Sydämen puhdistus 10: Riya ( Näyttämisenhalu)

(3:29).
»Salaattepa te, mitä teillä on sydämessänne, tai ilmaisette sen,
Jumala sen kuitenkin tietää.» Hän tietää, mitä on taivaassa ja
mitä on maan päällä; Jumala on kaikkivaltias.
Riya merkitsee
näyttämisenhalua, pätemisen tarvetta, kerskailua ja mahtailua. Tässä
kontekstissa se merkitsee lyhyesti selitettynä sitä, että ihminen
suorittaa palvonnan, sekä tottelevaisuuden tekoja vain näyttääkseen
olevansa uskonnollinen ja hurskas ja saavuttaakseen ihmisten ihailun.
Ihminen, jonka sydän
kokee tarvetta mahtailuun, on kiinnostuneempi omasta asemastaan
ihmisten silmissä kuin Allahin, ja pyrkii miellyttämään heitä
Herransa sijaan.
Riyasta eroon
pääseminen on ensisijaisen tärkeää, sillä:
- "Jopa vähäinen näyttämisenhalu on shirk" (epäjumalien palvontaa ks. seuraava kohta) (hadith, ibn Majah)
- "Se, ken rukoilee toisille (omaa hurskauttaan) näyttääkseen on totisesti tehnyt shirkiä. Ja se, ken paastoaa toisille näyttääkseen on tehnyt shirkiä. Ja joka antaa sadaqaa toisille näyttääkseen, on tehnyt shirkiä." (Hadith, Ahmed)
Näissä haditheissä
Profeetta SAAS siis rinnastaa riyaan epäjumalan palvontaan –
siihen, että ihminen asettaisi Allahille vertaisia- joka on Islamissa
synneistä suurin. Näyttämisenhalua on tämän vuoksi luonnehdittu
"kätketyksi tai vähäisemmäksi shirkiksi" - se ei siis vie
ihmistä Islamin ulkopuolelle kuten todellinen epäjumalten palvonta
tai polyteismi – mutta se asettaa ihmisen oman nafsin (toisten
hyväksynnän ja ihailun tarpeen) sille paikalle ihmisen sydämessä,
jossa Allahin kuuluisi olla, tällainen ihminen ei siis palvonnan
tekoja suorittaessaankaan todellisuudessa palvo Allahia, vaan hänen
palvontansa kohteena ovat muut ihmiset – eihän hän valita siitä,
hyväksyykö Allah hänen palvonnan tekonsa vai ei – ainoastaan siitä,
mitä muut hänestä ajattelevat.
Riya voi ilmetä
mahtailuna :
- Vartalon suhteen- ihminen haluaa esim. Näyttää toisille, kuinka vahva tai kaunis hän on. (vastaavasti on myös niitä, jotka ikään kuin kerskailevat kaikilla mahdollisilla fyysisillä puutteillaan, tai sairauksillaan hakien myötätuntoa: tallainenkin ihminen saavuttaa ihmisten ihailun, sillä ihmiset pitävät häntä jonkinlaisena sankarina – eläähän hän joka päivä noin monen fyysisen ongelman kanssa jne.)
- Käytöksessä : Ihminen käyttäytyy esim. Siten, että kaikille käy selväksi hänen sosiaalinen tai ekonominen asemansa, hänen hurskautensa, hänen oppineisuutensa jne. Eräs oppinut sanoi kerran, että sekin, että Islamilaista luentoa tai puhetta kuunnellessa pyörittelee silmiään tai katsoo kaveriaan merkitsevästi näyttääkseen, että tietää mistä puhutaan, näyttämisen halua. Meidän on siis oltava tämän suhteen hyvin varovaisia, ja varmistaa joka ikisen tekomme todellinen aikomus.
- Vaatetuksessa: Ihminen pukeutuu osoittaakseen varallisuuttaan tms.
- Puheessa: Ihminen esim. Puhuu johonkin tiettyyn sosiaaliseen asemaan yhdistetyllä tavalla vain näyttääkseen kuuluvansa tähän yhteiskuntaluokkaan. Muslimeiden tapauksessa tämä voi merkitä esim. Monien muslimien tapaa viljellä arabian kielistä, Islamilaista termistöä jokaiseen lauseeseen, jotta kuulostaisi oppineemmalta kuin onkaan.
