Sydämen puhdistus 10: Riya ( Näyttämisenhalu)


(3:29). »Salaattepa te, mitä teillä on sydämessänne, tai ilmaisette sen, Jumala sen kuitenkin tietää.» Hän tietää, mitä on taivaassa ja mitä on maan päällä; Jumala on kaikkivaltias.

Riya merkitsee näyttämisenhalua, pätemisen tarvetta, kerskailua ja mahtailua. Tässä kontekstissa se merkitsee lyhyesti selitettynä sitä, että ihminen suorittaa palvonnan, sekä tottelevaisuuden tekoja vain näyttääkseen olevansa uskonnollinen ja hurskas ja saavuttaakseen ihmisten ihailun.
Ihminen, jonka sydän kokee tarvetta mahtailuun, on kiinnostuneempi omasta asemastaan ihmisten silmissä kuin Allahin, ja pyrkii miellyttämään heitä Herransa sijaan.

Riyasta eroon pääseminen on ensisijaisen tärkeää, sillä:
  • "Jopa vähäinen näyttämisenhalu on shirk" (epäjumalien palvontaa ks. seuraava kohta) (hadith, ibn Majah)
  • "Se, ken rukoilee toisille (omaa hurskauttaan) näyttääkseen on totisesti tehnyt shirkiä. Ja se, ken paastoaa toisille näyttääkseen on tehnyt shirkiä. Ja joka antaa sadaqaa toisille näyttääkseen, on tehnyt shirkiä." (Hadith, Ahmed)

Näissä haditheissä Profeetta SAAS siis rinnastaa riyaan epäjumalan palvontaan – siihen, että ihminen asettaisi Allahille vertaisia- joka on Islamissa synneistä suurin. Näyttämisenhalua on tämän vuoksi luonnehdittu "kätketyksi tai vähäisemmäksi shirkiksi" - se ei siis vie ihmistä Islamin ulkopuolelle kuten todellinen epäjumalten palvonta tai polyteismi – mutta se asettaa ihmisen oman nafsin (toisten hyväksynnän ja ihailun tarpeen) sille paikalle ihmisen sydämessä, jossa Allahin kuuluisi olla, tällainen ihminen ei siis palvonnan tekoja suorittaessaankaan todellisuudessa palvo Allahia, vaan hänen palvontansa kohteena ovat muut ihmiset – eihän hän valita siitä, hyväksyykö Allah hänen palvonnan tekonsa vai ei – ainoastaan siitä, mitä muut hänestä ajattelevat.

Riya voi ilmetä mahtailuna :
  1. Vartalon suhteen- ihminen haluaa esim. Näyttää toisille, kuinka vahva tai kaunis hän on. (vastaavasti on myös niitä, jotka ikään kuin kerskailevat kaikilla mahdollisilla fyysisillä puutteillaan, tai sairauksillaan hakien myötätuntoa: tallainenkin ihminen saavuttaa ihmisten ihailun, sillä ihmiset pitävät häntä jonkinlaisena sankarina – eläähän hän joka päivä noin monen fyysisen ongelman kanssa jne.)
  2. Käytöksessä : Ihminen käyttäytyy esim. Siten, että kaikille käy selväksi hänen sosiaalinen tai ekonominen asemansa, hänen hurskautensa, hänen oppineisuutensa jne. Eräs oppinut sanoi kerran, että sekin, että Islamilaista luentoa tai puhetta kuunnellessa pyörittelee silmiään tai katsoo kaveriaan merkitsevästi näyttääkseen, että tietää mistä puhutaan, näyttämisen halua. Meidän on siis oltava tämän suhteen hyvin varovaisia, ja varmistaa joka ikisen tekomme todellinen aikomus.
  3. Vaatetuksessa: Ihminen pukeutuu osoittaakseen varallisuuttaan tms.
  4. Puheessa: Ihminen esim. Puhuu johonkin tiettyyn sosiaaliseen asemaan yhdistetyllä tavalla vain näyttääkseen kuuluvansa tähän yhteiskuntaluokkaan. Muslimeiden tapauksessa tämä voi merkitä esim. Monien muslimien tapaa viljellä arabian kielistä, Islamilaista termistöä jokaiseen lauseeseen, jotta kuulostaisi oppineemmalta kuin onkaan.
  5. Teoissa sekä toiminnassa: Ihminen esim. Antaa suuria summia rahaa hyväntekeväisyyteen saadakseen vaikkapa sairaalan seinälle kyltin, jossa hänen nimensä on suurimpien lahjoittajien joukossa, tms.

