Sydämen puhdistus 9: Vihan Hallinta


134. jotka antavat uhrilahjoja sekä varakkaina että köyhinä ollessaan, jotka hillitsevät vihansa ja antavat anteeksi ihmisille; niin, Jumala rakastaa niitä, jotka hyvää tekevät

Viha ja suuttumus eivät itsessään ole negatiivisia tunteita. Ilman näitä tunteita ihminen olisi täysin passiivinen, eikä toimisi esimerkiksi omia tai toisten oikeuksia puolustaakseen. Meidän on kuitenkin erotettava toisistaan:
1) Rohkeus – joka on positiivista, hallittua suuttumusta ja
2) Raivo: joka on negatiivista, tuhoavaa vihaa

Yllämainitun Imranin perheen suuran jakeessa Allah puhuu vihasta sanalla ghayzh -
Shura suurassa (42:37) uskovien ominaisuuksiin liittyen vihaan viitataan sanalla ghadab : "
  1. niille, jotka karttavat pahoja syntejä ja riettautta ja vihastuessaan antavat anteeksi "


Onko suuttumuksesi negatiivista?
  • Torutko/ moititko aina lapsiasi/alaisiasi/oppilaitasi?
  • Valittavatko toiset siitä, että menetät malttisi helposti?
  • Kuvaileeko aviopuolisosi/vanhempasi/sisaruksesi sinua helposti suuttuvaksi?
  • Teetkö tunteiden vallassa äkillisiä, harkitsemattomia päätöksiä?
  • Alatko helposti tuntea negatiivisia tunteita toisia kohtaan?
  • Suututko helposti ja rauhoitut hitaasti?
Jos vastaamme kyllä kahteen tai useampaan kysymykseen, tulee meidän pohtia, olisiko ehkä luonteissamme kehityksen varaa vihastumisen suhteen.

Muutama hadith suuttumusta koskien

Eräs mies pyysi Profeetalta SAAS: " neuvo minua."
Profeetta SAAS sanoi: "Älä suutu". Hän toisti tämän kolmesti.

Joku kysyi: " mikä on pahinta, mitä Allah voi langettaa ihmisen ylle?" Profeetta SAAS vastasi: "Hänen Vihansa." Kysyjä kysyi: "Kuinka me voimme välttää sitä? " Profeetta SAAS vastasi: "älkää vihastuko."

Profeetta kertoi meille suuttumuksen tulevan shaytaanilta, ja että shaytaan itse on tehty tulesta. Hän myös kertoi vihan tuhoavan uskon, aivan kuin aloe (kasvin mehu) tuhoaa hunajan. Eräs tunnetuimmista Profeetan SAAS suuttumusta koskevista neuvoista on ehkä "vahvuus ei merkitse toisen heittämistä maahan (tappelussa) – vahvuus on oman nafsin hallintaa silloinkin, kun suuttuu."

Suuttumus on siis voima, jonka nafsimme kääntää negatiivikseksi ja tuhoavaksi, mikäli emme itse tartu siihen, ja kanavoi sitä, jotta se vapautuisi positiivisesti. Profeetta SAAS sanoi " suutun, kuten kaikki ihmiset suuttuvat, mutta kieleni puhuu vain totuuden." Hän SAAS, ei myöskään suuttunut koskaan oman nafsinsä vuoksi – ts. Hän ei suuttunut minkään sellaisen loukkauksen tai hyökkäyksen vuoksi, joka kohdistui hänen omaan persoonaansa, hän suuttui ainoastaan Islamiin ja Allahin Kunniaa koskevien loukkausten takia.
Me taas suutumme, kun joudumme henkilökohtaisen ivan kohteeksi - silloin, kun tunnemme egoamme loukattavan tai uhattavan. Tällainen suuttumus on negatiivista ja tuhoavaa, se johtaa perheiden sisäisiin – sekä sosiaalisiin ongelmiin, ja voi johtaa jopa epäuskoon.

