Sydämen puhdistus 1 - Mitä on Tazkiya?
Aluksi:
Tazkiya (arab, myös nimillä jihadun-nafs, tasawwuf jne.), sydämen tai sielun puhdistus, on Islamin tiede, joka tähtää Allahin
läheisyyden sekä rakkauden saavuttamiseen – sellaisen sielun tilan löytämiseen, jossa sydän on tyytyväinen Allahiin ja Allah tähän sydämeen ts. Nafsul mutmainnah. Tazkiyaan kuuluu sekä ulkoisen, että sisäisen parantaminen ; mikäli ihmisellä on henkinen sairaus, heijastuu se hänen ulkomuotoonsa, ja usein fyysinen sairaus saattaa masentaa muuten mieleltään terveen ihmisen. Samaten sydämen sairaus heijastuu usein ulkoiseen olemukseen ja asenteisiin - ja sydämen terveys taas näkyy tasapainona sekä ulkoisen, että sisäisen palvonnan suhteen.
Sydämen puhdistamisessa
on perimmiltään kyse oman luonteen, sekä halujen valjastamisesta sharian
mukaisiksi - siitä että palvoisimme Allahia kuin näkisimme Hänet- tai
edes jatkuvasti tietoisina siitä, että Hän näkee meidät.
Tazkiya muodostaa yhdessä sharian kanssa Islamin ytimen ja antaa sille päämäärän:
palvonnan tekojemme- (muodollisen ibaadan) tavoitehan on tulla
Allahille läheisiksi.
Tämä toimikoon jonkinlaisena johdantona lyhyelle sarjalle koskien sydämen puhtauden saavuttamista – sarjan kirjoitusten pohjana ovat omat muistiinpanoni Shaykh Mufti Kamaluddin Ahmedin opettamasta Purification ofthe Heart opetussarjasta.
Osa 1 - Johdanto :
Oppineet ovat sanoneet,
etta sydämen puhtauden voi saavuttaa 20n asian kautta – 10 näistä
on asioita, joista on luovuttava ja toiset 10 asioita, jotka tulee
saavuttaa.
Tazkiyan
tarpeellisuudesta Allah kertoo meille esimerkiksi seuraavassa
Koraanin jakeessa (suura Shuara, jae 89), " sinä päivänä teitä eivät voi hyödyttää lapsenne eikä omaisuutenne, vain se hyötyy, joka
astuu Allahin eteen tyynin sydämin (qalbun saleem).
Ihmisessä on kaksi
osaa – ulkoinen ja sisäinen.
Sisäiseen totuuteemme sisältyvät meidän todelliset tunteemme, sisäiset ajatuksemme.
Ihmisen sisin jaetaan
kolmeen alueeseen:
- Sydän (Henkinen sydän, qalb, sielun keskipiste)
- Aql (älykkyys, ajatukset, logiikka)
- Nafs (maalliset halut, ego jne)
Länsimaisen filosofian
sekä tieteen määritelmän mukaan ihmisen tietoisuuden lähteenä pidetään aivoja. Muutoksen lähteenä pidetään myös sen vuoksi älyllistä kehittymistä. Islamissa sitävastoin keskeisimmässä asemassa
on henkinen sydän, qalb. Ihmisen muuttumisen edellytyksenä on täten
sydämen muuttuminen.
Hadithissa sanotaan " Ruumiissa on osa, jos se on kunnossa, on koko ruumis kunnossa. Mutta jos se on pilalla, pilaantuu koko ruumis"
Hadithissa sanotaan " Ruumiissa on osa, jos se on kunnossa, on koko ruumis kunnossa. Mutta jos se on pilalla, pilaantuu koko ruumis"
Allah puhuu henkisestä sydämestä (qalb) Koraanissa monia kertoja - meille on esimerkiksi kerrottu, että Tuomionpäivän sydämemmekin todistavat, joko meidän puolestamme tai meitä vastaan. Allah sanoo niistä, jotka eivät halua ottaa vastaan viestiä Hänestä: "Eikö heillä ollut sydämiä, joiden avulla he olisivat voineet ymmärtää (yaqilun) tai korvia, joilla he olisivat voineet kuulla. Totisesti eivät heidän silmänsä sokeutuneet, vaan heidän sydämensä," (Al Hajj:46).
Tazkiyassa ei ole kyse
negatiivisten tunteiden kieltämisestä vaan niiden hallitsemisesta.
Koraanin mukaan sydän
voi olla kolmessa tilassa:
Qalbul maiyyid – kuollut sydän: tällaisessa tilassa ihminen on fyysisesti hengissä, mutta hänen sydämensä on kuollut jatkuvan synnin teon ja katumuksen puutteen vuoksi. Hadithissa on kerrottu, kuinka tehdessämme syntiä, sydämeemme ilmestyy ruosteinen tahra- mikäli emme kadu syntejämme, ruostuvat sydämemme kokonaan. "Totisesti ruoste on peittanyt heidän sydämensä, heidän tekojensa vuoksi" (al-mutafifeen:14) Lopulta Allah tulee sinetöimään tällaisen sydämen niin, ettei se saa enää mahdollisuuttakaan kääntyä Hänen puoleensa. Kuten Allah sanoo al-Hadeed suurassa :57, "he antoivat ajan kulua, joten heidän sydämensä kovettuivat." ja 6:25 "Allah verhosi heidän sydämessä niin, etteivät he ymmärtäisi, ja heidän korviinsa Hän asetti kuurouden".
