Velvollisuutemme Profeettaa (SAAS) Kohtaan
Allah on
määrännyt uskoville tiettyjä velvollisuuksia Profeettaa (SAAS) kohtaan.
1) Ensimmäinen
velvollisuus on uskoa häneen; siihen että hän oli Allahin profeetta, sekä
siihen viestiin, jonka kanssa Allah hänet lähetti. Koraanissa (64:8) sanotaan:
"Uskokaa sen tähden Jumalaan, Hänen sanansaattajaansa ja valoon, jonka Me
olemme lähettäneet, sillä Jumala tietää, mitä te teette." Profeetta (SAAS)
itse sanoi,”Minut on määrätty taistelemaan ihmiskuntaa vastaan, kunnes he
todistavat, ettei ole muuta jumalaa kuin Allah ja uskovat siihen viestiin,
jonka kanssa minut lähetettiin."
2) Toinen
velvollisuus on tottelevaisuus häntä kohtaan. Allah sanoo Koraanissa (4:80)
"Se, joka tottelee profeettaa, tottelee Jumalaa.." Profeetan kerrotaan sanoneen, ”Kaikki kansastani pääsevät Paratiisiin,
paitsi ne, jotka kieltäytyvät." Kun hänen seuralaisensa ihmettelivät,
miksi kukaan kieltäytyisi paratiisista, selitti profeetta ,että "ne, jotka
eivät tottele minua ovat kieltäytyneet.”
3) Kolmas
velvollisuutemme on seurata hänen sunnaansa, sekä ottaa hänet esimerkiksemme.
Tämä esimerkiksi ottaminen koskee myös siskoja, sillä mitä tahansa sunnassa sanotaan, koskee se
myös naisia - paitsi jos haditissa
mainitaan nimenomaan miehet (esim.
Turbaani, lahkeiden pituus jne, ovat vain miehiä koskevia sunnia). Muuten
kaikki miswakin käyttöä, vessassa käyntiä sekä eritoten luonteenpiirteitä
kuvaavat hadithit pätevät myös naisiin. Yleinen kiistakapula on naistan ja
miesten rukouksen ero, monet sanovat, että naisten tulisi rukoilla kuten
miehet. On kuitenkin olemassa kerronta, jonka mukaan Profeetta (SAAS) käveli
rukoilevien naisten ohi, ja nähdessään heidän rukoilevan kuten miehet, hän
kehotti heitä rukoilemaan eri tavalla - ”tiukasti,” eli vieden mahdollisimman
pienen fyysisen tilan. Eri oppineilla on eriäviä mielipiteitä asiasta - esimerkiksi hanafi koulukunnassa opetetaan rukoilemaan nimenomaan yllämainitun hadithin opettamalla tavalla. Asiaa käsiteltäköön yksityiskohtaisemmin jossain toisessa kirjoituksessa inshaAllah. Koraanissa sanotaan myös (3:31) "Sano:
Jos te rakastatte Jumalaa, niin seuratkaa minua, ja Jumala on rakastava teitä
ja antava anteeksi teille syntinne, sillä Jumala on sääliväinen ja
laupias." (Arabian kielinen jakeessa esiintyvä sana ”ittibaa” kääntyy
huonosti suomeksi, se tarkoittaa todella tarkkaa seuraamista, sellaista "viimeisessä oljen koressa roikkumista", kuin henkensä pitimiksi - engl. cling on to.). Sekä (33:21) "
Jumalan sananjulistaja on teille todella erinomainen esikuva, jokaiselle, joka
luottaa Jumalaan, uskoo viimeiseen päivään ja alinomaa muistelee Jumalaa."
Profeetta (SAAS) itse sanoi ”Se joka kääntyy pois sunnastani, ei ole minun
joukostani." Tällä on ymmärretty tarkoitettavan, ettei profeetalla ole
"mitään tekemistä" sellaisen ihmisen kanssa, joka ei noudata hänen
sunnaansa.
