Sydämen puhdistus 9: Vihan Hallinta

134.
jotka antavat uhrilahjoja sekä varakkaina että köyhinä ollessaan,
jotka hillitsevät vihansa ja antavat anteeksi ihmisille; niin,
Jumala rakastaa niitä, jotka hyvää tekevät
1) Rohkeus – joka on
positiivista, hallittua suuttumusta ja
2) Raivo: joka on
negatiivista, tuhoavaa vihaa
Yllämainitun Imranin
perheen suuran jakeessa Allah puhuu vihasta sanalla ghayzh -
Shura suurassa (42:37)
uskovien ominaisuuksiin liittyen vihaan viitataan sanalla ghadab : "

- niille, jotka karttavat pahoja syntejä ja riettautta ja vihastuessaan antavat anteeksi "
Onko suuttumuksesi
negatiivista?
- Torutko/ moititko aina lapsiasi/alaisiasi/oppilaitasi?
- Valittavatko toiset siitä, että menetät malttisi helposti?
- Kuvaileeko aviopuolisosi/vanhempasi/sisaruksesi sinua helposti suuttuvaksi?
- Teetkö tunteiden vallassa äkillisiä, harkitsemattomia päätöksiä?
- Alatko helposti tuntea negatiivisia tunteita toisia kohtaan?
- Suututko helposti ja rauhoitut hitaasti?
Jos vastaamme kyllä
kahteen tai useampaan kysymykseen, tulee meidän pohtia, olisiko ehkä
luonteissamme kehityksen varaa vihastumisen suhteen.
Muutama hadith
suuttumusta koskien
Eräs mies pyysi
Profeetalta SAAS: " neuvo minua."
Profeetta SAAS sanoi:
"Älä suutu". Hän toisti tämän kolmesti.
Joku kysyi: " mikä
on pahinta, mitä Allah voi langettaa ihmisen ylle?" Profeetta
SAAS vastasi: "Hänen Vihansa." Kysyjä kysyi: "Kuinka
me voimme välttää sitä? " Profeetta SAAS vastasi: "älkää
vihastuko."
Profeetta kertoi meille
suuttumuksen tulevan shaytaanilta, ja että shaytaan itse on tehty
tulesta. Hän myös kertoi vihan tuhoavan uskon, aivan kuin aloe
(kasvin mehu) tuhoaa hunajan. Eräs tunnetuimmista Profeetan SAAS
suuttumusta koskevista neuvoista on ehkä "vahvuus ei merkitse
toisen heittämistä maahan (tappelussa) – vahvuus on oman nafsin
hallintaa silloinkin, kun suuttuu."
Suuttumus on siis
voima, jonka nafsimme kääntää negatiivikseksi ja tuhoavaksi, mikäli
emme itse tartu siihen, ja kanavoi sitä, jotta se vapautuisi
positiivisesti. Profeetta SAAS sanoi " suutun, kuten kaikki
ihmiset suuttuvat, mutta kieleni puhuu vain totuuden." Hän SAAS,
ei myöskään suuttunut koskaan oman nafsinsä vuoksi – ts. Hän ei
suuttunut minkään sellaisen loukkauksen tai hyökkäyksen vuoksi, joka
kohdistui hänen omaan persoonaansa, hän suuttui ainoastaan Islamiin ja
Allahin Kunniaa koskevien loukkausten takia.
Me taas suutumme, kun
joudumme henkilökohtaisen ivan kohteeksi - silloin, kun tunnemme egoamme loukattavan tai uhattavan.
Tällainen suuttumus on negatiivista ja tuhoavaa, se johtaa perheiden
sisäisiin – sekä sosiaalisiin ongelmiin, ja voi johtaa jopa
epäuskoon.
