7 Askelta Pelastukseen
كُلُّ نَفۡسٍ۬ ذَآٮِٕقَةُ ٱلۡمَوۡتِۗ وَإِنَّمَا تُوَفَّوۡنَ أُجُورَڪُمۡ يَوۡمَ ٱلۡقِيَـٰمَةِۖ فَمَن زُحۡزِحَ عَنِ ٱلنَّارِ وَأُدۡخِلَ ٱلۡجَنَّةَ فَقَدۡ فَازَۗ وَمَا ٱلۡحَيَوٰةُ ٱلدُّنۡيَآ إِلَّا مَتَـٰعُ ٱلۡغُرُورِ
Koraanissa sanotaan; se, joka
poistetaan tulesta ja päästetään paratiisiin, on totisesti voitokas.Tämä
maallinen elämä on silkkaa silmälumeen tuottamaa mielihyvää.(3:185)
Toisin kuin ne pinnalliset, joiden menestystä mittaavat heidän lompakoidensa tai talojensa suuruus, tai heidän statuksensa työpaikalla tai julkkispiireissä, varman uskon omaavat tietävät todellisen menestyksen mitan olevan menestys Tuonpuoleissa. Dunyan vetovoima on kuitenkin suuri, ja ihmisen luontaisiin ominaisuuksiin kuuluu unohtavaisuus, sekä huomiokyvyn herkkä herpaantuminen - meidän onkin muistutettava itseämme niistä asioista, joita meidän on tehtävä saavuttaaksemme pelastuksen(najat). Näiden tärkeiden asioiden joukkoon kuuluvat mm.
1) Allahin Ykseyden (tawheed) tunnustaminen. Profeetta SAAS sanoi Mu'adh bin
Jabalille:" Oi, Mu'adh, tiedätkö mikä on palvelijoiden velvollisuus
Allahia kohtaan, ja mitkä ovat Hänen velvollisuutensa heitä kohtaan?" Hän
vastasi: "Allah ja hänen lähettiläänsä tietävät paremmin." Joten
Profeetta SAAS opetti hänelle: " Palvelijoiden velvollisuus Allahia kohtaan
on, etteivät he palvo mitään muuta kuin Häntä, eivätkä aseta Hänelle mitään
vertaisia. Ja Hänen velvollisuutensa heitä kohtaan on suoda heille pelastus rangaistukselta, mikäli he eivät
aseta Hänelle vertaisia.
2) Hurskaus/Allahin pelko (taqwa). Allah sanoo Koraanissa:
Tässä jakeessa sanalla taqwa tarkoitetaan Allahin pelkoa, mutta se merkitsee myös hurskautta, Jumalatietoisuutta tai synniltä suojautumista. Oppineet ovat selittäneet sen tarkoittavan ittikhadhu wiqayatin min 'adhabi'Llah- kuin esteen rakentamista Allahin rangaistukselta suojaksi- tekemällä sen, mitä on käsketty, ja pitäytymällä siitä, mikä on kiellettyä.
وَيُنَجِّى ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ٱتَّقَوۡاْ بِمَفَازَتِهِمۡ لَا يَمَسُّهُمُ ٱلسُّوٓءُ وَلَا هُمۡ يَحۡزَنُونَ
" Ja Allah pelastaa
ne, jotka pelkäsivät Häntä voitokseen. Ei heidän osakseen koidu mikään vahinko
tai suru". (39:61) Tässä jakeessa sanalla taqwa tarkoitetaan Allahin pelkoa, mutta se merkitsee myös hurskautta, Jumalatietoisuutta tai synniltä suojautumista. Oppineet ovat selittäneet sen tarkoittavan ittikhadhu wiqayatin min 'adhabi'Llah- kuin esteen rakentamista Allahin rangaistukselta suojaksi- tekemällä sen, mitä on käsketty, ja pitäytymällä siitä, mikä on kiellettyä.
3) Allahin muistaminen (Dhikr), Hadithissa sanotaan: " Ihminen ei voi
millään muulla suojautua paremmin Allahin rangaistusta vastaan, kuin Hänen
muistamisellaan." Hadithissa painotetaan dhikrin hyveellisyyttä sekä sen
tärkeyttä pelastuksen saavuttamisessa.
