Perusteet: Koulukunnat- Mädhäbit
Koulukunnat Aloittelijoille
Islamin
lainopin koulukunnat (mädhäb/mäthhäb/madhab)
on yksi aihe, jonka moni uusi Muslimi kokee
sekavaksi ja monimutkaiseksi, vaikkei sen niin tarvitsisikaan olla.
Eräät aikamme Islamilaiset liikkeet ovat tehneet aiheesta vaikean
jakamalla muslimeita ryhmittymiin. Kaikesta huolimatta aihe on hyvin
yksinkertainen.
Islamissa
on neljä lainopillista koulua,
joista jokainen on nimetty perustajansa mukaan:
-
Hanafi nimetty Imam Abu Hanifan mukaan
- Shääfi'i nimetty Imam Shääfi'in mukaan
- Määliki nimetty Imam Määlikin mukaan
- Hanbali nimetty Imam Ahmed ibn Hanbalin mukaan.
Mikä siis on Mädhäb?
Mädhäb
on ennen kaikkea tarkka metodologia jota oppineet käyttävät
johtaessaan Islamin lainsäädäntöjä. Jokainen mädhäb eroaa
toisista hieman metodeissaan, ja tämä aiheuttaa sen, että niiden lainopilliset
säädökset poikkeavat toisistaan joissain tapauksissa - joskin erot
ovat yleensä pieniä ja toisarvoisissa kohdissa.
Kaikki
neljä ovat yksimieliset Islamin perususkon ja päätelmien
enemmistön kohdalla, eivätkä ne siis ole erillisiä lahkoja tai
ryhmittymiä Islamin sisällä. Ne ovat
myös yksimieliset metodiensa lähteistä: Islamin alkulähteinä
ovat Koraani ja Profeetan (Allahin rauha ja siunaukset hänelle)
Sunna.
Eroja
tulee esiin lähinnä
pienten yksityiskohtien hienosäädössä, joista monet ovat
mahdottomia ratkaista. Esimerkiksi: kuinka sovitella kahden
vastakkaisen tekstin väliset ristiriidat, jos sanalla on
arabiankielessä monta eri merkitystä, jos kyseessä on vaikkapa
moderni, uudempi, asia, josta ei ole selvää säädöstä.
Joissain tapauksissa, oppineilla yhden koulukunnan sisällä on myös
eriäviä mielipiteitä toisistaan.
Monet
ihmiset käsitteellistävät mädhäbit vain kokoelmaksi säädöksiä,
sillä etsiessään vastausta johonkin tiettyyn ongelmaan, esim.
Siihen, onko jokin asia halal
vai haram (sallittu
vai kielletty), tarkastavat he vain
seuraamansa koulukunnan säädökset. Jotkut taas ovat siinä
väärässä luulossa, että mädhäbien säädökset ovat kokoelmia
sen Imaamin ''mielipiteistä'' jonka mukaan koulukunta on nimetty.
Asia on
kuitenkin päinvastoin, sillä mädhäb on kokoelma säädöksiä,
jotka perustuvat Koraaniin ja Sunnaan käyttäen hienostuneita
menetelmiä säädösten johtamiseen, jotka nämä neljä imaamia
kehittivät - eli itse asiassa, kun henkilö etsii tietyn mädhäbin
säädöstä, etsii hän itseasiassa säädöksiä, joita
oppineet ovat johtaneet käyttäen ko. mädhäbin metodologiaa.
Nämä
lainsäädökset eivät suinkaan ole syntyneet hetkessä.
Metodologioita sekä säädöksiä on satojen vuosien ajan
tarkistettu ja tarkennettu satojen eri oppineiden toimesta, aina
tähän päivään saakka.
Onko minun seurattava mädhäbiä?
Valitettavasti
monet uudet muslimit kokevat mädhäbeistä oppimisen kovin
vaikeaksi. Tämä johtuu pääosin siitä, että muslimiyhteisöt
seuraavat eri koulukuntien sekavaa kirjoa, tai ovat seuraamatta
mitään, ja myös siksi, että suomenkielinen kirjallisuus aiheesta
on lähestulkoon olematonta. Mikäli et kykene löytämään tietoa
mistään mädhäbistä, älä suotta murehdi – koulukunnan
seuraaminen ei ole asia, joka määrittää sen oletko muslimi vai
ei, eikä edes sitä oletko hyvä muslimi vai et.
