Konvertitis - pikaoppineen syndrooma

Konvertitis- tai pikaoppineen syndrooma

Amerikkalainen käännynnäinen Saraji Umm Zaid varoittaa uusia muslimeita ehdottomuuden ja
absolutismin vaaroista.

Mikä konvertitis on?

Konvertitis on todella helposti tarttuva sairaus, joka leviää nopeasti Islamiin
palanneiden keskuudessa. Se iskee helposti varsinkin hämmentyneisiin
yksilöihin, etenkin silloin, kun nämä eivät myönnä omaa hämmentyneisyyttään. (Tämä tunnetaan
myös pikaoppineen syndroomana)
Esimerkki:
Tapaus; pika-oppinut Jaana, joka lausui shahadan viime viikolla.
Hän oli ”tyypillinen amerikkalainen” (tai tässä kontekstissa suomalainen, suom-huom.), joka
opiskeli hieman Islamista, ihmetteli puku, - ja syömissääntöjä aikansa, ymmärsi sen olevan
totuus ja hyväksyi sen osaksi elämäänsä. Monet hänen yhteisönsä siskot olivat innoissaan
päästessään opettamaan Jaanalle Islamin perusasioita, kuten viittä pilaria, rukousta, uskon
kuutta osa-aluetta ja niin edelleen.
 Seuraavalla viikolla huomaamme Jaanan muuttaneen nimensä Aishaksi. Hän pukeutuu (vain
mustaan) niqabiin, ostaa kaiken (jopa sipsit - joiden ostamisen lopettamista hän tosin
harkitsee, sillä se on ”kääfireiden imitoimista”) halal kaupasta, joutuu uskontojen välisiin
kiistoihin työpaikallaan, käyttää miswakia, kertoo muille siskoille ”mitä heidän tulisi tehdä”
ja mitä he ”tekevät väärin” ja harkitsee avioliitto ehdotusta mieheltä joka pyysi häntä
toiseksi vaimoksi.

Mitkä ovat konvertitiksen oireet?

Tästä traagisesta taudista kärsivä uusi muslimi on helppo tunnistaa. Yksi ensimmäisistä
tunnusmerkeistä on radikaali muutos ulkonäössä. Tämä tapahtuu taudin alkuvaiheessa;
”normaaleiden” vaatteiden tilalle astuvat niqab, kufi ja thoub. Usein tällainen henkilö
kävelee ympäriinsä miswak kädessä. Hän myös maustaa puheensa erilaisilla arabismeillä,
joiden todellista merkitystä hän ei tiedä, ja joita hän ei osaa lausua oikein. Hän puhuu
pitkään ja hartaasti ”Islamilaisesta identiteetistään,” ja ”muslimiudestaan”.
 Sairauden puhkeamisvaiheessa hän alkaa kuvitella kaikkien olevan muslimeita vastaan
(vaikka todennäköisempää on, ettei tällaista vastakkain asettelua juurikaan esiinny). Hän
kiistelee usein lakiopillisista kysymyksistä kaikkien ja ihan kenen kanssa tahansa - oli
kyseessä sitten toinen juuri muslimiksi kääntynyt, tai Azharista valmistunut oppinut
(tokikaan hän ei oikeasti tiedä, mitä sana fiqh tarkoittaa...) .
Vakavin oire on kuitenkin kaiken näkeminen musta-valkoisena: se, mikä on hänen
mielestään hyvää, on totta, ja se mitä hän ei ymmärrä on bid'a ja haram ja niin edelleen. Hän
pitää itseään ja kaltaisiaan ainoina ”todellisen Islamin” harjoittajina ja tuomitsee täten
miljoonat muut.

Seuraavassa Shaykh Abdul Hakim Muradin selitys konvertitiksen ”vakavasta puolesta”:

"Melko ymmärrettävästi lähes kaikki muslimit valitsevat ensin ehdottoman kannan. Kaikki
hurskaiden muslimien keskuudessa tapahtuva on taivaallisen ihanaa; kaikki uskonnon
ympyrän tuolla puolen tapahtuva taas saatanallista. Tämän näkökannan viehätys piilee sen
yksinkertaisuudessa; käännynnäinen näkee uudelleen järjestetyn maailmankuvansa
tyydyttävän mustavalkoisena; He vastaan Me, Paha vastaan Hyvä.”

Jos toiset muslimit lähestyvät pikaoppinutta keskustellakseen hänen käytöksestään,
kokee hän yleensä tarvetta puolustautua. Konvertitiksesta kärsivä tekee selväksi, etteivät
häntä kiinnosta tippaakaan luennot, kirjat, ohjelmat jne. Jotka käsittelevät Islamin historiaa,
lakioppia, tai hengellisyyttä. Sen sijaan hän on ylivertaisen kiinnostunut hijab-väittelyistä,
sekä muslimit vs. kristityt- asetelmista.
Useimmat uudet muslimit alkavat kuitenkin pian nähdä konvertitiksen tuolle puolen.
Mutta ne, jotka palaavat Islamiin, koska kaipaavat itsellensä identiteettiä, ovat tuomittuja
vaeltamaan sektien ja faktojen peilisalissa, jatkuvasti etsien sitä täydellistä ryhmää, joka
antaisi heille heidän epätoivoisesti kaipaamansa erityisyyden ja ylivertaisuuden tunteen. Ne,
jotka palaavat Islamiin omakuvaansa etsien, kokevat perinteisten muslimi-kulttuureiden
moninaisuuden sietämättömäksi. Epävarman identiteetin omaavaa viehättää
totalitaarisuus.
Nykyään monet uudet muslimit kokevat itsensä uhatuksi, sillä monet eri tahot
yrittävät kilvan kalastella heidän uskollisuuttaan. Tämä yhdistettynä modernismin
monimuotoisuuden sekoittavaan vaikutukseen, saa aikaan sen, että he alkavat pitää
totalitaarista, monoliittista mallia ainoana oikeana Islamina. Heille on mahdotonta hyväksyä
Islamin neljää koulukuntaa. Se, että muslimimaiden kulttuurit eroavat toisistaan
merkittävästi, on heidän silmissään esimerkki jumalanpilkasta.

