7 Askelta Pelastukseen





كُلُّ نَفۡسٍ۬ ذَآٮِٕقَةُ ٱلۡمَوۡتِ‌ۗ وَإِنَّمَا تُوَفَّوۡنَ أُجُورَڪُمۡ يَوۡمَ ٱلۡقِيَـٰمَةِ‌ۖ فَمَن زُحۡزِحَ عَنِ ٱلنَّارِ وَأُدۡخِلَ ٱلۡجَنَّةَ فَقَدۡ فَازَ‌ۗ وَمَا ٱلۡحَيَوٰةُ ٱلدُّنۡيَآ إِلَّا مَتَـٰعُ ٱلۡغُرُورِ

Koraanissa sanotaan; se, joka  poistetaan tulesta ja päästetään paratiisiin, on totisesti voitokas.Tämä maallinen elämä on silkkaa silmälumeen tuottamaa mielihyvää.(3:185)

Toisin kuin ne pinnalliset, joiden menestystä mittaavat heidän lompakoidensa tai talojensa suuruus, tai heidän statuksensa työpaikalla tai julkkispiireissä, varman uskon omaavat tietävät todellisen menestyksen mitan olevan menestys Tuonpuoleissa. Dunyan vetovoima on kuitenkin suuri, ja ihmisen luontaisiin ominaisuuksiin kuuluu unohtavaisuus, sekä huomiokyvyn herkkä herpaantuminen - meidän onkin muistutettava itseämme niistä asioista, joita meidän on tehtävä saavuttaaksemme pelastuksen(najat). Näiden tärkeiden asioiden joukkoon kuuluvat mm.

1) Allahin Ykseyden (tawheed) tunnustaminen. Profeetta SAAS sanoi Mu'adh bin Jabalille:" Oi, Mu'adh, tiedätkö mikä on palvelijoiden velvollisuus Allahia kohtaan, ja mitkä ovat Hänen velvollisuutensa heitä kohtaan?" Hän vastasi: "Allah ja hänen lähettiläänsä tietävät paremmin." Joten Profeetta SAAS opetti hänelle: " Palvelijoiden velvollisuus Allahia kohtaan on, etteivät he palvo mitään muuta kuin Häntä, eivätkä aseta Hänelle mitään vertaisia. Ja Hänen velvollisuutensa heitä kohtaan on suoda heille pelastus rangaistukselta, mikäli he eivät aseta Hänelle vertaisia.

2) Hurskaus/Allahin pelko (taqwa). Allah sanoo Koraanissa:

وَيُنَجِّى ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ٱتَّقَوۡاْ بِمَفَازَتِهِمۡ لَا يَمَسُّهُمُ ٱلسُّوٓءُ وَلَا هُمۡ يَحۡزَنُونَ
" Ja Allah pelastaa ne, jotka pelkäsivät Häntä voitokseen. Ei heidän osakseen koidu mikään vahinko tai suru". (39:61)
Tässä jakeessa sanalla taqwa tarkoitetaan Allahin pelkoa, mutta se merkitsee myös hurskautta, Jumalatietoisuutta tai synniltä suojautumista. Oppineet ovat selittäneet sen tarkoittavan ittikhadhu wiqayatin min 'adhabi'Llah- kuin esteen rakentamista Allahin rangaistukselta suojaksi- tekemällä sen, mitä on käsketty, ja pitäytymällä siitä, mikä on kiellettyä.

3) Allahin muistaminen (Dhikr), Hadithissa sanotaan: " Ihminen ei voi millään muulla suojautua paremmin Allahin rangaistusta vastaan, kuin Hänen muistamisellaan." Hadithissa painotetaan dhikrin hyveellisyyttä sekä sen tärkeyttä pelastuksen saavuttamisessa.

