Sydänten yhdistäminen
Kuinka muodostaa hyvä suhde sekä Luojaan että luotuun
Taqwa estää ihmisiä
vihaamasta toisiaan, kantamasta kaunaa ja kadehtimasta toisiaan –
mikäli siis kaksi uskovaa ihmistä tuntee sydämessään vihaa tai
katkeruutta jotain toista uskovaa kohtaan, kertoo se tämän ihmisen
uskon (iman) heikkoudesta tai hyvien tekojen puutteesta
(amaalus-saalihaat).
Hyvien tekojen tekeminen vain Allahin vuoksi
kehittää taqwaa, joten ihminen joka ei tee hyviä tekoja – tai tekee
niitä jollain muulla aikomuksella- ei myöskään kehitä tietoisuuttaan
Allahista. Samaten ihminen, joka jatkuvasti tuntee sydämessään
negatiivisia tunteita toisia uskovia kohtaan ei voi omata kovin lujaa
uskoa, sillä todellinen uskova tiedostaa kaikelle olevan tarkoituksensa
ja hyväksyy Allahin määräämän kohtalon.
Sahabat (Profeetta Muhammedin SAAS seuralaiset) olivat vahvimpia ja pisimmalle kehittyneita seka uskossa etta teoissa. Tasta johtui, etta he olivat myos kaikista laupeimpia seka armollisimpia toisia ihmisia kohtaan. Laupeus ja armollisuus- wudda ja rahma- ovat myos Allahin ominaisuuksia – Allah on al-Wadud, ar-Rahmaan – rakastavin seka armollisin.
Kun muslimit lahtivat
Mekasta ja asettuivat asumaan Medinaan, ottivat ansarit (Medinassa jo
asuneet muslimit) heidat avosylin vastaan. He jakoivat
muslimiveljiensa ja sisartensa kanssa kaiken: talonsa, omaisuutensa
ja liikeyrityksensa- eras ansareista oli jopa valmis antamaan toisen
vaimoistaan, subhaanallaah. Ja mika muu olisikaan yhdistanyt heidan
sydamensa nain, paitsi taqwa?
Todellisuus nykyaan on kuitenkin valitettavasti kovin toisenlainen- edes uskoa harjoittavilla ihmisilla ei nayta olevan laupeutta, lahimmaisen rakkautta tai armoa toisia muslimeita – ei- muslimeista puhumattakaan – kohtaan. Me kuvittelemme noudattavamme sunnaa ja aikaisten seuralaisten esimerkkia, mutta osoittelemme toisia sormella ja etsimme heista vikoja – hyokkaamme sellaisten siskojemme ja veljiemme kimppuun, jotka eivat noudata uskontoa meidan tavallamme; Kuten ylla on mainittu, tama johtuu joko uskon heikkoudesta tai oikeamielisten tekojen puutteesta.
Ihmisen ruumiinosista
jokaisella on oma tehtavansa: silma nakee- muu ruumis on sokea eika
nae mitaan – tama on vain silman tehtava. Samoin myos korva kuulee,
kieli maistaa, nena haistaa jne.
Jokaisen ihmisen
sisalla on ruh (sielu), ruh on ihmisen henkinen osa, joka vuorostaan
saa kaikki ihmisen fyysiset osat toimimaan : jos sinun jalkaasi
sattuu silmasi itkee, eli yhden ruuminosan vaiva on muidenkin osien
ongema – nain ihmisen ruumis toimii yhtena yksikkona, mutta jos ruh
otetaan pois, se ei enaa toimi. Ruh on se "liima"- se
yhdistava tekija- joka yhdistaa kaikki ruumiinosat. Ruh on se
“elaman kipina” jota tiedemiehet ovat vuosikausia etsineet- se
syy miksi sikion sydan alkaa sykkia (kun sielu asetetaan ihmiseen
tietyssa sikion kehitysvaiheessa) ja myos se syy, miksi elama loppuu
( sielun jattaessa ruumiin).
Myos perheessa kaikilla perheenjasenilla on oma osansa ja erityisroolinsa - samoin kuin Allah on laittanut sielun (ruh) ruumiiseen, on Han antanut myos perheelle omanlaisensa sielun – tama sielu on deen (uskonto). Joten mikali meilla on ongelmia perheessamme, johtuu se aina deenin puuteesta jossain suhteessa.