4) Neljäs
velvollisuutemme on, että meidän tulee rakastaa häntä (SAAS). Koraanissa (9:24)
sanotaan "Sano: Jos isänne, poikanne, veljenne, vaimonne, omaisenne,
hankkimanne omaisuus ja kauppa, jonka pysähtymistä pelkäätte, sekä asunnot,
joihin olette mieltyneet, ovat teille rakkaampia kuin Jumala ja Hänen
lähettiläänsä ja taistelu Hänen asiansa puolesta, niin odottakaa, kunnes Jumala
tulee ja sanoo sanansa. Sillä Jumala ei pidä uppiniskaisista."Profeetan
(SAAS) taas kerrotaan sanoneen: ”Kukaan teistä ei todella usko, ennen kuin mina
olen rakkaampi hänelle kuin hänen isänsä, lapsensa ja koko ihmiskunta.” Tämä ei
tarkoita, etteikö ihmisellä voisi olla uskoa ilman tällaista rakkautta.
Kuitenkin hänen uskonsa ei voi täydellistyä, ennen kuin hän rakastaa profeettaa
enemmän kuin ketään muuta luotua. Keskeistä tässä rakkaudessa on myös rakkaus
Profeetan (SAAS) perhettä kohtaan. Profeetta sanoi, ”neuvon teitä perheeni
suhteen” , tämä tarkoittaa että meidän tulee pitää huolta hänen perheestään,
kunnioittaa heitä, eikä puhua heistä pahaa.
5) Viides
velvollisuutemme on kunnioittaa sekä arvostaa häntä. Oppineet ovat sanoneet,
että on helppoa rakastaa kunnioittamatta, mutta vaikeaa kunnioittaa ja arvostaa
rakastamatta. Koraanissa (7-157) tämäa on määrätty mm. seuraavasti
"...Jotka uskovat häneen, kunnioittavat ja auttavat häntä sekä seuraavat
sitä valoa, joka on lähetetty hänen mukanaan, ne ovat onnellisia."
6) Kuudes
velvollisuutemme on siunata häntä, sekä lähettää hänelle rauhan tervehdyksiä
(salawat) Koraanissa Allah sanoo (33:56):" Totisesti Jumala ja Hänen
enkelinsä siunaavat Profeettaa; uskovaiset, rukoilkaa (Jumalan) siunausta hänelle
ja tervehtikää häntä arvonsa mukaisesti." Profeetta itse sanoi,: "
Se, joka kerran rukoilee Allahia siunaamaan minua, siunaa Allah häntä 10
kertaa” Hän sanoi myös:” Se teistä on minua lähinnä tuomion päivänä, joka
eniten rukoili Allahia minua siunaamaan sekä lähetti minulle rauhan
tervehdyksiä.” Hän sanoi myös: "Aina kun joku teistä lähettää ylleni
rauhan siunauksia, palauttaa Allah sieluni, jotta voisin vastata hänelle."
Hän sanoi myös: ”Ihmisistä kitsain on
se, joka ei lähetä ylleni siunauksia ja rauhaa kuullessani nimeni
mainittavan.”
Salat wa salam kontekstissa: Allahin "siunaaminen" eli (salat) on, että Allah ylistää profeettaa, ja enkelien se, että he
tekevät duaa profeetalle SAWS ja pyytävät anteeksiantoa hänelle. Uskovien salat taas on duroodin lausuminen;
Allahumma salli ’ala sayidina Muhammed .. Millä tahansa sen kaavalla.
Uskovan
sydäntä tulisi hallita tauhiid ja sekä profeetan muistaminen. Jatkuva minkä tahansa asian muistaminen johtaa sen
rakkauteen, kun taas sen muistamatta jättäminen johtaa unohdukseen. (Ibn al Qaiyyum) Ihminen, joka ei
muista Profeettaa SAAS, ei myöskään todella rakasta häntä, ja hän, joka ei
todella rakasta Profeettaa, ei voi todella täysin myöskään täyttää hänen oikeuksiaan. Rakkaus on se perimmäinen syy, jonka vuoksi muut velvollisuudet suoritetaan.
Rakastaakseen
Allahia, uskovan on rakastettava profeettaa, joka on Allahin rakastettu. Ibn
Rajab: on olemassa kaksi rakkauden tasoa :
1) että hyväksyy sen, mitä hänelle lähetettiin, rakkaudella, kunnioittaen, tyytyväisenä emmekä etsi johdatusta toisesta lähteestä, tottelemme häntä kaikessa minkä hän toi, pitäydymme siinä mistä hän kielsi, ja ponnistelemme Allahin tiellä kykymme mukaan. Iman ei ole täydellinen ennen tätä
2) täydellisyys, rakkaus joka sisältää sen, että noudatamme sunnaa niissäkin asioissa, jotka ovat mustahab, suositeltavia. (kuten syöminen, juominen etc.) moraalin, etiikan, tietouden hänen ajastaan ja elämästään, rakastaa hänen sanojensa kuulemista enemmän kuin minkään muun luodun, seurata häntä zuhdissa (vaatimattomuuteen dunyassa - luopumista tunteista maallista kohtaan) hyvät suhteet vaimon kanssa etc.
