Hyvästit Ramadanille

Ramadanin viimeiset 10 yötä ovat jalokiviä Ramadanin kruunussa. Nyt on se aika, jota he, jotka etsivät Herraansa, odottavat koko vuoden. 
Allah sanoo Koraanissa: 
2:183 - َنوُق َّتَت ْمُك َّلَعَل ْمُكِلْبَق نِم َنیِذ َّلا ىَلَع َبِتُك اَمَك ُماَی  ِّصلا ُمُكْیَلَع َبِتُك اوُنَمآ َنیِذ َّلا اَه ُّیَأ اَی اًرْیَخ َع َّوَطَت نَمَف ۖ ٍنیِكْسِم ُماَعَط ٌةَیْدِف ُهَنوُقیِطُی َنیِذ َّلا ىَلَعَو ۚ َرَخُأ ٍما َّیَأ ْن ِّم ٌة َّدِعَف ٍرَفَس ٰىَلَع ْوَأ ا ًضیِر َّم مُكنِم َناَك نَمَف ۚ ٍتاَدوُدْع َّم اًما َّیَأ 2:184 - َنوُمَلْعَت ْمُتنُك نِإ ۖ ْمُك َّل ٌرْیَخ اوُمو ُصَت نَأَو ۚ ُه َّل ٌرْیَخ َوُهَف 
Teidän, jotka uskotte, tulee paastota, samoin kuin piti paastota niidenkin, jotka ennen teitä elivät, jotta karttaisitte pahaa. 
(Paastottava on) määrätyt päivät. Mutta jos joku teistäon sairas tai matkoilla, on hänen paastottava joinakin muina päivinä, ja niiden, jotka siihen pystyvät, on paaston korvaukseksi ravittava joitakin köyhiä. Jos joku vapaaehtoisesti tekee hyvän työn, on se hänelle parempi. Mutta paastoaminen on teille kuitenkin kaikkein parasta (s.o. paastoamalla parhaiten täytätte Jumalan tahdon); tämä olkoon sanottu teille tiedoksi. 
Nämä jakeet opettavat meillle että: 
- Paasto ei ole ainoastaan muslimeille määrätty palvonnan teko, aikaisemmat kansat 
paastosivat myös (vaikka heidän paastonsa noudattaakin ehkä eri sääntöjä kuin meidän) - Paasto ei kestä ikuisesti; “määrätyt päivät” muistuttavat meitä myös oman elämämme rajallisuudesta ( kuten tämä pandemiakin meille opettaa). Kuten Ramadanin päivät, myös omat päivämme ovat ennalta määrätyt. Meille ei ole luvattu edes seuraavaa hengenvetoa saati sitten seuraavaa päivää tai seuraavaa Ramadania, ja nyt nämä määrätyt päivät ovat melkein ohi. 
Tämä Ramadan on ollut erilainen monelle meistä, toivottavasti positiivisella tavalla: inshaAllah se on poistanut elämästämme turhanpäiväisiä asioita, ja antanut meille tilaa keskittyä Allahiin - 
ehkä olemme pystyneet viettämään enemmän aikaan perheemme kanssa ( tämä voi tietenkin olla sekä testi että siunaus). 
Nämä viimeiset Ramadanin yöt ovat tilaisuus tehdä vielä enemmän palvonnan tekoja. Ehkä meistä tuntuu siltä, että olemme tuhlanneet aikaa tänä Ramadanina tähän asti, mutta tästä ei tule nyt huolehtia: mennyt on mennyttä ja voimme toki tehdä taubaa siitä - mutta meille on annettu mahdollisuus uudistaa aikomuksemme ja tehdä päätös ettemme tuhlaa enää hetkeäkään. Meidän tulee pyytää Allahin apua, jotta voimme tehdä parhamme näinä viimeisinä päivinä sillä kaikki voima tulee Häneltä. Hadithissa sanotaan että teot punnitaan niiden loppujen mukaan: inshaAllah myös tällä Ramadanilla olisi hyvä loppu. 
Joskus suunnitelman teko voi auttaa: tee itsellesi aikataulu, tai lista, mikäli koet että tästä voisi olla sinulle hyötyä. Kirjoita siihen ne palvonnan teot: ylimääräiset rukoukset, duat ja vaikkapa se määrä Koraania jonka haluat lukea. Käytä hyödyksesi se, että yöt ovat lyhyitä. Jos jostain syystä emme pysty valvomaan ja pysymään hereillä, voimme tehdä aikomuksen, että nukumme virkistyäksemme, jotta voimme palvoa Allahia uusin voimin, tällöin saamme inshaAllah palkkiota myös unestamme. 
