Sydämen puhdistus 8 : Kielenkäytön hallinta

(suratul
Qaf – 50:18) Eikä ihminen lausu sanaakaan hänen lähettyvillään
olevan tarkkaajan kuulematta
Oikeanlaisen kielenkäytön tärkeys
Kielen käyttö heijastaa
ihmisen sielun tilaa- kun sielu on "terve" ihminen puhuu
hyvistä, hyödyllisistä ja tarpeellisista asioista, kun sielu on
sairas, käyttää ihminen kieltään pahan puhumiseen, valehteluun,
kiroiluun sekä tarpeettomaan puheeseen. Kieli on siis kuin
kaksiteräinen miekka, ja sen varjeluun tulisi kiinnittää erityistä
huomiota.
Profeetta SAAS sanoi:
" Sen, joka uskoo
Allahiin sekä Viimeiseen Päivään, tulisi joko sanoa jotain hyvää, tai
pysytellä hiljaa"
" Se, ken pysyy
hiljaa, pelastuu"
"Ihmisen Islamin
kauneudesta kertoo se, että hän jättää sen, mikä ei kuulu hänelle."
"Lupaan Paratiisin
varmuudella heille, jotka vartioivat kahta asiaa: sitä, mikä on
heidän leukojensa välissä ja sitä mikä on heidän jalkojensa välissä"
Näistä haditheistä
meidän tulisi siis ymmärtää, kuinka paljon huonoa kielenkäyttöä tulee
varoa. Profeetta sanoi myös pahan puhumisen olevan zinaakin
(aviorikosta) pahempi synti.
(johtuen siitä, että sen negatiiviset vaikutukset voivat olla vieläkin kauaskantoisemmat kuin zinan - joka yleensä koskee ainoastaan teon tekijöitä ja heidän perheitään: juoru tai valhe ehtii kuitenkin kiertää maailman, ennen kuin totuus on edes saanut saappaitaan jalkaan - eng.sanonta- suom.huom)
Puheen eri asteita:
- 100% hyvää puhetta on esim. Koraanin resitointi, Hadithit, ja hyvät Islamin mukaiset neuvot (ts. puhe joka viittaa tai johtaa suoraan Allahiin)
- 50/50 % puhe on osittain hyvää ja osittain huonoa
- 0% puhe on sellaista josta ei ole haittaa eikä hyötyä
- 100% pahaa puhetta on vahingollinen puhe kuten pahan puhuminen, valehtelu, kiusaaminen ja loukkaavat sanat.
AbuBakr (RA) sanoi,"
ihminen on piilossa puheensa alla." Jos tapaamme uuden ihmisen,
muodostavat he ensivaikutelmansa meistä pitkälti puheemme
perusteella. Tämä tarkoittaa myös kirjoitettua kieltä, nykypäivän
sosiaalisessa mediassa voimme tuntea ihmiset vuosia ilman, että
olemme koskaan tavanneet heitä. Tämä vain korostaa, eikä mitätöi,
hyvän kielenkäytön tärkeyttä. Kielenkäyttö on termi kognitiiviselle
tapahtumalle aivoissa, jonka lopputulos puhe on. Se ei siis merkitse
vain ääneen puhumista, mutta myös kirjoittamista.
AbuBakr (RA) sanoi myös
" älykäs miettii ennen kuin puhuu ja typerys puhuu, ja ajattelee
sitten", sanomme helposti vihaisena tai ajattelematta asioita,
joita emme oikeasti tarkoita. Näitä sanoja emme kuitenkaan koskaan
saa takaisin. Puhuessa ajatuksen tulisi edeltää puhetta, usein
puhetta kuitenkin ohjaavat pelkät impulssit. Nykyään painotetaan
kovasti itseilmaisun ja suoraan puhumisen tärkeyttä, tämä ei
kuitenkaan tarkoita, että meillä on oikeus puheeseen, joka on
Islamilaisittain väärin. Jopa silloin, kun muu yhteiskunta puhuu
muslimeista negatiiviseen sävyyn, on meidän silti noudatettava
Islamilaisen puheen etikettiä heille vastatessamme – muutenhan
teemme Allahia vastaan yrittäessämme puolustaa Hänen uskontoaan, mikä
jo itsessään on paradoksaalista. Suuttumuksen, vihan tai katkeruuden
ei ole lupa ohjata kieltämme.
" Sydän on kuin
astia, ja kieli kuin lusikka, jolla siitä ammennetaan" (AbuBakr
RA). Jos siis sydämemme ovat kovat ja vailla armoa, tämä tulee
heijastumaan myös puheessamme. Aika harva pystyy puhumaan sydämensä
tunteita vastaan kovin kauaa – ihmisten todellinen ajatusmaailma
tulee jossain vaiheessa ilmi heidän puheessaan, vaikka he kuinka
yrittäisivät peittää sen.
Parannus:
Sydämen ja kielen
yhteistyö toimii molempiin suuntiin.
Voimme siis parantaa
sydämen, jolloin myös puheemme paranee, luopumalla vihasta,
itsekkyydestä, kateudesta jne. Tai voimme keskittää kielemme
tehtäväksi vain hyvän puhumisen, vain Allahin muistamisen – jolloin
sydän alkaa hiljalleen puhdistua - molempia tulisi toki tehdä samanaikaisesti. Tämä vaatii kuitenkin kovasti
työtä, ja onnistumisen takaamiseksi meidän on luotava onnistumista
edellyttävät olosuhteet:
- Hyvä seura: meidän turha olettaa, että oppisimme käyttämään kieltämme hyvään, mikäli vietämme kaiken aikamme juoruilevien, kiroilevien sekä pahaa puhuvien ihmisten kanssa. Meidän on siis etsittävä sellaista seuraa, joka muistuttaa meitä Allahista sekä kielellään, että teoillaan.
- Hiljaisuus: meidän on opittava olemaan hiljaisuudessa. Olemme tottuneet jatkuvaan viriketulvaan, mutta tullaksemme tietoisiksi itsestämme tulee meidän opetella olemaan ilman ääntä. Varsinkin ilman omaa ääntämme. Monet meistä rakastavat omaa ääntänsä ja puhuvat vain puhumisen ilosta. Tämä on kuitenkin vahingollista (koska se itsessään on osoitus ujubista, itserakkaudesta ja ) koska se johtaa helposti turhaan ja pahaan puheeseen.
- Sellaisten paikkojen välttäminen, joissa kuulemme huonoa puhetta; meidän on vältettävä tilanteita, joissa kuulemme Allahille epämieluista puhetta, oli puheen lähde sitten internet, TV, Radio tai kanssaihmiset. Internetin keskustelupalstat esim. Ovat täynnä puhetta, josta suurin osa on joko huonoa tai tarpeetonta. TV ohjelmat ovat, paitsi usein muutenkin Islamilaisen moraalin vastaisia, myös täynnä kiroilua ja pahan puhumista.
- Muistettava mitä pahan puhuminen oikeasti on: pahan puhuminen toisista ei tarkoita vain sitä, että puhut jostain ihmisestä negatiiviseen sävyyn. Se tarkoittaa, että puhut toisesta ihmisestä tämän selän takana mitä tahansa sellaista, mitä hän ei haluaisi sinun itsestään sanovan (ja koska emme voi tietää, mitä ihmiset haluavat meidän heistä sanovan, on parempi olla puhumatta toisista lainkaan). Pahanpuhumisen kiellon piiriin kuuluvat myös lapset, aviopuolisot ja ei-muslimit.
Comments
Post a Comment