Ramadan Perusteita - 2



Ihmisen elämä jakaantuu erilaisiin aikoihin ja kausiin: me kaikki tunnistamme vaikkapa  flunssakauden, juhlakauden (esim. Länsimaissa joulun aika), lomakauden jne.
Ramadan kuu on Allahin Rahman (armon) kausi. Ramadanin aikana saamme osaksemme enemmän siunauksia kuin minään muuna "kautena"- pelkästään jo Voiman Yön (laylatul Qadr) siunaukset ovat mahtavat!

Jos haluamme juoda, emme kaataisi vaikkapa maitoa likaiseen lasiin, vaan pesisimme ja kuivaisimme sen ensin ja sitten kaataisimme siihen maitoa - tulisi meidän puhdistaa myös  sydämmemme, mielellään jo ennen Ramadania, jotta Allah kaataisi siihen siunauksensa. Tämän puhdistuksen tulee jatkua myös koko Ramadanin ajan (ja toki myös sen jälkeen).
Ramadanina meidän tulisi varata kaikki mahdollinen aika Allahille ja mahdollisuuksien mukaan välttää kaikkia maallisia velvotteita.

Ramadanin siunauksia:

  • Ramadanina jokainen nafl (vapaaehtoinen)  teko palkitaan samoin kuin pakollinen teko, ja pakollinen teko 70n kertaisesti.
  • Shaytaan on kahlittuna, eikä pääse yllyttämään meitä pahaan. Tämä herättää usein kysymyksen: miksi jotkut meistä silti tekevät syntiä? Miksi tänäkin aikana pahoja asioita tapahtuu? Meidän on tiedostettava, että shaytaan on yksi osa pahantekomme syytä- toinen osa on meidän oma nafsimme (maalliset halumme, egomme). Jos ihminen esim. suuttuu normaalisti helposti, suuttuu hän helposti Ramadaninakin  - nafs joka on kuunnellut ja totellut Shaytaania 11 kuukautta, toimii oppimallaan tavalla ilman yllytystäkin.

Profeetalla SAAS oli tapana lisätä hyvien tekojen tekemistä Ramadanin aikana- vaikka hän teki jo muutenkin enemmän hyviä tekoja kuin kukaan muu ihminen. Meidän tulisi toimia samoin :  koska palkkiota saa paljon, tulisi myös siitä ottaa kaikki mahdollinen irti.
Ramadanin paasto on kokonaisuudessaan palvonnan teko- se on määrätty, meille jotta tulisimme tietoisiksi Allahista, jotta oppisimme taqwaa ( la allakum tattaquun).

Ramadan ja henkilökohtainen muutos:

Joskus Ramadanin ajaksi haluamme luopua sellaisesta synnistä (haram asiasta) tai Allahille epämieluisesta asiasta (makrooh) jota teemme muuten säännöllisesti, mutta koemme sen vaikeaksi, sillä pelkäämme, mitä muut meistä ajattelevat. Shaytaan  asettaa jo ennen Ramadania kuiskauksen sydämmeemme:  "miksi olla tekopyhä", miksi "teeskennellä" että olemme hyviä vain Ramadanin ajan, jos emme kerran muuten pysty pitäytymään ko. synnistä? "

Meidän ei tule antaa tämän estää meitä luopumasta synnistä, meidän ei tule hävetä sitä, että yritämme muuttua - inshaAllah Allah antaa meille voimaa sekä johdatusta  pysyä kaukana ko. synnistä koko loppuelämämme ajan.

Allah kunnioittaa päätöksiä ja aikomuksia,  jotka teemme vain Hänen vuokseen.
Jos olemme tuhlanneet 11 kuukautta elämästämme jonkun synnin tekoon, ei se tarkoitan että meidän tule tuhlata tätä siunattua kuutakin siihen ainoastaan häpeän vuoksi.

Ramadanin arvo:

Meidän tulee nähdä Ramadanin aika "varattuna" aikana. Jos meillä olisi tärkeä tapaaminen, emme sopisi muita tapaamisia samaan aikaan, vaan selittäisimme kysyjille olevamme varattuja.

