Asmaa ul Husnaa kurssi: Esipuhe.

Esipuhe

Allah kertoo ainutlaatuisuudestaan Koraanissa seuraavasti:

فاطِرُ السَّماواتِ وَالأَرضِ ۚ جَعَلَ لَكُم مِن أَنفُسِكُم أَزواجًا وَمِنَ الأَنعامِ أَزواجًا ۖ يَذرَؤُكُم فيهِ ۚ لَيسَ كَمِثلِهِ شَيءٌ ۖ وَهُوَ السَّميعُ البَصيرُ

42:11. Hän on taivaan ja maan Luoja; Hän määräsi teille aviopuolisoita keskuudestanne ja myös eläimille parinsa, siten lisääntyäksenne. Ei ole mitään Hänen vertaistaan; Hän on kuuleva, näkevä.

Koraanissa painotetaan Allahin ainutlaatuisuutta usein - sitä, ettei Häntä voi verrata mihinkään luotuun. Esimerkiksi tässä jakeessa mainitaan, että kaikki muu olevainen tarvitsee olemassaolonsa jatkuvuuden takaamiseksi parin - kun taas Allah on Yksi, eikä tarvitse mitään tai ketään . Me ihmiset kuitenkin usein opimme uusista asioista vertaamalla niitä tuttuihin asioihin. Kuinka voimme siis ymmärtää Allahia, jollei Häntä voi verrata mihinkään, eikä ole mitään Hänen kaltaistaan?

Aloitetaan siitä, että on olemassa kahdenlaista tietoa: ‘ilm- eli sitä tietoa, jota voimme oppia esimerkiksi aistiemme kautta tai lukemalla kirjoista. Toinen tiedon alue, joka aiheemme kannalta on oleellisempi, on nimeltään “ma’rifat” - tietoisuus joka pohjaa sisäiseen kokemukseen. Ma’rifat suhteessamme Allahiin tarkoittaa, että tunnistamme Hänen suuruutensa ja mahtinsa, ja olemme tietoisia omasta vähäpätöisyydestämme Häneen verrattuna. Se on syvää, sisäistä tietoa Allahista.
Erään sanonnan mukaan: “Jos tunnet itsesi, voit tuntea Luojasi”. Tämä tarkoittaa, että ihmisen, joka pyrkii tietoisuuteen Jumalasta on ensin oltava hyvin tietoinen itsestään monella eri tasolla. Toisaalta mietiskelemällä omaa osaamme luomakunnassa huomaamme olevamme hyvinkin pieniä ja merkityksettömiä universaalissa mittakaavassa, samalla kuitenkin huomaamme, kuinka viisas Allahin luomistyö on - miten Hän on luonut kaiken toimimaan harmoniassa (esimerkiksi jo pelkästään ihmiskehossa). Mikäli huomaamme itsessämme tai ympäristössämme kauneutta, laupeutta tai armoa tms kauniita ominaisuuksia, voimme pohtia kuinka nämä ominaisuudet täydellistyvät niiden Luojassa ja niin edelleen.

Allah esittelee itsensä meille ominaisuuksiensa kautta. Ehkä tunnemme jo joitain Allahin ominaisuuksista tai nimistä (asmaa was- sifaat). Emme kuitenkaan voi ymmärtää Allahin todellisinta olemusta (dhaat), sillä se on ihmisymmärryksen ulottumattomissa: käsittelykykymme on rajallinen, joten voimme tuntea Allahin, muttemme kuitenkaan koskaan täysin käsittää Hänen syvintä olemustaan tämän elämän aikana. InshaAllah Tuonpuoleissessa voimme tuntea Hänet täydellisesti. Dunyassa olemme kuitenkin kuin sokea ihminen joka voi koittaa kuvitella, miltä eri värit näyttävät, jos joku niitä hänelle kuvailee, muttei koskaan voi nähdä niiden todellisuutta.
Aisha RA sanoi: “Nukuin Allahin lähettilään SAWS vieressä, mutta yöllä hän hävisi jonnekkin. Tunnustelin pimeässä ympärilleni hänet löytääkseni, ja käteni kosketti hänen jalkojaan hänen ollessa kumartuneena maahan (sajdaan) . Hän (teki duaa sajdassaan ja) sanoi “ Etsin turvaa Sinun tyytyväisyydessäsi Sinun suuttumukseltasi ja anteeksiannossasi rangaistukseltasi. En voi laskea ylistyksesi määrää. Olet ylistetty niinkuin olet ylistänyt itseäsi.” (Tirmidhi) Profeetta SAWS tunsi Allahin parhaiten - mutta tästä huomaamme, kuinka nöyrästi hän Herransa puoleen kääntyi tehdessään duaa ja tiedosti, ettei edes hän pysty ylistämään Allahia yhtä täydellisesti kuin Hänen täydellisyytensä ansaitesee.