Tunnusmerkkejä:
jos ihmisen sydän on kuollut hän 1) noudattaa omia halujaan 2)
tekee syntiä epäröimättä ja katumatta, ja kokee ne paikat, joissa
syntiä yleensä tehdään, kotoisiksi ja olonsa uskonnollisissa
kokoontumisissa ahdistuneeksi 3) kokee hyvien tekojen
tekemisen taakaksi 4) ei pidä siitä, että muut neuvovat häntä ( varsinkin jos neuvot ovat uskonnon mukaisia ja hyviä) ts. Tällainen
ihminen on kokonaan nafsul-ammara bis-su:n, pahaan kehoittavan nafsin
hallinnassa, eikä yritäkään kontrolloida sitä.
Qalbul Mariid, sairastunut sydän : tällaisessa tilassa oleva sydän on elossa, mutta sairas. Ihminen voi olla henkisesti sairas monella eri tavalla ja tasolla (kuten fyysisestikin voi olla sairas joko lievästi tai vakavammin). Hänen on tehtävä kaikkensa parantuakseen. Parantuminen tai henkinen terveys ei merkitse, etteikö ihminen koskaan enää sairastuisi, vaan sitä, että kun sairastuu, osaa huolehtia itsestään. Mikäli jätämme pienet sielulliset taudit hoitamatta, ne kasaantuvat ja lisääntyvät. Ihmisellä on siis kaksi vaihtoehtoa, joko hänen on puhdistettava itsensä tässä maailmassa, tai hänet puhdistetaan Helvetin tulessa.
Tunnusmerkkejä:
1) seura vaikuttaa paljon (ts. Hyvällä seuralla on hyvä vaikutus mutta huonolla seuralla on myös vahva huono vaikutus 2)
joskus ongelmia pystyy hallitsemaan, joskus ne taas riistäytyvät
täysin käsistä (esim. Ihminen kestää ärsyttämistä ja kiusantekoa
mutta kun hän suuttuu, hän todella raivostuu eikä kykene hallitsemaan itseään) 3) tällainen ihminen tekee syntiä, mutta myös katuu sita jatkuvasti ja on siis saavuttanut Nafsul lawwamah:n tilan, jossa sielu, tai nafs, katuu
pahoja tekojaan vaikka lankeaakin syntiin ja tuntee houkutusta
siihen, hän myös tiedostaa oman vajaavaisuutensa ja pyrkii yleensä parempaan.
Tunnusmerkkejä:
tällaisen tilan saavuttanut ihminen 1) Tekee kaikki tekonsa Allahin takia, kaikki hänen elämässään johtaa jotenkin Allahiin eikä sydämessä ole sijaa millekään muulle. He eivät tunne tarvetta tehdä syntiä, 2) heidän maallinen
omaisuutensa ei vaikuta heidän henkiseen tilaansa.
Hyödyt: 1)
Tyytyväisyys Allahiin, Hänen tahtoonsa ja Hänen lakiinsa, sekä siihen
kohtaloon, jonka Hän on määrännyt 2) Uskon makeuden, sen suloisuuden
ja mielenrauhan saavuttaminen 3) Rakkaus Allahia kohtaan tulee
vilpittömäksi ja vahvaksi.
Näiden lisäksi Tuomionpäivänä tällainen sydän puhuu henkilön puolesta. Qalbun saleem tekee maallisesta elämästäkin helpompaa, sillä se tekee omat
velvollisuudet toisia kohtaan helpoiksi hoitaa.
Kuinka Sydämen
tyyneyden voi saavuttaa?
- Allahin muistaminen, dhikr:- Hadithissa sanotaan " Ero Allahia muistavan ja Hänet unohtavan välillä on kuin ero elävän sekä kuolleen välillä". Toisessa hadithissa profeetta SAAS on kertonut että :" kaiken saa kiiltämään/ puhdistumaan jollain, sydämen puhdistuksen/kiillotuksen väline on dhikr. "
- Tazkiyan sovellus- Ihmisen on tiedostettava omat perimmäiset ongelmansa ja sen jälkeen tehtävä työtä näiden poistamiseksi. Joskus tähän riittää ns. Itsediagnoosi, muhaasabah, mutta aika usein tarvitaan jonkun oppineen apua, koska ongelmat ovat niin syvällä, tai koska ihminen ei pysty järjestelmällisesti hoitamaan itseään. Al- Shams suurassa sanotaan "Totisesti ne, jotka puhdistavat (nafsinsa) ovat menestyneet, ja tuhoutuneet ovat ne, jotka ovat sen pilanneet".
Comments
Post a Comment