Perusteet: Koulukunnat- Mädhäbit

Koulukunnat Aloittelijoille

Islamin lainopin koulukunnat (mädhäb/mäthhäb/madhab) on yksi aihe, jonka moni uusi Muslimi kokee sekavaksi ja monimutkaiseksi, vaikkei sen niin tarvitsisikaan olla. Eräät aikamme Islamilaiset liikkeet ovat tehneet aiheesta vaikean jakamalla muslimeita ryhmittymiin. Kaikesta huolimatta aihe on hyvin yksinkertainen.
Islamissa on neljä lainopillista koulua, joista jokainen on nimetty perustajansa mukaan:
  1. Hanafi nimetty Imam Abu Hanifan mukaan
  2. Shääfi'i nimetty Imam Shääfi'in mukaan
  3. Määliki nimetty Imam Määlikin mukaan
  4. Hanbali nimetty Imam Ahmed ibn Hanbalin mukaan.

Mikä siis on Mädhäb?

Mädhäb on ennen kaikkea tarkka metodologia jota oppineet käyttävät johtaessaan Islamin lainsäädäntöjä. Jokainen mädhäb eroaa toisista hieman metodeissaan, ja tämä aiheuttaa sen, että niiden lainopilliset säädökset poikkeavat toisistaan joissain tapauksissa -  joskin erot ovat yleensä pieniä ja toisarvoisissa kohdissa.
Kaikki neljä ovat yksimieliset Islamin perususkon ja päätelmien enemmistön kohdalla, eivätkä ne siis ole erillisiä lahkoja tai ryhmittymiä Islamin sisällä. Ne ovat myös yksimieliset metodiensa lähteistä: Islamin alkulähteinä ovat Koraani ja Profeetan (Allahin rauha ja siunaukset hänelle) Sunna.
Eroja tulee esiin lähinnä pienten yksityiskohtien hienosäädössä, joista monet ovat mahdottomia ratkaista. Esimerkiksi: kuinka sovitella kahden vastakkaisen tekstin väliset ristiriidat, jos sanalla on arabiankielessä monta eri merkitystä, jos kyseessä on vaikkapa moderni, uudempi, asia, josta ei ole selvää säädöstä. Joissain tapauksissa, oppineilla yhden koulukunnan sisällä on myös eriäviä mielipiteitä toisistaan.
Monet ihmiset käsitteellistävät mädhäbit vain kokoelmaksi säädöksiä, sillä etsiessään vastausta johonkin tiettyyn ongelmaan, esim. Siihen, onko jokin asia halal vai haram (sallittu vai kielletty), tarkastavat he vain seuraamansa koulukunnan säädökset. Jotkut taas ovat siinä väärässä luulossa, että mädhäbien säädökset ovat kokoelmia sen Imaamin ''mielipiteistä'' jonka mukaan koulukunta on nimetty.
Asia on kuitenkin päinvastoin, sillä mädhäb on kokoelma säädöksiä, jotka perustuvat Koraaniin ja Sunnaan käyttäen hienostuneita menetelmiä säädösten johtamiseen, jotka nämä neljä imaamia kehittivät - eli itse asiassa, kun henkilö etsii tietyn mädhäbin säädöstä, etsii hän itseasiassa säädöksiä, joita oppineet ovat johtaneet käyttäen ko. mädhäbin metodologiaa.
Nämä lainsäädökset eivät suinkaan ole syntyneet hetkessä. Metodologioita sekä säädöksiä on satojen vuosien ajan tarkistettu ja tarkennettu satojen eri oppineiden toimesta, aina tähän päivään saakka.

Onko minun seurattava mädhäbiä?

