Koraanin Resitoinnin aloitus: ta'awwudh ja tasmiya
Ta’awwudh
ja Tasmiya
Surah Nahlissa (Mehiläisten suurassa 16:98) Allah sanoo, että Koraanin resitointi tulisi aloittaa lausumalla ta'awwudh: auudhubillaahi min ash-shaytaani r-rajiim (Oi Allah pyydän Sinun suojelustasi kirottua shaytaania vastaan). Tällä Allah haluaa muistuttaa meitä siitä, että shaytaanin hyökkäykset kohdistuvat meihin koko ajan – hän on vannonut olevansa ihmiskunnan vihollinen, ja yrittävänsä kaikkensa, jotta saisi meidät eksytettyä oikealta tieltä. Allah opettaa tässä meille myös, ettemme kykene suojelemaan itseämme shaytaania ja hänen liittolaisiaan vastaan ilman Allahin apua. Ta'awwudh on aseemme shaytaania vastaan, ja auttaa meitä myös säätelemaan omia tunnetilojamme, kun lausumme sen esim. Suuttuessamme- suuttumuksemme on yleensä shaytaanin aikaansaannosta.
Ta'awwudhin
jälkeen Allah "avaa“ Koraanin tasmiyalla:
Bismillaahi r-Rahmaani r-Raheem: Allahin, Laupiaan Armahtajan nimeen –
tällä alkavat Koraanissa kaikki muut suurat, paitsi suura Taubah.
Allahin nimi sisältää mahtavan voiman sekä siunauksen: Koraanissa
meitä kehotetaan muistelemaan Herramme nimeä:

(Suratul-Insan 76:25)

(Suratul-Insan 76:25)
Tämä
tarkoittaa paitsi rukousta, myös Allahin nimen muistamista.
Koraanissa sanotaan myös:


(Surah Rahman 55:78) – Siunattu olkoon Herrasi nimi kunniassaan ja ihanuudessaan!
Koraanin
resitoinnin tarkoituksena on muodostaa yhteys Allahiin – joten
Allah avaa Koraanin käyttämällä mahtavinta nimistään(ismul a'zam):
Allahia. Voimme myös siunata minkä tahansa maallisen teon käyttämällä
tasmiyaa- Profeetta SAAS sanoi, että teko jonka teemme ilman Allahin
nimen lausumista ei ole siunattu. Tasmiya on myös hyvä tapa koetella
aikomamme teon hyvyyttä – jos teon alussa tasmiyan lausuminen
tuntuu mahdottomalta, ei tekokaan voi olla hyvä.
Basmalan
(Bismillaah) tarkoituksia:
- Osoitamme pyytävämme ja etsivämme Allahin apua (isti'aana)
- Yhdistämme itsemme Hänen nimeensä
- Vetäydymme lähemmäs Häntä
- Pyydämme siunausta Hänen nimensä kautta
Tätä
seuraavat Allahin nimet Ar-Rahmaan ja Ar-Raheem – Laupias ja
Armahtaja jotka ovat Allahin ominaisuuksia (sifaat) kuvaavia nimiä
(mubaalaghah). Nämä ovat Allahin ominaisuuksista Koraanissa useimmin
toistuvat, ja kuvaavat Islamin perimmaisäa viestiä: Rahmaa (armoa).
Koraani on eräs suurimmista Armon osoituksista- Allah valitsi sen
kommunikointi tavakseen ihmisten kanssa- Hän olisi voinut jättää
meidät ilman Kirjaa, ja lähettää ainoastaan profeettoja – mutta
Koraanin kautta Hän valitsi meidät kommunikaationsa kohteiksi
(mukhaatib). Myös profeetta SAAS lähetettiin
"rahmatullaahil-aalamiin": armoksi luomakunnalle.
Armollisuus on elintärkeä ominaisuus matkallamme Allahin luo. Allah
olisi voinut Koraanin useimmin lausutuksi valita mitkä tahansa
nimistään kuvailemaan Häntä, sekä Hänen tapaansa toimia – mutta Hän
valitsi ne kaksi, jotka kuvaavat Hänen Armollisuuttaan.
Koraania
lausuessamme yhdistämme siis itsemme heti alussa kolmeen Allahin
nimeen. Näitä on verrattu ihmisen olevaisuuden kolmeen vaiheeseen:
- Olemattomuudesta olevaisuuteen
- Maalliseen elämään
- Tuonpuoleiseen
Nimi Allah
viittaa ensimmäiseen vaiheeseen – luomiseen: Allah loi kaikki
sielut, ja joka ikisen ihmisen fitran – puhtauden tilassa. Dunya,
maallinen elämä, taas on koettelemusten ja vaikeuksien aikaa –
tämän vaiheen aikana tarvitsemme kaikesta eniten Allahin laupeutta
meitä kohtaan ts. Toivomme Hänen kohtelevan meitä Laupeuden
ominaisuutensa kautta. Ja Tuonpuoleisessa, Tuomionpaivana taas
tarvitsemme eniten Armollisuutta.
Laupeuden
ja Armollisuuden välinen ero
Ar-Rahmaan
viittaa sellaiseen, joka on perimmäiseltä luonteeltaan laupias ja
armollinen. Laupeuden ominaisuutta on mahdotonta erottaa hänestä.
Ar-Rahmaan merkitsee kaikista armollisinta armollisten joukosta. Tama
laupeus on myös kaikkea sekä kaikkia koskevaa; sekä muslimeja että
ei-muslimeja, laupeuden ansainneita ja niitäkin, jotka eivät ole sitä
ansainneet. Laupeus on ominaisuus, joka on joskus kovinkin selvä
joka päiväisessä elämässämme, mutta joskus emme huomaa sen
olemassaoloa kuin vasta myöhemmin (ts. Ne tapahtumat, joiden
tarkoitusta emme niiden tapahtuessa ymmärrä, mutta myöhemmin
huomaamme Allahin Viisauden ja kuinka Armollinen Hän meitä kohtaan on
niiden aikana/kautta ollut).
Ar-Raheem
taas viittaa aktiiviseen armollisuuteen: siihen armoon, jota
erityisesti uskovat saavat osakseen sekä tässä elämässä, mutta
erityisesti Tuonpuoleisessa – kun Allah kohtelee ihmiskuntaa
vihdoin armollisuuden sijasta oikeudenmukaisesti. Ar-Raheem vaatii
myös jonkin objektin: jonkin, jolle armoa voi osoittaa – tämä on
se perimmäinen syy, jonka vuoksi ihmiskunta on luotu; Allah halusi
osoittaa Armoaan jollekin.
Comments
Post a Comment