Laylatul Qadr- Voiman yö
Muistamme yleensä shukrin (kiitollisuuden) osoittamisen Ramadanin alussa- olemmehan kiitollisia, että Allah on suonut meidän saavuttaa tämän siunatun ajan, mutta myös nämä viimeiset päivät ovat erityisen kiitollisuuden aikaa. Jos joku läheisemme vierailee luonamme 30 päivää, vietämme usein viimeiset päivät huolehtien ja jo etukäteen surren heidän lähtöään sen sijaan, että ottaisimme kaiken irti näistä viimeisistä yhteisistä hetkistä.
Kukaan urheilija ei kuitenkaan lakkaa juoksemasta nähdessään maaliviivan häämöttävän edessään – eikä kukaan opiskelija lakkaa opiskelemasta viimeisenä iltana ennen suurta koetta. Me kuitenkin toimimme näin Ramadanin suhteen- lakkaamme yrittämästa ja turhaudumme, vaikka nyt olisi viimeisen loppukirin aika.
Allah on Luojamme ja tuntee meidät paremmin kuin me itse. Allah tietää, että tarvitsemme motivaatiota- jonkin "porkkanan" , että jaksamme ponnistella. Tämä motivaatio on Laylatul Qadr- Voiman Yö.
Jokainen ihmissuhteemme tässä maailmassa vahvistuu vain ymmärryksen kautta- samaten suhteemme Koraaniin voi vahvistua ja syventyä vain tällä tavalla. Seuraavassa siis lyhyt tafseer (selitys) Suratul Qadrista- Siunatun yön (voiman) suurasta.
(Asiayhteys:
Kerran profeetta SAWS istui seuralaistensa kanssa ja kertoi heille
eräästä edeltävien kansojen miehestä, joka taisteli jihadissa 1000
kuukautta (n.83 vuotta). Koska edeltävien kansojen ihmiset elivät
paljon kauemmin, olivat sahabat (seuralaiset) kovin ihmeissään ja
kysyivät " kuinka voisimme kisailla hänen kanssaan (hyvien
tekojen määrässä)". Tällöin Allah lähetti heille tämän suuran:
)
1.
Totisesti olemme ilmaissut sen siunattuna (voiman) yönä
بسم الله الرحمن الرحي

Koraanin
tulkitsijat (mufassireen) ovat selittäneet tämän ilmaisun
tarkoittavan, sekä sitä, että koko Koraani, jonka käsitämme Allahin
itsensä puheeksi, lähetettiin tänä yönä Lauh-ul- Mahfuuzista (siitä kirjasta, joka on Allahin luona, johon kaikki olemassa oleva on
kirjoitettu, josta Koraani on osa) alimpaan taivaaseen (tämä lähettäminen on nimeltään insal),
josta enkeli Jibrail (Gabriel) sitten Allahin käskyn myötä opetti sen
Profeetalle SAAS (tanzeel)
. Mufassireen ovat siis selittäneet termin anzalnaahu (ilmaissut) tässä suurassa sisältää sekä lähettämisen alimpaan taivaaseen, että lähettämisen Profeetalle – ensimmäiset Koraanin jakeet ilmoitettiin
Profeetalle tänä yönä.
Tämä yö on erityinen aika paitsi tässä maailmassa, myös Taivaissa.
Tämä yö on erityinen aika paitsi tässä maailmassa, myös Taivaissa.
Qadar
(qadaraa):
käännetään yleisimmin tässä yhteydessä sanalla voima - mutta myös
esim. Qadr (sanasta taqdeer) - kohtalo.
Allah
on nimennyt tämän yön voiman yöksi, sillä tässä yössä todella on
voimaa sekä arvokkuutta – me voimme alistaa itseämme jopa 11
kuukautta vuodessa tekemällä syntiä ja jättämällä huomiotta velvollisuutemme Allahia kohtaan, mutta Ramadanina nekin, jotka muina kuukausina ovat
välinpitämättömiä, paastoavat, lukevat Koraania sekä rukoilevat –
toisinsanoen nostavat omaa arvokkuuttaan Allahin edessä.