Mädhäbin
seuraamisen pakollisuudesta on monia eri mielipiteitä, mutta suurin
osa oppineista on kautta aikojen ollut sitä mieltä, että on
suositeltavaa, tai jopa vaadittua, seurata yhtä mädhäbiä yhdestä
tietystä syystä. Tämä syy on
henkilökohtainen johdonmukaisuus. On
paljon johdonmukaisempaa (ja järkevämpää- sekä paljon, paljon
helpompaa) pitäytyä yhden mädhäbin metodeilla johdetuissa
lainsäädöksissä. Tämä estää meitä seuraamasta omia
halujamme, eikä salli mahdollisuutta ”mielipideostosten''
tekoon, ts. sellaisten säädöksien etsimistä, jotka meitä eniten
miellyttäisivät.
Kuitenkin
todellisen tarpeen vaatiessa, mikäli seuraamasi mädhäbin säädös
aiheuttaa sinulle liikaa vaikeutta, on sallittua lainata toisen
mädhäbin säädöstä. Tulee kuitenkin pitää mielessä, että
näin tulee tehdä vain todella pakottavassa tarpeessa - ja parasta
onkin siinä tapauksessa kysyä neuvoa joltakulta oppineelta, joka
voi kertoa parhaan tavan toisen mielipiteen seuraamiseen jne. Jo
pelkästään se, että oppineita länsimaissa on melko vähän
(Suomesta puhumattakaan) on todella hyvä syy pitäytyä yhden
koulukunnan piirissä mahdollisimman pitkälle- se, ettei joka ikisen
lainopillisen kysymyksen suhteen tarvitse alkaa pähkäillä, mitä
säädöstä seuraisi, helpottaa elämää huomattavasti.
Kuinka minä valitsen?
Mädhäbin
valinta ei tarkoita siis sitä, että pidät vain sitä mädhäbiä
oikeassa olevana ja toisia väärässä.
Itse asiassa kaikkien neljän mädhäbin oikeuden sekä paikkansa
pitävyyden suhteen vallitsee ''idzma'' eli oppineiden yksimielisyy (trans.lit myös ijma, tai itjma) .
Yksikään mädhäbeistä ei ole toisia ''lähempänä sunnaa''.
Seurattavan
koulukunnan valinta ei ole mikään elämän ja kuoleman päätös ja
sen voi aina vaihtaa. Jos sinulla on mahdollisuus tutkia aihetta
syvemmin, voit tutkimustesi perusteella valita sen mädhäbin, jonka
metodologia on eniten mieleinen, mutta helpointa
on valita mädhäb, joka on lähinnä omaa elämäntilannettasi ja
tarpeitasi. Esimerkiksi sanotaan, että
Hanafi mädhäbin oppineet ovat käyttäneet eniten aikaa johtaakseen
säädöksiä ei-muslimimaissa asuville. Toiset taas sanovat, että
Shääfi'i madhab on tiukempi säädöksissään, joten siten
''varovaisempi''.
Voit
valita myös perustuen asuinpaikkaasi tai puolisosi kotimaan
käytäntöön. On paljon helpompaa, jos
koko perhe seuraa samaa mädhäbiä,
sillä silloin kaikki toimivat samoin kaikissa asioissa, ja mikäli
uskonnollista riitaa tulee, tiedätte mistä lähteistä hakea apua.
Samoin
on helpompaa seurata samaa mädhäbiä kuin valtaosa ympäristöstä,
eli esim. asuin maan/puolison kotimaan vallitsevaa mädhäbiä. Jos
aikomuksena on lähteä opiskelemaan johonkin muslimimaahan, on hyvä
ottaa selvää, mitä mädhäbiä siellä seurataan.
Entä ne, jotka seuraavat eri mädhäbiä?
Islamin
historiassa oli aika, jolloin ihmiset kohtelivat toisen mädhäbit
edustajia kuin toisen lahkon edustajia, kieltäen toisen mädhäbin
edustajan takana rukoilemisen tai naimisiinmenon eri mädhäbiä
seuraavan kanssa. Tämä johtui yksinkertaisesti siitä, etteivät
ihmiset tienneet oikeasta tavasta seurata mädhäbiä ja kohdella
toista mädhäbiä seuraavia. Jopa tänä päivänä saatat kohdata
ihmisiä moskeijoilla, jotka väittävät sinun rukoilevan väärin.
Kuten edellä mainittu, satojen vuosien
ajan oppineiden välillä on vallinnut yksimielisyys siitä, että
kaikki neljä koulukuntaa ovat voimassa olevia lainopin koulukuntia.
Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että niin kauan kuin seuraat
yhtä tulkintaa, ei sinun tarvitse huolehtia tekeväsi jotain
väärin, eikä sitä, että eri tavoin tekevät tekisivät jotain
väärin.
Tämä
myös tarkoittaa monessa tapauksessa sitä, että on
enemmän kuin yksi oikea tapa tehdä jotain, kuten
käsien asettelu rukouksessa, tai hieman erilainen tapa tehdä wudhu.
Tällaiset eroavaisuuden yleensä aiheutuvat siitä, että Profeetta
(Allahin rauha ja siunaukset hänelle) usein teki asioita eri
tavoilla, eikä näillä yksityiskohdilla ei ole mitään vaikutusta
henkilön rukouksen pätevyyteen.
Yksi
hyvin klassinen esimerkki: Määliki koulukunnassa ihmiset
liikuttavat sormeaan jatkuvasti istuessaan rukouksen lopussa, mutta
taas Shääfi'i mädhäbissä ei liikuteta sormea ja kaksi
ylimääräistä liikettä mitätöi rukouksen. Tämä EI tarkoita,
että henkilön, joka seuraa Määliki mädhäbiä, rukous olisi
Shääfi'i mädhäbin seuraajan silmissä mitätöity. Meidän
ei tule soveltaa omaa mädhäbiämme toisiin.
Sen sijaan, jokaisen henkilön oma rukous on pätevä sen
metodologian mukaan, jota hän itse seuraa, niin kauan kuin hän
seuraa metodologiaa, joka on yhteisömme oppineiden päteväksi
toteama.
Eräät Muslimit Sanovat Ettei Saisi Seurata Mädhäbiä Koska se on ''Sokeaa Seuraamista''. Mitä Tämä Tarkoittaa?
Hiljattain
eräät muslimit ovat omaksuneet mielipiteen, jonka mukaan mädhäbin
seuraaminen on ''sokeaa seuraamista'', sillä me seuraamme säädöstä
tietämättä sen perusteita Koraanista ja Sunnasta. Kuitenkaan
suurimmalla osalla Muslimeita ei ole
säädösten johtamiseen vaadittavaa tietoa ja osaamista. Suurella
osalla meistä ei ole edes mahdollisuutta päästä käsiksi, saati
ymmärtää, monimutkaisia syitä säädösten taustalla. Täten
tämä ''taqliid'' eli ''seuraaminen'' on välttämätöntä, sillä
me emme kaikki voi olla oppineita.
Jotkut
ryhmittymät kutsuvat tätä ''sokeaksi seuraamiseksi'' ja saavat sen
kuulostamaan huonolta asialta, mutta totuus on, että jokainen
muslimi mistä tahansa mädhäbistä tai itsetunnustetusta
mänhädzistä ''seuraa sokeasti” tai paremminkin tekee
''taqliid'ia jollekin. Ei-oppineiden on
pakko ottaa säädöksensä joltain oppineelta, useimmiten
ymmärtämättä tai tietämättä säädösten taustalla olevia
syitä alla keskusteltavien asioiden vuoksi.
Mitä Jos Luen Hadithin Joka Näyttää Menevän Koulukuntani Säädöstä Vastaan?
Jatka
sitä mitä olit tekemässä - seuraa koulukuntaasi. Kun luet
hädithin, luet sen yksinään, tietämättä teksteistä, jotka
siihen liittyvät, kuten mitä toiset oppineet ovat sanoneet, toisia
versioita samasta hädithistä, kenties vastakkaisista häditheistä.
Mikäli olet uusi muslimi, et todennäköisesti tiedä alkuperäistä
arabiankielistä hädithiä tai sen avainsanojen eri merkityksiä
klassillisessa arabiassa. Sinun tulee ymmärtää, että
lainsäädösten tekeminen on
monimutkainen prosessi, joka vaatii suorittajaltaan monia asioita.
Vaikka
meitä onkin kehotettu lukemaan Koraania ja Profeetan (Allahin
siunaukset ja armo hänelle) sanontoja saadaksemme niistä
inspiraatiota ja tietoa, ei meillä kuitenkaan ole lupaa johtaa
niistä, saati sitten niiden käännöksistä, säädöksiä omin
päin.
Miksi Emme Voi Vain Lukea Koraania ja Hädiithejä ja Tehdä Omia Päätelmiä?
Oppineemme
ovat asettaneet erittäin korkeat standardit itselleen ja toisille
oppineille. Hyvin laaja tietomäärä on
tarpeen ennekuin kykenee tekemään idztihäädiä – eli johtaa
lainsäädöksiä suoraan Koraanista ja Sunnasta.