Shaykh Raipuri (kuuluisa intilaianen oppinut) ei lukenut edes kirjeitään Ramadanin aikana, vaan säästi ne luettavaksi Ramadanin jälkeen- meidän on todella mietittävä kuinka aikamme käytämme, tarkastammeko esim. sähköpostiamme tai facebook-tiliämme koko ajan? 

Me emme koskaan tiedä mikä meidät pelastaa, se saattaa olla vain joku yksi teko, jonain yhtenä päivänä - tai tekemättä jättäminen (esim. se, että valitsemme Allahin muistamisen twitterin tarkastelun sijaan). Ramadanin jokainen hetki on siunattu - ikään kuin saisimme kasan avoimia shekkejä tai lahjakortteja, emmehän me niitäkään heittäisi hukkaan, vaan käyttäisimme joka ikisen parhaalla mahdollisella tavalla.  Jos paastoamme vaikka 18 tuntia, Allah katsoo meidän olevan palvonnan tilassa koko tämän ajan - vaikka nukkuisimme paaston aikana, emmekä edes tekisi mitään erityistä.

On asioita joista ihmisen on luovuttava

Teknisesti meidän on luovuttava paaston ajaksi syömisestä, juomisesta ja aviollisista suhteista (teknisestä puolesta voi lukea enemmän täältä ) Henkisiä vaatimuksia on kuitenkin enemmän.
Imam Ghazali on listannut mm. seuraavia asioita (ks.engl.teos Inner Dimensions of Fasting )

1)Pitäytyä haramin katsomisesta: 

Profeetta SAAS sanoi: Harhaileva katse on yksi kirotun shaytaanin myrkkynuolista- se ken hylkää tämän katseen Allahin pelon vuoksi saa Hänelta osakseen sydämeensä uskon suloisuuden."  - Tämä sisältää esim. Mainokset, tv-ohjelmat jne, joissa esitetään asioita, jotka eivät ole sallittuja muslimille. Meidän on vältettävä katsomasta hayaan (häveliäisyyden) puutetta muissa - sekä naisissa että miehissä. Ei ole kovin vaikeaa luopua haramin tuijottelusta tai tarpeettomasta katselemisesta vain 30 päiväksi- ehkä Allah siunaa meitä kyvyllä pitäytyä siitä loppu elämämme ajan.

2)Pitäytyä sellaisesta puheesta, josta Allah ei pidä. 

Tämä sisältää pahanpuhumisen, valehtelun, kiroilun, epäkohteliaan tiuskimisen jne. 

3)Pitäytyminen sellaisen kuuntelusta, josta Allah ei pidä

Tätä on esimerkiksi musiikki, juoruilu, kiroilu jne. Vaikka esim. musiikin  välttäminen on joskus vaikeaa (sillä sitä soitetaan ruokakaupassa, kaduilla jne.), meidän on tehtävä parhaamme ja  yrittää pitää korvamme puhtaina vatsamme, silmiemme ja kielemme lisäksi - paaston tulisille olla muslimille kokonaisvaltaista (mikään ei estä meitä menemästä esim. ostoksille kuuntelemalla Koraania kuulokkeilla jne.) Ulkoisella ja sisäisellä on yhteys: esimerkiksi profeetta SAAS sanoi:  "käyttäkää amamaa (turbaania) sillä se kasvattaa itsehillintää" - samoin nälän pitäisi kasvattaa taqwaa (Tietoisuutta Allahista). 

4) Kaikkien muidenkin ruumiin jäsenten pitäytyminen synnistä:

Meidän tulee hillitä käsiämme pahasta tai turhasta teosta, ja myöskin vatsaamme ja suutamme syömästä mitään epäsuotavaa silloin, kun on aika rikkoa paasto. Meidän tulisi pitää huolta siitä, että rikomme paastomme sellaisella, joka on halal (sallittua) ja tayyib (puhdasta)  - ja että tiedämme tämän varmuudella. Meidän tulee ottaa huomioon, että esim. ruoka, joka on ostettu haram ansiolla (ts. ansaittu sellaista työtä tekemällä, joka ei ole Islamilaisittain sallittua) ei ole halal. 