Valitettavasti monet uudet muslimit kokevat mädhäbeistä oppimisen kovin vaikeaksi. Tämä johtuu pääosin siitä, että muslimiyhteisöt seuraavat eri koulukuntien sekavaa kirjoa, tai ovat seuraamatta mitään, ja myös siksi, että suomenkielinen kirjallisuus aiheesta on lähestulkoon olematonta. Mikäli et kykene löytämään tietoa mistään mädhäbistä, älä suotta murehdi – koulukunnan seuraaminen ei ole asia, joka määrittää sen oletko muslimi vai ei, eikä edes sitä oletko hyvä muslimi vai et.
Mädhäbin seuraamisen pakollisuudesta on monia eri mielipiteitä, mutta suurin osa oppineista on kautta aikojen ollut sitä mieltä, että on suositeltavaa, tai jopa vaadittua, seurata yhtä mädhäbiä yhdestä tietystä syystä. Tämä syy on henkilökohtainen johdonmukaisuus. On paljon johdonmukaisempaa (ja järkevämpää- sekä paljon, paljon helpompaa) pitäytyä yhden mädhäbin metodeilla johdetuissa lainsäädöksissä. Tämä estää meitä seuraamasta omia halujamme, eikä salli mahdollisuutta ”mielipideostosten'' tekoon, ts. sellaisten säädöksien etsimistä, jotka meitä eniten miellyttäisivät.
Kuitenkin todellisen tarpeen vaatiessa, mikäli seuraamasi mädhäbin säädös aiheuttaa sinulle liikaa vaikeutta, on sallittua lainata toisen mädhäbin säädöstä. Tulee kuitenkin pitää mielessä, että näin tulee tehdä vain todella pakottavassa tarpeessa - ja parasta onkin siinä tapauksessa kysyä neuvoa joltakulta oppineelta, joka voi kertoa parhaan tavan toisen mielipiteen seuraamiseen jne. Jo pelkästään se, että oppineita länsimaissa on melko vähän (Suomesta puhumattakaan) on todella hyvä syy pitäytyä yhden koulukunnan piirissä mahdollisimman pitkälle- se, ettei joka ikisen lainopillisen kysymyksen suhteen tarvitse alkaa pähkäillä, mitä säädöstä seuraisi, helpottaa elämää huomattavasti.

Kuinka minä valitsen?

Mädhäbin valinta ei tarkoita siis sitä, että pidät vain sitä mädhäbiä oikeassa olevana ja toisia väärässä. Itse asiassa kaikkien neljän mädhäbin oikeuden sekä paikkansa pitävyyden suhteen vallitsee ''idzma'' eli oppineiden yksimielisyy (trans.lit myös ijma, tai itjma) . Yksikään mädhäbeistä ei ole toisia ''lähempänä sunnaa''.
Seurattavan koulukunnan valinta ei ole mikään elämän ja kuoleman päätös ja sen voi aina vaihtaa. Jos sinulla on mahdollisuus tutkia aihetta syvemmin, voit tutkimustesi perusteella valita sen mädhäbin, jonka metodologia on eniten mieleinen, mutta helpointa on valita mädhäb, joka on lähinnä omaa elämäntilannettasi ja tarpeitasi. Esimerkiksi sanotaan, että Hanafi mädhäbin oppineet ovat käyttäneet eniten aikaa johtaakseen säädöksiä ei-muslimimaissa asuville. Toiset taas sanovat, että Shääfi'i madhab on tiukempi säädöksissään, joten siten ''varovaisempi''.
Voit valita myös perustuen asuinpaikkaasi tai puolisosi kotimaan käytäntöön. On paljon helpompaa, jos koko perhe seuraa samaa mädhäbiä, sillä silloin kaikki toimivat samoin kaikissa asioissa, ja mikäli uskonnollista riitaa tulee, tiedätte mistä lähteistä hakea apua.
Samoin on helpompaa seurata samaa mädhäbiä kuin valtaosa ympäristöstä, eli esim. asuin maan/puolison kotimaan vallitsevaa mädhäbiä. Jos aikomuksena on lähteä opiskelemaan johonkin muslimimaahan, on hyvä ottaa selvää, mitä mädhäbiä siellä seurataan.

Entä ne, jotka seuraavat eri mädhäbiä?