Mikä on Allahin nimien opettelun tarkoitus?
Mitä paremmin tunnemme Allahin, sitä enemmän tulemme rakastamaan Häntä. Ja mitä enemmän rakastamme Häntä sitä paremmin voimme palvoa Häntä ja omistautua elämään Hänen vuokseen - mitä paremmin tunnemme Hänet, sitä täydellisemmin voimme luottaa Häneen kaikissa tilanteissa. Kun ymmärrämme, mitä Allah on meille itsestään kertonut, voimme yrittää elää Hänen toiveidensa mukaisesti ja nähdä Hänen nimiensä merkit omassa elämässämme.
Ma’rifan ydin on tiedostaa, ettemme voi koskaan tuntea Allahia kokonaani. Emme koskaan voi väittää, että ymmärtäisimme Hänen ominaisuutensa täydellisesti. Mitä enemmän Hänestä opimme, sitä enemmän meidän tulisi tiedostaa oma tietämättömyytemme. Kun siis opimme Allahin nimiä, ei meidän tulisi ajatella että nyt tunnemme Allahin. Meidän tulisi sen sijaan olla kiitollisia siitä, että tiedämme nyt Hänestä sen, mitä Hän on itse meille halunnut itsestään kertoa. Eihän parhainkaan sukeltaja voi väittää tutkineensa kokonaista valtamerta.

99 Nimeä

وَلِلَّهِ ٱلْأَسْمَآءُ ٱلْحُسْنَىٰ فَٱدْعُوهُ ..
Allahille kuuluvat kaikista kauneimmat nimet, joten kääntykää Hänen puoleensa niitä käyttäen. 7:180)

Aisha RA on kertonut: “Allahin lähettiläs asetti erään miehen armeijan osaston johtoon. Tämä mies johti heitä rukouksessa, ja päätti resitoinnin aina surah Ikhlaisilla,” 1. Sano: »Hän, Jumala on yksi, 2. ainoa Jumala, kaikkivaltias. 3. Hän ei ole (toista) synnyttänyt 4. eikä ole (toisesta) syntynyt. 5. Ketään ei ole Hänen vertaistaan.”  Kun he palasivat Medinaan he mainitsivat tästä Allahin lähettiläälle, joka käski heitä kysymään mieheltä minkä vuoksi hän niin teki. He kysyivät,ja hän vastasi: “ Tämä suura kertoo Allahin, armeliaimman ominaisuuksista, ja rakastan sen lausumista.” Allahin lähettiläs sanoi heille: “Kertokaa hänelle, että Allah rakastaa häntä. “
(Bukhari ja Muslim)

AbuHuraira on kertonut Allahin lähettilään SAWS sanoneen; ” Allahilla on 99 nimeä, se, joka muistaa ne, pääsee Paratiisin. Totisesti Allah on pariton ja hän rakastaa paritonta lukua. Ja erään kerronan mukaan Umar RA on sanonut :” Hän, joka lausuu ne.”