Me kaikki myös etsimme tätä voiman yötä - näin teemme tavallistakin enemmän palvonnan tekoja, kadumme ja pohdimme syntejämme, ja tämän yön voimallisuus piileekin siinä, että se voi muuttaa ihmisen lopullisesti. Olemme kuulleet satoja tarinoita ihmisistä, jotka ovat Ramadanin jälkeen kyenneet luopumaan sellaisten syntien teosta, joista eivät ole pystyneet irrottautumaan vuosikausiin. Tämä on se vaikutus, jota etsimme- se todiste siitä, että olemme löytäneet Voiman yön, on juuri se, että saavutamme sen tavoitteen, johon olemme pyrkineet, emmekä koskaan enää palaa pahoihin tekoihimme tai tapoihimme. Huomaamme, ettemme enää ole esim. Yhtä kitsaita, helposti suuttuvia tai kateellisia- ettemme enää halua puhua pahaa toisista, tai kuunnella pahaa puhetta, tai että kykenemme luopumaan esim. Tupakan poltosta tai alkoholin juomisesta. Toinen syy tälle nimelle on Taqdeer- ennalta määrätty kohtalo, tänä yönä enkelit tuovat lauh-ul-mafuuzista alas sen, mitä tulee tapahtumaan tämän vuoden aikana- ts. Ennen seuraavaa Ramadania.

2.
Mistäpä tietäisit, mikä Voiman yö on !
Allah
haluaa painottaa asian tärkeyttä, sitten Hän itse kertoo meille:

3.
Siunattu yö on arvokkaampi kuin tuhat kuukautta. Khair
tarkottaa kaikista parasta, tämä yö on siis parempi kuin 1000
kuukautta - ne eivät siis ole saman arvoiset, laylatul Qadrin arvo
on paljon suurempi, ja sen minimiarvo on kuin 1000 kuukautta-
maksimi arvo taas on jotain, jonka vain Allah tietää. Meidän ei siis
pidä rajoittaa palkkion määrää 83 vuoteen, 1000 kuukauden
mainitsemisen tarkoitus on painottaa tämän yön arvokkuutta. Allah on
myös suuressa Armossaan jättänyt määrittelemättä jotain tiettyä tekoa, jonka palkkio tänä yönä olisi näin suuri – teimme siis
mitä tahansa Allahin rakastamaa tänä yönä, vilpittömästi Hänen Mielihyväänsä etsien, on tämän palkkio minimissään 1000 kuukautta. Jo elossa oleminen tänä yönä on suurempi siunaus, kuin 1000 kuukauden
eläminen ilman tätä yötä.
Meidän tulee tiedostaa, että tämä saattaa olla viimeinen yömme - kaikki muu (paitsi palvonta) voi odottaa-jos kuolemme, jatkaa joku muu meidän maallisten askareidemme tekoa – joku muu kyllä pesee astiamme ja pyykkimme ja imuroi mattomme. Ibaada, palvonta, on ainoa asia, jota kukaan muu ei voi puolestamme tehdä. Meidän tulisi siis suunnitella innoissamme, mitä tekisimme – sen sijaan että murehdimme öistä valvomista ja väsymystä. Profeetta SAWS, joka kaikkina muina aikoina kehoitti meitä maltillisuuteen ja keskitiehen, teki näinä öinä palvonnan tekoja ylimalkaisen paljon .
Meidän tulee tiedostaa, että tämä saattaa olla viimeinen yömme - kaikki muu (paitsi palvonta) voi odottaa-jos kuolemme, jatkaa joku muu meidän maallisten askareidemme tekoa – joku muu kyllä pesee astiamme ja pyykkimme ja imuroi mattomme. Ibaada, palvonta, on ainoa asia, jota kukaan muu ei voi puolestamme tehdä. Meidän tulisi siis suunnitella innoissamme, mitä tekisimme – sen sijaan että murehdimme öistä valvomista ja väsymystä. Profeetta SAWS, joka kaikkina muina aikoina kehoitti meitä maltillisuuteen ja keskitiehen, teki näinä öinä palvonnan tekoja ylimalkaisen paljon .
Se, joka viettää tämän yön Allahia
palvoen, ansaitsee Hänen anteeksiantonsa- eikä tämä tarkoita, että meidän pitäisi välttämättä seistä vain rukouksessa – vaikka meidän
olisi pakko käydä nukkumaan, voimme tehdä sen aikomuksella Allahin
vuoksi (ts. Käyn nukkumaan hetkeksi, jotta vahvistuisin ja jaksaisin
jatkaa palvontaa)
Yhdenlainen
ihminen (uskovien joukosta) ei kuitenkaan saa osakseen anteeksiantoa
laylatul qadrina - se, jolla on pahaa tahtoa, vihaa ja katkeruutta sydämessään toisia
kohtaan (keena). Tämä "pieni" piste sydämessämme kaataa
kaikki mahdollisuutemme Allahin mielihyvän sekä 1000 kuukauden
palkkion saavuttamiseen - meidän on siis sydämessämme annettava
anteeksi kaikille. Pahantahtoisuus ei tarkoita välttämättä, että olemme kantaneet vihaa vuosikausia, se voi olla joku pienikin asia
josta kannamme kaunaa- vaikka se että joku ajoi eteemme
liikenteessä- meidän on poistettava nämä asiat sydämestämme.
