Avioliitto Islamissa


Parisuhde ja siihen liittyvät asiat ovat ns. Ikuisuuskysymys ihmisten keskuudessa. Seuraava perustuu muistiinpanoihini Ustadha Uzma Jungin (Lontoo) avioliittoa koskevasta puheesta.  Niistä asioista, joita ihmisten tulisi miettiä ennen avioliiton solmimista, on kirjoittanut ko. Opettajan mies Shaykh Abu Aaliyah mm. täällä . Dawan sekä yleisen luennoinnin lisäksi pariskunta vetää avioliittoseminaareja sekä neuvoo pariskuntia avioliittoasioissa.     

Avioliitosta puhuttaessa mieleemme nousevat helposti erilaiset avioliittoa koskevat fatwat (islamilaiset määräykset), joita pariskunnat ovat ottaneet tavaksi heitellä kehiin avioliitto-ongelmien ilmentyessä. Tällaisissa tilanteissa ensimmäiseksi pitäisi kuitenkin etsiä vastauksia ensin keskinäisestä rakkaudesta sekä yhteisymmärryksestä, fatwojen etsimisen sijaan (mikäli pulma ei todella ole puhtaasti lakiopillinen ja voitaisiin selvittää muutenkin). Allah sanoo Koraanissa:

30:21
”Ja yksi Hänen merkeistään on, että Hän loi teille teistä itsestänne parit, jotta voitte löytää mielenrauhan heissä; ja Hän laittoi välillenne kiintymyksen sekä armon. Totisesti tässä on merkkejä niille, jotka pohtivat.”

Kenen kanssa naimisiin?
Aviopuolison löytäminen on vaikeaa – meidän on pidettävä mielessä, ettei täydellisyyttä löydy mistään, ja myös se, ettemme voi muokata ihmisiä sellaisiksi, kuin haluamme heidän olevan: puolison ”koulutus” on, paitsi epämoraalista, myös turhaa. Samalla meidän on ymmärrettävä, että avioliitto – kuten mikä tahansa muukin ihmissuhde- on kompromissi, meidän on oltava rehellisiä itsellemme ja mietittävä realistisesti: a) mitä annettavaa meillä toiselle on b)mitkä asiat ovat sellaisia, joissa en ainakaan ole valmis kompromisseja tekemään.                          

Askeleet toimivan avioliiton aikaansaamiseksi ja ylläpitämiseksi
1
11)      Löydettävä puoliso, jolla on samankaltainen näkemys uskonnosta (esim. Liberaalisti uskontoon suhtautuvan ei kannata ehkä naida ortodoksia, tai ehdottomasti koulukunta-islamia vastustavan naida koulukuntaa seuraavaa)

22)      Ymmärrettävä, ettemme voi mennä naimisiin sellaisen kanssa, joka ”vaan harjoittaa”, mikäli itse yritämme jatkuvasti kehittyä sekä edetä omassa uskonnossamme. Meidän tulee valita puoliso, joka haluaa jatkuvasti parantaa itseään ja kasvaa uskossaan henkisesti paremmaksi ihmiseksi.

33)      Valittava hyviä henkisiä ominaisuuksia omaava puoliso: joku, joka on antelias, nöyrä, hellä jne. Sillä nämä ovat merkkejä Islamin sisäistämisestä.

44)      Ymmärrettävä, että jos ihminen on onnistunut sisäistämään Islamilaisia ominaisuuksia, ovat nämä niitä ominaisuuksia, jotka tekevät avioliitosta toimivan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö meille koskaan tulisi ongelmia avioliitossamme, vaan sitä, että meillä on näiden ongelmien ratkaisuun oikeanlaiset työkalut ja tiedämme kuinka niiden kanssa tulee toimia.

55)      Sisäistettävä seuraavat ominaisuudet: sabr (kärsivällisyys), ridha (tyytyväisyys), ithar (epäitsekkyys, ts. Toisten asettaminen itsen edelle) sekä hilm (laupeus).
Tässä on huomattava, ettei sabr- eli kärsivällisyys tarkoita, etteikö ihminen voisi toimia oman tilanteensa parantamiseksi. Se tarkoittaa, että ihminen tekee parhaansa, mutta koettelemuksien kohdatessa hän ei sano eikä tee mitään, mikä olisi Allahille epämieluista. Monissa haditheissa sekä Koraanin jakeissa puhutaan kärsivällisyydestä uskovaisten ominaisuutena.
Nämä ominaisuudet ovat myös seurausta toinen toisestaan: kärsivällisen ihmisen sydän on tyytyväinen Allahin kohtaloon, sekä kokee toisen asettamisen itsensä edelle tämän vuoksi helppona, jonka vuoksi hänen on myös helppo osoittaa laupeutta toisia kohtaan ja sietää heidän virheitään. Nämä ominaisuudet ovat menestyneen avioliiton avain.
Meidän on muistettava, ettei avioliitto ole kilpailu vaan kumppanuus, sekä kaikista intiimein ja läheisin suhde, mikä kahdella ihmisellä voi olla. Avioparin tulisi tukea toisiaan Allahin luo vievällä tiellä, eikä koittaa kampittaa toisiaan turhalla kiistelyllä siitä, mikä kenenkin oikeus/velvollisuus on (avioparien oikeudet ja velvollisuudet on lueteltu selkeästi Koraanissa, Sunnassa, sekä monien oppineiden toimesta erilaisissa oppaissa)

Ehkä kaikista suurin syy avioliittojen epäonnistumiseen nykyään on nimenomaan hilm:in –  laupeuden puute, Allah kuitenkin on Al-Haleem, Hän sietää jopa niitä ihmisiä, jotka väittävät, ettei Häntä edes ole olemassa ja puhuvat Hänestä valheita- silti Hän jatkaa heidän elättämistään, sekä siunaa heitä maallisilla asioilla. Tätä vastoin me taas koemme, että meidän pitää reagoida samoin toisia kohtaan, kuin he reagoivat meitä kohtaan – tämän sijaan meidän tulisi ”Torjua paha paremmalla”(41:34). Tämä koskee avioliittoa siinä, missä muitakin suhteita.
6
6)      Käsitettävä, ettei näitä edellä mainittuja ominaisuuksia ole mahdollista sisäistää, mikäli minkäänlaista pohjaa tazkiyalle – sydämen puhdistamiselle, ei ole. Siitä, miksi tazkiya on jokaiselle muslimille pakollista, voi lukea lisää suomeksi esim. täältä
7
7)      Käsitettävä, että avioliitto on syvin, henkinen side kahden ihmisen välillä. Se vaatii vahvaa henkistä sekä emotionaalista sitoutumista toiseen. Tämä tarkoittaa, ettemme voi antaa minkään olla esteenä omalle henkiselle kasvullemme- puolisomme sekä perheemme ovat henkisen kasvumme keinoja, eivät niiden esteitä.   Myöskään mitkään henkisen pahoinvoinnin syyt, lapsuuden traumat jne. Eivät ole syitä huonolle käytökselle, on välttämätöntä päästä näistä yli sekä luopua uhriasenteesta, jotta voimme jatkaa tällä polulla Allahin rakkauden saavuttamiseksi.


Comments

Popular Posts