Mitkä ovat konvertitiksen jälkioireet?

Tämän vakavan, tarttuvan sairauden jälkioireina voidaan havaita vaihtelua
yhtäkkisestä nöyryyden puuskasta pettymykseen ja lopulta koko uskon hylkäämiseen. Jotkut
ihmiset pystyvät heti korkealta pudottuaan, nousemaan saman tien takaisin satulaan. Tällä
kertaa he kuitenkin nousevat tietäen, etteivät tiedä mitään. Jotkut taas eivät kykene
pudistelemaan edes tomua vaatteistaan ja kokevat niin syvää hämmennystä, että voivat
päätyä jättämään Islamin kokonaan.

Kuinka voin välttää konvertitikselle alistumista?

Valitettavasti konvertitis on niin herkästi tarttuva ja niin laajalle levinnyt sairaus, että
jokainen shahadan sanonut kärsii siitä todennäköisesti jossain muodossa, jossain vaiheessa. Jotkut toipuvat lähes saman tien, mutta toiset voivat elää konvertitiksen sokaisemana lopun ikäänsä. Mikäli olet uusi käännynnäinen, paras tapa suojella itseäsi on hyväksyä, ettet tiedä mitään. Muistuta itseäsi
siitä joka päivä. Kaikki tieto, jota pystyt ensi alkuun omaksumaan Islamista on englanniksi (tai
suomeksi- suom.) , joka on jo sinänsä lähes aina epäaitouden kriteeri. Sinun on pakko
luottaa toisten käännöksiin, jotka voivat olla täynnä “mielipiteitä”. Ennen kuin omaat
tarvittavan klassisen Arabian, ja sen kieliopin taidon, et voi edes harkita tulevasi oppineeksi,
et ole kykeneväinen antamaan uskonnollisia määräyksiä, saati sitten soveltamaan shariaa.
Pakota itsesi muistamaan, että tällaisen tason saavuttamiseen vaaditaan vuosia, jopa
koko elinaika. Jotkut ihmiset eivät koskaan toivu alun “pika-oppineisuudestaan.” He elävät
koko elämänsä konvertitiksen kourissa, yrittämättä mitenkään saavuttaa totuutta. He ovat
niin riippuvaisia ohjesääntökirjoistaan kaikilla elämänsä alueilla, että jättävät
huomiotta Islamin todellisen olemuksen kokonaan, sillä sitä ei voi löytää mistään kirjasta.
Lopulta he alkavat itse uskoa omaan henkiseen ylemmyyteensä, ja alkavat halveksua kaikkia
muita. Nämä ihmiset, jotka pitävät moskeijaa kantapaikkanaan ja nostavat metelin
pienimmästäkin erimielisyydestä, ovat joko tietämättömiä muslimien historiasta tai,
pitäessään sitä suurena erheenä, hylkäävät sen. Heidän mielestään Allahin Siunaukset ja
Armo koskevat vain pienen pientä osaa Ummasta. He näkevät itsensä valittuina, joten
jokainen erimielisyys heidän kanssaan on häväistys Jumalaa kohtaan.
Konvertitis, tai “pika-oppineen”syndrooma on vakava sairaus. Uskaltaisin sanoa, että
lähes kaikki kokevat sen jossain vaiheessa. Valitettavasti jotkut eivät ikinä ymmärrä omaa
tietämättömyyttään, ja kuvittelevat olevansa oppineita loppuun asti. Tämä aiheuttaa suuria
ongelmia ensinnäkin toisten uusien muslimien kääntyessä, mutta myös siksi, että jatkuva
riitely ja kiistely johtaa muslimiyhteisön jakautumiseen. Mikäli parhaillasi kärsit tästä
kiusallisesta sairaudesta (vaikka tokikaan et todennäköisesti tällöin myönnä sitä), muista, että olet vastuussa jokaisesta huonosta, valheellisesta tai keksitystä tiedosta, jonka välität toiselle muslimille.
Mikäli et halua toisen ihmisen harhaanjohdatusta kontollesi, mieti hetki ja toinen ja vielä
kolmaskin ennen kuin kerrot jollekulle “kuinka hänen tulisi toimia.”

Kuinka pika-oppineen kanssa tulee toimia?

Konvertitiksestä kärsivää tulee kohdella hellästi. Pikaoppineen kanssa kiistely vain vahvistaa
hänen näkemystään siitä, että hän on ainoa ja oikea totuuden varjelija. Mikäli tunnet jonkun
tästä taudista kärsivän, ohjaa hänet pois uskontojen välisistä väittelyistä aina kun vaan voit. Ja tee du'a, tee du'a, tee du'a.

Kaikki italisoidut lainaukset ovat Abdul Hakim Muradin esseestä “British and Muslim”.
Ylläoleva artikkeli on © 2003 Saraji Umm Zaid. Uudelleen tulostus lupa pyydettävä
kirjoittajalta
osoitteesta websister@modernmuslima.com
Aluperäinen lähde : http://www.islamfortoday.com/ummzaid02.htm

Comments

Popular Posts