Anteeksianto
on se palkkio, joka meille on luvattu- meidän tulisi kuitenkin
Thawaabin (palkkion) sijaan tavoitella ainoastaan Allahin Mielihyvää (radhaa). Palkkion toivomisessa ei ole mitään väärää- korkeampi taso on kuitenkin tavoitella Allahia Itseään. Samoin kuin äiti, joka tekee paljon töitä lapsensa eteen, vain
nähdäkseen hymyn hänen kasvoillaan, palvomme Allahia, jotta Hän olisi tyytyväinen meihin. Emmehän
voi maksaa Allahille takaisin niistä siunauksista, jotka Hän on
meille antanut – mitkään tekomme eivät ole riittäisi maksamaan takaisin edes niitä siunauksia, jotka sisältyvät yhteen hengenvetoon, ja koska jatkuvasti rikomme Allahia vastaan syntiä tehden, onko meidän todella sopivaa odottaa Hänen palkitsevan meitä teoistamme? Allahin Mielihyvää seuraa kuitenkin automaattisesti palkkio, onhan Allah kaikista Armeliain ja Anteliain.

Enkelit laskeutuvat (tanazzul ) maahan - mufassireen ovat sanoneet, että jokainen ihminen, jonka enkelit näkevät palvonnan teossa (ibaada), he toivottavat tälle salaam ja sukoon (rauhaa ja mielen tyyneyttä) - ja rukoilevat tämän puolesta. Joten kun väsymme tekemään palvonnan tekoja näinä öinä, meidän tulisi muistaa enkeleitä- emme ole huoneessamme yksin, he eivät laskeudu toisesta kaupungista vaan Jannasta, meidän vuoksemme, subhaanallaah.
Bi
idhni rabbihim
– tietenkin he laskeutuvat vain Allahin käskyn vuoksi ja Hänen
luvallaan, tekemään sen, mitä Hän on käskenyt heidän tehdä.
Min
kulli amr
– kaikenlaisiin tehtäviin, ts. Jokaisen käskyn kanssa: kuten
aikaisemmin mainittu, enkelit tuovat Lauhul Mahfuuzista alas tänä yönä ennen seuraavaa Ramadania tapahtuvat asiat. Me voimme itse
kuitenkin vaikuttaa niiden toteutumiseen rukoilemalla pyyntärukousta
(dua). Dualla on kyky "taivuttaa" taqdeeria (ennalta
määrättyä). Tämän pitäisi rohkaista meitä tekemaan enemmän
palvonnan tekoja ja pidättäytymään synnistä – miettikäämme asiaa
näin: jos sinä aikana, kun taqdeer laskeutuu, olemme esim. tekemassä syntiä tai tuhlaamassa aikaa muuten, on se vähän kuin kirjottaisimme
lunttilappua silloin kun opettaja jakaa meille koepaperia. Kukaan ei
rupea kirjoittamaan hihaansa vastauksia opettajan kävellessä ohi, vaan yrittää parhaansa mukaan edes näyttää keskittyneeltä ja
valppaalta. Meidän ei tule ajatella, että olemme tekopyhiä lisätessämme palvonnan tekoja näinä viimeisinä päivinä. Eihän kukaan kyseenalaista kokeisiin opiskelua iltana ennen koetta- kaikkihan pitävät sitä hyvänä ideana! Kukaan ei
kysy esiintyjältä, miksi hän harjoittelee vielä hetken ennen
esitystäänkin.

5. Silloin vallitsee rauha ja kestää aamunkoittoon saakka
Laylatul Qadrn tarkka
ajankohta
Joskus kuulemme
kysyttävän : "jos
Allah haluaisi meidän todella hyötyvän Laylatul Qadrista, miksei Hän
ole kertonu meille mikä yö se on, jotta olisimme voineet
valmistautua paremmin? "
Mutta
jos totta puhutaan, harvoimpa me valmistaudumme mihinkään paremmin,
vaikka tiedämme jonkin asian varmuudella. Kaikki me tiedämme esim.
