, jona Profeetta Nooan (Nuh
AS) Arkki rantautui Judi- vuorelle, joten Nooa AS paastosi tänä
päivänä osoittaakseen kiitollisuutensa.”
Myös
Profeetta Muhammedin SAAS on kerrottu paastonneen tänä päivänä
Mekassa ennen Hijraa (muuttoa Medinaan). Hän ei kuitenkaan
kehottanut muita muslimeja vielä tekemään niin. Ibn Abbas RA
kertoi: Profeetta SAAS tuli Medinaan ja näki Juutalaisten paastoavan
Ashuran päivänä. Hän kysyi ”Mitä tämä on?” He vastasivat :
”Tämä on siunattu päivä, se päivä, jona Allah pelasti
Israelin kansan heidän vihollistensa käsistä, joten Mooses AS
paastosi tänä päivänä.” Profeetta SAAS sanoi: ”Meillä on
suurempi oikeus Moosekseen kuin teillä”, joten hän paastosi tänä
päivänä ja käski muslimien myös paastota. ” (Bukhari 1865)
Erottaakseen muslimien tavat Juutalaisten tavoista- joista jotkut
pitivät Ashuraa Eidin kaltaisena juhlapäivänä- hän kehotti
muslimeita paastoamaan pelkän Ashura päivän lisäksi myös joko sitä
edeltävän, tai sen jälkeisen päivän (ts. joko 9n ja 10 tai 10n
ja 11nen).
Hyväntekeväisyys
Ashura päivänä
Abd Allah
ibn Amr ibn al-As RAL on sanonut: ” Kuka tahansa paastoaa Ashura
päivänä on kuin hän olisi paastonnut koko vuoden, ja se ken antaa
hyväntekeväisyyteen tänä päivänä on se kuin hän olisi antanut
hyväntekeväisyyteen koko vuoden.
Sureminen
Muharramin 10päivänä on bid'aa (negatiivista, myöhemmin
keksittyä, joka on lisätty Islamin uskoon ilman perusteita)
Shia
muslimeilla on tapana surra tänä päivänä Sayyiduna Husayn ibn
Alin RA marttyyrikuoleman vuoksi. Tämä niiden harhaantuneiden teko,
jotka kuvittelevat tekevänsä hyvää. Kuitenkaan Allah tai
Profeetta SAAS eivät koskaan määränneet meitä suremaan näinä
päivinä profeettojen kokemien kärsimysten tai heidän kuolemiensa
vuoksi, saati sitten kenenkään muun. Fuqaha (fiqhin, islamilaisen
lakiopin oppineet) ovat painottaneet, että Muharramin käsittäminen
surun kuukaudeksi on bid'a, jotkut esimerkiksi kuvittelevat, ettei
tämän kuun aikana voisi mennä naimisiin – tämä ei ole totta.
Shiojen surun rituaaleihin osallistuminen on tiukasti kielletty.
Suremisen sijaan meidän tulisi nähdä se, että Allah valitsi
Husaynin RA poistumaan tästä dunyasta (maanpäällisestä elämästä)
juuri tässä kuussa merkkinä hänen korkeasta asemastaan Allahin
suhteen. ( on sanottu, että se, miten ihminen kuolee viestii hänen
lopullisesta päämäärästään- esimerkiksi Ramadanin aikana tai
perjantaina kuoleminen on ”hyvä merkki” sillä Allah on
päättänyt ottaa uskovan sielun luokseen tänä erityisenä
siunauksellisena aikana)
Uuden
vuoden juhlistaminen
Monet
saattavat kysyä kuinka meidän tulisi juhlistaa uutta vuotta.
Muslimeille käytäntö on yksinkertainen. Meidän on käytävä läpi
tekomme viimeisten kahdentoista kuukauden ajalta, ja päätettävä
näiden perusteella, olemmeko tämän maailman vai Tuonpuoleisen
lapsia. Näimmekö tarvittavan vaivan saavuttaaksemme Allahin
Mielisuosion tänä aikana? Käytimmekö tämän ajan totellen
Allahia? Käytimmekö niitä siunauksia, joita saimme osaksemme,
Luojamme Toiveiden mukaisesti?
Jos olemme
tehneet hyvää, tulisi meidän osoittaa kiitollisuutemme Luojallemme
tekemällä lisää hyvää, jos taas emme, tulisi meidän katua
vilpittömästi ja kääntää elämässämme uusi sivu.
Umra(RA)
sanoo: ”Tehkää tiliä itsellenne tässä maailmassa, ennen kuin
teette tiliä Tuonpuoleisessa (teoistanne Allahille). Punnitkaa
tekonne, ennen kuin ne punnitaan (Tuomion päivänä). Ja
valmistautukaa suureen tuomioon (kun teidän on seisottava Allahin
edessä)”
Ibn Abbas
(RA) sanoo: ” Kuinka voimme iloita kun Kuolema on takanamme ja hauta
edessämme. Meidän on seisottava Allahin hovissa (tuomiolla) ja
meidän on ylitettävä Siran silta.”
Elämä
on siunaus
Elämä on
siunaus, joka tulisi käyttää hyviä tekoja suorittaen. ”Paras
ihmisistä on se, joka saa osakseen pitkän elämän, ja tekee hyviä
tekoja”. (Tirmidhi)
Joten kun
uusi vuosi alkaa ja edellinen loppuu, tulee meidän pohdiskella
mennyttä vuotta. Meidän on opittava menneistä virheistämme ja
varmistettava ettemme tee niitä tulevaisuudessa. Meidän on
käännyttävä Allahin puoleen, pyydettävä anteeksiantoa ja
kaduttava vilpittömästi. Meidän on tehtävä vakaa päätös elää
tästä eteenpäin tavalla, joka miellyttää Allahia. ”Älykäs on
hän, joka tukahduttaa halunsa ja työskentelee sen eteen, mitä
kuoleman jälkeen on tuleva”. (tirmidhi)
(lähteenä mm. http://spa.qibla.com/issue_view.asp?HD=1&ID=779&CATE=3 )
Comments
Post a Comment