Riyan tunnusmerkkejä:
  • Ihminen on laiska eikä tee tekoja vain Allahin vuoksi, kun toisia ei ole paikalla näkemässä...
  • ... Mutta kun yleisöä on paikalla hän toimii energisesti ja määrätietoisesti...
  • ... Hän myös lisää tekojensa määrää, kun häntä ylistetään...
  • ...Mutta vähentää niiden määrää kun joku kritisoi häntä tai ei muista kehua tarpeeksi

Kaikkihan rakastavat kehuja ja kannustusta. Toisten kannustaminen ja kehuminen onkin suotavaa, mutta sen pitäisi pysyä tietyissä rajoissa: meidän ei tulisi kehua ketään "maasta taivaisiin" niin, etteivät sanamme enää ole totuudenmukaisia.

Tarkista:
  • Haluatko muiden tuntevan sinut hyvien tekojesi sekä ominaisuuksiesi vuoksi JA motivoiko tama halu sinua (tekemään ko. Tekoja )?
  • Kerrotko toisille yksityisesti tekemistäsi palvonnan teoista?
  • Kaipaatko toisten ylistystä ja ihailua naiden tekojen ansiosta?

Meidän on oltava rehellisiä itsellemme – jos todella pyrimme saavuttamaan Allahin Mielihyvän ja tiedostamme Hänet lopulliseksi ja ainoaksi päämäräksi. Jos vastasimme johonkin näistä kysymyksistä kyllä, on todennäköistä, että sydämessämme on jonkin asteista riyaa.
Kehujen sekä ylistyksen tarve ja rakkaus näitä kohtaan, kritiikin pelko, maallisen hyödyn tavoittelu toisten ihmisten kautta, tai vastaavasti pelko siitä, että toiset vahingoittavat meitä, ovat riyan perimmäisiä syitä.

Joskus meidän on vaikeaa erottaa toisistaan, mikä on riya ja mikä ei. Shaytaan saattaa huiputtaa meidät lopettamaan jonkin hyvän teon tekemisen, koska pelkäämme liikaa mahdollista kerskailua – sitä, että kesken teon aikomuksemme muuttuu, emmekä teekään sitä enää ainoastaan Allahin vuoksi. Imam Mawlud sanoi " hyvän teon tekemättä jättäminen riyan pelossa on pahempaa, kuin riya itse" – inshaAllah tämä auttaa meitä eteenpäin, jos shaytaanin kuiskaukset käyvät liian voimallisiksi.

Seuraavassa erittelyä siitä, mikä on riya ja mika ei:

Riyaa:                                                                                         Ei Riyaa;
Hyvän teon teko huonolla/vaaralla aikomuksella (esim. Hyväntekeväisyys huomion vuoksi)
Sallitun teon tekeminen maallisen hyödyn saavuttamiseksi (esim. Työssä käyminen)
Jollekulle mieleisen neuvon antaminen vain, jotta hän seuraisi sinua uskonnollisissa asioissa
Jollekulle mieleisen neuvon antaminen, jotta hän pysyisi kaukana synnistä (ts. Kaikki toisten neuvominen tai auttaminen ei tietenkään ole riyaa)
Hyvän teon teko maallisen motiivin vuoksi (esim. Toisen auttaminen palkkaa odottaen – on eri asia, jos palkasta on sovittu etukäteen. Tämä on sallittua, mutta jos lupaat auttaa jotakuta ja odotat siitä palkkiota, on tämä riyaa)



Oikeasta aikomuksesta on siis pidettävä huolta- tässä painottuu jälleen itsetuntemuksen tärkeys: vain ihminen joka tuntee oman luonteensa, kykenee tunnistamaan sekä myös tunnustamaan itsellensä minkä tyyppinen riya on hänelle suurin ongelma -ts. Millä tavalla saavutetusta huomiosta hänen nafsinsä nauttii eniten. Jos ihminen ei kykene olemaan rehellinen itsellensä, ei hän kykene etenemään tiellään Allahin luo.

