Maulid - Profeetan syntymän muistojuhlan viettäminen


(Jalāl al-Dīn al-Suyūṭī): Islamilaisten tieteiden mestarilta, aikansa korkea-arvoisimmalta ḥadīth asiantuntijalta, Aḥmad b. Ḥajar al- ’Asqalānīlta kysyttiin Profeetan (SAAS) syntymän muistojuhlan viettämisestä. Hän vastasi seuraavasti:

“Mitä tulee maulidin vieton alkuperään, niin sanottakoon, että se on uudistus (bid‘a), jota hartaat muslimit islamin kolmen ensimmäisen vuosisadan aikana eivät viettäneet. Siitä huolimatta sen viettoon sisältyy niin hyviä kuin huonojakin asioita. Jos varovaisesti sisällyttää maulidin viettoon vain hyvät asiat ja jättää huonot, niin se on kehuttava uudistus (bid‘a ḥasana), ja jos ei niin se ei ole (bid‘a ḥasana).
“Seuraavassa todiste Ḥadīthista, jonka Imāmit al-Bukhārī ja Muslim mainitsevat (Ṣaḥīḥ) kokoelmissaan, josta voidaan päätellä maulidin viettämisen sallittavuus. Siinä kerrotaan, kuinka Profeetta (SAAS) tuli Medinaan ja huomasi juutalaisten paastoavan ‘Āshūrā päivänä, Muḥarram kuukauden kymmenentenä päivänä. Kysyessään heiltä syytä siihen, he (juutalaiset) vastasivat, “Tämä on päivä, jolloin Allah hukutti Faaraon ja pelasti Mooseksen, joten paastoamme sen kiitollisuudenosoituksena Allah Kaikkein Korkeinta kohtaan,”.
Tämä Ḥadīth viittaa siihen, että on sallittua osoittaa kiitollisuutta Allahille niistä siunauksista, joita olemme saaneet osaksemme - tiettynä päivänä  -  ja toistaa tämä kiitollisuudenosoitus joka vuosi sen tietyn päivän vuosipäivänä. Tämä kiitollisuudenosoitus voi ilmetä monena eri palvonnan muotona, kuten kumarruksena (sajdah), paastoamisena, almujen antamisena, tai Koraanin lukemisena. Ja mikä olisikaan suurempi siunaus kuin Profeetan(SAAS), tämän Armon Lähettilään, syntymä? Tämän  päättelyn valossa on syytä viettää maulidia Profeetan (SAAS) syntymäpäivänä. Jotkut kuitenkin viettävät maulidia tarkan päivän sijaan minä tahansa Rabi al-Awwal kuun päivänä - ja toiset jopa kuukaudesta riippumatta minä tahansa päivänä.
“Yllä oleva lainaus käsittelee maulidin viettoa lakiopillisesta näkökulmasta. Mitä tulee itse asioihin joita maulid-juhlassa tehdään, tulisi niiden koostua yllämainittujen palvonnanmuotojen kaltaisista teoista, joiden avulla Allahia, Kaikista Korkeinta, kiitetään. Näihin kuuluu Koraanin lukeminen, ruoan tarjoaminen, almujen (sadaqa) anto, Profeettaa ylistävien oodien laulaminen, tai inspiroivien puheiden kuuntelu, joissa ihmisiä kehotetaan irrottautumaan maallisen tavoittelusta - tarkoituksena on innoittaa kuuntelijoiden sydämissä halu tehdä hyviä tekoja ja työskennellä tuonpuoleisen eteen.
Se, mitä maulidin viettoon liittyy näiden asioiden lisäksi, kuten (laulujen) kuunteleminen ja laulaminen, huvittelu, jne.  niin sanottakoon, että ne asiat, jotka ovat sallittuja (mubāḥ) lakiopillisesti ja jotka osoittavat riemua maulidin vuoksi, ovat harmittomia (ja täten sallittuja)  - kun taas ne asiat jotka ovat lainvastaisia (ḥarām) tai vastenmielisiä (makrūh), tulee jättää tekemättä. ( Tällaisia ovat mm. liiallinen tuhlaus maulidin vuoksi - se, että maulidista tehdään Kristittyjen Joulun kaltainen juhla, tai jonkun tietyn yksittäisen palvonnan teon määrääminen pakolliseksi maulidin aikana -  voimme esimerkiksi päättää lukevamme tietyn määrän salawatia, muttemme voi määrätä tätä määrää pakolliseksi muille, emmekä myöskään pitää omaa tekoamme jotain muuta tekoa parempana. Meidän ei myöskään tule tehdä maulidista itsestään pakollista tapahtumaa, tai halveksua niitä, jotka sitä eivät syystä tai toisesta vietä - aivan kuten meidän ei myöskään tule arvostella "bidan seuraamisesta" niitä, jotka sitä viettävät.    - suom. huom)  
(al-Ḥāwī lī al-Fatāwī, 1.196)

Comments

Popular Posts