Velvollisuutemme Profeettaa (SAAS) Kohtaan




Allah on määrännyt uskoville tiettyjä velvollisuuksia Profeettaa (SAAS) kohtaan.

1) Ensimmäinen velvollisuus on uskoa häneen; siihen että hän oli Allahin profeetta, sekä siihen viestiin, jonka kanssa Allah hänet lähetti. Koraanissa (64:8) sanotaan: "Uskokaa sen tähden Jumalaan, Hänen sanansaattajaansa ja valoon, jonka Me olemme lähettäneet, sillä Jumala tietää, mitä te teette." Profeetta (SAAS) itse sanoi,”Minut on määrätty taistelemaan ihmiskuntaa vastaan, kunnes he todistavat, ettei ole muuta jumalaa kuin Allah ja uskovat siihen viestiin, jonka kanssa minut lähetettiin."

2) Toinen velvollisuus on tottelevaisuus häntä kohtaan. Allah sanoo Koraanissa (4:80) "Se, joka tottelee profeettaa, tottelee Jumalaa.."  Profeetan kerrotaan sanoneen,  ”Kaikki kansastani pääsevät Paratiisiin, paitsi ne, jotka kieltäytyvät." Kun hänen seuralaisensa ihmettelivät, miksi kukaan kieltäytyisi paratiisista, selitti profeetta ,että "ne, jotka eivät tottele minua ovat kieltäytyneet.”

3) Kolmas velvollisuutemme on seurata hänen sunnaansa, sekä ottaa hänet esimerkiksemme. Tämä esimerkiksi ottaminen koskee myös siskoja, sillä mitä tahansa sunnassa sanotaan, koskee se myös naisia -  paitsi jos haditissa mainitaan  nimenomaan miehet (esim. Turbaani, lahkeiden pituus jne, ovat vain miehiä koskevia sunnia). Muuten kaikki miswakin käyttöä, vessassa käyntiä sekä eritoten luonteenpiirteitä kuvaavat hadithit pätevät myös naisiin. Yleinen kiistakapula on naistan ja miesten rukouksen ero, monet sanovat, että naisten tulisi rukoilla kuten miehet. On kuitenkin olemassa kerronta, jonka mukaan Profeetta (SAAS) käveli rukoilevien naisten ohi, ja nähdessään heidän rukoilevan kuten miehet, hän kehotti heitä rukoilemaan eri tavalla - ”tiukasti,” eli vieden mahdollisimman pienen fyysisen tilan. Eri oppineilla on eriäviä mielipiteitä asiasta - esimerkiksi hanafi koulukunnassa opetetaan rukoilemaan nimenomaan yllämainitun hadithin opettamalla tavalla. Asiaa käsiteltäköön yksityiskohtaisemmin jossain toisessa kirjoituksessa inshaAllah. Koraanissa sanotaan myös (3:31) "Sano: Jos te rakastatte Jumalaa, niin seuratkaa minua, ja Jumala on rakastava teitä ja antava anteeksi teille syntinne, sillä Jumala on sääliväinen ja laupias." (Arabian kielinen jakeessa esiintyvä sana ”ittibaa” kääntyy huonosti suomeksi, se tarkoittaa todella tarkkaa seuraamista, sellaista "viimeisessä oljen koressa roikkumista", kuin henkensä pitimiksi - engl. cling on to.). Sekä (33:21) " Jumalan sananjulistaja on teille todella erinomainen esikuva, jokaiselle, joka luottaa Jumalaan, uskoo viimeiseen päivään ja alinomaa muistelee Jumalaa." Profeetta (SAAS) itse sanoi ”Se joka kääntyy pois sunnastani, ei ole minun joukostani." Tällä on ymmärretty tarkoitettavan, ettei profeetalla ole "mitään tekemistä" sellaisen ihmisen kanssa, joka ei noudata hänen sunnaansa.