4)Khashyah: Kunnioittava pelko Allahia kohtaan. Profeetta SAAS sanoi, "kolme asiaa johtavat pelastukseen (munjiyyat): kunnioittava pelko Allahia kohtaan sekä yksinäisyydessä että toisten seurassa: oikeudenmukaisuus sekä vihassa, että mielihyvän hetkinä-  sekä vaatimattomuus köyhyydessä sekä yltäkylläisyydessä". Kunnioittavaa pelkoa Allahia kohtaan yksinäisyydessä ja toisten seurassa ylläpitää jatkuva itsetutkiskelu ja pohdinta (muraqabah)- tämä merkitsee jatkuvaa tietoisuutta siitä että Allah näkee meidät ja havaitsee meidät jokaisena hetkenä. Tämä johtaa siihen, että vartioimme jäseniämme sekä sydäntämme, ja pidämme huolta siitä, että ne tottelevat Allahia. Pidämme myös huolta niiden tekojen vilpittömyydestä. Sydämen viisauden mestarit ovat sanoneet että khayshiyyamme taso on verrattavissa siihen, tunteeko sydämemme häpeää tiedostaessaan Allahin näkevän sen, sellaisissa tilanteissa, missä se ei halua tulla nähdyksi. He sanovat myös, että olemme saavuttaneet jotakin muraqaban todellisuudesta, mikäli muistaessamme Allahin näkevän meidät tunnemme ujoutta ja häpeää sydämessämme, ja tämä estää meitä olemasta tottelemattomia Häntä kohtaan.

5) Rukouksen suojelu; eräässä hadithissa annetaan "keppi  ja porkkana" houkutin viiden päivittäisen rukouksen osalta: "Suojattu rukous koituu valoksi, todistukseksi sekä pelastukseksi suorittajalleen tuomionpäivänä, mutta se joka ei suojaa rukoustaan ei omaa myöskään valoa eikä todistusta ja Tuomionpäivänä hän tulee olemaan Korahin, Faaraon, Hamanin ja Ubayy bin Khalafin kanssa."

6) Kielen hallitseminen (hifz al-lisan): Uqab bin Amir kysyi kerran Allahin Lähettiläältä, mikä on varmin tie pelastukseen. Hän vastasi: ”hallitse kieltäsi, pitäydy kodissasi ja itke syntiesi tähden” . Kielen hallitsemisella tarkoitetaan turhan ja pahan puheen jättämistä- ts. Valehtelun, selän takana puhumisen, pahan puhumisen, juoruamisen, kiroamisen ja väärän todistuksen antamista. Löyhäkielisyys aiheutuu usein ihmissuhteidemme tuhoksi, joten on turvallista puhua vähemmän ja ajatella enemmän sitä, mitä aikoo sanoa. ”Man samata naja”- Se, joka on hiljaa, pelastuu. (hadith)

7) Maallisesta luopuminen (zuhd): Profeetta SAAS sanoi “ensimmäisen osan ummastani pelastaa varmuus (yaqin) ja maallisesta luopuminen (zuhd), kun taas sen myöhemmän osan tuhoaa ahneus ja suuret toiveet. Terve ja vastuullinen zuhd- käsitys perustuu kolmelle asialle: 1) Tämän mailman väliaikaisuuden ja katoavaisuuden muistamiselle  2) Sen tiedostukselle, että Tuonpuoleinen on parempi ja kestävä (87:17) ja 3) sen ymmärtämiselle, että zuhd (joka ei merkitse dunyasta luopumista, vaan hiljalleen sen kahleista vastuullisella tavalla vapautumista) ei estä meille jo määrättyjä ansioita saavuttamasta meitä.

Muslimi oppineet ovat lainanneet seuraavia runon säkeitä, jotka tiivistävät kauniisti edellä mainitun:  
tarjul-najata wa lam tasluk masalikaha / innal-safinata la tajri alal-yabas –‘Elättelette toiveita pelastuksesta matkaamatta sen polkua pitkin. Ei laivakaan kynnä kuivaa maata!


Comments

Popular Posts