Perusteet: Sunnan määritelmä ja merkitys Islamissa
“Sunnan
asema Islamissa on harvinaislaatuisempi ja arvokkaampi kuin Islamin
itsensä harvinaislaatuisuus ja arvokkuus muiden uskontojen
joukossa.” - Abu Bakr ibn Ayyash
”Sunna
merkitsee tietä jolla kuljetaan, joka velvoittaa meidät pitämään
kiinni niistä uskomuksista, teoista ja sanonnoista, joista Profeetta
SAWS sekä oikeamielisent seuraajat pitivät kiinni. Tämä on
täydellinen ja kokonainen Sunna. Tästä syystä Oikeamieliset
edeltäjät (salaf) pidättäytyivät kutsumasta Sunnaksi mitään,
joka ei vastannut tuota kuvausta.” - Ibn Rajab
”Sunna
on viisautta, ja viisautta on sijoittaa jokainen asia sen oikeaan
viitekehykseen.” - Isma’il al-Ansari
Arabiankielinen
sana ’sunna’ kirjaimellisesti merkitsee ’tietä’ tai ’tapaa’.
Profeetan SAWS ja hänen seuralaistensa kielessä se viittaa
laillisten tekojen kokonaisuuteen uskonnossa, etenkin puhtaaseen
Profeettojen tiehen, liittyipä se sitten uskoon uskonolliseen tai
sosiaaliseen tapaan, tai yleisesti etikkaan.
Teknisesti
sunnalla on kolme merkitystä. Hadith terminologiassa se merkitsee
mitä tahansa sanomaa, tekoa, hyväksyntää tai ominaisuutta, olipa
se sitten fyysinen tai moraalinen, joka on kerrottu eteenpäin
Profeetalta SAWS, joko ennen tai jälkeen profeettiuden alkamista.
Täten siis ’sunnan tieteet’ (ulum as-sunnah) viittavat Proeetan
SAWS elämänkertaan, hänen taistelujensa aikakirjoihin, hänen
jokapäiväsiin sanontoihinsa ja tekoihinsa tai tapoihinsa, hänen
henkilökohtaisiin ja moraalisiin ominaisuuksiinsa. Lisäksi on
joukko tukevia hadith tieteitä, kuten tapahtuma-taustatieto, tieto
korvaamisesta ja korvatuista (abrogated) haditheista, vaikeista
sanoista, kertojakritiikistä, kertojien elämänkerroista jne.
kuten yksityiskohtaisesti selostaen kerrotaan al-Khatib al-Baghdadiyn
kirjoissa.
Imaami Ahmed (rah) on sanonut: ”Meidän määritelmämme mukaan sunna koostuu Profeetalta SAWS kerrotuista sanomista, ja sunna on Koraanin kommentaari ja sisältää sen ohjeet."
Imaami Ahmed (rah) on sanonut: ”Meidän määritelmämme mukaan sunna koostuu Profeetalta SAWS kerrotuista sanomista, ja sunna on Koraanin kommentaari ja sisältää sen ohjeet."
Aikaiset
sunni mestari-oppineet, kuten Abu Hanifa, al-Humaydi, Ibn Abi Asim,
Abu Dawud, ja Abu Nasr al Marwazi myös käyttivät termiä ’Sunna’
kapeammassa merkityksessä, viitaten sunni uskoon (aqidah) erotuksena
muiden ei-sunni lahkojen uskoihin.
Lakiopin
perusteiden terminologiassa sunna merkitsee sanomaa, tekoa tai
hyväksyntää, joka on kerrottu Profeetalta, tai määräystä
häneltä Koraania lukuun ottamatta. Lakiopin terminologiassa sunna
viittaa kaikkeen selvästi uskonnossa, laillisten todisteiden
pohjalta, vahvistettuun, ei pakolliseen asiaan, jonka toistuva
poisjättäminen on välinpitämättömyyttä uskontoa kohtaan – ja
joidenkin lainoppineiden mukaan myös syntiä – ja sen pohjalta
henkilöä on vähintäänkin moitittu – joidenkin lainoppineiden
mukaan hän voi saada siitä myös rangaistuksen osakseen. Jotkut
lainoppineet taas ovat tehneet erotuksen ’painotetulle sunnalle’
sekä ’johdattavalle sunnalle’, eli asioille, joita Profeetta
SAWS painokkaasti kehoitti tekemään, sanoin tai teoin. Heidän
luokittelunsa mukaan muut sunnat olisivat ’ei-painoitettuja sunnia’
tai ’tapasunnia’
Yllämainitut
lainopilliset merkitykset sunnasta ovat painotuksia neljään
viidestä lainopillisesta kategoriasta kaikille teoille: fard
(pakollinen), sunna, mubah (sallittu), makruh (moitittu), haram –
ja ovat käytössä Hijran toiselta vuosisadalta eteenpäin.
Kuitenkin lainoppineet ovat painottaneet, että sunnaksi
määriteltyjen palvontatekojen pohja on ’pakollisuus’ eikä
’sallittavuus’ (eli keskustellaan siltä pohjalta kuinka
sallittava teko on, ei kuinka pakollinen se on, pohja on siis
pakollisuus). Sunna on siis luokiteltu vahvimmaksi muista, lähes
synonyymisistä kategorioista (kehuttava, suositeltava,
vapaa-ehtoinen jne.)
Laajimmassa merkityksessään ’sunna’ tarkoittaa todellista tietoa ja tekoja Uskonnossa ja on vastakohta uskonnon uudistamiselle (bid’alle), kuten termi ’Sunnan Väki’ (Ahl as-sunnah) osoittaa. Al-Junaid sanoo: ’Tie Allahin luokse on suljettu muilta, paitsi niiltä, jotka seuraavat Profeetan SAWS jalanjälkiä ja pitäytyvät hänen sunnassaan. Allah Kaikkivaltias sanoo: ”Jumalan sananjulistaja on teille todella erinomainen esikuva, jokaiselle, joka luottaa Jumalaan, uskoo viimeiseen päivään ja alinomaa muistelee Jumalaa.” (33:21)
Laajimmassa merkityksessään ’sunna’ tarkoittaa todellista tietoa ja tekoja Uskonnossa ja on vastakohta uskonnon uudistamiselle (bid’alle), kuten termi ’Sunnan Väki’ (Ahl as-sunnah) osoittaa. Al-Junaid sanoo: ’Tie Allahin luokse on suljettu muilta, paitsi niiltä, jotka seuraavat Profeetan SAWS jalanjälkiä ja pitäytyvät hänen sunnassaan. Allah Kaikkivaltias sanoo: ”Jumalan sananjulistaja on teille todella erinomainen esikuva, jokaiselle, joka luottaa Jumalaan, uskoo viimeiseen päivään ja alinomaa muistelee Jumalaa.” (33:21)
(GF Haddadin tekstistä osittain kääntänyt, osittain referoiden koonnut UmmuA)
Comments
Post a Comment