Hyvä kuolema
Hyvä kuolema
كُلُّ نَفۡسٍ۬ ذَآٮِٕقَةُ ٱلۡمَوۡتِۗ وَنَبۡلُوكُم بِٱلشَّرِّ وَٱلۡخَيۡرِ فِتۡنَةً۬ۖ وَإِلَيۡنَا تُرۡجَعُونَ
"Totisesti jokainen sielu tulee maistamaan kuolemaa, koittelemme teitä hyvällä ja pahalla ja Meidän luoksemme te palaatte 21:35"
Meitä ei ole lähetetty
tähän maailmaan elämään hyvää elämää, vaan kuolemaan hyvä kuolema.
Meitä ei ole lähetetty
elämään nautinnollista elämää, vaan kuolemaan nautinnollinen
kuolema.
Tämä on se perusviesti,
jonka kaikki profeetat toivat, mutta silti suurin osa muslimeista
epäonnistuu tämän toteuttamisessa. Pyydämme rukouksissamme hyvää
elämää, emme hyvää kuolemaa. Haluamme tästä elämästä kaiken parhaan :
parhaan puolison, koulutuksen, työn – kaiken, sekä itsellemme että
lapsillemme - emmekä halua vaan parasta vaan haluamme sitä niin
paljon kuin mahdollista. Haluamme mahdollisimman paljon rahaa,
valtaa, menestystä, huvia jne.
Mutta kun kyse on
tuonpuoleisesta, pyrimme aina tekemään vähimmän mahdollisen määrän,
yritämme päästä siitä, mistä aita on matalin, saavuttaaksemme hyvän
tuonpuoleisen. Kysymme aina "onko tämä varmasti fardh?"
Allah sanoo:
"Jokainen sielu
tulee maistamaan kuolemaan, ja sen jälkeen Meidän luoksemme te
palaatte"
– jos kuolema ei
itsessään herätä meitä ajattelemaan, niin vähintään sen, että me
tulemme seisomaan Allahin edessä yksitellen, tulisi herättää meidät todellisuuteen. Allah sanoo: "se, joka ei muista sitä, että
tulee seisomaan Allahin edessä, eikä muista kuolemaa, ei tule
myöskään kurittamaan nafsiaan". Ja tottakai tällainen ihminen
tekeekin mitä tahansa – oli se moraalisesti oikein tai ei, eihän
hän usko joutuvansa vastaamaan teoistaan.
Jopa ns. harjoittavilta
muslimeilta (ts. Meiltä, jotka harjoitamme uskontoamme rukoilemalla ja
tekemällä ainakin pakolliset teot) , saattaa vierähtää viikkoja tai
kuukausiakin ilman, että muistaisimme kuolemaa lainkaan. Unohdamme
silloin elämän pää-asiallisen tarkoituksen.
Ihmiset tiedostavat
elämän lopullisuuden älykkyytensä (aql) vuoksi. Allah on antanut
meille tämän kyvyn pohtia juuri siksi, että kykenisimme sen avulla
valmistautumaan kuolemaamme parhaimmalla mahdollisella tavalla.
Koraanissa se, että
jokainen sielu tulee maistamaan kuolemaa, mainitaan kolmessa eri
kohdassa. Eräässä niistä Allah jatkaa " Ja Tuomionpaivana he
saavat palkkionsa" – hyvän tai pahan. Kukin saa ansionsa
mukaan - sinä päivänä jokainen asia mitä me teimme, sanoimme,
toivoimme tai ajattelimme, tulee saamaan seurauksensa. Allah sanoo :
"Kuka tahansa joka pelastuu Tulelta ja pääsee paratiisiin on
onnistunut (faqad faaz)/ saavuttanut todellisen menestyksen. "
Tämän elämän saavutukset ja ansiot ovat todellisia vain suhteessaan
tuonpuoleiseen ja sen saavuttamiseen, sanoohan Allah:
"Ja mitä onkaan
koko maallinen elämä paitsi silmälumetta ja harhaa". Kaikki,
sallittu, kielletty – hyvä ja paha- ovat tuonpuoleiseen
todellisuuteen verrattuna kangastuksia, ja silti me haluamme vaihtaa
Akhiran dunyaan.
