Asmaa ul Husnaa, Luku 1 : Allah

Luku 1: Allah


Nimi Allah ansaitsee tulla mainituksi ensin, sillä se on nimistä parhain.
حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ، حَدَّثَنَا يَحْيَى، عَنْ مَالِكِ بْنِ مِغْوَلٍ، حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ بُرَيْدَةَ، عَنْ أَبِيهِ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم سَمِعَ رَجُلاً يَقُولُ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ أَنِّي أَشْهَدُ أَنَّكَ أَنْتَ اللَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ الأَحَدُ الصَّمَدُ الَّذِي لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ ‏.‏ فَقَالَ ‏ "‏ لَقَدْ سَأَلْتَ اللَّهَ بِالاِسْمِ الَّذِي إِذَا سُئِلَ بِهِ أَعْطَى وَإِذَا دُعِيَ بِهِ أَجَابَ ‏"‏ ‏.‏


Buraydah ibn al-Hasib on kertonut:
Allahin lähettiläs SAWS kuuli erään miehen sanovan:” Oi Allah, pyydän Sinulta, todistan ettei ole muuta Jumalaa kuin Sinä, Yksi, Hän, jonka puoleen ihmiset kääntyvät, Hän joka ei ole synnyttänyt eikä toisesta syntynyt, eikä kukaan ole Hänen kaltaisensa.” Hän (Profeetta SAWS) sanoi: “Olet pyytänyt Allahilta käyttäen Hänen suurinta nimeään, kun anot Häneltä tämän nimen kautta, Hän antaa- ja kun käännyt Hänen puoleensa tätä nimeä käyttäen, Hän vastaa.


Jotkut oppineet ovat olleet myös sitä mieltä, että Allahin parhain kuvaus on Ayatul Kursi, (2:255.) “Ei ole muuta jumalaa kuin Jumala, elävä, iankaikkinen. Häntä ei saa valtaansa uneliaisuus eikä uni; Hänelle kuuluu kaikki, mikä on taivaassa ja maan päällä. Kuka on se, joka astuisi välittäjäksi Hänen edessään Hänen sallimattaan? Hän tietää, mitä heille on vastedes tuleva ja mitä heillä on ollut menneisyydessä, mutta Hänen viisaudestaan he eivät käsitä muuta kuin minkä Hän tahtoo. Hänen valtaistuimensa käsittää taivaat ja maan, eikä niiden voimassapysyttäminen ole Hänelle taakka; niin, Hän on ylhäinen, valtava.”


Allah tarkoittaa kaikkien asioiden Luojaa, palvonnan arvoista. Tämä ei kuitenkaan itsessään riitä määritelmäksi, sillä jopa monijumalaiset uskovat, että “pienempien jumaluuksien” yläpuolella on Luoja - kaiken alullepanija. Mekin uskomme, että Allah on kaiken Luoja, mutta ymmärrämme Allahin ehkä kaikista parhaiten sen kuvauksen perusteella, jonka Hän on itsestään maininnut surah Ikhlasissa: “Allahu ahad” - Allahu- s-samad”: Allah on Yksi, se, jonka puoleen kaikki kääntyvät tarpeineen, mutta joka itse ei tarvitse mitään eikä ketään.


Ominaisuuksista:


  • Allah on ainoa välttämättä olemassa oleva olevaisuus: kaikki muu on olemassa ainoastaan Hänen vuokseen
  • Allah on aika-avaruuden tuollapuolen, eivätkä ajan tai tilan rajoitteet koske Häntä. Koraanissa sanotaan, että Allah on “ هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ ۖ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ (57:3 .” Hän on ensimmäinen ja viimeinen, näkyvä ja näkymätön, sillä Hän tietää kaikki.”


Allah vai Jumala?