4) Neljäs velvollisuutemme on, että meidän tulee rakastaa häntä (SAAS). Koraanissa (9:24) sanotaan "Sano: Jos isänne, poikanne, veljenne, vaimonne, omaisenne, hankkimanne omaisuus ja kauppa, jonka pysähtymistä pelkäätte, sekä asunnot, joihin olette mieltyneet, ovat teille rakkaampia kuin Jumala ja Hänen lähettiläänsä ja taistelu Hänen asiansa puolesta, niin odottakaa, kunnes Jumala tulee ja sanoo sanansa. Sillä Jumala ei pidä uppiniskaisista."Profeetan (SAAS) taas kerrotaan sanoneen: ”Kukaan teistä ei todella usko, ennen kuin mina olen rakkaampi hänelle kuin hänen isänsä, lapsensa ja koko ihmiskunta.” Tämä ei tarkoita, etteikö ihmisellä voisi olla uskoa ilman tällaista rakkautta. Kuitenkin hänen uskonsa ei voi täydellistyä, ennen kuin hän rakastaa profeettaa enemmän kuin ketään muuta luotua. Keskeistä tässä rakkaudessa on myös rakkaus Profeetan (SAAS) perhettä kohtaan. Profeetta sanoi, ”neuvon teitä perheeni suhteen” , tämä tarkoittaa että meidän tulee pitää huolta hänen perheestään, kunnioittaa heitä, eikä puhua heistä pahaa.

5) Viides velvollisuutemme on kunnioittaa sekä arvostaa häntä. Oppineet ovat sanoneet, että on helppoa rakastaa kunnioittamatta, mutta vaikeaa kunnioittaa ja arvostaa rakastamatta. Koraanissa (7-157) tämäa on määrätty mm. seuraavasti "...Jotka uskovat häneen, kunnioittavat ja auttavat häntä sekä seuraavat sitä valoa, joka on lähetetty hänen mukanaan, ne ovat onnellisia."

6) Kuudes velvollisuutemme on siunata häntä, sekä lähettää hänelle rauhan tervehdyksiä (salawat) Koraanissa Allah sanoo (33:56):" Totisesti Jumala ja Hänen enkelinsä siunaavat Profeettaa; uskovaiset, rukoilkaa (Jumalan) siunausta hänelle ja tervehtikää häntä arvonsa mukaisesti." Profeetta itse sanoi,: " Se, joka kerran rukoilee Allahia siunaamaan minua, siunaa Allah häntä 10 kertaa” Hän sanoi myös:” Se teistä on minua lähinnä tuomion päivänä, joka eniten rukoili Allahia minua siunaamaan sekä lähetti minulle rauhan tervehdyksiä.” Hän sanoi myös: "Aina kun joku teistä lähettää ylleni rauhan siunauksia, palauttaa Allah sieluni, jotta voisin vastata hänelle." Hän sanoi myös:  ”Ihmisistä kitsain on se, joka ei lähetä ylleni siunauksia ja rauhaa kuullessani nimeni mainittavan.”
Salat wa salam kontekstissa: Allahin "siunaaminen" eli (salat) on, että Allah ylistää profeettaa, ja enkelien se, että he tekevät duaa profeetalle SAWS ja pyytävät anteeksiantoa hänelle.  Uskovien salat taas on duroodin lausuminen; Allahumma salli ’ala sayidina Muhammed .. Millä tahansa sen kaavalla.
Uskovan sydäntä tulisi hallita tauhiid ja sekä profeetan muistaminen. Jatkuva minkä tahansa asian muistaminen johtaa sen rakkauteen, kun taas sen muistamatta jättäminen johtaa  unohdukseen. (Ibn al Qaiyyum) Ihminen, joka ei muista Profeettaa SAAS, ei myöskään todella rakasta häntä, ja hän, joka ei todella rakasta Profeettaa, ei voi todella täysin myöskään täyttää hänen oikeuksiaan. Rakkaus on se perimmäinen syy, jonka vuoksi muut velvollisuudet suoritetaan.