Myos perheessa kaikilla perheenjasenilla on oma osansa ja erityisroolinsa - samoin kuin Allah on laittanut sielun (ruh) ruumiiseen, on Han antanut myos perheelle omanlaisensa sielun – tama sielu on deen (uskonto). Joten mikali meilla on ongelmia perheessamme, johtuu se aina deenin puuteesta jossain suhteessa.
Eras oppinut sanoi,
etta aina kun hanella oli joku puute uskossaan –aina kun han jatti
tayttamatta jonkin velvollisuutensa Allahia kohtaan- huomasi han etta
joku hanen perheenjasenistaan tai laheisistaan rikkoi jonkin oman
velvollisuutensa hanta kohtaan: joko hanen lapsensa, vaimonsa,
tyontekijansa tms. Olivat tottelemattomia hanta kohtaan. Kun han taas
taytti velvollisuutensa Allahia kohtaan, myos hanen laheisensa
tayttivat velvollisuutensa hanta kohtaan.
Kun me valitsemme sunnan polun vilpittomasti Allahia miellyttaaksemme, korjaantuvat myos kaikki meidan maalliset (dunya) suhteemme ihmisten kanssa. Tama on myos hyva mittapuu oman uskon tason arvionnille- mikali lapsemme eivat tottele meita, on meidan (ennen kuin suutumme heille) mietittava, kuinka taydellisesti me itse noudatamme Allahin jokaista kaskya. Aisha nevoi erasta sahaabia(profeetan SAAS seuralaista) : “ mikali miellyttaaksesi luomakuntaa olet tottelematon Allahia kohtaan, asettaa Allah heidan sydamiinsa tyytymattomyyden sinua kohtaan, mutta jos Allahia miellyttaaksesi teet jotain, joka on luomakunnalle epamieluista, asettaa Allah rakauden sinua kohtaan heidan sydamiinsa lopulta. “
Kun me valitsemme sunnan polun vilpittomasti Allahia miellyttaaksemme, korjaantuvat myos kaikki meidan maalliset (dunya) suhteemme ihmisten kanssa. Tama on myos hyva mittapuu oman uskon tason arvionnille- mikali lapsemme eivat tottele meita, on meidan (ennen kuin suutumme heille) mietittava, kuinka taydellisesti me itse noudatamme Allahin jokaista kaskya. Aisha nevoi erasta sahaabia(profeetan SAAS seuralaista) : “ mikali miellyttaaksesi luomakuntaa olet tottelematon Allahia kohtaan, asettaa Allah heidan sydamiinsa tyytymattomyyden sinua kohtaan, mutta jos Allahia miellyttaaksesi teet jotain, joka on luomakunnalle epamieluista, asettaa Allah rakauden sinua kohtaan heidan sydamiinsa lopulta. “
Ylla mainitsimme
esimerkin ansareista ja muhaajriineista. Allah sanoo ansareista
Koraanissa (al-Hashr 59:9):
9. Ne, jotka ovat
saaneet kodin ja uskon ennen heitä, rakastavat niitä, jotka
pakenevat heidän turviinsa, eivätkä sydämessään kaipaa sitä,
mitä näille on annettu. He pitäisivät näitä itseään
parempana, vaikka itse eläisivät puutteessa. Ne, jotka varjelevat
sielunsa ahneudelta, ovat onnellisia (ts. He uhraisivat omat
mielihalunsa ja jopa tarpeensa toisten tarpeiden vuoksi)
Tama toisten vuoksi
uhrautuminen, toisten asettaminen oman itsen edelle on se
avaintekija, joka ihmissuhteistamme nykyaan puuttuu: me emme harjoita
tata Koraanin jaetta. Me kuvittelemme nouttavamme Koraania, mutta
emme ajattele, etta kaikki luonteeseen, kaytokseen ja toisten
kohteluun viittaavat jakeet ovat aivan yhtalailla oleellisia, kuin
lakiopillisiin kysymyksiin liittyvat kohdat.
Jotta voisimme menestya
ihmissuhteissamme – jotta saisimme rakkauden takaisin
perhe-elamaamme seka muihin laheisiin suhteisiimme, on meidan
pelastettava itsemme seuraavilta asioilta:
1)Ghafla- valinpitamattomyys.
1)Ghafla- valinpitamattomyys.