Kuolevammekin, mutta emme vamistaudu kuolemaan. Mufassireen sanovat,
että siinä, ettemme tiedä Laylatul Qadrin tarkkaa hetkeä, on
itseasiassa suuri viisaus ja siunaus. Allah nimittäin paljasti
tämän ajankohdan profeetalle – mutta kun hän oli matkalla
kertomaan asiasta seuralaisilleen, näki hän matkallaan kahden miehen
tappelevan. Niin suuresti Allah inhoaa uskovien välistä tappelua,
että Hän tämän tappelun vuoksi poisti ko. Tiedon profeetan SAAS
sydämestä. Profeetta SAAS sanoikin, että ehkä tämä on parempi, kuin
varma tieto- Allah nimittäin haluaa, että teemme enemmän. Jos
tietäisimme Laylatul Qadrin aina varmasti olevan esim. 25 Ramadanin yö, emme tekisi mitään palvonnan tekoja minään muuna yönä–
näin jäisimme paitsi monesta palvonnan teosta ja niitä seuraavista palkkioista ja tilaisuudesta lähentyä suhteessamme Allahiin.
Saammehan palkkion (ajr) palvonnastamme, vaikka ei olisikaan
Laylatul Qadr, ja saamme enemmän tilaisuuksia Allahin Mielihyvän
tavoitteluun.
Oppineet ovat myös huomauttaneet, että syntisen näkökulmasta laylatul qadrin ajankohdan epävarmuus on siunaus: koska tämän yön siunaukset ovat niin suuret,
on myös selvää, että rangaistus tietentahtoen tehdystä synnistä tällaisena yönä on tavallistakin suurempi , ja Allah vihaa sitä vielä tavallistakin enemmän. Miettikäämme, minkälaisen rangaistuksen
olisikaan ansainnut se, joka tahallaan olisi tehnyt syntiä Laylatul
Qadrina, jonka ajankohdan hän olisi tarkasti tiennyt. Kyllähän mekin suutumme esim. Lapsillemme enemmän silloin,
kun olemme jo kieltäneet heitä jostain asiasta, ja he silti
(tiedostaan huolimatta) tekevät ko. Asian, kuin silloin, kun he vaan
tekevät jotain kiellettyä, josta emme ole aiemmin kieltäneet.
Nyt
meillä on sitäpaitsi yhden tilaisuuden sijaan viisi tilaisuutta (ja
monet oppineet sanovat, että koska emme voi olla varmoja Ramadanin öiden määrästä ennen Eidiä, meidän tulisi itseasiassa kohdella
jokaista viimeisestä 10stä yöstä kuin se olisi mahdollinen Laylatul
Qadr). Jos siis emme tähän mennessä ole vielä havahtuneet tämän yön
tärkeyteen, on meillä vielä muutama mahdollisuus siihen,
alhamdulillaah.
Mita palvonnan tekoja meidän tulisi siis tehdä?
Kuten
aiemmin mainittu, Allah ei Armossaan ole rajoittanut palvonnan
tekoja vaan yhteen asiaan vaan antaa meidän valita vapaasti. On
kuitenkin suositeltua tehdä seuraavaa:
1)
Kaikista tärkeintä on pyytää Allahin anteeksiantoa (istighfar) ja
tehdä paljon duaa (rukoilla pyyntörukouksia)
- Kaab Ibn Ujrah (RA) kertoo Profeetan SAWS kerran kehottaneen heitä tulemaan mimbarin (saarnastuolin ) lähelle. "Me teimme niin, kun hän SAAS kiipesi sen ensimmäiselle askelmalle, hän SAWS sanoi "Amiin", kun hän astui mimbarin toiselle askelmalle, sanoi hän taas "aamiin" ja kun hän astui sen kolmannelle askelmalle, sanoi hän taas "aamiin." Kun hän SAAS tuli alas, me sanoimme: "Oi Allahin Lähettiläs SAWS, me olemme tänään kuulleet sinun sanovan jotain sellaista, mitä emme ole ennen kuulleet." Hän SAAS sanoi:" Kun kiipesin ensimmäiselle askelmalle, enkeli Jibraili AS ilmestyi eteeni ja sanoi
- Kaab Ibn Ujrah (RA) kertoo Profeetan SAWS kerran kehottaneen heitä tulemaan mimbarin (saarnastuolin ) lähelle. "Me teimme niin, kun hän SAAS kiipesi sen ensimmäiselle askelmalle, hän SAWS sanoi "Amiin", kun hän astui mimbarin toiselle askelmalle, sanoi hän taas "aamiin" ja kun hän astui sen kolmannelle askelmalle, sanoi hän taas "aamiin." Kun hän SAAS tuli alas, me sanoimme: "Oi Allahin Lähettiläs SAWS, me olemme tänään kuulleet sinun sanovan jotain sellaista, mitä emme ole ennen kuulleet." Hän SAAS sanoi:" Kun kiipesin ensimmäiselle askelmalle, enkeli Jibraili AS ilmestyi eteeni ja sanoi
"
Tuho tulkoon sille, joka löytää siunatun Ramadan- kuun, ja antaa sen
vierähtää ohi ilman, että ansaitsee sen aikana anteeksiantoa."