Kuolema löytää jokaisen
meistä. Tämä on ehkä ainoa asia, josta ihmiskunta on samaa
mieltä.Vaikka olisimme kuinka rikkaita tai menestyneitä, emme voi
lykätä kuolemaa.
"Totisesti se
kuolema, jota pakenette, löytää teidät varmasti" – me emme
halua muistaa kuolemaa, mutta se seuraa aivan kannoillamme.
"Sitten Allahin
luo te palaatte" – Kaikkitietävä Allah sanoo Koraanissa
kertovansa Tuomionpäivänä meille meidän tekomme. Hän todistaa
jokaista tilaamme, ajatustamme ja tekoamme, niitäkin, jotka
kuvittelemme tekevämme salassa.
Allah on luonut tämän
universumin ja meidät tietyn ajan määrittelemiksi, meidän aikamme on
siis ennalta määrätty. Tämä tarkoittaa, että meidän pitäisi elää tämä
elämä niin, että se miellyttää- ei meitä itseämme- vaan Allahia.
Jos haluamme kuitenkin
nauttia sekä tästä elämästä, että akhirasta, on meidän saavutettava
nafsul mutmainnah (tyytyväinen sielu, tila, jossa me olemme
tyytyväisiä Allahiin ja Hän meihin) , - koska silloin nautimme siitä,
mistä Allah nauttii – tällainen nafs nauttii palvonnasta, se on
tyytyväinen ja nauttii sharian noudattamisesta eikä pidä hyvää, Islamin mukaista elämää
taakkana. Nautinto, jota tällainen sielu kokee tässä dunyassa on
suurempi kuin minkään synnin aikaansaama haram nautinto.
Me taas tunnemme kyllä liian
nukkumisen tai syömisen nautinnon, emme tahajjudin tai paaston. Me
nautimme toisten kiusaamisesta ja palvelluksi tulemisesta, emme
toisten palvelemisesta jne. Kuinka surullista se onkaan. Me olemme
tyytyväisiä eläessämme onnellisia pikku elämiämme, emmekä valita
toisista tai heidän kärsimyksestään. Emme ajattele, että voisimme
kuolla huomenna. Arabeilla on sanonta, jonka mukaan ihminen, joka ei ole saavuttanut suuruutta 20:een ikävuoteen menneessä, ei saavuta sitä lainkaan.
Me taas elämme ikään kuin
eläisimme ikuisesti. Meidän tulisi elää tässä elämässä ymmärtäen, että
elämme jossain muualla ikuisesti – mikä muuten erottaa meidät
ateisteista? Hehän eivät usko kuoleman jälkeiseen elämään, ja elävät uskonsa mukaisesti. Me väitämme
uskovamme, mutta tekomme todistavat usein toista.
Nykyään puhutaan paljon
tasapainosta deenin ja dunyan välillä, mutta suurin osa näyttää
käsittäneen tämän väärin tasapainotteluksi halalin ja haramin
välillä. Muslimin tavoite ei voi olla se, että elämssä olisi 50/ hyvää ja saman verran syntiä - emme voi kuvitella, että tasapainoa on elää puolet ajasta kuin uskova, ja puolet epäuskovan tavoin. Meidän tulee sitä vastoin elää pyrkien VAIN hyvään ja koittaa hylätä kaikki
paha -ei ole mitään välimuotoa, tai kolmatta vaihtoehtoa: "kun mä ny olin vähän paha ja vähän hyvä niin jos ois joku vähänniiku
paratiisi ku olin mä vähänniiku hyvä." Meidän tulee kysyä
itseltämme: jos kuolisin juuri nyt, mihin päätyisin?
Maallinen elämä on kuin
maan viljelyä - se joka haluaa kylvää akhiraa varteen saa sekä dunyan
että akhiran ja se joka haluaa niittää dunyassa ei saa mitään
akhirassa. Jos istutat yhdenlaisen puun , et voi kuvitella saavasi
toisen puun hedelmiä. Jos me siis istutamme vain dunyan puun ,miten
voimme kuvitella saavamme akhiran hedelmiä?
Tämä on meidän
valintamme. Haluammeko me miellyttää, vai emme -haluammeko totella. vai
emme.