Tämä
johtuu siitä, että säädösten johtaminen on niin monimutkainen
prosessi ettei sitä voi jokainen edes yrittää. Näin laaja
tietomäärä on meille tänä päivänä lähes käsittämätön, ja
edelleenkin on keskustelua siitä montako elossa olevaa oppinutta on,
jotka ovat saavuttaneet tämän tason. Laajinkin ryhmä tällaisiä
oppineita voidaan laskea yhden käden sormilla. Vaatimukset säädösten
johtamiseen Koraanista ja Sunnasta ovat korkeat, koska oppineen on
otettava lukuun niin suuri määrä muuttuvia tekijöitä, jotkut
niistä ovat jo mainittu yllä.
Joitain
alkupätevyysvaatimuksia oppineelle ovat:
- Yksityiskohtaisen ja tarkan klassisen arabian osaaminen – fusHan,ei nykyarabian eikä myöskään minkään alueellisen murteen. Koska kaikki tekstit liittyen Koraaniin ja Sunnaan ovat tällä kielellä, täytyy olla tämän kielen tieteilijä ennen kuin voi tulla Islamin oppineeksi. Ei riitä, että osaa puhua, lukea ja kirjoittaa kieltä sujuvasti, vaan täytyy myös olla yksityiskohtainen ymmärrys arabian kielitieteistä. Tähän sisältyy kielioppi joka kattaa muoto-opin, lause-opin ja merkitysopin. Pitää myös opetella ulkoa monet tutkielmat, joita suuret oppineet ovat kielestä kirjoittaneet. Lisäksi tulee olla hyvin perillä esi-islamilaisesta runoudesta, joka on lähde sanojen merkityksille, sillä siitä tiedämme kielen Koraanin ilmestymisaikaisen käytön.
- On myös olemassa valtava aineisto arabiankielen sanakirjoja, monet niistä hyvinkin erikoistuneita, kaikki Islamin oppineiden kokoamia.
Suurin osa
ihmisistä nykypäivänä eivät edes täytä näitä kriteerejä,
saati vielä edistyneempiä, joiden mukaan tulee:
*
Osata ulkoa koko Koraani (kaikki seitsemän eri lukutapaa
mukaan luettuina)
* Olla
ulkoa opetellut tuhansia hädiitejä kertojaketjuineen sekä kirjat,
joissa on henkilöhistoriallista tietoa kertojaketjuissa esiintyvistä
ihmisistä
*
Satojen eri klassisten hädith aiheisen teoksen ulkoa opettelu (ei
siis pelkkä lukeminen)
*
Profeetan SAWS elämänkerta (siira)
*
Profeetan seuralaisten sanomia
*
Autenttiset Koraanin selitysteokset (tafasiir)
*
Yksityiskohtaiset metodologiset periaatteet eri koulukunnilta
*
Oppineet pitävät myös tietämystä
hengellisistä tieteistä olennaisena,
jopa oppineelle, joka erikoistuu teknisempään tietoon, sillä
tiedolla on aina hengellinenkin ulottuvuus.¨
Kaikki tämä tietomäärä vaaditaan siis oppineelta, jolla olisi täydet valmiudet johtaa Koraanista ja Sunnasta päätelmiä mahdollisimman tarkasti. Vaikkakaan tämä ei takaa, ettei virheitä esiinny, Profeetta SAWS itse kertoo kuuluisassa hädithissä, että oppineet, jotka oikein kovasti yrittävät mutta saavat väärän vastauksen, niin hän tulee siltikin palkituksi yrityksestään.
Myöskin
toisten aikalaisten oppineiden tarkistaminen ja kriittinen
tarkastelu on hionut koulukuntien systeemin siksi hienostuneeksi ja
tarkaksi systeemiksi, mitä se tänä päivänä on.
Kaikista
näistä syistä, ei-oppineen on väärin
alkaa itse johtaa päätelmiä olematta täysin perillä asioista ja
senkaltainen päätelmä tulee väistämättä olemaan pikemminkin
kauempana sunnasta kuin lähempänä.
Tässä valossa me voimme nyt ymmärtää mädhäbin seuraamisen
olevan, Abdul Hakim Muradin sanoin, ''hienostunut tekniikka bid'ojen
eli uudistusten välttämiseksi''.
(http://directanswers.blogspot.com/2007/12/understanding-madhhabs-beginners-guide.html
Comments
Post a Comment