Olemmeko parantajia vai tuhoajia?

Maapallon tasapainotila vakavasti järkkynyt, ja planeettamme vakavasti saastunut. Aseelliset konfliktit ja sodat ovat lisääntyneet maailmanlaajuisesti, kansainvälisen markkinatalouden riistäytyessä käsistä yhä useamman maan valtiontalous on kriisissä; ajaudumme koko ajan yhä lähemmäksi ympäristömme ehkä peruuttamatontakin, tuhoutumista. Nykyihmisestä on tullut maailman suojelijan ja hoitajan sijaan, sen vaarallisin saalistaja, joka saaliinsa vuoksi on valmis vahingoittamaan planeettaansa, ahmimaan sen luonnonvaroja sekä tuhoamaan kanssaihmisiään. 

Koraanissa sanotaan:  30:41Turmiota tapahtuu sekä maalla että merellä ihmiskätten työnä, jotta Hän voisi antaa ihmisten maistaa tekojensa seurauksia, niin että he tekisivät kääntymyksen.(30:41)

Turmio, tai korruptio (fasad) määritellään: "tasapainotilan jättävänä asiana". Toisin sanoen, korruptio merkitsee jonkin pilaantumista, saastumista ja epätasapainoa. Sen vastakohta on salah/islah, joka merkitsee korjaamista ja parannusta- eli asioiden saattamista takaisin jonkinlaisen tasapainon tilaan. 

Seuraavassa on muistutus siitä, kuin Islam vaatii meidän olevan muslihuun - islah:n väkeä, eikä siis niitä jotka ovat mufsiduun - fasadin väkeä. kuinka meidän tulee olla niitä, jotka korjaavat ja parantavat, emmekä kylvä pahuutta maailmassa: ja kuinka meidän nimenomaan uskontomme takia on oltava parantajia eikä tuhoajia.
Seuraavissa jakeissa on painotettu tätä etiikkaa:

1) Jumala ei rakasta tuhoajia: Meidän on oltava parantajia ensiksikin sen vuoksi, että korruptio sekä tuhoaminen on pahuuden teko eikä Jumala rakasta sitä. 2:205

205. Ja niin pian kuin hän on kääntänyt selkänsä, kiiruhtaa hän saamaan aikaan pahennusta tässä maassa ja levittämään jumalattomuutta turmellakseen sekä kylvöt että karjan, mutta Jumala ei rakasta pahuutta. [2:205]

2) Jumala on asettanut meidät vastuuseen Maasta- Hän on asettanut ihmiset Maahan khalifaksi, eli sijaishallitsijaksi. Koraanissa sanotaan :  "Hän se on asettanut teidät sijaisiksi maan päälle" (6:165)  
Klassiset Koraanin oppineet ovat selittäneet khalifan tarkoittavan: i) sukupolvien jatkumoa ii) sitä, jolle on uskottu vastuu Jumalan lakien sekä oikeusjärjestelmän ylläpidosta.- ts. sijaishallitsijaa (2)
Näin ihminen on siis velvoitettu huolehtimaan maasta, ja pitämään yllä sen Jumalallista tarkoitusta- jakamaan oikeutta ja pitämään se tasapainossa 7:56
Älkää aikaansaako turmelusta maan päällä sen jälkeen, kun kaikki on saatettu järjestykseen, vaan rukoilkaa Häntä peläten ja kaivaten. Jumalan armo on totisesti niitä lähellä, jotka hyvää tekevät. (7:56)
Tämä sama viesti välittyy myös hyvin selvästi seuraavasta hadithistä: " Maailma on vehreä ja suolinen ja Jumala on asettanut teidät sijaishallitsijoiksi siihen, joten katsokaa, kuinka käyttäydytte"(3)

3) Yksinkertainen elämä: Tästä Koraanissa lausutaan
Hän on se, joka on luonut teille kaiken, mitä on maan päällä." (2:29) 
- Hän on myös tehnyt alamaiseksenne kaiken, mitä on taivaissa ja maan päällä (45:13)