Elämä on hyvin lyhyt,
vaikka jotkut meistä eläisivätkin 100 vuotiaaksi, niin Muhammed SAAS sanoi tämän umman keskiarvoisen iän olevan 60-70 vuotta. Tämä tarkoittaa että
suurin osa meistä on jo toisella puoliajalla. Samoin kun Dhuhrin
jälkeen tiedät, ettei Asriin ole pitkä aika, Asrin jälkeen vastaavasti Magrhib
tulee kovin pian. Me elämme elämämme Dhurh tai Asr aikaa - Maghrib aikamme on pian käsillä, meidän on siis
valmistauduttava niin paljon kuin mahdollista.
Jotkut ihmiset kirjoittavat listoja siitä, mitä heidän pitää tehdä- yleensä he sanovat. etteivät he kuitenkaan ehdi tehdä kaikkea listansa kohtia - ainakaan kiirehtimättä. Jos olet 30- 40 vuotias, sinulla on alkaa olla jo kiire.
Kuolemaan
valmistautuminen ei tarkoita minkään tietyn teon tekemistä. Meidän pitää pyrkiä elämään koko elämämme niin. että olemme valmiita
vastaamaan meille esitettyihin kysymyksiin kuoleman jälkeen. Ainoa tapa siis saavuttaa hyvä kuolema, on
elää kokonainen, hyvä elämä. Meidän on tiedostettava mitkä ovat velvollisuutemme Allahia, sekä kanssaihmisiä kohtaan ( huqooq ul Allah ja
Huqooqul ibaad) . Tämä on kuolemaan valmistautumista. Tämän
lisäksi meidän on kaduttava kaikkia syntejämme. On ihmeellistä.
kuinka vanhimmat meistä eivät ole kasanneet hyviä tekoja akhiraa
varten, mutta nuorimmat meistä ovat jo kasanneet harteilleen vuoren
verran syntiä. Meidän on tehtävä taubaa JOKA päivä.
Profeetta SAAS opetti meitä pyytämään Allahin anteeksiantoa ainakin 100 kertaa päivässä. Vaikka hän ei tehnyt syntiä ja Paratiisi oli taattu hänelle, teki hänkin silti näin. Tämä auttaa ihmistä valmistautumaan kuolemaansa- sillä se saa hänet elämään tietoisempaa elämää.
Profeetta SAAS opetti meitä pyytämään Allahin anteeksiantoa ainakin 100 kertaa päivässä. Vaikka hän ei tehnyt syntiä ja Paratiisi oli taattu hänelle, teki hänkin silti näin. Tämä auttaa ihmistä valmistautumaan kuolemaansa- sillä se saa hänet elämään tietoisempaa elämää.
Allah voi tuoda kuoleman terveimmällekin meistä- meidän ei tule hämääntyä hyvästä terveydestämme tai nuoruudestamme. Jos sanoisin, että heti tämän luettuamme meidän täytyy lähteä pitkälle matkalle- vaikkapa hajjille tajuaisimme kuinka vaikeaa meidän olisi lähteä niinkin vaativiin olosuhteisiin ilman minkäänlaista valmistautumista. Kuitenkin juuri tällainen matka kuolema on. Kun muutamme. otamme tavaramme mukaan- jos matka on lyhyt niin pystymme ottamaan kaiken - jos taas muutamme johonkin toiseen kaupunkiin pystymme ottamaan ehkäpä autolastillisen. Mutta jos muutamme kokonaan toiseen maahan, otamme mukaamme ehkä vain yhden laukun.
Kun matkaamme akhiraan
saamme yhden kirjan – tekojemme kirjan, mukaamme. Toisin sanoen yhden matkatavaran. Siksi meidän on tehtävä töitä tämän kirjan kirjoittamisen
suhteen. Mikäli emme aktiivisesti kirjoita omaa tekojemme kirjaa, kirjoittaa shaytaan sen meitä varten. Jos me jätämme
sen laiskuuttamme, niin nafsimme rupeaa kynäksemme ja
kirjoittaa sen puolestamme.