Parannuskeinoja Riyalle


Henkinen:
- Pohdiskele ja kasvata itsessäsi varma usko tawheediin (Allahin ykseyteen) – siihen, että ainoastaan Allah voi hyödyttää tai olla hyödyttämättä ihmistä. Ihminen, jonka sydän on riyasta sairas, on unohtanut tai ei ole lainkaan tiedostanut, että kaiken todellinen Omistaja, Toimeenpanija sekä Antaja on Allah.
Profeetta SAAS sanoi: " Tietäkää, että vaikka kaikki maailman kansat yhdistyisivät hyödyttääkseen teitä jotenkin, eivät he voisi hyödyttää teitä mitenkään ilman, että Allah olisi sen ennalta määrännyt. Ja mikäli he kaikki yhdistyisivät vahingoittaakseen teitä, se vahingoittaisi teitä vain, mikäli Allah olisi sen ennalta määrännyt."
  • Meidän tulisi olla tietoisia Riyan haitallisista vaikutuksista sekä tässä maailmassa, että aakhirassa: muut ihmisetkään eivät siedä kerskailijaa, huomionkipeyttä tai ylpeyttä. Ihminen joka yrittää saada osakseen ihmisten rakkauden ja hyväksynnän miellyttämällä heitä Allahin mielihyvän kustannuksella, saa lopulta osakseen ainoastaan heidän vihansa ja halveksuntansa - mutta ihminen, joka pyrkii teoillaan miellyttämään ainoastaan Allahia vilpittömästi – vaikka toiset eivät aluksi hyväksyisikään hänen tekojaan ja kääntyisivät hanta vastaan niiden vuoksi – tulee Allah kääntämään lopulta ihmistenkin sydämet hänen puoleensa.
  • Meidän tulisi pohtia jokaisen tekemämme teon aikana, paitsi Allahin mielihyvää, myös sitä, kuinka kykenemme tekemään ko. Tekoja vain ja ainoastaan Hänen Armolahjojensa ansiosta: jos osaamme vaikkapa resitoida Koraania ulkoa kauniilla äänellä, johtuu tama ainoastaan siitä että Allah on antanut meille tämän kyvyn ja taidon, sekä johdattanut meitä oppimaan sen. Allah on lopulta kaikkien tekojen ainoa todellinen Toimija.
    -> tämän vuoksi meidän tulisi liittää kaikki ylistys ainoastaan Häneen. Jos joku ylistää ja kehuu meitä, meidän tulisi käsittää se ylistyksenä Allahille

Käytännöllinen:
  1. kätke tekosi ihmisten katseilta
  2. ota tavaksi suorittaa palvonnan tekoja yksinäisyydessä
  3. tiedosta sydämesi todelliset ajatukset hyviä tekoja tehdessäsi ja kun sinua kehutaan
  4. pidä jatkuvasti mielessä oikea aikomus
  5. lue usein Vilpittömyyden Suuraa (Suratul Ikhals)

Ali (RA) sanoi, että ihmiset ovat suhteessaan palvontaan joko kuin vapaita kansalaisia, kauppiaita tai orjia. Vapaa kansalainen on sellainen ihminen, joka palvoo Allahia vain ja ainoastaan Hänen mielihyvänsä vuoksi. Hän ei tarvitse mitään muuta motivaatiota tai uhkaa teoilleen, hän kykenee näkemään sekä ymmärtämään, että Allah on ainoa todellinen päämäärä. Ne, jotka palvovat Allahia päästäkseen Paratiisiin ovat kuin kauppiaita – he ikään kuin ostavat Paratiisin hyvillä teoillaan, mutteivat ole käsittäneet, että Paratiisin Luoja ja Hänen mielihyvänsä on ainoa asia, joka tekee Paratiisista houkuttelevan ja rakastettavan. Ne, jotka palvovat Allahia Jahannamin (Helvetin) pelosta , ovat kuin orjia – heitä ei motivoi palvonnan tekoihin mikään muu, kuin rangaistuksen pelko – samoin kuin orja ei uskalla olla tottelematon herraansa kohtaan, sillä pelkää tämän lyövän häntä tai kohtelevan hanta kaltoin. Ja rukoilemme, että Allah antaisi meidän olla niiden joukossa, jotka palvovat Häntä vain Hänen Itsensä, Hänen Rakkautensa ja Hänen Mielihyvänsä saavuttamiseksi. Aamiin.


Comments

Popular Posts