Niya- Aikomus
”Innamal aamalun
bin niya” - Totisesti teot tuomitaan niiden aikomusten mukaan (hadith)
Aikomus on
tärkeintä kaikissa teoissamme. Imam Haddad sanoo: ” Sinun on tarkastettava aikomustasi, sillä
aikomuksesi on se, jonka perusteella tekosi on kaunis tai ruma, hyväksytty tai
hylätty”. Profeetta (SAAS) sanoi: ”Teot tuomitaan vain aikomusten
perusteella, ja jokainen saa sen (ts. tuomitaan sen mukaan) mitä hän aikoi. ”
Jos niya on
selkeä ja vilpitön, se pysyy Allahin kanssa ikuisuuden, vaikka teon tekeminen
kestäisikin vain hetken. Tähän aikomukseen perustunut teko sitten voidaan joko
hyväksyä tai hylätä. Meidän täytyy todella miettiä mitä aiomme tehdä tai sanoa,
oli aikomamme teko sitten ulkonen tai sisäinen.
”Älä siis lausu
yhtäkään sanaa, tee yhtäkään teko, äläkä päätä mitään, ellet sitä kautta yritä
pyrkiä lähemmäksi Allahia” (imam Haddad). Kaikki mitä teemme ulkoisesti, tai
sisäisesti, tulee olla Allahin takia. Ihminen voi liittää muitakin aikomuksia asiaansa,
mutta pääasiallisen niyan on aina oltava teon tekeminen Allahin (mielihyvän) vuoksi.
Ihminen muodostaa läheisen siteen Allahin kanssa pakollisten, sekä vapaaehtoisten palvonnantekojen
kautta.
Aikomus ei tee
hyväksi sellaista tekoa joka on itsessään paha- synti on synti. Emme voi
esimerkiksi puhua toisesta pahaa- vaikka huijaisimme itseämme ajattelemaan että
”pitää varoittaa toisia tästä ihmisestä”. ”Ihminen joka puhuu toisesta pahaa ja
sitten teeskentelee vaan vitsailleensa on pahanpuhuja”. (Imam Haddad) Samaten
jos teemme hyvän teon ilman oikeaa niyaa, niin emme saa siitä palkkiota, jos
vaikka menemme Hajjille mutta niyamme on tehdä kauppaa, emme saa siitä
palkkiota. Emme voi myöskään esimerkiksi mennä baariin aikomuksenamme tehdä dawaa yms. Allah
sanoo hadith qudsissa ” "Palvelijani tulee Minulle läheiseksi suorittamalla pakollisia tekoja... sekä vapaaehtoisia palvonnan tekoja.”
Vilpitön aikomus
voi tehdä luvallisesta teosta, kuten syömisestä, pyykinpesusta, ruuanlaitosta
yms. Palvonnan teon. Kuvitelkaa kuinka suuri armo Allahilta tämä on – jos esimerkiksi
syömme, voimme tehdä niyan että saamme siitä energiaa suorittaa palvonnan
tekoja yms. Tämäkin aikomus, ja palkkio siitä pysyy ikuisuuden Allahin kanssa,
ja siitä saamme palkkion akhirassa. Me voimme tehdä aikomuksen, että tottelemme
silloin Koraanin ayaa jossa Allah sanoo ”Oi te jotka uskotte syökää siitä, mikä
on halal ja tayyib (puhdasta).” Toki meidän on silloin varmistettava, että
ruokamme todella on halal ja niin pitkälle kuin mahdollista myös tayyib.
Mutta aikomusten
suhteen on muistettava, että meidän tulee todella toimia niiden mukaisesti
mikäli saamme siihen mahdollisuuden, eli esimerkiksi haluamme paremmin palkatun
työn, voidaksemme antaa sadaqaa köyhille, emmekä kuitenkaan työpaikan saatuamme
tee niin, on tämä syntiä. Tämä ei tietenkään koska tilannetta, jossa ihminen ei
pystykään toimimaan haluamallaan tavalla.
Ihminen voi
liittää aikomukseensa kasvaa läheisyydessään Allahia kohden myös muita aikomuksia, esim. Koraania
lukiessaan ihminen voi tehdä aikomuksen etsiä parannusta, voimme etsiä tietoa,
voimme lukea keskustellaksemme Allahin kanssa, voimme jopa lukea
kannustaaksemme toisia lukemaan, tai jotta he kuulisivat Allahin puhetta –
kuitenkin tässä on huomioitava, että niyan on todella oltava vilpitön,
esimerkiksi jos siis huomaamme resitoivamme kauniimmin kun joku toinen on
kuulolla, on se yleensä merkki siitä, ettei aikomuksemme ole vilpitön.
Shaytaan saa ihmisen hyvin helposti uskottelemaan itselleen, että hänen
aikomuksensa on vilpittömämpi kun se todella onkaan. Tämän takia meitä on
kehotettu tarkistamaan aikomustamme teon alussa, sen keskellä, ja lopussa-
jonka jälkeen meidän tulisi pyytää anteeksiantoa Allahilta, sillä parhaista
yrityksistämme huolimatta hyvin usein aikomukseemme on sekoittunut nafsimme
haluja jne.
Aikaiset muslimit
(salaf) sanoivat että aikomuksen
puhdistaminen oli kaikista vaikeinta, he eivät silti jättäneet tekoja
tekemättä. Mitä tämä silloin tarkoittaa meidän kohdallamme?