Allahin Lähettiläs SAWS sanoi “ (Innallaahi tis’ayni asmaa mi’atan illaa wahidan man ahsaahaa dakhalal Jannat” ) Allahilla on 99 nimeä, sata miinus yksi, ja se, joka tuntee ne, pääsee Paratiisiin. (Bukhari 2736)

Ahsaahaa  voi tarkoittaa :
1. Nimien lausumista
2. Niiden ulkoaopettelua
3. Niiden tärkeyden ymmärtämistä
4. Niiden merkityksen ymmärtämistä ja syvällistä tietoisuutta niistä (ma’rifat)
5. Sitä, että käännymme Hänen puoleensä näitä nimiä käyttäen kun teemme duaa
6. Toimimme näiden nimien merkityksen edellyttämällä tavalla ja yritämme sisäistää nämä ominaisuudet myös itseemme( käsittelemme tätä lisää myöhemmin)

Onko nimiä vain 99?

Ibn Katheer on sanonut: “Tulee muistaa, etteivät Allahin nimet rajoitu 99een.” (Tafseer Ibn Katheer 2/328)
99 nimeä ovat tärkeimmät ja oleellisimmat Allahin nimistä, mutta Allahilla on monia nimiä näiden, yleisimmin tunnettujen lisäksi. Missään hadithissa ei ole sanottu, että nimet rajoittuisivat ainoastaan näihin. (Toisen islamilaisen vuosisadan oppineet ovat koonneet meille tutun listan Koraanin sekä hadithien pohjalta.)

Ibn al Qaiyyim on sanonut : “ Allahin kauniit nimet ovat rajattomat ja lukemattomat. Allah, olkoon Hän ylistetty omaa nimiä, joita Hän ei ole kertonut muille - ne ovat osa sitä tietoa, jonka vai Hän tietää. Niitä eivät tunne edes ne enkelit, jotka ovat Häntä lähellä, tai yksikään profeetta, jonka Hän on lähettänyt.” Hadithissa Abdallaah ibn Masood sanonut Allahin Lähettilään SAWS sanoneen: “ Yksikään, joka kärsiin ahdistuksesta tai kantaa murheita, ei sano Allaahumma innee ‘abduka wa ibn ‘abdika wa ibn amatika, naasiyati bi yadika, maadin fiyya hukmuka, ‘adlun fiyya qadaa’uka, as’aluka bi kulli ismin huwa laka sammayta bihi nafsaka aw anzaltahu fi kitaabika aw ‘allamtahu ahadan min khalqika aw ista’tharta bihi fi ‘ilm il-ghaybi ‘andak an taj’ala al-Qur’aana rabee’ qalbi wa noor sadri wa jalaa’a huzni wa dhahaaba hammi “ Oi Allah, minä olen sinun orjasi, orjasi poika, orjattaresi poika, suortuvat otsallani ovat sinun kädessäsi (eli hallitset minua täydellisesti), Sinun käskysi minulle toteutuvat aina, ja määräyksesi minulle ovat oikeudenmukaiset. Pyydän sinulta kautta jokaisen nimen, jolla olet itsesi nimennyt, tai kirjassasi maininnut tai yhdellekkään luoduistasi opettanut, tai  itselläsi pitänyt Näkymättömän tiedon joukossa, että teet Koraanista sydämeni elävöittäjän ja rintani valon ja suruni hävittäjän ja hätäni helpotuksen”- ilman, että Allah poistaa hänen surunsa ja ahdistuksena ja korvaa sen ilolla. Häneltä kysyttiin : “ Oi Allahin lähettiläs, pitäisikö meidän opetella tämä?” Hän sanoi: “ Kyllä, jokaisen, joka sen kuulee tulisi opetella se” (Ahmed 3704)


Tämän hadithin pohjalta voimme siis jakaa Allahin nimet kolmeen eri ryhmään:

1: ne, joilla hän on kutsunut itseään, ja jotka hän on opettanut  niille, keille Hän on halunnut Enkeleidensä ja muiden luotujen joukosta- mutta Hän ei ole maininnut niitä kirjassaan
2: ne nimet, jotka Hän on maininnut kirjassaan ja opettanut orjilleen

3: ne, jotka hän on pitänyt itsellään, näkymättömän tiedon joukossa, niin ettei yksikään Hänen luoduistaan tunne niitä. Tämän vuoksi tässä duaassa mainitaan “ ne, jotka olet itselläsi pitänyt” tarkoittaen, että ainoastaan Allah tietää mitä ne ovat.

Comments

Popular Posts