Islamin historiassa oli aika, jolloin ihmiset kohtelivat toisen mädhäbit edustajia kuin toisen lahkon edustajia, kieltäen toisen mädhäbin edustajan takana rukoilemisen tai naimisiinmenon eri mädhäbiä seuraavan kanssa. Tämä johtui yksinkertaisesti siitä, etteivät ihmiset tienneet oikeasta tavasta seurata mädhäbiä ja kohdella toista mädhäbiä seuraavia. Jopa tänä päivänä saatat kohdata ihmisiä moskeijoilla, jotka väittävät sinun rukoilevan väärin. Kuten edellä mainittu, satojen vuosien ajan oppineiden välillä on vallinnut yksimielisyys siitä, että kaikki neljä koulukuntaa ovat voimassa olevia lainopin koulukuntia. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että niin kauan kuin seuraat yhtä tulkintaa, ei sinun tarvitse huolehtia tekeväsi jotain väärin, eikä sitä, että eri tavoin tekevät tekisivät jotain väärin.
Tämä myös tarkoittaa monessa tapauksessa sitä, että on enemmän kuin yksi oikea tapa tehdä jotain, kuten käsien asettelu rukouksessa, tai hieman erilainen tapa tehdä wudhu. Tällaiset eroavaisuuden yleensä aiheutuvat siitä, että Profeetta (Allahin rauha ja siunaukset hänelle) usein teki asioita eri tavoilla, eikä näillä yksityiskohdilla ei ole mitään vaikutusta henkilön rukouksen pätevyyteen.
Yksi hyvin klassinen esimerkki: Määliki koulukunnassa ihmiset liikuttavat sormeaan jatkuvasti istuessaan rukouksen lopussa, mutta taas Shääfi'i mädhäbissä ei liikuteta sormea ja kaksi ylimääräistä liikettä mitätöi rukouksen. Tämä EI tarkoita, että henkilön, joka seuraa Määliki mädhäbiä, rukous olisi Shääfi'i mädhäbin seuraajan silmissä mitätöity. Meidän ei tule soveltaa omaa mädhäbiämme toisiin. Sen sijaan, jokaisen henkilön oma rukous on pätevä sen metodologian mukaan, jota hän itse seuraa, niin kauan kuin hän seuraa metodologiaa, joka on yhteisömme oppineiden päteväksi toteama.

Eräät Muslimit Sanovat Ettei Saisi Seurata Mädhäbiä Koska se on ''Sokeaa Seuraamista''. Mitä Tämä Tarkoittaa?

Hiljattain eräät muslimit ovat omaksuneet mielipiteen, jonka mukaan mädhäbin seuraaminen on ''sokeaa seuraamista'', sillä me seuraamme säädöstä tietämättä sen perusteita Koraanista ja Sunnasta. Kuitenkaan suurimmalla osalla Muslimeita ei ole säädösten johtamiseen vaadittavaa tietoa ja osaamista. Suurella osalla meistä ei ole edes mahdollisuutta päästä käsiksi, saati ymmärtää, monimutkaisia syitä säädösten taustalla. Täten tämä ''taqliid'' eli ''seuraaminen'' on välttämätöntä, sillä me emme kaikki voi olla oppineita.
Jotkut ryhmittymät kutsuvat tätä ''sokeaksi seuraamiseksi'' ja saavat sen kuulostamaan huonolta asialta, mutta totuus on, että jokainen muslimi mistä tahansa mädhäbistä tai itsetunnustetusta mänhädzistä ''seuraa sokeasti” tai paremminkin tekee ''taqliid'ia jollekin. Ei-oppineiden on pakko ottaa säädöksensä joltain oppineelta, useimmiten ymmärtämättä tai tietämättä säädösten taustalla olevia syitä alla keskusteltavien asioiden vuoksi.

Mitä Jos Luen Hadithin Joka Näyttää Menevän Koulukuntani Säädöstä Vastaan?

Jatka sitä mitä olit tekemässä - seuraa koulukuntaasi. Kun luet hädithin, luet sen yksinään, tietämättä teksteistä, jotka siihen liittyvät, kuten mitä toiset oppineet ovat sanoneet, toisia versioita samasta hädithistä, kenties vastakkaisista häditheistä. Mikäli olet uusi muslimi, et todennäköisesti tiedä alkuperäistä arabiankielistä hädithiä tai sen avainsanojen eri merkityksiä klassillisessa arabiassa. Sinun tulee ymmärtää, että lainsäädösten tekeminen on monimutkainen prosessi, joka vaatii suorittajaltaan monia asioita.
Vaikka meitä onkin kehotettu lukemaan Koraania ja Profeetan (Allahin siunaukset ja armo hänelle) sanontoja saadaksemme niistä inspiraatiota ja tietoa, ei meillä kuitenkaan ole lupaa johtaa niistä, saati sitten niiden käännöksistä, säädöksiä omin päin.

Miksi Emme Voi Vain Lukea Koraania ja Hädiithejä ja Tehdä Omia Päätelmiä?