Rakastaakseen Allahia, uskovan on rakastettava profeettaa, joka on Allahin rakastettu. Ibn Rajab: on olemassa kaksi rakkauden tasoa :
1) että hyväksyy sen, mitä hänelle lähetettiin, rakkaudella, kunnioittaen, tyytyväisenä emmekä etsi johdatusta toisesta lähteestä, tottelemme häntä kaikessa minkä hän toi, pitäydymme siinä mistä hän kielsi, ja ponnistelemme Allahin tiellä kykymme mukaan. Iman ei ole täydellinen ennen tätä
2) täydellisyys, rakkaus joka sisältää sen, että noudatamme sunnaa niissäkin asioissa, jotka ovat mustahab, suositeltavia. (kuten syöminen, juominen etc.) moraalin, etiikan, tietouden hänen ajastaan ja elämästään, rakastaa hänen sanojensa kuulemista enemmän kuin minkään muun luodun, seurata häntä zuhdissa (vaatimattomuuteen dunyassa - luopumista tunteista maallista kohtaan) hyvät suhteet vaimon kanssa etc.

Erot kunnioituksessa ja henkilöpalvonnassa

Emme palvo profeettaa- emme usko että hänellä on voimia, jotka vain Allah omaa. Koraani painottaa profeetan olleen vain ihminen, eikä hän ole millään tavalla osallinen Allahin voimasta, (6-50) ”Sano: en sano omaavani Allahin aarteita, tai että tiedän näkymättömästä, tai että olen enkeli ”. Kun Allah kunnioittaa profeettaa Koraanissa eniten, Hän viittaa tähän ”orjana”. (abd)  -+ profeetan SAWS oli siis saavuttanut korkeimman inhimillisesti mahdollisen olevaisuuden tason - täydellisen antautumisen ja tyytyväisyyden Allahin tahtoon.  Emme siis voi olla kunnioittamatta Profeettaa sanan abd käytön vuoksi koska tulkitsemme tauhiidia kapeakatseisesti, se on kuin kääntäisimme selkämme kaikelle sille kunnioitukselle ja rakkaudelle jota kumppanit kokoivat häntä kohtaan. He eivät kyenneet edes katsomaan häntä pitkään, koska kunnioittivat häntä liikaa. Vain 13 kumppania ovat kertoneet tarkan kuvauksen hänen ulkonäöstään.

Tirmidi kertoo Anas Ibn Malikilta RA ,  kun Profeetta istui kumppaniensa seurassa, muut eivät kehdanneet katsoa häntä päin,  paitsi Abu Bakr ja Umar, he katsoivat häntä ja hän katsoi heitä, ja he hymyilivät hänelle, ja hän hymyili heille.

Kun hän teki wudun, seuralaiset sieppasivat vesipisarat ennen kuin ne edes koskettivat maata, jos hän sylki he hieroivat sitä kasvoihinsa ja vaatteisiinsa, jos hän leikkasi tukkansa he keräsivät sen talteen ja jos hän käski heidän tehdä jotain he tekivät sen heti. He koputtivat hänen oveensa sormenpäilllään kunnioituksesta. Eräs kumppani viivytti erään asian kysymistä vuosia, sillä hän kunnioitti Profeettaa SAWS niin paljon, eikö halunnut vaivata häntä.

Tänä päivänä on olemassa ihmisiä, jotka kieltävät ylistämästä profeettaa, vedoten hadithiin : ”älkää jumaloiko minua niin kuin kristityt jumaloivat Jeesusta AS”. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö meidän tulisi kunnioittaa häntä ja osoittaa hänelle rakkauttamme. On olemassa hadith Muslimin Sahih kokoelmassa, jossa kerrotaan tulevan ihmisiä, jotka rakastavat Profeettaa SAWS niin paljon, että olisivat valmiita uhraamaan perheensä ja omaisuutensa hänet nähdäkseen. Ja tänä päivänä me kuvittelemme jonkun voivan rakastaa häntä liikaa!?

On yhtä oleellista kunnioittaa profeettaa  SAWS hänen kuoltuaan, kuin hänen eläessään, tämän kunnioituksen tulee ylettyä myös hänen perheeseensä sekä seuralaisiin.



Comments

Popular Posts