Maan antimet ja luonnonvarat kuuluvat kaikille, eivätkä vain harvalle ja valitulle vähemmistölle. Vaikka tämä onkin itsestään selvää, elämme kuitenkin maailmassa, jossa alle 20 prosenttia maailman väestöstä (pääasiallisesti me, jotka asumme "kehittyneimmissä maissa" ) käyttävät 80% maailman luonnonvaroista - näin me ylläpidämme kulutusyhteiskuntaamme. Meidän suurin huolenaiheemme ei ole köyhyys, vaan ylipaino. Olemme saaneet aikaan maailman, joka on irvokkuudessaan ja epäoikeudenmukaisuudessaan vailla vertaa. Meillä on oikeus ottaa osamme maan antimista, ja se on jopa velvollisuutemme- mutta äärimmäisyyksiin meille ei ole annettu lupaa: 7:31

Te ihmisen (Aadamin) lapset, pukeutukaa hyviin vaatteisiin jokaisena hartaushetkenänne ja syökää sekä juokaa, mutta älkää tuhlatko, sillä Hän ei rakasta tuhlaavaisia.  [7:31]

4) Tasapainon kunnioittaminen: Seuraavassa ylistetyssä Koraanin jakeessa meille on kerrottu seuraava:

1. Ar-Rahmän, alati laupias Armahtaja, 2. on ilmaissut Koraanin. 3. Hän on luonut ihmisen.
4. Hän on opettanut tälle puheen lahjan. 5. Aurinko ja kuu kiertävät ratojaan, 6. ja yrtit sekä puut palvovat Häntä. 7. Hän on asettanut taivaan korkealle ja saattanut voimaan tasapainon,
8. jotta ette tekisi väärin punnitessanne. 9. Käyttäkää vaakaa oikeudenmukaisesti älkääkä vajaasti mitatko.
Tämä, samoin kuin monet muutkin Koraanin kohdat muistuttavat meitä siitä, että Jumala on luonut maan tasapainon tilassa, joka itsessään koostuu monista pienemmistä tasapainoista. Voimme toki käyttää maata, ja ottaa siitä ruokamme, vaatteemme ja kaupankäynnin keinomme, sekä toteuttaa itseämme sen avulla. Mutta kaikki tämä edellyttää sitä, ettemme järkytä sen tasapainoa näin tehdessämme. (edellä olevassa suurassa varoitetaan siis valheellisten mittojen antamisesta kaupankäynnin yhteydessä - myös tämä on esimerkki eräänlaisesta pienemmästä tasapainosta, jota emme saa järkyttää olemalla epäoikeudenmukaisia ja valehtelemalla asiakkaillemme- kaikki vaikuttaa kaikkeen.)

5) Luonnon ihme: Uskoville luonnollinen maailma on kuin peili, kaunis itsessään, heijastaen vielä suurempaa kauneutta, joka kuuluu itsellensä Allahille. Koraani kehottaa ihmisiä pohdiskelemaan luomakuntaa ja ihmettelemään sen mahtavaa kauneutta; jotta voisimme paremmin arvostaa kaiken sen ihmeellisyyden Luojaa.

3:190
3:191
Taivasten ja maan luominen sekä yön ja päivän vaihtelu ovat totisesti tunnusmerkkejä niille, joilla on ymmärrystä,
jotka muistavat Jumalaa seisoessaan, istuessaan ja maatessaan ja miettivät taivasten ja maan luomista sanoen: »Herra, Sinä et ole luonut tätä turhaan. Kunnia olkoon yksin Sinulle! Säästä meitä Tulen tuskilta!  (3:190-191) 

Kun siis tähtitaivas herättää meissä ihmetyksen- ja vasta puhjennut ruusu kauneuden kokemuksen- jos syksyinen metsä näyttää meistä ylevältä väriloistossaan- kuinka paljon ihmeellisempi, kauniimpi ja ylevämpi onkaan Hän, joka on kaiken tämän luonut.