1) että hyväksyy sen, mitä hänelle lähetettiin, rakkaudella, kunnioittaen, tyytyväisenä emmekä etsi johdatusta toisesta lähteestä, tottelemme häntä kaikessa minkä hän toi, pitäydymme siinä mistä hän kielsi, ja ponnistelemme Allahin tiellä kykymme mukaan. Iman ei ole täydellinen ennen tätä
2) täydellisyys, rakkaus joka sisältää sen, että noudatamme sunnaa niissäkin asioissa, jotka ovat mustahab, suositeltavia. (kuten syöminen, juominen etc.) moraalin, etiikan, tietouden hänen ajastaan ja elämästään, rakastaa hänen sanojensa kuulemista enemmän kuin minkään muun luodun, seurata häntä zuhdissa (vaatimattomuuteen dunyassa - luopumista tunteista maallista kohtaan) hyvät suhteet vaimon kanssa etc.
Erot
kunnioituksessa ja henkilöpalvonnassa
Emme palvo
profeettaa- emme usko että hänellä on voimia, jotka vain Allah omaa. Koraani
painottaa profeetan olleen vain ihminen, eikä hän ole millään tavalla osallinen
Allahin voimasta, (6-50) ”Sano: en sano omaavani Allahin aarteita, tai että
tiedän näkymättömästä, tai että olen enkeli ”. Kun Allah kunnioittaa profeettaa
Koraanissa eniten, Hän viittaa tähän ”orjana”. (abd) -+ profeetan SAWS oli siis saavuttanut korkeimman inhimillisesti mahdollisen olevaisuuden tason - täydellisen antautumisen ja tyytyväisyyden Allahin tahtoon. Emme siis voi olla
kunnioittamatta Profeettaa sanan abd käytön vuoksi koska tulkitsemme tauhiidia
kapeakatseisesti, se on kuin kääntäisimme selkämme kaikelle sille
kunnioitukselle ja rakkaudelle jota kumppanit kokoivat häntä kohtaan. He eivät
kyenneet edes katsomaan häntä pitkään, koska kunnioittivat häntä liikaa. Vain
13 kumppania ovat kertoneet tarkan kuvauksen hänen ulkonäöstään.
Tirmidi kertoo
Anas Ibn Malikilta RA , kun Profeetta
istui kumppaniensa seurassa, muut eivät kehdanneet katsoa häntä päin, paitsi Abu Bakr
ja Umar, he katsoivat häntä ja hän katsoi heitä, ja he hymyilivät hänelle, ja
hän hymyili heille.
Kun hän teki
wudun, seuralaiset sieppasivat vesipisarat ennen kuin ne edes koskettivat maata, jos hän
sylki he hieroivat sitä kasvoihinsa ja vaatteisiinsa, jos hän leikkasi tukkansa
he keräsivät sen talteen ja jos hän käski heidän tehdä jotain he tekivät sen heti. He
koputtivat hänen oveensa sormenpäilllään kunnioituksesta. Eräs kumppani viivytti erään asian kysymistä vuosia, sillä hän kunnioitti Profeettaa SAWS niin paljon, eikö halunnut vaivata häntä.
Tänä päivänä on
olemassa ihmisiä, jotka kieltävät ylistämästä profeettaa, vedoten hadithiin : ”älkää jumaloiko minua
niin kuin kristityt jumaloivat Jeesusta AS”. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö meidän tulisi kunnioittaa häntä ja osoittaa hänelle rakkauttamme. On olemassa hadith Muslimin Sahih kokoelmassa, jossa kerrotaan tulevan ihmisiä, jotka rakastavat Profeettaa SAWS niin paljon, että olisivat valmiita uhraamaan perheensä ja omaisuutensa hänet nähdäkseen. Ja tänä päivänä me kuvittelemme jonkun voivan rakastaa häntä liikaa!?
On yhtä oleellista
kunnioittaa profeettaa SAWS hänen
kuoltuaan, kuin hänen eläessään, tämän kunnioituksen tulee ylettyä myös hänen
perheeseensä sekä seuralaisiin.
Comments
Post a Comment