Oppineemme ovat asettaneet erittäin korkeat standardit itselleen ja toisille oppineille. Hyvin laaja tietomäärä on tarpeen ennekuin kykenee tekemään idztihäädiä – eli johtaa lainsäädöksiä suoraan Koraanista ja Sunnasta.
Tämä johtuu siitä, että säädösten johtaminen on niin monimutkainen prosessi ettei sitä voi jokainen edes yrittää. Näin laaja tietomäärä on meille tänä päivänä lähes käsittämätön, ja edelleenkin on keskustelua siitä montako elossa olevaa oppinutta on, jotka ovat saavuttaneet tämän tason. Laajinkin ryhmä tällaisiä oppineita voidaan laskea yhden käden sormilla. Vaatimukset säädösten johtamiseen Koraanista ja Sunnasta ovat korkeat, koska oppineen on otettava lukuun niin suuri määrä muuttuvia tekijöitä, jotkut niistä ovat jo mainittu yllä.

Joitain alkupätevyysvaatimuksia oppineelle ovat:
  • Yksityiskohtaisen ja tarkan klassisen arabian osaaminenfusHan,ei nykyarabian eikä myöskään minkään alueellisen murteen. Koska kaikki tekstit liittyen Koraaniin ja Sunnaan ovat tällä kielellä, täytyy olla tämän kielen tieteilijä ennen kuin voi tulla Islamin oppineeksi. Ei riitä, että osaa puhua, lukea ja kirjoittaa kieltä sujuvasti, vaan täytyy myös olla yksityiskohtainen ymmärrys arabian kielitieteistä. Tähän sisältyy kielioppi joka kattaa muoto-opin, lause-opin ja merkitysopin. Pitää myös opetella ulkoa monet tutkielmat, joita suuret oppineet ovat kielestä kirjoittaneet. Lisäksi tulee olla hyvin perillä esi-islamilaisesta runoudesta, joka on lähde sanojen merkityksille, sillä siitä tiedämme kielen Koraanin ilmestymisaikaisen käytön.
  • On myös olemassa valtava aineisto arabiankielen sanakirjoja, monet niistä hyvinkin erikoistuneita, kaikki Islamin oppineiden kokoamia.
Suurin osa ihmisistä nykypäivänä eivät edes täytä näitä kriteerejä, saati vielä edistyneempiä, joiden mukaan tulee:
* Osata ulkoa koko Koraani (kaikki seitsemän eri lukutapaa mukaan luettuina)
* Olla ulkoa opetellut tuhansia hädiitejä kertojaketjuineen sekä kirjat, joissa on henkilöhistoriallista tietoa kertojaketjuissa esiintyvistä ihmisistä
* Satojen eri klassisten hädith aiheisen teoksen ulkoa opettelu (ei siis pelkkä lukeminen)
* Profeetan SAWS elämänkerta (siira)
* Profeetan seuralaisten sanomia
* Autenttiset Koraanin selitysteokset (tafasiir)
* Yksityiskohtaiset metodologiset periaatteet eri koulukunnilta
* Oppineet pitävät myös tietämystä hengellisistä tieteistä olennaisena, jopa oppineelle, joka erikoistuu teknisempään tietoon, sillä tiedolla on aina hengellinenkin ulottuvuus.¨

Kaikki tämä tietomäärä vaaditaan siis oppineelta, jolla olisi täydet valmiudet johtaa Koraanista ja Sunnasta päätelmiä mahdollisimman tarkasti. Vaikkakaan tämä ei takaa, ettei virheitä esiinny, Profeetta SAWS itse kertoo kuuluisassa hädithissä, että oppineet, jotka oikein kovasti yrittävät mutta saavat väärän vastauksen, niin hän tulee siltikin palkituksi yrityksestään.
Myöskin toisten aikalaisten oppineiden tarkistaminen ja kriittinen tarkastelu on hionut koulukuntien systeemin siksi hienostuneeksi ja tarkaksi systeemiksi, mitä se tänä päivänä on.
Kaikista näistä syistä, ei-oppineen on väärin alkaa itse johtaa päätelmiä olematta täysin perillä asioista ja senkaltainen päätelmä tulee väistämättä olemaan pikemminkin kauempana sunnasta kuin lähempänä. Tässä valossa me voimme nyt ymmärtää mädhäbin seuraamisen olevan, Abdul Hakim Muradin sanoin, ''hienostunut tekniikka bid'ojen eli uudistusten välttämiseksi''.


(http://directanswers.blogspot.com/2007/12/understanding-madhhabs-beginners-guide.html

Comments

Popular Posts