5) Ylensyomisen välttäminen maghribin jälkeen 

Tämä aika tulisi myös viettää Allahia muistaen. Paaston ei tulisi olla kuin lamppu, jonka laitamme päälle ja pois päältä nappia painamalla, vaan sielun tila. Yksi paaston tarkoituksista on empatian kasvattaminen:  emme voi kunnolla eläytyä köyhien osaan jos ahmimme maghribin jälkeen.Aika maghribin ja fajrin välillä on siunattu myös ja tulisi viettää Allahia palvoen (esim. taraweeh- rukouksen suorittamalla) 

6) Hyvän toivominen sekä pelko - 

Voimme iidiä edeltävään yöhön asti tehdä parannusta- vaikka Ramadanimme lähtisi käyntiin huonosti jne. Meidän on myös luotettava siihen, että Allah antaa meille anteeksi. 

Lisäksi: 

- Nälkä estää liiallista nukkumista (tämä tietenkin riippuu paastottavan päivän pituudesta, sekä siitä, miten ihminen käyttää aikansa maghribin jälkeen - voisimme siis ehkä sanoa, että nälän tulisi vähentää liiallista nukkumista) 
- Nälkä vähentää sitä aikaa, jonka viettäisimme normaalisti ruokaa valmistaen. Meidän tulisi viettää mahdollisimman vähän aikaa keittiössa - paitsi jos teemme ruokaa esim. miehellemme tai muulle perheemme jäsenelle, joka on tarkka ruuastaan, sillä tämäkin on ibaadaa (palvontaa) . Mutta itsemme takia meidän ei pitäisi toimia näin.
- Nälkä estää meitä kiivastumasta sekä turhan puhumisesta- emme jaksa tapella ja kiistella turhasta ja ehkä muistamme paremmin hyvät käytöstavat paastotessamme. Jos olemmekin syöneet hyvin suhoorilla tulisi meidän ottaa huomioon, että ehkä toiset eivät ole ja välttää turhaa sosialisointia toisten voimia säästääksemme.
- Jos puhumme, meidän tulisi puhua hyvää, puhua Allahista jne.


Ramadan on Koraanin kuukausi- meidän on omistettava kaikki mahdollinen aikamme Koraanin resitoinnille, sen merkityksen opettelemiselle, sen sisäistämiselle. Samalla tavalla kuin tiettyinä kausina puhutaan esim. jalkapallo-, euroviisu - tai olympiakuumeesta, meidän tulisi Ramadania tuntea Koraanikuumetta. 

Jos emme syystä tai toisesta pysty paastoamaan, ei meidän tule ajatella, että Ramadanimme on menetetty - voimme tehdä kaikkia muita palvonnan tekoja paitsi paastota - sitäpaitsi voimme silti syödä vähemmän kuin yleensä, ja näin samaistua paastoavien tunnetilaan,  voimme rukoilla taraween, voimme lukea Koraania, muistaa Allahia tekemällä dhikriä, harjoittaa hyväntekevaisyyttä, sekä auttaa niittä jotka ovat väsyneitä paastoamisesta esim. tarjoutumalla siivous, lastenhoito, kaupassakaynti yms - avuksi. Paastoavan ruokkiva saa saman palkkion kuin paastoava itse - vaikka sitten tarjoisi talle vain vesitilkan, miksi siis väheksyisimme tätä? Toki Allah on ottanut huomioon myös ne, jotka eivät voi paastota. Walhamdulillaah.


Ramadan Perusteet - perustuvat kahden paivan  luentoihin  Lontoossa, 5 -6.7.2013. Luentojen opettajana toimi ustadha Saniya, joka on valmistunut taalta, ja on mufti Kamaluddin Ahmedin pitka-aikainen oppilas.
.

Comments

Popular Posts