Suhteessa ihmisiin:
Tama on suuri ongelma varsinkin avioliitossa ja myos lasten ja
vanhempien valisissa suhteissa. Aviopuolisot loittonevat toisistaan,
jos jompikumpi on valinpitamaton toista kohtaan;
Suhteessa Allahiin:
Allah varoittaa meita “wa laa takun min al ghaafileen”(al-Araf:205)
- ala ole valinpitamaton Allahia kohtaan edes hetkea.
Valinpitamattomyys Allahia kohtaan tekee uskon harjoittamisesta
merkityksetonta ja ajaa ihmisen tekemaan syntia. Ghafla on myos se
yksi shaytaanin ominaisuuksista.
Parannus: Allahin
muistaminen (dhikr)
2)Gheeba: pahan puhuminen (se, etta sanomme jotain jostain toisesta heidan poissaollessaan, vaikka se olisi totta)
Suhteessa ihmisiin:
Profeetta SAAS sanoi, etta gheeba on pahempi kuin zina (aviorikos).
Tama saatta meista kuulostaa oudolta, mutta jos tutkimme kuinka
kauaskantoisat ja tuhoisat vaikutukset gheeballa on, huomaamme sen
olevan totta. Sama patee myos gheeban kuuntelemiseen- profeetta SAAS
sanoi, etta gheeban kuuntelija on yhta syntinen kuin sen puhuja.
Pahanpuhuminen kylvaa epaluottamusta, vainoharhaisuutta ja tuhoaa
ihmissuhteita. Jos joku puhuu jatkuvasti pahaa ihmisista, on vain
ajan kysymys, koska han alkaa puhua pahaa myos Allahista:
Suhteessa Allahiin:
Nekin ihmiset, jotka eivat koskaan kuvittelisikaan puhuvansa pahaa
Allahista, sortuvat kuitenkin Qadrista (kohtalosta) valittamiseen
seka jossitteluun - tama on Allahiin kohdistuvaa pahan puhumista,
joka tuhoaa suhteemme Allahiin.
3) Ghill, pahantahtoisuus:
Suhteessa ihmisiin:
Profeetta SAAS sanoi eraan miehen olevan Paratiisin vaen joukosta
(jannati). Eras profeetan seuralaisista halusi tietaa, minka vuoksi
mies oli saavuttanut tallaisen aseman, joten han vieraili taman luona
kolmen paivan ajan. Han seurasi miesta tarkasti, muttei huomannut
taman palvonnan teoissaan mitaan kovin epatavallista. Lopulta han
kertoi miehelle, miksi oli vieraillut taman luona, ja kysyi,
tietaisiko tama itse, miksi profeetta SAAS kutsui hanta Paratiisin
asukkaaksi. Mies vastasi hetken mietittyaan, etta joka ilta ennen
nukkumaan menoaan hanella oli tapana tyhjentaa sydan kaikesta
pahantahtoisuudesta- han antoi anteeksi kaikille, jotka olivat
rikkoneet hanta vastaan, eika kantanut kaunaa ketaan kohtaan – tama
oli se syy, miksi Allah oli jo hanen elaessaan luvannut hanelle
Paratiisiin, subhaanallaah.
Profeetta SAAS sanoi
myos: “minulla ei ole pahantahtoisuutta (ghill) ketaan kohtaan, ja
tama on minun sunnani- se joka seuraa sunnaani on oleva yhdessa minun
kanssani ylosnousemuksen paivana.”
Suhteessa Allahiin: Ghill johtaa hasadiin (pahansuopaan kateuteen) , ja nain rikkoo suhteen Allahiin.
Suhteessa Allahiin: Ghill johtaa hasadiin (pahansuopaan kateuteen) , ja nain rikkoo suhteen Allahiin.
Parannus: tehda duaa
(pyyntorukousta) pahantahtoisuuden kohteelle. Talla ei tarkoiteta
mita tahansa hyvaa duaa, vaan sita, etta toivomme ko. Henkilolle
parempia asioita, kuin mita pyytaisimme edes itsellemme.
4)Ghuloo: itseppaisyys oman mielipiteen suhteen.(ja jopa se, etta tiedostaa toistenkin mielipiteiden olevan hyvia, mutta pitaa silti omaansa parempana)
Suhteessa ihmisiin:
Itsepainen ihminen ei ota vastaan neuvoa, han ei osaa tehda
kompromissia eika ottaa toisia huomioon. Usko oman mielipiteen
paremmuuteen johtaa kibriin (ylpeyteen) joka johtaa
takabburiin(ylenkatseeseen).