- Teoissa sekä toiminnassa: Ihminen esim. Antaa suuria summia rahaa hyväntekeväisyyteen saadakseen vaikkapa sairaalan seinälle kyltin, jossa hänen nimensä on suurimpien lahjoittajien joukossa, tms.
Riyan tunnusmerkkejä:
- Ihminen on laiska eikä tee tekoja vain Allahin vuoksi, kun toisia ei ole paikalla näkemässä...
- ... Mutta kun yleisöä on paikalla hän toimii energisesti ja määrätietoisesti...
- ... Hän myös lisää tekojensa määrää, kun häntä ylistetään...
- ...Mutta vähentää niiden määrää kun joku kritisoi häntä tai ei muista kehua tarpeeksi
Kaikkihan rakastavat
kehuja ja kannustusta. Toisten kannustaminen ja kehuminen onkin
suotavaa, mutta sen pitäisi pysyä tietyissä rajoissa: meidän ei
tulisi kehua ketään "maasta taivaisiin" niin, etteivät
sanamme enää ole totuudenmukaisia.
Tarkista:
- Haluatko muiden tuntevan sinut hyvien tekojesi sekä ominaisuuksiesi vuoksi JA motivoiko tama halu sinua (tekemään ko. Tekoja )?
- Kerrotko toisille yksityisesti tekemistäsi palvonnan teoista?
- Kaipaatko toisten ylistystä ja ihailua naiden tekojen ansiosta?
Meidän on oltava
rehellisiä itsellemme – jos todella pyrimme saavuttamaan Allahin
Mielihyvän ja tiedostamme Hänet lopulliseksi ja ainoaksi päämäräksi.
Jos vastasimme johonkin näistä kysymyksistä kyllä, on todennäköistä,
että sydämessämme on jonkin asteista riyaa.
Kehujen sekä ylistyksen
tarve ja rakkaus näitä kohtaan, kritiikin pelko, maallisen hyödyn
tavoittelu toisten ihmisten kautta, tai vastaavasti pelko siitä, että
toiset vahingoittavat meitä, ovat riyan perimmäisiä syitä.
Joskus meidän on
vaikeaa erottaa toisistaan, mikä on riya ja mikä ei. Shaytaan saattaa
huiputtaa meidät lopettamaan jonkin hyvän teon tekemisen, koska
pelkäämme liikaa mahdollista kerskailua – sitä, että kesken teon
aikomuksemme muuttuu, emmekä teekään sitä enää ainoastaan Allahin
vuoksi. Imam Mawlud sanoi " hyvän teon tekemättä jättäminen
riyan pelossa on pahempaa, kuin riya itse" – inshaAllah tämä
auttaa meitä eteenpäin, jos shaytaanin kuiskaukset käyvät liian
voimallisiksi.
Seuraavassa erittelyä siitä, mikä on riya ja mika ei:
Seuraavassa erittelyä siitä, mikä on riya ja mika ei:
Riyaa: Ei Riyaa;
Hyvän teon teko huonolla/vaaralla aikomuksella
(esim. Hyväntekeväisyys huomion vuoksi)
|
Sallitun teon tekeminen maallisen hyödyn
saavuttamiseksi (esim. Työssä käyminen)
|
Jollekulle mieleisen neuvon antaminen vain,
jotta hän seuraisi sinua uskonnollisissa asioissa
|
Jollekulle mieleisen neuvon antaminen, jotta
hän pysyisi kaukana synnistä (ts. Kaikki toisten neuvominen tai
auttaminen ei tietenkään ole riyaa)
|
Hyvän teon teko maallisen motiivin vuoksi
(esim. Toisen auttaminen palkkaa odottaen – on eri asia, jos
palkasta on sovittu etukäteen. Tämä on sallittua, mutta jos lupaat
auttaa jotakuta ja odotat siitä palkkiota, on tämä riyaa)
|
Oikeasta aikomuksesta on siis pidettävä huolta- tässä painottuu jälleen
itsetuntemuksen tärkeys: vain ihminen joka tuntee oman luonteensa,
kykenee tunnistamaan sekä myös tunnustamaan itsellensä minkä
tyyppinen riya on hänelle suurin ongelma -ts. Millä tavalla
saavutetusta huomiosta hänen nafsinsä nauttii eniten. Jos ihminen ei
kykene olemaan rehellinen itsellensä, ei hän kykene etenemään tiellään
Allahin luo.
