Rakkauden määritelmästä

Perinteisen Islamin oppineet ovat olleet jokseenkin vastahakoisia määrittelemään mitä rakkaus (mahabba) Allahia kohtaan varsinaisesti on. Heidän määritelmänsä ovat enemminkin koskeneet rakkauden syitä ja seurauksia kuin rakkautta itseään. Joskus nämä määritelmät ovat perustuneet oppineen omaan kokemukseen rakkaudesta (dawqh) tai sen kaipuuseen (shauq).
Ibn Qayyim Al Jawziyya on listannut 30 tälläistä määritelmää, ja valinnut niistä kaikkein osuvimmaksi nuoren Junayd al- Baghdadin lausuman.  Tämä keskustelu koskien rakkautta käytiin Mekkassa pyhiinvaelluskautena: oppineet olivat keskustelemassa aiheesta, ja Junayd oli heistä nuorin. He sanoivat tälle: " kerropa meille ajatuksesi siitä (mitä rakkaus on), irakilainen! " Junayd laski päänsä, ja hänen silmänsä täyttyivät kyynelistä. Lopulta hän lausui;

Kun palvelija katoaa itseltään
Yhdistyen Herransa muisteluun,
Kantaen velvoitteensa,
Nähden Hänet sydämellään-
Syttyy sydämessään valo Taivaallisen ihmeyden
On maljansa juova Jumalallisen puhtauden,
Ja verhot näkymättömän hänelle nostetaan,
Hän puhuessaan puhuu kautta Jumalan
Kaikki hänen sanansa Häntä muistavat
Ja kaikki jäsenensä Häntä tottelevat
On levossaankin kanssa Herransa
Ja näin on hänen tilansa:
Jumalalle, Jumalalta, ja Hänen kanssaan

Oppineet purskahtivat itkuun, ja sanoivat: "mitä me muut voisimmekaan enää sanoa, palkitkoon Allah sinua!"

Kuinka rakkaus sitten määritelläänkin, on sen keskiössä aina ma'rifat kamal, täydellisyyden tunnistaminen. Eräs parhaimmista tavoista, joilla ihminen voi ylläpitää syvää ja pysyvää rakkautta Allahiin on Hänen Hyvyytensä sekä Armolahjojensa tiedostaminen- Sydämillä on luontainen taipumus rakastaa hyvää tekeviä, näin ne on luotu. Jos siis rakastamme hyvyyttä sekä täydellisyyttä, kuinka voisimmekaan olla rakastamatta Allahia, joka on täydellinen teoissaan (af'al) ominaisuuksissaan (sifat) ja olemuksessaan(dhat).

Ibn Qaiyyim kirjoittaa: Korkein tapa tuntea Allah, on tuntea Hänet Hänen kauneutensa kautta.  Näin Hänen luoduistaan parhaat Hänet tuntevat. Muut tuntevat Hänet Hänen ominaisuuksiensa kautta, mutta parhaimmat tuntevat Hänet Hänen täydellisyytensä, mahtavuutensa sekä kauneutensa kautta, tunnustaen, ettei ole olemassa mitään, mikä edes etäisesti muistuttaisi Häntä. Jos kaikki luotu olisi kaunista, niin luoduista kaunein (sisäisesti sekä ulkoisesti) olisi Herramme kauneuteen verrattuna himmeämpi kuin himmein kynttilä hehkuvan auringon valoon verrattuna. "
Hän sanoi myös:" näin ovat Hänen nimensä täydelliset, kuin myös hänen ominaisuutensa, kaikki Hänen työnsä ovat viisaat, hyödylliset sekä armolliset. Hänen olemuksensa täydellinen kauneus on täydellisyydessään vain Hänen tiedossaan. Yksikään Hänen luoduistaan ei voi saavuttaa siitä tietoa, paitsi se, jota Hän siunaa antamalla heille siitä jonkinlaisen käsityksen. Totisesti palvelija voi edistyä saamalla ensin ymmärryksen jumalallisista teoista ja sitten jumalallisista ominaisuuksista kunnes hän ymmärtää jotakin Jumalan olemuksesta. Aina kun hän todistaa jumalallisten tekojen kauneutta hän näkee niissä Jumalan kauniiden ominaisuuksien vaikutuksen ja näiden kautta hän ymmärtää jotain Luojan olemuksesta.

Melkein kaikissa Koraanin jakeissa mainitaan joku Allahin kaunis teko tai ominaisuus, tämä todistaa siitä, että Allah haluaa meidän tunnistavan ja tunnustavan Hänen täydellisyytensä jotta voisimme rakastaa Hänen olemustaan eli Häntä itseään.

Oi Allah, pyydän Sinun Rakkauttasi, niiden rakkautta, joita Sinä rakastat, niitä tekoja, joiden kautta voin saavuttaa Rakkautesi-Oi Allah suo Rakkautesi olla  minulle itseäni, perhettäni ja kylmää vettäkin rakkaampaa. (At-Tirmidhi)

Comments

Popular Posts