Asmaa ul Husna : Luku 2 Ar-Rahmaan, Ar-Raheem

Toinen Luku: Ar-Rahmaan, Ar-Raheem (Täydellisen armollinen, erityisen armollinen)


Näillä kahdella nimellä on sama sanajuuri: رحم
Muita nimiä, jotka voidaan johtaa samasta juuresta ovat esimerkiksi: Arhamu-r-rahimeen, khairur-rahimeen ja dhur-rahma.

Sanaa “Rahm” merkitsee myös kohtua, ja se viittaa siihen täydelliseen ehdottomaan, kaiken kattavaa rakkauteen, huolenpitoon ja armoon, jota äiti kokee lastaan kohtaan. Äidin kohdussa lapsen ei tarvitse huolehtia tarpeistaan lainkaan- ruoka, juoma, uni jne. Kaikki tapahtuu automaattisesti äidin kautta. Lapsi ei edes kykene täydellisesti ymmärtämään tai arvostamaan niitä monia tapoja, joilla häntä suojataan, ja joiden kautta hänestä huolehditaan.
Allah rakastaa meitä enemmän kuin äitimme, emmekä pysty koskaan täydellisesti käsittämään Allahin armon suuruutta. Allah pitää meistä huolta koko ajan mitä ihmeellisimmillä tavoilla, mutta me olemme tästä yleensä yhtä tietämättömiä kuin vauva äitinsä kohdussa.
Nämä nimet ovat Allahin tärkeimpien nimien joukossa - niitä on painotettu Koraanissa ja sekä haditheissa jatkuvasti. Nämä nimet kuvaavat niitä ominaisuuksia, joiden kautta Allah haluaa tulla tunnetuksi, ja joiden kautta Hän haluaa meidän itseään kutsuvan. Allah on määrännyt nämä ominaisuudet itselleen- on osa Hänen valtavaa armoaan, että hän esimerkiksi lievittää ihmisten kärsimystä, ilman että Hän itse hyötyy siitä mitenkään. Allah on täysin vailla minkäänlaisia tarpeita, eikä Hän ole armollinen siksi että olisi heikko tai tuntisi empatiaa- sen sijaan Hänen armonsa on puhdas lahja luomakunnalle.

Jakeita Allahin Armosta:

1.
وَإِذَا جَاءَكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِآيَاتِنَا فَقُلْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ ۖ كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلَىٰ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ ۖ أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنكُمْ سُوءًا بِجَهَالَةٍ ثُمَّ تَابَ مِن بَعْدِهِ وَأَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ - 6:54
Ja kun luoksesi saapuvat he, jotka uskovat jakeisiimme, sano “ Rauha olkoon yllänne, Herranne on määrännyt Itsellleen Armon:  jotta se, joka teistä tekee vääryyttä tietämättömyydessään, ja katuu ja korjaa käytöksensä - totisesti Hän on Anteeksiantava, Armollinen.”

2.
وَرَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ ۚ 7:156
“Minun armoni on kaiken kattava.”

3.
   وَإِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ لَّا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمَٰنُ الرَّحِيمُ - 2:163                                         
“Ja teidän Herranne on yksi Jumala, ei ole muuta palvomisen arvoista kuin Hän, Täydellisen armollinen, Erityisen Armollinen.”

4.

قُل لِّمَن مَّا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ قُل لِّلَّهِ ۚ كَتَبَ عَلَىٰ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ ۚ لَيَجْمَعَنَّكُمْ إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ لَا رَيْبَ فِيهِ ۚ الَّذِينَ
خَسِرُوا أَنفُسَهُمْ فَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ - 6:12

“Sano” kelle kuuluu kaikki se, mitä on maissa sekä taivaissa?” Sano, “ Allahille. Hän on määrännyt itselleen Armon. Totisesti Hän tulee kokoamaan teidän ylösnousun päivänä, josta ei ole epäilystäkään. Ne, jotka kadottavat itsensä sinä päivänä, eivät usko. “

5.
قَالَ وَمَن يَقْنَطُ مِن رَّحْمَةِ رَبِّهِ إِلَّا الضَّالُّونَ - 15:56

“Hän sanoi “ Ken vaipuu epätoivoon Herransa armon suhteen, paitsi ne, jotka ovat harhautuneet.”

6.
قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا ۚ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ - 39:53
Sano: “ Oi ne palveijoistani jotka ovat väärin tehneet itseään kohtaan (tekemällä syntiä), älkää vaipuko epätoivoon Herranne armon suhteen. Totisesti Allah antaa anteeksi kaikki synnit. Totisesti Hän on Anteeksiantava, Armollinen.”