Parannuskeinoja Riyalle
Henkinen:
- Pohdiskele ja kasvata
itsessäsi varma usko tawheediin (Allahin ykseyteen) – siihen, että
ainoastaan Allah voi hyödyttää tai olla hyödyttämättä ihmistä.
Ihminen, jonka sydän on riyasta sairas, on unohtanut tai ei ole
lainkaan tiedostanut, että kaiken todellinen Omistaja, Toimeenpanija
sekä Antaja on Allah.
Profeetta SAAS sanoi: "
Tietäkää, että vaikka kaikki maailman kansat yhdistyisivät
hyödyttääkseen teitä jotenkin, eivät he voisi hyödyttää teitä
mitenkään ilman, että Allah olisi sen ennalta määrännyt. Ja mikäli he
kaikki yhdistyisivät vahingoittaakseen teitä, se vahingoittaisi teitä
vain, mikäli Allah olisi sen ennalta määrännyt."
- Meidän tulisi olla tietoisia Riyan haitallisista vaikutuksista sekä tässä maailmassa, että aakhirassa: muut ihmisetkään eivät siedä kerskailijaa, huomionkipeyttä tai ylpeyttä. Ihminen joka yrittää saada osakseen ihmisten rakkauden ja hyväksynnän miellyttämällä heitä Allahin mielihyvän kustannuksella, saa lopulta osakseen ainoastaan heidän vihansa ja halveksuntansa - mutta ihminen, joka pyrkii teoillaan miellyttämään ainoastaan Allahia vilpittömästi – vaikka toiset eivät aluksi hyväksyisikään hänen tekojaan ja kääntyisivät hanta vastaan niiden vuoksi – tulee Allah kääntämään lopulta ihmistenkin sydämet hänen puoleensa.
- Meidän tulisi pohtia jokaisen tekemämme teon aikana, paitsi Allahin mielihyvää, myös sitä, kuinka kykenemme tekemään ko. Tekoja vain ja ainoastaan Hänen Armolahjojensa ansiosta: jos osaamme vaikkapa resitoida Koraania ulkoa kauniilla äänellä, johtuu tama ainoastaan siitä että Allah on antanut meille tämän kyvyn ja taidon, sekä johdattanut meitä oppimaan sen. Allah on lopulta kaikkien tekojen ainoa todellinen Toimija.-> tämän vuoksi meidän tulisi liittää kaikki ylistys ainoastaan Häneen. Jos joku ylistää ja kehuu meitä, meidän tulisi käsittää se ylistyksenä Allahille
Käytännöllinen:
- kätke tekosi ihmisten katseilta
- ota tavaksi suorittaa palvonnan tekoja yksinäisyydessä
- tiedosta sydämesi todelliset ajatukset hyviä tekoja tehdessäsi ja kun sinua kehutaan
- pidä jatkuvasti mielessä oikea aikomus
- lue usein Vilpittömyyden Suuraa (Suratul Ikhals)
Ali (RA) sanoi, että
ihmiset ovat suhteessaan palvontaan joko kuin vapaita kansalaisia,
kauppiaita tai orjia. Vapaa kansalainen on sellainen ihminen, joka
palvoo Allahia vain ja ainoastaan Hänen mielihyvänsä vuoksi. Hän ei
tarvitse mitään muuta motivaatiota tai uhkaa teoilleen, hän kykenee
näkemään sekä ymmärtämään, että Allah on ainoa todellinen päämäärä.
Ne, jotka palvovat Allahia päästäkseen Paratiisiin ovat kuin
kauppiaita – he ikään kuin ostavat Paratiisin hyvillä teoillaan,
mutteivat ole käsittäneet, että Paratiisin Luoja ja Hänen
mielihyvänsä on ainoa asia, joka tekee Paratiisista houkuttelevan ja
rakastettavan. Ne, jotka palvovat Allahia Jahannamin (Helvetin)
pelosta , ovat kuin orjia – heitä ei motivoi palvonnan tekoihin
mikään muu, kuin rangaistuksen pelko – samoin kuin orja ei uskalla
olla tottelematon herraansa kohtaan, sillä pelkää tämän lyövän häntä
tai kohtelevan hanta kaltoin. Ja rukoilemme, että Allah antaisi
meidän olla niiden joukossa, jotka palvovat Häntä vain
Hänen Itsensä, Hänen Rakkautensa ja Hänen Mielihyvänsä
saavuttamiseksi. Aamiin.
Comments
Post a Comment