4)Khashyah: Kunnioittava pelko Allahia kohtaan. Profeetta SAAS sanoi,
"kolme asiaa johtavat pelastukseen (munjiyyat): kunnioittava
pelko Allahia kohtaan sekä yksinäisyydessä että toisten seurassa: oikeudenmukaisuus
sekä vihassa, että mielihyvän hetkinä- sekä vaatimattomuus köyhyydessä sekä
yltäkylläisyydessä". Kunnioittavaa pelkoa Allahia kohtaan yksinäisyydessä
ja toisten seurassa ylläpitää jatkuva itsetutkiskelu ja pohdinta (muraqabah)-
tämä merkitsee jatkuvaa tietoisuutta siitä että Allah näkee meidät ja havaitsee
meidät jokaisena hetkenä. Tämä johtaa siihen, että vartioimme jäseniämme sekä
sydäntämme, ja pidämme huolta siitä, että ne tottelevat Allahia. Pidämme
myös huolta niiden tekojen vilpittömyydestä. Sydämen viisauden mestarit ovat
sanoneet että khayshiyyamme taso on verrattavissa siihen, tunteeko
sydämemme häpeää tiedostaessaan Allahin näkevän sen, sellaisissa tilanteissa,
missä se ei halua tulla nähdyksi. He sanovat myös, että olemme saavuttaneet jotakin muraqaban todellisuudesta, mikäli
muistaessamme Allahin näkevän meidät tunnemme ujoutta ja häpeää sydämessämme,
ja tämä estää meitä olemasta tottelemattomia Häntä kohtaan.
5) Rukouksen suojelu; eräässä hadithissa annetaan "keppi ja porkkana"
houkutin viiden päivittäisen rukouksen osalta: "Suojattu rukous koituu
valoksi, todistukseksi sekä pelastukseksi suorittajalleen tuomionpäivänä, mutta
se joka ei suojaa rukoustaan ei omaa myöskään valoa eikä todistusta ja
Tuomionpäivänä hän tulee olemaan Korahin, Faaraon, Hamanin ja Ubayy bin
Khalafin kanssa."
6) Kielen hallitseminen (hifz al-lisan): Uqab bin Amir kysyi kerran Allahin
Lähettiläältä, mikä on varmin tie pelastukseen. Hän vastasi: ”hallitse kieltäsi,
pitäydy kodissasi ja itke syntiesi tähden” . Kielen hallitsemisella
tarkoitetaan turhan ja pahan puheen
jättämistä- ts. Valehtelun, selän takana puhumisen, pahan puhumisen,
juoruamisen, kiroamisen ja väärän todistuksen antamista. Löyhäkielisyys aiheutuu
usein ihmissuhteidemme tuhoksi, joten on turvallista puhua vähemmän ja ajatella
enemmän sitä, mitä aikoo sanoa. ”Man samata naja”- Se, joka on hiljaa,
pelastuu. (hadith)
7) Maallisesta luopuminen
(zuhd): Profeetta SAAS sanoi “ensimmäisen osan ummastani pelastaa varmuus
(yaqin) ja maallisesta luopuminen (zuhd), kun taas sen myöhemmän osan tuhoaa
ahneus ja suuret toiveet. Terve ja vastuullinen zuhd- käsitys perustuu
kolmelle asialle: 1) Tämän mailman väliaikaisuuden ja katoavaisuuden
muistamiselle 2) Sen tiedostukselle,
että Tuonpuoleinen on parempi ja kestävä (87:17) ja 3) sen ymmärtämiselle, että
zuhd (joka ei merkitse dunyasta luopumista, vaan hiljalleen sen kahleista
vastuullisella tavalla vapautumista) ei estä meille jo määrättyjä ansioita
saavuttamasta meitä.
tarju’l-najata wa lam tasluk
masalikaha / inna’l-safinata la tajri ‘ala’l-yabas
–‘Elättelette toiveita pelastuksesta matkaamatta sen polkua pitkin. Ei laivakaan kynnä
kuivaa maata!
Comments
Post a Comment