Sunnan Merkityksesta



(GF Haddadin tekstistä osittain kääntänyt, osittain referoiden koonnut UmmuA)
“Sunnan asema Islamissa on harvinaislaatuisempi ja arvokkaampi kuin Islamin itsensä harvinaislaatuisuus ja arvokkuus muiden uskontojen joukossa.” - Abu Bakr ibn Ayyash
”Sunna merkitsee tietä jolla kuljetaan, joka velvoittaa meidät pitämään kiinni niistä uskomuksista, teoista ja sanonnoista, joista Profeetta SAWS sekä oikeamielisent seuraajat pitivät kiinni. Tämä on täydellinen ja kokonainen Sunna. Tästä syystä Oikeamieliset edeltäjät (salaf) pidättäytyivät kutsumasta Sunnaksi mitään, joka ei vastannut tuota kuvausta.” - Ibn Rajab
”Sunna on viisautta, ja viisautta on sijoittaa jokainen asia sen oikeaan viitekehykseen.” - Isma’il al-Ansari
Arabiankielinen sana ’sunna’ kirjaimellisesti merkitsee ’tietä’ tai ’tapaa’. Profeetan SAWS ja hänen seuralaistensa kielessä se viittaa laillisten tekojen kokonaisuuteen uskonnossa, etenkin puhtaaseen Profeettojen tiehen, liittyipä se sitten uskoon uskonolliseen tai sosiaaliseen tapaan, tai yleisesti etikkaan.
Teknisesti sunnalla on kolme merkitystä. Hadith terminologiassa se merkitsee mitä tahansa sanomaa, tekoa, hyväksyntää tai ominaisuutta, olipa se sitten fyysinen tai moraalinen, joka on kerrottu eteenpäin Profeetalta SAWS, joko ennen tai jälkeen profeettiuden alkamista. Täten siis ’sunnan tieteet’ (ulum as-sunnah) viittavat Proeetan SAWS elämänkertaan, hänen taistelujensa aikakirjoihin, hänen jokapäiväsiin sanontoihin ja tekoihin tai tapoihin, hänen henkilökohtaisiin ja moraalisiin ominaisuuksiinsa. Lisäksi on joukko tukevia hadith tieteitä, kuten tapahtuma-taustatieto, tieto korvaamisesta ja korvatuista (abrogated) haditheista, vaikeista sanoista, kertojakritiikistä, kertojien elämänkerroista jne., kuten yksityiskohtaisesti selostaen kerrotaan al-Khatib al-Baghdadiyn kirjoissa.
Imaami Ahmed (rah) on sanonut: ”Meidän määritelmämme mukaan sunna koostuu Profeetalta SAWS kerrotuista sanomista, ja sunna on Koraanin kommentaari ja sisältää sen ohjeet."
Aikaiset sunni mestari-oppineet, kuten Abu Hanifa, al-Humaydi, Ibn Abi Asim, Abu Dawud, ja Abu Nasr al Marwazi myös käyttivät termiä ’Sunna’ kapeammassa merkityksessä, viitaten sunni uskoon (aqidah) erotuksena muiden ei-sunni lahkojen uskoihin.
Lakiopin perusteiden terminologiassa sunna merkitsee sanomaa, tekoa tai hyväksyntää, joka on kerrottu Profeetalta, tai määräystä häneltä Koraania lukuunottamatta. Lakiopin terminologiassa sunna viittaa kaikkeen selvästi uskonnossa, laillisten todisteiden pohjalta, vahvistettuun, ei pakolliseen asiaan, jonka toistuva poisjättäminen on välinpitämättömyyttä uskontoa kohtaan – ja joidenkin lainoppineiden mukaan myös syntiä – ja sen pohjalta henkilöä on vähintäänkin moitittu – joidenkin lainoppineiden mukaan hän voi saada siitä myös rangaistuksen osakseen. Jotkut lainoppineet taas ovat tehneet erotuksen ’painotetulle sunnalle’ sekä ’johdattavalle sunnalle’, eli asioille, joita Profeetta SAWS painokkaasti kehoitti tekemään, sanoin tai teoin. Heidän luokittelunsa mukaan muut sunnat olisivat ’ei-painoitettuja sunnia’ tai ’tapasunnia’
Yllämainitut lainopilliset merkitykset sunnasta ovat painotuksia neljään viidestä lainopillisesta kategoriasta kaikille teoille: fard (pakollinen), sunna, mubah (sallittu), makruh (moitittu), haram – ja ovat käytössä Hijran toiselta vuosisadalta eteenpäin. Kuitenkin lainoppineet ovat painottaneet, että sunnaksi määriteltyjen palvontatekojen pohja on ’pakollisuus’ eikä ’sallittavuus’ (eli keskustellaan siltä pohjalta kuinka sallittava teko on, ei kuinka pakollinen se on, pohja on siis pakollisuus). Sunna on siis luokiteltu vahvimmaksi muista, lähes synonyymisistä kategorioista (kehuttava, suositeltava, vapaa-ehtoinen jne.)
Laajimmassa merkityksessään ’sunna’ tarkoittaa todellista tietoa ja tekoja Uskonnossa ja on vastakohta uskonnon uudistamiselle (bid’alle), kuten termi ’Sunnan Väki’ (Ahl as-sunnah) osoittaa. Al-Junaid sanoo: ’Tie Allahin luokse on suljettu muilta, paitsi niiltä, jotka seuraavat Profeetan SAWS jalanjälkiä ja pitäytyvät hänen sunnassaan. Allah Kaikkivaltias sanoo: ”Jumalan sananjulistaja on teille todella erinomainen esikuva, jokaiselle, joka luottaa Jumalaan, uskoo viimeiseen päivään ja alinomaa muistelee Jumalaa.” (33:21)

Comments

Popular Posts