Hadithejä koskien Allahin Armoa:
وعن أبي هريرة، رضي الله عنه ، قال‏:‏ قال رسول الله ، صلى الله عليه وسلم لما خلق الله الخلق، كتب في كتاب، فهو عنده فوق العرش‏:‏ إن رحمتي تغلب غضبي‏"‏‏.‏
‏(‏‏(‏متفق عليه‏)‏‏)‏
Abu Huraira RA on kertonut: “ Kuulin Allahin lähettilään SAWS sanovan: “ Kun Allah loi luomakunnan, Hän kirjoitti Kirjaan joka on Hänen tykönään, Hän valtaistuimensa yllä: “ Totisesti Armoni on ylittänyt Vihani” (Bukhari ja Muslim)

Ibn Umar RA on kertonut Profeetan SAWS sanoneen: “ Rakkaimmat nimistä Allahille ovat “Abdullaah” sekä “Abdurrahmaan” (Sunan Ibn Majah)

Abu Huraira RA on sanonut myös: “ Allah on jakanut armonsa 100n osaan, joista hän on lähettänyt yhden osan jinneille, ihmisille, eläimille ja hyönteisille, ja tämän yhden osan vuoksi ne rakastavat toisiaan, ja osoittavat toisilleen laupeutta ja jopa petoeläin kohtelee poikastaan hellästi - ja Allah on varannut 99 osaa tästä armostaan Palvelijoilleen Ylösnousemuksen päivänä.” (Sahih Muslim)

Ar- Rahmaan


Tämä nimi toistuu yli 50 kertaa Koraanissa ja on yhdistetty toiseen nimeen vain 6 kertaa- ja aina nimeen “Ar- Raheem
  • Tämä nimi on osa Allahin syvintä olemusta (dhaat) Se heijastaa Armon olevan pysyvä, aina vallitseva ominaisuus. Toisin sanoen Täydellinen Armo on osa sitä kuka Allah on, osa Hänen sisintä olemustaan.
  • Rahman viittaa yleisluontoiseen armoon kaikelle luomakunnalle. Allah kohtelee kaikkia luotuja tämän ominaisuutensa kautta, olivat he uskovia tai eivät. Se on kuin sade, joka lankeaa kaikkien ylle tasapuolisesti.
  • Rahman viittaa myös Allahin armon suuruuteen sekä sen intensiteettiin (Ar-Rahmaan rakentuu kaikista arabian kielen substantiivirakenteista vahvimman mukaan (fa’laan), sifatul mubalagha. Mikään muu Allahin nimistä ei noudata samaa kaavaa. Se myös tarkoittaa, että Allah esittää tämän armonsa juuri nyt.)
  • Koko maanpäällinen elämä (dunya) on osoitus Allahin Rahmasta : Allah on armossaan luonut tämän maailman ja antanut meille tilaisuuden päästä Hänen Ikuiseen läheisyyteensä Tuonpuoleisessa, mikäli elämme tässä maailmassa Hänen haluamallaan tavalla
  • Ar-Rahmaan on ainoastaan Allahille kuuluva nimi, jota Hän ei jaa kenenkään kanssa. Hän käyttää tätä nimeä itsestään usein Koraanissa Allahin sijaan, esimerkiksi :

قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمَٰنَ ۖ أَيًّا مَّا تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ ۚ 17:110

“Sano: “Kutsukaa Allahia tai kutsukaa Kaikista Armeliainta, mitä nimeä Hänestä käytättekin, Hänelle kuuluvat kauneimmat nimet”

وَاسْأَلْ مَنْ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رُّسُلِنَا أَجَعَلْنَا مِن دُونِ الرَّحْمَٰنِ آلِهَةً يُعْبَدُونَ - 43:45
Ja kysy niiltä, joille olemme aiemmin lähettäneet sanansaattajiamme; olemmeko asettaneet Armollisimman rinnalle muita jumalia palvottavaksi?”

الرَّحْمَٰنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَىٰ - 20:5
"Kaikista Armollisin, joka on Valtaistuimensa ylle asettunut.”

  • Rahman on se, joka antaa silloin kuin Häneltä pyydetään.