Meidän ei tule vaipua epätoivoon vaan tehdä
duaa Allahille, että Hän tekee meidän aikomuksestamme vilpittömän. On merkki
uskosta, imanista, että epäilee aikomuksensa aitoutta, mutta meidän ei tule
epäillä sitä niin paljon, että sen vuoksi jätämme ko. Teon tekemättä. Allah ei
oleta meiltä täydellisyyttä, Hän odottaa vain, että yritämme tosissamme.
Jotkut oppineet
sanovat että meidän tulisi yrittää liittää mahdollisimman monta hyvää aikomusta
hyvään tekoon, jotta saisimme palkkion kaikista niistä. Toisesta taas sanovat,
että paras ja korkein aikomus on vain saavuttaa Allahin läheisyys.
Allah on
siunannut meitä uskomattomalla määrällä mahdollisuuksia saada palkkiota, Allah
palkitsee rajattomasti, Allah on antelias, eikä mitään palkkiotaan – Profeetta
SAAS on sanonut, että usko on sitä, että poistaa esteen tieltä. Eli jos näemme
tiellä esimerkiksi lasia, tai suuren oksan tms, pysähdymmekö korvaamaan sen
pois? Vai kävelemmekö me palkkiomme ohi , ajatellen, että joku muu kyllä korjaa
sen tai sitä vartenhan siivojia on?
Aikomuksella,
niyalla, voidaan tarkoittaa kahta asiaa:
1)
Ihminen
yrittää saavuttaa jonkun päämäärän, jonka vuoksi hän päättää tehdä jonkin teon –
tällä määritelmällä, hyvä aikomus on parempi kuin hyvä teko itsessään, sekä
huono aikomus on pahempi kuin paha teko itsessään. Profeetta SAAS on sanonut: ”uskovan
aikomus on parempi kuin hänen tekonsa.”
2)
Ihminen
tekee päätöksen tehdä jotain – näin käsitettynä aikomus ei välttämättä ole
tekoa parempi
Ihminen voi olla toimiessaan vain kolmessa tilassa:
1)
Hän
aikoo tehdä jotain, ja tekee sen
2)
Hän
aikoo tehdä jotain, muttei tee aiottua tekoa vaikka pystyisi
-
Jos
ihminen aikoo tehdä hyvää, Allah kirjoittaa hänelle yhden hyvän teon vaikkei
hän tekisi sitä, ja jos hän aikoo tehdä hyvän teon, ja tekee sen Allah
kirjoittaa hänelle palkkion 700 kertaisesti ja vielä enemmän, ja jos hän aikoo
tehdä pahan teon, ja tekee sen, Allah kirjoittaa hänelle yhden pahan teon.
3)
Hän
aikoo tehdä hyvän teon muttei pysty tekemään sitä juuri siinä hetkessä, jolloin
hän saa saman palkkion kuin se, joka tekee sellaisen teon, esimerkiksi ”jos
minulla olisi yhtä paljon rahaa kuin tuolla ja tuolla, rakentaisin koulun tai
moskeijan tms”. Allah kirjoittaa hänelle saman palkkion kuin sille, joka
todella tekee niin.
Tämän vuoksi
kaksi ihmistä voi rukoilla, ja toinen saa suuremman palkkion samasta
rukouksesta kuin toinen- toisella on rukouksessaan keskittyminen, ja selkeä
aikomus kun taas toisella ei ole.
Ihmisiä on neljänlaisia Profeetta SAAS sanoi:
1) Niitä,
joille Allah on antanut omaisuutta sekä ymmärrystä, joten hän toimii
omaisuutensa kanssa viisaasti
2) Niitä,
jotka sanovat ”jos Allah olisi antanut minulle saman kuin sille ja sille,
tekisin kuin hän. He saavat saman palkkion
3) Niitä,
joille Allah on antanu omaisuutta, mutta he eivät käytä sitä viisaasti
4) Ja
niitä, jotka sanovat, että "jos Allah olisi antanut minulle omaisuutta kuten
hänelle, käyttäisin sitä samoin (kuten edellä mainittu)" – Näiden syntien taakka on sama.
Aikomuksen on oltava vilpitön, ja vain Allah tietaa
vilpittömyydestämme. Meidän on pyydettävä tätä Allahilta, meillä ei ole kykyä
korjata aikomustamme, meidän on aneltava Allahia tekemään aikomuksemme vilpittömästi
Hänen mielihyvänsä vuoksi, ettei Allah rankaisisi meitä meidän itsekkäiden
aikomustemme vuoksi. Ja meidän on tehtävä duaa, että Allah tekisi meidät
tietoisiksi omista aikomuksistamme, että muistasimme tehdä arjen teoista
palvonnantekoja. Meidän tulee pyytää, että Allah muistuttaisi meitä tekemään
aikomuksen Hänen vuokseen. Voimmeko kuvitellakaan mitä tämä saisi meissä
aikaan? Mitä ihmeitä siitä seuraisi, nyt emme tarkoita vetten päällä kävelemistä-
vaan muutosta. Sitä muutosta, mikä tapahtuu, kun ihminen tulee läheiseksi
Allahille. Se, että joku pystyy lävistämään itsensä nuolella, tai kävellä veden
päällä, ei todista mitään – paitsi ehkä sen, että ihmismieli pystyy vaikka
mihin. Se ei ole ihme- todellinen ihme on muutos. Islamin ihme on se, että
ihminen kykenee muuttamaan omaa olotilaansa, haal – olemustaan. Allah tuo lähemmäksi Itseään vain ne, joita Hän rakastaa, ja vaikka Hän
rakastaakin kaikkia uskovia, rakkaudessakin on eri tasoja- ja Hän rakastaa
niitä eniten, jotka pyrkivät lähemmäksi Häntä.
Comments
Post a Comment