Sydämen puhdistus 6: Hasad (kateus)


"54. Tai kadehtivatko he ihmisiä siitä, mitä Jumala runsaudessaan on heille suonut " (Nisa: 54)

Hasad tarkoittaa pahansuopaa kateutta - ts. Ihminen kokee mielipahaa jonkun toisen saadessaan osakseen jonkin siunauksen, ja kokee, että tämä siunaus kuuluisi oikeutetummin hänelle itselleen. Kateuden kohde voi olla sekä maallinen (ts. Aineellinen) siunaus, tai uskonnollinen (ts. Sielun tilaan liittyvä) siunaus. 

Tunteen tasolla kateutta ei voi välttää, se on refleksin omainen emotionaalinen tila, joka on ihmisluonnolle tyypillinen. Kateuden synnillisyyden ratkaisee se, toimiiko sen mukaan vai sitä vastaan. Hasadin "noudattaminen", eli oman kateutensa pohjalta toimiminen on haram ja suuri synti. Sitä vastaan toimiminen taas takaa menestyksen sekä palkkion.

Profeetta SAAS varoitti meitä hasadista monta kertaa – mm. Sanomalla yksiselitteisesti: "älkää kadehtiko toisianne" (Muslim, Bukhari). Hän korosti hasadin vaarallisuutta: "Pysytelkää kaukana kateudesta (hasad) sillä se ahmaisee hyvät tekonne, kuin tuli ahmaisee puun (Abu Dawood)." Hän muistutti meitä kateuden välttämisen hyödyistä: "Jos ihmiset eivät kadehtisi toisiaan, niin he eivät koskaan lakkaisi saamasta palkkiota."
Jopa moderni yhteiskunta, joka individualismin nimissä on nostanut monet sydämen sairaudet tavoiteltaviksi hyveiksi, halveksuu kateutta ominaisuutena. Emme siis mielellämme miellä itseämme kateellisiksi. Monet meistä kokevat oikeutusta omasta hasadista – olemme kateellisia esim. Naapurimme uudesta autosta, ystävämme lomamatkoista, työkaverimme ylennyksestä jne. Ja koemme, että nämä heidän siunauksensa oikeastaan kuuluisivat meille – mielestämme he eivät ole ansainneet näitä asioita (tiedämme olevamme esim. Parempi työntekijä jne kuin he). Emme huomaa tätä ominaisuutta itsessämme, muissa toki hyvinkin helposti.

Hasad tarkoittaa sellaista kateuden tilaa, jossa et ainoastaan toivo saavasi jonkun toisen omaavaa siunausta, vaan toivot myös heidän menettävän sen. Tämä on eri asia kuin ghibta, joka tarkoittaa, että toivot itsellesi samaa kuin jollain toisella, mutta et toivo heidänkään jäävän ilman. Esim. Toivot itsellesi ylennystä työpaikalla myös, koska työkaverisikin ylennettiin jne . Profeetta SAAS sanoi "Ainoastaan kateus kahta ihmistä kohtaan on hyväksyttävää: kateus ihmistä kohtaan jolla on paljon omaisuutta, ja joka käyttää sitä hyvän tekemiseen, sekä kateus sellaista ihmistä kohtaan, jolla on viisautta, ja joka opettaa viisauttaan muille. " Muu kateus on siis soimattava ominaisuus uskovassa.

Hasadin tunnistaminen

  1. hermostuneisuus ja mielipaha kun jollain toisella menee hyvin jollain elämän alueella
  2. mielihyvä toisten vaikeuksien vuoksi
  3. ajatus siitä, että on itse enemmän jonkun siunauksen arvoinen kuin joku toinen
  4. erityisen huomion kiinnittäminen aina, kun hasadin kohteesta puhutaan
  5. mielipaha tai suuttumus kun hasadin kohdetta kehutaan
  6. pahan puhuminen (ghiba) hasadin kohteesta
  7. se, ettei koskaan suostu myöntämään omia virheitä, saatikaan että pyytäisi anteeksi

Syitä Hasadille:
  • Ujub ja takabbur (itsepetos ja itserakkaus)
  • huono itsetunto
  • vihollisuus jonkun ihmisen kanssa (keena)
  • samaan ikä, työ, koulutus jne luokkaan kuuluminen ts. Ammatillinen kateus, vaikkapa samasta työpaikasta kilpailtaessa
  • Vallanhimo

Hasadin vaikutuksia

Tunteisiin:

Hasad nostattaa vihan tunnetta kateuden kohdetta kohtaan – tämä johtaa katkeruuteen,ja itsesääliin joka johtaa puolestaan motivaation puutteeseen. Tästä puolestaan johtuu ahdistus ja masennus joka tekee ihmisestä kaunaa kantavan sekä pahantahtoisen.

ts. Vihaisuus -> Katkeruus -> Motivaation puute -> Ahdistus ja Masennus -> Kauna ja Pahantahtoisuus

Henkisesti:

Hasad kuolettaa ihmisen hyviä tekoja, kuten kaikki synti. Koska kateus myös johtaa moneen muuhun pahaan tekoon (esim. Pahan puhumiseen), ovat sen vaikutukset kauaskantoiset. Kateellinen ihminen myös menettää asemansa toisten silmissä, kateus on yksinkertaisesti rumaa – kateellisen ihmisen kanssa tekemisissä oleminen on raskasta ja toiset kokevat kateellisen käytöksen vastenmielisenä. Lopulta toiset alkavat karttaa häntä. Suurin haittapuoli on kuitenkin luonnollisesti ihmisen asema Tuomionpäivänä, kun hän käsittää menettäneensä hyviä tekojaan hasadin vuoksi sekä tuhlanneensa elinaikaansa kateuteen kiitollisuuden sijaan.

Parannuskeinoja:

  • Ta'awudh (auudhu billaahi min ash-shaytaani rajiim)
  • Taqwa (ts. Tietoisuus Allahista. Kuoleman ja Tuonpuoleisen muistaminen sekä dunyan rakkauden kitkeminen sydämestä)
  • Sabr (kärsivällisyys)
  • Tyytyväisyys siihen, mitä Allah on määrännyt (raadhi)

Käytännön ratkaisuja:
Ihmisen on toki ensin tiedostettava kateus itsessään ja sen jälkeen taisteltava negatiivisia tunteita vastaan:
  • Ylistämällä silloin, kun tekisi mieli kritisoida
  • Antamalla lahjoja silloin, kun toivoisi toisen menettävän siunauksiaan
  • Käyttäytymällä nöyrästi silloin, kun tekisi mieli käyttäytyä ylimielisesti
  • Rukoilemalla heidän puolestaan (dua) silloin, kun niin ei haluaisi tehdä

Positiivinen ajattelu:

Imam Ghazali sanoi: Jos joku vihaa kateutta ja häpeää sitä, että tuntee kateuden tunteita, ei hän ole sydämessään kateellinen ihminen

Tavoitteen tulisi olla muuttaa kateus joksikin positiiveksi- tämä onnistuu tietoisen harjoittelun kautta.  

Comments

Popular Posts