Sanoin
siis "aamiin" . Kun astuin seuraavalle askelmalle hän
(AS) sanoi:
"
Tuho tulkoon sille, joka kuulee nimesi lausuttavan, eikä siunaa sitä (sanomalla esim Sallallaahu aleihi wa sallam)" Joten vastasin
hänelle, "amin". Sitten kiipesin kolmannelle askelmalle ja
hän (AS) sanoi:
"
Tuho tulkoon sille, jonka elinaikana hänen vanhempansa tai toinen
heistä saavuttaa vanhuuden, eikä hän (siksi, että ei palvele ja auta heitä)
saa astua Jannaan (Paratiisiin)." Joten sanoin "amin".
Me olemme suurudenhulluja, jos kuvittelemme, ettei meidän tarvitse pyytää anteeksiantoa tai ettemme ole tehneet syntiä. Tämä on harhaluulo- kun Allah haluaa näyttää jollekulle Armonsa, paljastaa Hän tälle tämän synnit (jotta hän voisi katua niitä ja näin saavuttaa syvemmän suhteen Allahiin ja tulla paremmaksi ihmiseksi) . Meidän on tarkasteltava itseämme (muhaasaba) – ja vaikkemme keksisi yhtä ainoaa syntiä, tulisi meidän silti tehdä istighfaria, sillä Profeetan SAAS oli tapana pyytää anteeksiantoa Allahilta – ja tiedämme, että hän oli täysin synnitön. Hyvä duaa on esim seuraava :
(Totisesti Sinä Allah olet anteeksiantava, rakastat antaa anteeksi, joten anna anteeksi minulle)
2) Jos meillä on rukouksia, joita emme ole suorittaneet (qadhaa salaah), tulee meidän rukoilla näitä, esim. Voimme rukoilla yhdeltä päivältä kaikki qadha rukoukset normaalien rukousten jälkeen. Tämä ei tietenkään tarkoita, että saisimme 1000 kuukauden rukoilemattomat rukoukset anteeksi, mutta ehkä Allah antaa yrityksemme vuoksi meille johdatuksen (taufiiq) jatkaa rukousten korvaamista myös Ramadanin jälkeen.(huom. rukoilemattomat rukoukset on korvattava kaikkien klassisten Islamin oppineiden mukaan- vaikka niitä sitten olisi tuhansia. Meidän on aikataulutettava rukouksemme, päätettävä kuinka monta korvaamme joka päivä ja mikäli emme elinaikanamme pysty kaikkia korvaamaan, antaa Allah inshaAllah meille kuitenkin palkkion siitä, että yritimme parhaamme, ja antaa anteeksi ne, joita emme pystyneet korvaamaan.)
3)
Vapaaehtoisten rukousten rukoileminen (nawafil) - näitä ovat esim.
Tahajjud, salatul taraweeh, salatut- tasbeeh, wudhun jälkeinen nawfl
-rukous, salatul istighfar jne.
4)Koraanin resitoiminen
5)
Durood (rauhan ja siunausten rukoileminen profeetalle SAAS), tätä ei tarvitse tehdä minkään yhden kaavan mukaan - voimme tehdä joko pitkää duroodia (esim. Allahumma salli 'ala Muhammed wa 'alaa 'aali Muhammed kamaa sallayta 'alaa Ibrahiim wa 'alaa 'aali Ibrahiim innaka Hamiidun Majiid jne.) tai jotain lyhyempää - meidän tulisi valita durood, jolla on vaikutus sydämeemme, ja johon meidän on helppo keskittyä.
6)
Dhikr - sekä se, että teemme oikean aikomuksen ns. maallisia asioita tehdessämme (esim. käydessämme pesulla tai syödessämme), että tasbeeh (esim. subhanallaah, alhamdulillaah, Allahu Akbar, Laa ilaaha illallaah jne.)
(Perustuen aalimah Saniya Ahmedin luentoon aiheesta Laylatul Qadr, Seven Kings, London, UK 30/07/13)
Comments
Post a Comment