Profeetan SAWS asema- Mitä voisimmekaan sanoa


Klassisen, ortodoksisen islamin piirissä on aina tunnettu suurta ylpeyttä siitä, kuinka siunatun Profeetan SAAS kuvaus on onnistuttu säilyttämään, sekä välittämään jälkipolville niin hyvin. Tirmidhin ylistetty Shamaa'il , jossa Profeetan jaloja ominaisuuksia -sekä fyysisiä, että moraalisia, kuvaillaan tarkasti, on eräs tämän tradition työ.Toinen lajinsa helmi on Imam al-Bayhaqin Dala'il al nubuwwah , seitsen osainen antologia, joka myös kuvailee hyvin yksityiskohtaisesti erityisiä ja mahtavia profetallisia erityispiirteitä. Tämän genren merkittäviin töihin kuuluvat myös mm. Qadi 'Iyaadin ainutlaatuinen al-Shifa, Suyuutin al-Khasa'is, sekä lyhyt, ,mutta ytimekäs al-Izz bin 'Abd al-Salamin teos Bidayat al-Sul.
Nämä antologiat ja teokset ovat täynnä Koraanin jakeita, jotka ylistävät profeettaa SAAS kertoen maailmalle hänen korkeasta arvostaan, tasostaan, sekä hyveistään- jotta sielut voisivat tuntea hänet ja sydämet täyttyä rakkaudesta häntä kohtaan. Tällaisten kuvausten tiivistäminen ei ole helppoa.