Shaykh Shah Waliulla, 1800 luvun oppinut Intiasta (häntä pidetään yhtenä Intian niemimaan viisaimmista oppineista) on sanonut että on neljä merkkiä joista tiedämme että Ramadanilla on jättänyt meihin jälkensä- toisin sanoen nämä merkit viittaavat siihen, että Ramadanimme on hyväksytty: 
1) teemme vähemmän syntiä (tämä viittaa sekä sisäisiin että ulkoisiin synteihin) 2) kiintymyksemme materiaaliseen maailmaan vähenee ja (seurauksena tästä annamme siitä enemmän toisille sadaqana, ja nämä ramadanin viimeiset päivät ovat parhainta aikaa tähän) 3) ajattelemme Tuonpuoleista enemmän ja toivomme sitä hartaammin, ajattelemme ja pohdimme myös siihen liittyviä asioita: kuten kuolemaa, siratin siltaa jne. 4) palvomme Allahia enemmän: emme vaan määrällisesti vaan myös hartaammin. Emme esimerkiksi vain rukoile enemmän, mutta myös keskittymiskykymme paranee - emme vain anna rahaa hyväntekeväisyyteen, vaan annamme sitä mielellämme ja välittömästi. 
Näinä öinä meidän tulisi siis kysyä itseltämme näemmekö itsessämme näitä merkkejä. Mikäli olemme pystyneet Ramadanina tekemään enemmän palvonnan tekoja ja käyttäytymään yleisesti ottaen paremmin, meidän tulisi tehdä paljon duaa että Allah sallii meidän pitää nämä siunaukset. 
Ibn Rajab al Hanbali on kirjoittanut Ramadanin päättymisestä seuraavan mietelmä: “ Oi Jumalan palvelijat, Ramadan tekee lähtöään, ja siitä on jäljellä enää vain vähän. Ne teistä, jotka ovat siinä menestyneet, jatkakaa samoin sen loppuun asti. Ja ne teistä, jotka eivät ole saavuttaneet haluamaansa, päättäkää se hyvillä teoilla. Nauttikaa näistä muutamasta viimeisestä päivästä ja yöstä, jotka ovat vielä jäljellä. Hyvästelkää Ramadan hyvin teoin jotka 
todistavat teidän puolestanne Kaikkitietävän Kuninkaan edessä. Hyvästelkää se hurskain rauhan toivotuksin... Oi Ramadan kuu, kohtele meitä hellästi! Rakastajien kyyneleet vuotavat lähtösi vuoksi ja heidän sydämensä särkyvät eron tuottamasta tuskasta. Ehkä hyvästimme sammuttaa kaipuumme liekit, jotka palavat sisällämme. Ehkä parin hetken katumus ja pidättäytyminen korvaa paastostamme kaiken sen, joka sitä on haitannut. Ehkä hänkin, joka on eksynyt paastoavinen karavaanista löytää taivaallisen hyväksynnän heidän kanssaan. Ehkä jopa hän joka on ansainnut osakseen Tulen, vapautetaan siitä. Ehkä hän, joka on syntien kahlitsema, pääsee kahleistaan. Ehkä Suojeleva Herra osoittaa armonsa syntisille.” ( Lataif al mara’if ) “ 
Allah siis ei ole vielä sulkenut Paratiisin ovia eikä avannut Helvetin tulta, Hän ei ole vielä päästänyt shaytaaneita kahleista, joten meillä on aikaa vielä tehdä se parannus jota emme ehkä ole pystyneet tekemään tähän mennessä. Tehköön Allah tämän meille helpoksi. 
(Ustadha Uzma Jungin puheesta 19.05.2020 ja Shaykh Abu Aaliyan kirjoituksesta täältä : https://thehumblei.com/2013/08/06/ibn-rajab-al-hanbali-bidding-farewell-to-ramadan/ käännettyä)

Comments

Popular Posts