Ar-Raheem


Tämä nimi mainitaan yli 100 kertaa Koraanissa ja se on yhdistetty moneen nimeen- yleisimmin: “Ar-Rahmaan, Ar-Raheem sekä Al-Ghafoor -Ar-Raheem, ja Al-Aziz-Ar-Raheem.
  • Raheem on ominaisuus joka vaatii ilmaisua ja Armon kohteen. Raheem viittaa Allahin Armon ilmenemiseen ja siihen kuinka tämä armo vaikuttaa luomakuntaan.
  • Raheem viittaa Allahin erityiseen Armoon, jonka saavat osakseen uskovat jotka tekevät hyviä tekoja. Allah sanoo Koraanissa :  ۚ وَكَانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيمًا - 33:43… Ja Hän on uskoville iäti Armollinen”
  • Raheem viittaat jatkuvaan ja pysyvään Armoon - kun taas Ar- Rahmaan viittaan vahvaan, intensiiviseen armoon, joka on kuin meren aallokko. Ar-Raheem taas on kuin meri itsessään
  • Tämä ominaisuus näkyy todellisessa muodossaan vasta tuonpuoleisessa ja se johtaa anteeksiantoon
  • Raheem on nimi jota voidaan käyttäää myös luoduista, Allah on käyttänyt sitä Profeetasta SAWS Koraanissa seuraavasti:

  • لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ - 9:128"
Totisesti teille on tullut Lähettiläs teidän joukostanne. Hänelle teidän surunne tuottaa tuskaa, hän huolehtii teistä ja on uskovia kohtaan hellä ja armelias”

  • Raheem on se, joka vihastuu mikäli Häneltä ei pyydetä - Allah on armelias ja haluaa antaa palvelijoilleen, mutta nämä kääntyvät pois Hänen armostaan ja sen sijaan anovat armoa muilta ja joko ajattelevat ettei Häntä ole olemassa lainkaan tai kuvittelevat olevansa Hänen armonsa ulottumattomissa. Tämä on Allahin vähättelyä.





Näiden nimien pohdiskelun vaikutus:

1. Syvä rakkaus Allahia kohtaan, sillä olemme tietoisia Hänen rakkaudestaan, huolenpidostaan ja armostaan meitä kohtaan.
Umar Ibn Al-Khattab on kertonut: “Joitakin sotavankeja (vain naisia ja lapsia) tuotiin Profeetan SAWS luo. Eräs nainen heidän joukostaan imetti (?) aina kun hän löysi heidän joukostaan lapsen, hän nosti sen rinnalleen ja imetti sitä ( hän oli hukannut oman lapsensa, mutta löysi hänet myöhemmin). Profeetta SAWS sanoi meille “ Luuletteko että tämä nainen voisi heittää poikansa tuleen?” Me vastasimme: “Ei, jos hänellä vain on voimaa olla heittämättä.” Profeetta SAWS sanoi:” Allah on armeliaampi palvelijoitaan kohtaan, kuin tämä äiti poikaansa.” (Bukhari)

2. Toivo Allahin Armosta ja positiivinen suhtautuminen Häneen (husn dhann)
Abu Huraira RA on kertonut Allahin Lähettilään SAWS sanoneen: “ Allah, kaikkein Korkein, on sanonut:” Minä olen sellainen kuin palvelijani odottaa Minun olevan, ja olen hänen kanssaan kun hän kutsuu/ muistaa Minua.”
  • Vaikka Allah onkin Armollinen ja meidän tulisi toivoa Häneltä armoa -tulee meidän silti muistaa, että koittaa Päivä jolloin meidät asetetaan vastuuseen teoistamme. Allahin armoa tasapainottaa Hänen oikeudenmukaisuutensa. Hänen armoaan on esimerkiksi se, että hän antaa meille jatkuvasti uusia tilaisuuksia kääntyä Hänen puoleensa ja katua. Allah ei kiirehdi rangaistustaan dunyassa - mutta Hänen armonsa ei tarkoita, että voimme itsepäisesti olla tottelemattomia Häntä kohtaan ja siten toivoa Hänen armoaan.

3. Osoitamme armoa Allahin luotuja kohtaan siinä toivossa, että Allah on armollinen meille:
Abu Huraira RA on kertonut, että Allahin Lähettiläs SAWS sanoi : “Allah antoi anteeksi eräälle prostituoidulle, sillä kun hän ohitti läähättävän koiran, joka makasi kaivon lähellä ja huomasi että se oli kuolemaisillaan janoon, hän otti pois kenkänsä ja sitoi sen huiviinsa, ja nosti koiralle näin vettä. Allah antoi anteeksi hänen syntinsä tämän vuoksi.” (Bukhari)

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الرَّاحِمُونَ يَرْحَمُهُمْ الرَّحْمَنُ ارْحَمُوا مَنْ فِي الْأَرْضِ يَرْحَمْكُمْ مَنْ فِي السَّمَاءِ
Abdullaah ibn Amr ibn al-As on kertonut Profeetan SAWS sanoneen: “ Armollisin on osoittaa armonsa niille, jotka ovat armollisia: jos olet armollinen niitä kohtaan jotka asuvat maan päällä, on Hän, joka on taivaissa armollinen sinua kohtaan. (Sunan Abi Dawood)