  • Voimme käyttää myös esimerkiksi suomenkielen sanaa Jumala viitatessamme Allahiin- vaikka tätä nimeä käytetään muistakin palvonnan kohteista- sillä merkitys on periaattessa sama. Suomenkielisen sanan käyttäminen voi joskus auttaa ihmisiä ymmärtämään, että kyseessä on sama Jumala, kuin juutalaisuudessa ja kristinuskossa- tämän vuoksi monet englanninkieliset oppineet käyttävät teoksissaan sekä sanaa “God” että “Allah”.


Mistä nimi Allah tulee?
  • Jotkut oppineet ovat sanoneet, että tämä nimi on johdettu termistä al-ilaah: ilaah on arabiankielinen sana jumaluudelle tai jumalalle, jollekkin sellaiselle, jota palvotaan. Toiset taas ovat olleet sitä mieltä, että nimi Allah on suoraan ilmoitettu erisnimi, eikä sitä ole johdettu mistään. Monet oppineet ovat olleet tämän teorian kannalla, sillä meidän ei tule keskittyä liikaa sellaisiin asioihin, joista meillä ei ole varmaa tietoa (ghaib). Allah viittaa kuitenkin merkitykseltään sellaiseen, jonka puoleen kaikki luodut kääntyvät, jota kaikki sydämet kaipaavat ja josta kaikki sydämet häikäistyvät. “ Arabian kielen sana ta’alluh viittaa “häikäistymiseen tai hämmästymiseen” - sellaiseen ihmetyksen kokemukseen, joka johtaa palvontaan ja täydelliseen alistumiseen, siihen, että ihminen kadottaa itsensä rakkaudesta tähän.


Ominaisuudet meissä


  • Allah on nimistä ainoa, jonka ominaisuuksia emme voi saada itseemme - ilmiselvistä syistä. Voimme esimerkiksi koittaa saada Armollisimman ominaisuuden itsellemme olemalla armollisempia toisia kohtaan- mutta Allah ei ole ominaisuus, se on Allahin itsensä nimi. Mutta oppineet ovat kuitenkin sanoneet, että voimme rakentaa suhteemme Allahin tähän nimeen olemalla täydellisimmällä mahdollisella tavalla Allahin orjia - ibaadullaah- ja ymmärtämällä täydellisen riippuvuutemme Hänestä. Imam Zarruq (1400-luvulla elänyt Marokkolainen oppinut)  on sanonut, että voimme lähentyä Allahiin tämän nimen kautta unohtamalla omat halumme (hawa) ja rakastamalla Herraamme- tekemällä omista haluistamme Hänen tahtonsa mukaisia.
  • Jos haluamme tuntea Allahin Allahina, on meidän tunnettava Hänen ominaisuutensa - sillä kaikki niistä johtavat takaisin tähän nimeen. Nimi Allah on myös se, jolla siunaamme kaikki hyvät teot ja aikomukset - jonka kautta voimme tehdä maallisesta teosta palvonnan teon, lausumalla bismillaah, Allahin nimeen.
  • Ehkä kaikista kaunein selitys siitä, kuka Allah on tulee Allahilta itseltään - hadith qudsi kertoo:
    Allah, kaikista korkein on sanonut, “ Minä olen, mitä palvelijani odottaa Minun olevan, ja Minä olen hänen kanssaan kun hän muistaa Minua. Jos Hän muistaa minua itselleen, muistan Minä häntä itselleni, ja jos hän muistaa Minua ihmisten kokouksessa, muistan Minä häntä tätä kokousta paremmassa. Ja jos hän lähentyy Minuun vaaksan verran, lähenen Minä häneen kyynärän, ja jos hän kävelee Minua kohti, kiirehdin Minä Hänen luokseen.” (Bukhari)


  • Ja Allah sanoo Koraanissa itsestään:
ۖ وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنتُمْ ۚ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ
“Hän on kanssanne missä olettekaan, ja Allah on kaiken tekemänne näkevä” (57:4)

  • Ali RA on sanonut “Olen tuntenut Herrani Herrani kautta, ilman Häntä en olisi tuntenut Herraani” - tämä tarkoittaa, että tunnemme Allahin ainoastaan mikäli Hän tekee itsensä tunnetuksi meille. (marifat)

Comments

Popular Posts