Sillä kuinka voisimmekaan riittävästi kertoa jonkun sellaisen arvosta, jonka kautta Jumala itse on vannonut (15:72)
لَعَمۡرُكَ إِنَّہُمۡ لَفِى سَكۡرَتِہِمۡ يَعۡمَهُونَ
"Elämäsi kautta, oi Muhammed, totisesti he vaelsivat sokeina kuin päihtyneet (epäuskostaan)  ."
Tai mitä voisimme sanoa hänestä, josta Jumala itse sanoo: (33:6) "Profeetta on uskovaisia lähempänä kuin nämä ovat itseään(/toisiaan)"
Mitä voisimmekaan sanoa hänestä, jonka nimi Muhammed todella tarkoittaa "paljon ylistetty" ja jonka nimi Ahmed merkitsee "kaiken ylistyksen arvoista"¹, ja joka Tuomion päivänä tulee kantamaan ylistyksen lippua, jonka ympärille muut profeetat tulevat kerääntymään (Al-Tirmidhi n.3615).
Mitä voisimme sanoa hänestä, jonka Koraanissa kerrotaan olevan "erinomainen esikuva'(33:21), sekä " mielen laadultaan jalo"(68:4), tai jota kuvattiin sanoin: man rahu badihatan habahu wa man khalatahu ma‘rifatan ahabbahu -"ken hänet vain näkikin, häikäistyi hänen mahtavuudestaan, ja kuka hänet tunsikin, rakasti häntä"².
Mitä voisimme sanoa hänestä, joka sanoi meille: "silmäni nukkuvat, mutta sydämeni valvoo"(al-Bukhari 3590) ja joka sanoi:"totisesti, en ole kuin te, Herrani suo minulle ruokani ja juomani."(al-Bukhari n.1965;Muslim n.1103)
Mitä voisimme sanoa hänestä, joka Taivasmatkan Yönä (laylat al-isra), sinä yönä, jona hänen arvonsa korostui entisestään, pääsi kulkeman Lootus Puun ohitse, kaukaisimman rajan yli (53:14), ja sitten lähestyi, käyden lähemmäksi, kunnes hän oli kahden nuolen kantaman päässä, tai lähempänäkin (53:8-9)³.
Mitä voisimmekaan sanoa hänestä, jolle Jumala sanoi:" Oi Muhammed! Mistä Enkeleiden Korkein Neuvosto kiisteli?' Kun sanoin, etten tiedä Herrani, Hän asetti Kämmenensä hartioiden väliin, tunsin sen viileyden rinnassani, ja kaikki tieto tuli minulle, ja silloin tiesin."(al-Tirmidhi n.3235). Toisessa kerronnassa sanotaan,"...ja tieto kaikesta taivaan ja maan välisestä tuli minulle" (Tirmidhi n.3233), ja eräässä toisessa: "...tieto kaikesta Idän ja lännen välisestä annettiin minulle."(al-Tirmidhi n.3234)
Ibn Rajab on kommentoinut , näistä haditheistä ensimmäistä:" se todistaa profeetan korkeasta arvosta ja arvokkuudesta, olkoon Allahin rauha hänen yllään, sillä hänelle suotiin kaikki maan ja taivaan välinen tieto, ja se, mitä enkelit kiistelivät, ja muitakin asioita aivan kuten Abrahamille AS näytettiin maan sekä taivasten kuningaskunta (malakut).⁴ Eräässä profeettaan asti yltävässä kerronnassa kerrotaan, että hänelle annettiin tieto kaikesta muusta, paitsi niistä viidestä asiasta jotka ovat vain Allahin tiedossa, kuten Hän itse sanoo (31:34):" Totisesti, Jumala tietää tuomion hetken, Hän lähettää sateen maan päälle ja Hän tietää, mitkä ihmiskohtalot äitien kohtuihin kätketyt ovat. Yksikään sielu ei aavista, mitä hänen on huomenna koettava, eikä sitä, missä maassa hän on kuoleva. Totisesti, Jumala on Tietävä, Näkevä"
On sanomattakin selvää, että näiden hadithien on tarkoitus osoittaa meille, että Allah yksin tietää täydellisyydessään kaiken sekä näkyvästä, että näkymättömästä (al ghayb al mutlaq). Hän kuitenkin soi Profeetallemme jonkin suhteellisen osuuden tästä tiedosta (al ghayb al nisbi), kuten Koraanissa todetaan: "Hän tietää silmiltä salatut, mutta ei ilmoita salaisuuksiaan muille kuin valitsemalleen sananjulistajalle..." (72:26-27)
Ja edelleen, mitä voisimme sanoa hänestä, joka tulee olemaan pelastajamme tuomion päivänä. Sinä suuren pelon ja hädän päivänä, jona ihmiset juoksevat profeettojen luo ,jotta nämä pyytäisivät tuomitsemisen aloittamista, mutta nämä ovat liian huolissaan itsestään ja vastaavat ainoastaan ' nafsii, nafsii, nafsii'- minä itse, minä itse. Kunnes he tulevat profeetta Jeesuksen luo, joka sanoo 'menkää Muhammedin luo, jonka menneet, sekä tulevat synnit on annettu anteeksi'. Silloin ihmiset hakeutuvat profeetan SAAS luokse, jotta hän pyytäisi heidän puolestaan Jumalalta-jolloin hän sanoo 'ana laha, ana laha'-tämä on minulle, tämä on tehtäväni.'(al Bukhari,7510; Muslim 326)Tällainen on siis hänen asemansa(maqam)!
Mitä voisimmekaan sanoa hänestä, jonka huoli muslimi ummaa kohtaan jatkuu hänen kuoltuaankin. Eräässä hadithissa sanotaan: ' elämässäni on teille paljon hyvää, sillä kerrotte siitä, ja siitä kerrotaan teille. Ja kuolemassani on teille paljon hyvää, sillä teidän tekonne esitellään minulle; jos näen niissä hyvää, ylistän Jumalaa, ja jos näen jotain pahaa, pyydän Jumalalta anteeksiantoa teille.'(6)
Ibn Rajab selittää:" umman teot esitellään profeetalle barzakhissa-haudan aikana. Joten meidän tulisi hävetä, jos teemme tekoja, jotka hän on kieltänyt"7
Mitä voisimme siis sanoa hänestä, joka on habibu'Llah-'Jumalan rakastetuin' (Tirmidhi n.3620), sekä khalilu'Llah- 'Jumalan läheisin ystävä'(Muslim 532)
Mitä voisimme sano hänestä, jonka Herra käski kertoa meille: 'ana sayyidu waldi Adam wa la fakhr'-minä olen ihmisten johtaja, ja tämä ei ole kehuskelua.(Tirmidhi 3148)
Itseasiassa, mitä voisimmekaan sanoa hänestä, joka ei ole ainoastaan ihmiskunnan johtaja, tai paras ihmisten joukosta, vaan kuten ibn Rajab niin kauniisti on muotoillut- 'hän on lopullinen tarkoitus koko ihmiskunnan luomisen takana, sen perimmäinen syy ('aynuhu), sen täydellistymä (khulasatuhu), ja sen todellinen ydin (wasita 'aqdihi).8
                                                         Image result for love for the nabi

1. Cf. Ibn al-Qayyim, Zad al-Ma‘ad (Beirut: Mu’assasah al-Risalah, 1998), 1:87, 90.
2. Sanoi ‘Ali – kuten kerrottu-Tirmidhissä, no.3638, where he said: ‘tämä hadith on hasan gharib.‘
3. Koraanin Selittäjiwn mukan, tämä viittaa joko Allahin tai enkelin jibrailin todellisen olomuodon näkemiseen. Katso: Ibn al-Jawzi, Zad al-Masir (Beirut: al-Maktab al-Islami, 2002), 1361-62.
4. Cf. Qur’an 6:75.
5. ‘Ikhtiyarat al-Ula fi Sharh Hadith Ikhtsam al-Mala’ al-A‘la’, in al-Jami‘ al-Muntakhab min Rasa’il al-Hafiz Ibn Rajab (Riyadh: Dar al-Maw‘id, 1998), 26-7.
6. Al-Bazzar, Musnad, no.845. Its chain was graded sahih by al-‘Iraqi, Tarh al-Tathreeb (Beirut: Dar al-Ihya’ al-‘Arabi, n.d.), 3:97.
7. Lata’if al-Ma‘arif (Riyadh: Dar Ibn Khuzaymah, 2007), 99.
8. Ibid., 89.
Käännetty täältä kirjoittajan luvalla: http://thehumblei.com/2012/09/20/the-prophets-status-what-can-be-said/

Comments

Popular Posts