Abu Huraira RA on kertonut: “ Profeetta SAWS suukotti tyttärenpoikaansa Al-Hasan bin Alia (olkoon ALlah heihin molempiin tyytyväinen) kun Al- Aqra bin Habis oli paikalla. Tämän nähdessään hän huomautti : “minulla on kymmenen lasta, enkä ole koskaan suudellut yhtäkään heistä.” Allahin Lähettiläs SAWS katsoi häntä ja sanoi: “sille, joka ei osoita armoa toisille, ei osoiteta armoa.” (Bukhari ja Muslim)

4. Haya/ ujous tottelemattomuutta kohtaan : kuinka voisimme käyttää Hänen siunauksiaan tavalla, jota Hän ei ole sallinut
5. Pidämme huolta sukulaisuussuhteista: “ Silat-ul- Rahmi”  (ne suhteet jotka välittyvät meille kohdun kautta) : ainakin tervehtimällä heitä ja ottammalla osaa heidän iloonsa onnittelemalla heitä ja suruunsa ottamalla osaa siihen
Abdur-Rahmaan bin Awf on sanonut: “Kuulin Allahin Lähettilään SAWS sanovan:” Allah, Korkein ja Siunatuin sanoi:”  أَنَا الرَّحْمنُ خَلَقْتُ الرَّحِمَ وَشَقَقْتُ لَهَا اسْمًا مِنِ اسْمِي، فَمَنْ وَصَلَهَا وَصَلْتُهُ وَمَنْ قَطَعَها قَطَعْتُهُ
Minä olen Allah ja olen Ar-Rahmaan. Olen luonut kohdun ja nimennyt sen oman nimeni mukaan (rahim) - joten se joka pitää huolta sen suhteista, minä pidän huolta suhteestani häneen, ja se joka katkaisee sen suhteet, katkaisen minä suhteeni häneen.” (Tirmidhi)
6. Käytämme näitä nimiä tehdessämme duaa Allahille. Pyydämme Häneltä hänen armonsa kautta, varsinkin mikäli olemme vaikeuksissa.
وَأَيُّوبَ إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ - 21:83
“Ja Ayyub, kun hän kääntyi Herransa puoleen sanoen: “ Totisesti, vastoinkäyminen on osunut kohdalleni, ja sinä olet Armollisista Armeliain,”

7. Teemme tekoja, jotka vetävät puoleensa Allahin armon - esimerkiksi osoitamme armoa luomakuntaa kohtaan, tottelemme Allahia sekä hänen Lähettilästään SAWS ja muistamma Allahia, koitamme kehittää taqwaa (jumaltietoisuutta) sekä ihsan (erinomaisuutta) jne.

Jos Allah on Kaikista Armollisin, miksi maailmassa on niin paljon kärsimystä?

Jotkut ihmiset kokevat tämän kysymyksen niin vaikeaksi, että he jopa luopuvat uskosta - he eivät pysty käsittämään miksi Allah sallii maailmassa olevan niin paljon hätää ja kärsimystä vaikka Hän samalla on kaikista Armollisin.
Meidän on ymmärrettävä, että vaikka asiat saattavat näyttää negatiivisilta meidän näkökulmastamme, kantaa kärsimys mukanaan aina salattua hyvää (khayr) joka tulee esiin jossain vaiheessa. Joskus käsi on amputoitava, jotta ruumis selviäisi - joskus pieni vaikeus säästää ihmisen suuremmalta koettelemukselta.
Koettelemukset dunyassa voivat säästää uskovan koettelemuksilta tuonpuoleisesessa - sillä jokainen pienikin vaikeus pyyhkii pois syntejämme. Jotkut duaat totetutuvat myös vasta Tuonpuoleisessa. Me näemme ajasta vain pienen siivun- sen, missä itse olemme. Menneisyys on usein oman kokemuksemme värittämää ja muisto siitä usein muuttuu paljonkin kertojasta riippuen - tulevaisuudesta taas emme tiedä mitään: Allahille kaikki tämä on kuitenkin yksi ja sama asia: Hänelle mennyt, tuleva ja nykyisyys ovat samalla viivalla ja Hän näkee mitä vaikeuksistamme seuraa - joskus sairas lapsi on pakotettava nielemään pahanmakuinen lääke, jotta hän pelastuisi pahemmalta taudilta - lapsi ei tämän viisautta kuitenkaan ymmärrä. Meidän on muistutettava itseämme siitä että Allah on Armollinen, vaikkemme aina näkisikään Hänen armoaan jokaisessa tilanteessa.

Comments

Popular Posts