Sunnan Merkityksesta
(GF Haddadin
tekstistä osittain kääntänyt, osittain referoiden koonnut UmmuA)
“Sunnan asema
Islamissa on harvinaislaatuisempi ja arvokkaampi kuin Islamin itsensä harvinaislaatuisuus
ja arvokkuus muiden uskontojen joukossa.” - Abu Bakr ibn Ayyash
”Sunna merkitsee
tietä jolla kuljetaan, joka velvoittaa meidät pitämään kiinni niistä
uskomuksista, teoista ja sanonnoista, joista Profeetta SAWS sekä oikeamielisent
seuraajat pitivät kiinni. Tämä on täydellinen ja kokonainen Sunna. Tästä syystä
Oikeamieliset edeltäjät (salaf) pidättäytyivät kutsumasta Sunnaksi mitään, joka
ei vastannut tuota kuvausta.” - Ibn Rajab
”Sunna on
viisautta, ja viisautta on sijoittaa jokainen asia sen oikeaan viitekehykseen.”
- Isma’il al-Ansari
Arabiankielinen sana ’sunna’ kirjaimellisesti merkitsee ’tietä’ tai
’tapaa’. Profeetan SAWS ja hänen seuralaistensa kielessä se viittaa laillisten
tekojen kokonaisuuteen uskonnossa, etenkin puhtaaseen Profeettojen tiehen,
liittyipä se sitten uskoon uskonolliseen tai sosiaaliseen tapaan, tai yleisesti
etikkaan.
Teknisesti sunnalla on kolme merkitystä. Hadith terminologiassa se
merkitsee mitä tahansa sanomaa, tekoa, hyväksyntää tai ominaisuutta, olipa se
sitten fyysinen tai moraalinen, joka on kerrottu eteenpäin Profeetalta SAWS,
joko ennen tai jälkeen profeettiuden alkamista. Täten siis ’sunnan tieteet’
(ulum as-sunnah) viittavat Proeetan SAWS elämänkertaan, hänen taistelujensa
aikakirjoihin, hänen jokapäiväsiin sanontoihin ja tekoihin tai tapoihin, hänen
henkilökohtaisiin ja moraalisiin ominaisuuksiinsa. Lisäksi on joukko tukevia hadith
tieteitä, kuten tapahtuma-taustatieto, tieto korvaamisesta ja korvatuista (abrogated)
haditheista, vaikeista sanoista, kertojakritiikistä, kertojien elämänkerroista jne.,
kuten yksityiskohtaisesti selostaen kerrotaan al-Khatib al-Baghdadiyn
kirjoissa.
Imaami Ahmed (rah) on sanonut: ”Meidän määritelmämme mukaan sunna koostuu
Profeetalta SAWS kerrotuista sanomista, ja sunna on Koraanin kommentaari ja
sisältää sen ohjeet."
Aikaiset sunni mestari-oppineet, kuten Abu Hanifa, al-Humaydi, Ibn Abi
Asim, Abu Dawud, ja Abu Nasr al Marwazi myös käyttivät termiä ’Sunna’
kapeammassa merkityksessä, viitaten sunni uskoon (aqidah) erotuksena muiden
ei-sunni lahkojen uskoihin.
Lakiopin perusteiden terminologiassa sunna merkitsee sanomaa, tekoa tai
hyväksyntää, joka on kerrottu Profeetalta, tai määräystä häneltä Koraania
lukuunottamatta. Lakiopin terminologiassa sunna viittaa kaikkeen selvästi
uskonnossa, laillisten todisteiden pohjalta, vahvistettuun, ei pakolliseen asiaan,
jonka toistuva poisjättäminen on välinpitämättömyyttä uskontoa kohtaan – ja
joidenkin lainoppineiden mukaan myös syntiä – ja sen pohjalta henkilöä on
vähintäänkin moitittu – joidenkin lainoppineiden mukaan hän voi saada siitä
myös rangaistuksen osakseen. Jotkut lainoppineet taas ovat tehneet erotuksen
’painotetulle sunnalle’ sekä ’johdattavalle sunnalle’, eli asioille, joita Profeetta
SAWS painokkaasti kehoitti tekemään, sanoin tai teoin. Heidän luokittelunsa
mukaan muut sunnat olisivat ’ei-painoitettuja sunnia’ tai ’tapasunnia’
Yllämainitut lainopilliset merkitykset sunnasta ovat painotuksia neljään
viidestä lainopillisesta kategoriasta kaikille teoille: fard (pakollinen),
sunna, mubah (sallittu), makruh (moitittu), haram – ja ovat käytössä Hijran toiselta
vuosisadalta eteenpäin. Kuitenkin lainoppineet ovat painottaneet, että sunnaksi
määriteltyjen palvontatekojen pohja on ’pakollisuus’ eikä ’sallittavuus’ (eli
keskustellaan siltä pohjalta kuinka sallittava teko on, ei kuinka pakollinen se
on, pohja on siis pakollisuus). Sunna on siis luokiteltu vahvimmaksi muista,
lähes synonyymisistä kategorioista (kehuttava, suositeltava, vapaa-ehtoinen
jne.)
Laajimmassa merkityksessään ’sunna’ tarkoittaa todellista tietoa ja tekoja
Uskonnossa ja on vastakohta uskonnon uudistamiselle (bid’alle), kuten termi
’Sunnan Väki’ (Ahl as-sunnah) osoittaa. Al-Junaid sanoo: ’Tie Allahin luokse on
suljettu muilta, paitsi niiltä, jotka seuraavat Profeetan SAWS jalanjälkiä ja
pitäytyvät hänen sunnassaan. Allah Kaikkivaltias sanoo: ”Jumalan sananjulistaja
on teille todella erinomainen esikuva, jokaiselle, joka luottaa Jumalaan, uskoo
viimeiseen päivään ja alinomaa muistelee Jumalaa.” (33:21)
Comments
Post a Comment