Suuttumuksen syitä ovat: 
  • Ujub (itsepetos) ja takabbur (ylimielisyys) ts. Se, että ihminen kuvittelee olevansa muiden yläpuolella- kun muut eivät pidäkään häntä sen kummemmassa arvossa, hän suuttuu
  • Kiusaaminen ja pilkka ts. Ihminen loukkaantuu ja suuttuu, koska häntä loukataan, tämä on luonnollinen tunne, mutta suuttuminen ja sen vuoksi aggressiivisesti reagoiminen ovat kaksi eri asiaa
  • Kritiikki - jotkut ihmiset suuttuvat pienestäkin kritiikistä: tämä viestii luonteen kehittymättömyydestä ja viittaa siihen, että ihminen kuvittelee olevansa niin erityinen, ettei hänessä ole mitään kritisoitavaa (ujub). On toki olemassa ihmisiä, joilla on tapana kritisoida kaikkea, koko ajan, mutta ihminen, jolla ei ole ujubia kykenee ottamaan vastaan näiden kriitikkojen sanomisista sen, mikä on hyvää (ts. Kykenee olemaan rehellinen itsellensä, ja myöntämään, että ehkä joissain asioissa todella voisi olla kehittämisen varaa) ja jättämään muun omaan arvoonsa
  • Halut/ himot – ihminen suuttuu, kun ei saa halunsa kohdetta
  • Kateus (hasad) – kateus johtaa suuttumukseen, joka johtaa vihaan. Kateellinen ihminen päätyy vihaamaan kateuden kohteena olevaa, ja myrkyttää näin oman sielunsa
Joskus kiellämme olevamme vihaisia, emme myönnä omaa suuttumuksen tunnettamme edes itsellemme. Nafs on mestari oikeuttamaan esim. Sen, ettemme suostu puhumaan aviopuolisollemme – selitämme itsellemme ettei meitä vaan nyt huvita puhua kun ei ole mitään sanottavaa. Suuttumus on kuitenkin kuin kuume, joka nousee, ja aiheuttaa noustessaan tiettyjä oireita. Näitä ovat mm:

  • Et suostu puhumaan
  • Et suostu katsomaan
  • Puhut pahaa (ghiba)
  • Kerrot salaisuuksia eteenpäin
  • Pahantahtoisuus (keena)
  • Tappelu tai riitely fyysisesti tai sanoin

Suuttumukseen on olemassa kolmenlaisia parannuskeinoja, joita tulisi käyttää yhdessä:

Aktiiviset parannuskeinot 
- ovat niitä, jotka Profeetta SAAS kertoi hadithissä, ja joita voimme käyttää suuttuessamme heti
  1. ole hiljaa
  2. juo vettä (silla shaytaan on tulesta, ja tuli sammuu vedellä)
  3. vaihda paikkaa tai asentoa (jos seisot, istu – jos istut, käy makuulle)
  4. Tee wudhu ja rukoile

Sanalliset parannuskeinot

- ovat nimensä mukaan sanottavia lausahduksia, jotka muistuttavat meitä Allahista ja näin lauhduttavat vihamme:
  1. ta'awudhin lausuminen (auudhu billaahi min ash-shaytaani rajiim – edelleen, viha on shaytaanista ja meidän on pyydettävä Allahin suojelusta häntä vastaan)
  2. La hawla wa laa quwwata illah billaah (meidän tulisi tämän lausuessamme toki myös muistaa mitä se tarkoittaa- sitä ei tulisi vaan töräyttää ulos kuin jotain manausta, kuten joillain muslimeilla on tapana. Se tarkoittaa, ettei ole mitään voimaa tai kunniaa paitsi Allahin voima sekä kunnia. Tämän tulisi muistuttaa meitä Allahin kaikkivoipuudesta, kaikkitietävyydestä sekä omasta mitättömyydestämme.)
  3. Duroodin lausuminen (ts. Siunausten ja rauhan rukoileminen Profeetalle SAAS esim. Allahumma salli 'ala sayidiina Muhammed wa 'alaa 'aali sayidiina Muhammed wa baarik wa sallim – tai jollain muulla tavalla. Tämän tulisi muistuttaa lausujaansa siitä, että hän kuuluu profeetta Muhammedin ummaan, niistä uhrauksista, joita hän SAAS teki ummansa puolesta, ja kuinka hän SAAS itse käyttäytyi silloinkin, kun oli vihainen)

Näiden fyysisten, sekä verbaalisten keinojen lisäksi ennaltaehkäisevä keino on Allahin Vihan sekä Armon pohtiminen. Tämän suorittaminen silloin, kun itse on suuttunut, saattaa olla vaikeaa – sen vuoksi siihen olisi hyvä keskittyä silloin, kun mieli on tyyni. Ihminen, jolle suuttuminen on ongelma, voi ottaa tämän harjoitukseksi osaksi jokapäiväisiä palvonnantekojaan, ja inshaAllah se nostaa hänen rimaansa suuttua.

Suuttumuksen hallinnan hyötyjä:
  • Allah asettaa ihmisen sydämeen rauhan ja tyyneyden (sukoon)
  • Allahin silmissä kaikkein paras asia, mitä ihminen voi niellä on suuttumus (hadith)
  • Suuttumusta välttävä ihminen pääsee Paratiisiin Tuomionpäivänä muita aiemmin (hadith)
  • Allah pitää rangaistuksensa kaukana tällaisesta ihmisestä Tuomionpäivänä (hadith)



Comments

Popular Posts