Suuttumuksen syitä ovat:
- Ujub (itsepetos) ja takabbur (ylimielisyys) ts. Se, että ihminen kuvittelee olevansa muiden yläpuolella- kun muut eivät pidäkään häntä sen kummemmassa arvossa, hän suuttuu
- Kiusaaminen ja pilkka ts. Ihminen loukkaantuu ja suuttuu, koska häntä loukataan, tämä on luonnollinen tunne, mutta suuttuminen ja sen vuoksi aggressiivisesti reagoiminen ovat kaksi eri asiaa
- Kritiikki - jotkut ihmiset suuttuvat pienestäkin kritiikistä: tämä viestii luonteen kehittymättömyydestä ja viittaa siihen, että ihminen kuvittelee olevansa niin erityinen, ettei hänessä ole mitään kritisoitavaa (ujub). On toki olemassa ihmisiä, joilla on tapana kritisoida kaikkea, koko ajan, mutta ihminen, jolla ei ole ujubia kykenee ottamaan vastaan näiden kriitikkojen sanomisista sen, mikä on hyvää (ts. Kykenee olemaan rehellinen itsellensä, ja myöntämään, että ehkä joissain asioissa todella voisi olla kehittämisen varaa) ja jättämään muun omaan arvoonsa
- Halut/ himot – ihminen suuttuu, kun ei saa halunsa kohdetta
- Kateus (hasad) – kateus johtaa suuttumukseen, joka johtaa vihaan. Kateellinen ihminen päätyy vihaamaan kateuden kohteena olevaa, ja myrkyttää näin oman sielunsa
Joskus kiellämme
olevamme vihaisia, emme myönnä omaa suuttumuksen tunnettamme edes
itsellemme. Nafs on mestari oikeuttamaan esim. Sen, ettemme suostu
puhumaan aviopuolisollemme – selitämme itsellemme ettei meitä vaan
nyt huvita puhua kun ei ole mitään sanottavaa. Suuttumus on kuitenkin
kuin kuume, joka nousee, ja aiheuttaa noustessaan tiettyjä oireita.
Näitä ovat mm:
- Et suostu puhumaan
- Et suostu katsomaan
- Puhut pahaa (ghiba)
- Kerrot salaisuuksia eteenpäin
- Pahantahtoisuus (keena)
- Tappelu tai riitely fyysisesti tai sanoin
Suuttumukseen on
olemassa kolmenlaisia parannuskeinoja, joita tulisi käyttää yhdessä:
Aktiiviset
parannuskeinot
- ovat niitä, jotka Profeetta SAAS kertoi hadithissä, ja
joita voimme käyttää suuttuessamme heti
- ole hiljaa
- juo vettä (silla shaytaan on tulesta, ja tuli sammuu vedellä)
- vaihda paikkaa tai asentoa (jos seisot, istu – jos istut, käy makuulle)
- Tee wudhu ja rukoile
Sanalliset
parannuskeinot
- ovat nimensä mukaan sanottavia lausahduksia, jotka
muistuttavat meitä Allahista ja näin lauhduttavat vihamme:
- ta'awudhin lausuminen (auudhu billaahi min ash-shaytaani rajiim – edelleen, viha on shaytaanista ja meidän on pyydettävä Allahin suojelusta häntä vastaan)
- La hawla wa laa quwwata illah billaah (meidän tulisi tämän lausuessamme toki myös muistaa mitä se tarkoittaa- sitä ei tulisi vaan töräyttää ulos kuin jotain manausta, kuten joillain muslimeilla on tapana. Se tarkoittaa, ettei ole mitään voimaa tai kunniaa paitsi Allahin voima sekä kunnia. Tämän tulisi muistuttaa meitä Allahin kaikkivoipuudesta, kaikkitietävyydestä sekä omasta mitättömyydestämme.)
- Duroodin lausuminen (ts. Siunausten ja rauhan rukoileminen Profeetalle SAAS esim. Allahumma salli 'ala sayidiina Muhammed wa 'alaa 'aali sayidiina Muhammed wa baarik wa sallim – tai jollain muulla tavalla. Tämän tulisi muistuttaa lausujaansa siitä, että hän kuuluu profeetta Muhammedin ummaan, niistä uhrauksista, joita hän SAAS teki ummansa puolesta, ja kuinka hän SAAS itse käyttäytyi silloinkin, kun oli vihainen)
Näiden fyysisten, sekä
verbaalisten keinojen lisäksi ennaltaehkäisevä keino on Allahin Vihan
sekä Armon pohtiminen. Tämän suorittaminen silloin, kun itse on
suuttunut, saattaa olla vaikeaa – sen vuoksi siihen olisi hyvä
keskittyä silloin, kun mieli on tyyni. Ihminen, jolle suuttuminen on
ongelma, voi ottaa tämän harjoitukseksi osaksi jokapäiväisiä
palvonnantekojaan, ja inshaAllah se nostaa hänen rimaansa suuttua.
Suuttumuksen hallinnan
hyötyjä:
- Allah asettaa ihmisen sydämeen rauhan ja tyyneyden (sukoon)
- Allahin silmissä kaikkein paras asia, mitä ihminen voi niellä on suuttumus (hadith)
- Suuttumusta välttävä ihminen pääsee Paratiisiin Tuomionpäivänä muita aiemmin (hadith)
- Allah pitää rangaistuksensa kaukana tällaisesta ihmisestä Tuomionpäivänä (hadith)
Comments
Post a Comment