"Jos Allah
haluaisi rankaista ihmisiä heidän syntiensä ja epäoikeudenmukaisuutensa vuoksi, ei maailmaan jäisi yhtäkään olentoa. Mutta
Allah jättää heidät rauhaan tiettyyn aikaan asti. Kun tämä aika kuitenkin koittaa. eivät he
voi lykätä, eivätkä kiirehtiä sitä hetkeäkään"
"Kukaan ei tiedä,
mitä he tulevat tekemään huomenna" eikä kukaan tiedä missä he
tulevat kuolemaan" "mutta Allah on kaikkitietävä".
Kerran eräs nuori ansar
mies tuli Mekkaan Profeettaa tapaamaan, ja kysyi, kuka on
viisain - profeetta SAAS vastasi viisaimman olevan se, joka muistaa
kuolemaa eniten ja on varautunein siihen.
Me olemme niin
takertuneita dunyaan: minun taloni, minun autoni, jne. - että unohdamme, ettei mikään ole todellisuudessa meidän. Ainoat asiat, jotka todellisuudessa omistamme ovat tekomme ja syntimme. Jokainen askel
jonka otamme, on askel lähemmäs hautaa. Ja sen jälkeen joko paratiisia tai helvettiä.
Se hauta johon meidät
haudataan kutsuu meitä 70 kertaa päivässä sanoen: "minä olen tyhjyyden. pimeyden ja yksinäisyyden talo." Me emme kuule tätä kutsua, mutta vertauskuvana voisimme käyttää sitä, että joka päivä meillä on 70 vastaamatonta puhelua haudaltamme. Jonain päivänä tulemme vastaamaan sen kutsuun.
Jos kirjasi on
täynnä hyvää, laajentaa tämä hyvä elämä heidän hautansa- tehden siitä paratiisin puutarhan- emmekö me siis haluaisi olla näiden
ihmisten joukosta?
Me emme voi paeta
kuolemaamme - jos korkea asema maailmassa torjuisi kuoleman, Faarao ei olisi hukkunut- ja jos suuri omaisuus pitäisi sen loitolla, ei maa olisi voinut niellä Qarunia aarteineen- kuitenkin tiedämme, mikä heidän loppunsa oli. Miksi siis elämme aivan kuin me onnistuisimme välttämään sen?
Lopussa on toivoa
Uskovan sydämen tulee ymmärtää, että ero menetetyistä läheisistä ei ole lopullinen ja
me olemme matkalla samaan paikkaan. Elämä on kuin odotushuone, jossa istumme odottamassa omaa vuoroamme -
Allah lohduttaa meitä Koraanissa ja antaa meille toivoa Armostaan ja hyvästä akhirasta.
Ihmisen tulisi jo nuorena tiedostaa vastuunsa maailmassa, ja elää elämänsä tietoisesti, jotta vanhana hän voisi painottaa tunteensa kohti toivoa.
Allah sanoo:
Allah sanoo:
" Me koettelemme
teitä nälällä, pelolla ja puutteella, liittyi koettelemuksenne sitten elämään,
omaisuuteen, terveyteen tai työnne hedelmiin- mutta kärsivällisille
olkoon ilon julistus!" Kärsivälliset ovat niitä, jotka olivat tyytyväisiä
Allahiin - niitä, jotka muistivat Allahia, ja tämän muistamisen kautta se kykenivät kärsivällisyyteen. Niitä, jotka olivat tehneet Allahista päämäränsä
ja kaikkensa. Allah kertoo lähettävänsä rauhansa ja siunauksensa
tällaisille ihmisille. Nämä ovat niitä, jotka kuolemansa hetkelle (ja joidenkin mukaan Paratiisiin astuessaan) kuulevat kutsun :
ٱرۡجِعِىٓ إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً۬ مَّرۡضِيَّةً۬
"Palaa Herarsi luo tyytyväisenä Häneen, ja Hän on myös tyytyväinen sinuun!" (30:27)
Surah Rahmanissa, Armon
suuran keskivaiheilla Allah mainitsee Paratiisin palkkioista ja
kysyy, mitä niistä me kiellämme? Allah siis haluaa meidän saavan nämä
palkkiot - Hän on Antelias. Me itse kiellämme ne itseltämme.
Comments
Post a Comment