Suhteessa Allahiin: Jos Allah ei vastaa itsepaisen ihmisen rukoukseen (dua) juuri heidan haluamallaan tavalla, he eivat tyydy siihen, etta Allah tietaa tarpeesi itseasikin paremmin, vaan pahastuvat ja suuttuvat. Allah vastaa rukouksiimme aina: joko juuri silla tavoin, kuin toivoit, viela paremmalla siunauksella tai saastamalla rukouksemme hasanan (palkkion) tuomiopaivaa varten. On sanottu, etta kun ihmiset nakevat duaansa palkkion tuomionpaivana, toivovat he, ettei yhteenkaan heidan rukouksistaan olisi vastattu tassa maailmassa.
5) Ghuruur: (ylpeys) ts. Ujub -> kibr -> takabbur.
Suhteessa ihmisiin:
Ujubin (itsepetoksen) sanotaan olevan viimeinen sairaus joka lahtee
sydamesta ja se johtaa helposti kibriin(ylpeyteen) joka johtaa
helposti takabburiin(ylenkatse)- siksi Allah aloittaa Koraanin
sanoilla: alhamdulillaahi rabbil aalamiin- meidan tulee tiedostaa
Allah kaiken luodun Herraksi: ts. Me itse emme ole mitaan ja Allah on
kaikki. Olemme mittattomia, ja Allah on kaiken Herra, vain Han on
ylistyksen ja kiitoksen arvoinen. Ylpean ihmisen seura on
vastenmielista ja kuluttavaa – tallainen ihminen ei kykene
todelliseen empatiaan, eika rakkauteen.
Suhteessa Allahiin: se,
etta kuvittelemme tietavamme itse paremmin, mita olisi pitanyt
tapahtua- ts. Jossittelu ja voivottelu – oikeutuksen hakeminen,
tama osoittaa ylpeytta Allahin edessa, ja Allahin Kaikkitietavyyden
kieltamista.
Parannus: noyryyden saaminen sydameen. Tahan auttaa esim. Seuraava duaa: “Allahumma j ’alni fee 'ainee sagheeran wa fee a’yonin-naasi kabeeran.”
Oi Allah anna minun
nahda itseni vahapatoisena ja anna toisten nahda minut mahtavana.
Toinen parannus on
dhikr- Allahin muistaminen. Sen muistaminen, etta kaikki mita meilla
on, on Allahilta.
6)Ghayt: viha, kovasydamisyys, kovuus
Suhteessa ihmisiin:
Allah sanoi Profeetalle SAAS, etta mikali han olisi ollut kova
sahaaboija kohtaan, he olisivat jattaneen hanet. Vihaisuus ja
ankaruus ei voita sydamia puolelleen. Profeetta SAAS sanoi vaimolleen
Aishalle RA: oi Aisha, osoita hellyyttaa, silla hellyys kaunistaa
kaiken mika sen sisaltaa, ja mista tahansa se otetaan pois, se
vahingoittuu. Me kuvittelemme, etta kovuus tai toykeys on sama asia,
kuin lujuus tai maaratietoisuus. Profeetta SAAS oli kuitenkin aina
luja, muttei koskaan toykea.
Parannus: wudhun
(rukouspesun) teko, asennon vaihtaminen (hadithista: jos seisot, kay
istumaan, jos istut, kay makaamaan), ja Allahin suojeluksen
pyytaminen shaytaanilta (ta'awwudh: auudhu billaahi min ash-shaytaani
r-rajiim) Usein ongelma on, etta koemme vihamme oikeutetuksi (joskus
se saattaa jopa olla sita), tama ei ole kuitenkaan mikaan syy kantaa
vihaa sydamessamme- meidan tulee miettia, mita jos Allah kohtelisi
meita niinkuin todella ansaistisimme tulla kohdelluiksi? Me teemme
syntia, olemme valinpitamattomia ja rikomme Allahia kohtaan joka
paiva- kuitenkaan Han ei kohtele meita vihalla. Profeetta SAAS sanoi:
Olkaa armollisia toisianne kohtaan, jotta Allah olisi Armollinen
teita kohtaan.
Comments
Post a Comment