6) Luomistyön ylistäminen: Koraani kertoo tästä meille kiehtovalla jakeellaan: 
24:41
Etkö havaitse, että kaikki, mikä on taivaassa ja maan päällä, julistaa Jumalan kunniaa? Niin tekevät myös linnut, kun ne siipensä levittävät. Hän tuntee jokaisen rukouksen ja ylistämistavan. Jumala tietää, mitä he tekevät. [24:41] 
Ja myös:17:44
 Seitsemän taivasta ja maa sekä kaikki, mitä niissä on, julistavat Hänen kunniaansa. Eikä ole mitään, mikä ei julistaisi Hänen kunniaansa, mutta te ette käsitä heidän kunnioitustaan. Totisesti, Hän on ylevämielinen, anteeksiantava.[17:44]

Näissä jakeissa Allah opettaa meille, että meidän tulisi ylistää Hänen luomistyötään- sillä joka ikinen luotu, elollinen tai eloton, ylistää Hänen Mahtavuuttaan. Profeetat AS sekä jotkut hurskaimmista ihmisistä kuulevat tämän ylistyksen. Profeetan SAAS elinaikana puut sekä kivet puhuivat hänelle Allahia ylistäen, kun hän kosketti niitä tai kulki niiden ohitse.(4) Kerran hän jopa sanoi Uhudin vuorelle "hadha jabal yuhibbuuna wa nuhibbu" - Tämä vuori rakastaa meitä, ja me sitä. (5) 

7) Huomaavaisuus elävää kohtaan: Koraani vaatii meitä olemaan huomaavaisia kaikkea elollista kohtaan: 
6:38
Ei ole eläintä maan päällä, ei lintua, joka kahdella siivellään lentää, jotka eivät olisi kaikkeuteen kuuluvaisia kuten tekin; emme mitään ole jättänyt pois (luomislakiemme) kirjasta. Sitten kootaan heidät yhteen Herransa luo.. [6:38] 

Tämä huomaavaisuus perustuu kunnioitukselle kaikkea elollista kohtaan. Profeetalta SAAS kysyttiin: "Palkitaanko meidät niistä hyvistä teoista, joita teemme eläimiä kohtaan?" Hän SAAS, vastasi: "minkä tahansa elollisen olennon auttamisesta on määrätty palkkio." (6).
Kerran hän sanoi eräälle joukolle, joka istuivat kameleidensa selässä toisilleen jutellen; " Ratsastakaa näillä eläimillä turvallisesti ja palauttakaa ne turvallisesti, mutta älkää käyttäkö niitä istuiminanne jutellessanne kaduilla ja toreilla." (7) Hän SAAS, sanoi myös: " Eräs nainen heitettiin Helvetin tuleen sillä hän sitoi kissansa kiinni kunnes se kuoli nälkään" (8), Eräässä toisessa hadithissa kerrotaan kuinka mies otti munan linnun pesästä- tämän vuoksi emolintu hätääntyi kovasti. Huomatessaan tämän profeetta SAAS sanoi: " Ole armollinen emolintua kohtaan, anna hänelle muna takaisin."(9) Tällaista huomaavaisuutta Islam edellyttää meidän osoittavan toisille luoduille, joiden kanssa jaamme tämän maan. 

Näin Islam perustelee sen, miksi meidän on huolehdittava herkästä planeetastamme ja otettava osaa sen parantamiseen. Tämän tulisi olla jokaisen uskovan eettinen maailmankatsomus. Mutta jotta nämä opetukset kantaisivat hedelmää, on meidän jokaisen omassa elämässämme tultava sen esimerkin kaltaisiksi, jota toivoisimme toisten seuraavan.


1. Al-Raghib al-Asbahani, Mufradat Alfaz al-Qur’an (Damascus: Dar al-Qalam, 2002), 636.
2. Cf. al-Sam‘ani, Tafsir al-Qur’an (Riyadh: Dar al-Watn, 1997), 1:63-4; Ibn al-Jawzi, Zad al-Masir (Beirut: al-Maktab al-Islami, 2002), 52-3.
3. Muslim, no.2742.
4. As per Ibn Hibban, Sahih, no.2110; al-Bazzar, Musnad, no.2413; Muslim, no.2277.
5. Al-Bukhari, no.4084; Muslim, no.1393.
6. Al-Bukhari, no.3321; Muslim, no.2245.
7. Ahmad, Musnad, no.15629.
8. Al-Bukhari, no.3318; Muslim, no.2241.
9. Abu Dawud, Sunan, no.2675.

(Käännetty. kirjoittajan Shaykh Abu Aaliyahn luvalla: . http://thehumblei.com/2013/05/31/are-we-healers-or-corrupters/  ) 

Comments

Popular Posts