Avioliitto Islamissa
Parisuhde ja
siihen liittyvät asiat ovat ns. Ikuisuuskysymys ihmisten keskuudessa. Seuraava
perustuu muistiinpanoihini Ustadha Uzma Jungin (Lontoo) avioliittoa koskevasta
puheesta. Niistä asioista, joita
ihmisten tulisi miettiä ennen avioliiton solmimista, on kirjoittanut ko.
Opettajan mies Shaykh Abu Aaliyah mm. täällä . Dawan sekä yleisen luennoinnin lisäksi
pariskunta vetää avioliittoseminaareja sekä neuvoo pariskuntia
avioliittoasioissa.
Avioliitosta puhuttaessa mieleemme nousevat helposti erilaiset avioliittoa koskevat fatwat (islamilaiset määräykset), joita pariskunnat ovat ottaneet tavaksi heitellä kehiin avioliitto-ongelmien ilmentyessä. Tällaisissa tilanteissa ensimmäiseksi pitäisi kuitenkin etsiä vastauksia ensin keskinäisestä rakkaudesta sekä yhteisymmärryksestä, fatwojen etsimisen sijaan (mikäli pulma ei todella ole puhtaasti lakiopillinen ja voitaisiin selvittää muutenkin). Allah sanoo Koraanissa:

Kenen kanssa naimisiin?
Aviopuolison
löytäminen on vaikeaa – meidän on pidettävä mielessä, ettei täydellisyyttä
löydy mistään, ja myös se, ettemme voi muokata ihmisiä sellaisiksi, kuin
haluamme heidän olevan: puolison ”koulutus” on, paitsi epämoraalista, myös
turhaa. Samalla meidän on ymmärrettävä, että avioliitto – kuten mikä tahansa
muukin ihmissuhde- on kompromissi, meidän on oltava rehellisiä itsellemme ja
mietittävä realistisesti: a) mitä annettavaa meillä toiselle on b)mitkä asiat
ovat sellaisia, joissa en ainakaan ole valmis kompromisseja tekemään.
Askeleet
toimivan avioliiton aikaansaamiseksi ja ylläpitämiseksi
1
11)
Löydettävä
puoliso, jolla on samankaltainen näkemys uskonnosta (esim. Liberaalisti
uskontoon suhtautuvan ei kannata ehkä naida ortodoksia, tai ehdottomasti
koulukunta-islamia vastustavan naida koulukuntaa seuraavaa)
22)
Ymmärrettävä,
ettemme voi mennä naimisiin sellaisen kanssa, joka ”vaan harjoittaa”, mikäli
itse yritämme jatkuvasti kehittyä sekä edetä omassa uskonnossamme. Meidän tulee
valita puoliso, joka haluaa jatkuvasti parantaa itseään ja kasvaa uskossaan
henkisesti paremmaksi ihmiseksi.
33)
Valittava
hyviä henkisiä ominaisuuksia omaava puoliso: joku, joka on antelias, nöyrä,
hellä jne. Sillä nämä ovat merkkejä Islamin sisäistämisestä.
44)
Ymmärrettävä,
että jos ihminen on onnistunut sisäistämään Islamilaisia ominaisuuksia, ovat
nämä niitä ominaisuuksia, jotka tekevät avioliitosta toimivan. Tämä ei
kuitenkaan tarkoita, etteikö meille koskaan tulisi ongelmia avioliitossamme,
vaan sitä, että meillä on näiden ongelmien ratkaisuun oikeanlaiset työkalut ja
tiedämme kuinka niiden kanssa tulee toimia.
55)
Sisäistettävä
seuraavat ominaisuudet: sabr (kärsivällisyys), ridha (tyytyväisyys), ithar (epäitsekkyys, ts. Toisten
asettaminen itsen edelle) sekä hilm (laupeus).
Tässä on huomattava, ettei sabr- eli kärsivällisyys tarkoita, etteikö
ihminen voisi toimia oman tilanteensa parantamiseksi. Se tarkoittaa, että
ihminen tekee parhaansa, mutta koettelemuksien kohdatessa hän ei sano eikä tee
mitään, mikä olisi Allahille epämieluista. Monissa haditheissa sekä Koraanin
jakeissa puhutaan kärsivällisyydestä uskovaisten ominaisuutena.
Nämä
ominaisuudet ovat myös seurausta toinen toisestaan: kärsivällisen ihmisen sydän
on tyytyväinen Allahin kohtaloon, sekä kokee toisen asettamisen itsensä edelle
tämän vuoksi helppona, jonka vuoksi hänen on myös helppo osoittaa laupeutta
toisia kohtaan ja sietää heidän virheitään. Nämä ominaisuudet ovat menestyneen
avioliiton avain.
Meidän on muistettava, ettei avioliitto ole kilpailu vaan kumppanuus, sekä
kaikista intiimein ja läheisin suhde, mikä kahdella ihmisellä voi olla.
Avioparin tulisi tukea toisiaan Allahin luo vievällä tiellä, eikä koittaa
kampittaa toisiaan turhalla kiistelyllä siitä, mikä kenenkin
oikeus/velvollisuus on (avioparien oikeudet ja velvollisuudet on lueteltu
selkeästi Koraanissa, Sunnassa, sekä monien oppineiden toimesta erilaisissa
oppaissa)
Ehkä kaikista suurin syy avioliittojen epäonnistumiseen nykyään on nimenomaan hilm:in – laupeuden puute, Allah kuitenkin on Al-Haleem, Hän sietää jopa niitä ihmisiä, jotka väittävät, ettei Häntä edes ole olemassa ja puhuvat Hänestä valheita- silti Hän jatkaa heidän elättämistään, sekä siunaa heitä maallisilla asioilla. Tätä vastoin me taas koemme, että meidän pitää reagoida samoin toisia kohtaan, kuin he reagoivat meitä kohtaan – tämän sijaan meidän tulisi ”Torjua paha paremmalla”(41:34). Tämä koskee avioliittoa siinä, missä muitakin suhteita.
6) Käsitettävä, ettei näitä edellä mainittuja ominaisuuksia ole mahdollista sisäistää, mikäli minkäänlaista pohjaa tazkiyalle – sydämen puhdistamiselle, ei ole. Siitä, miksi tazkiya on jokaiselle muslimille pakollista, voi lukea lisää suomeksi esim. täältä
7
7) Käsitettävä, että avioliitto on syvin, henkinen side kahden ihmisen välillä. Se vaatii vahvaa henkistä sekä emotionaalista sitoutumista toiseen. Tämä tarkoittaa, ettemme voi antaa minkään olla esteenä omalle henkiselle kasvullemme- puolisomme sekä perheemme ovat henkisen kasvumme keinoja, eivät niiden esteitä. Myöskään mitkään henkisen pahoinvoinnin syyt, lapsuuden traumat jne. Eivät ole syitä huonolle käytökselle, on välttämätöntä päästä näistä yli sekä luopua uhriasenteesta, jotta voimme jatkaa tällä polulla Allahin rakkauden saavuttamiseksi.
7) Käsitettävä, että avioliitto on syvin, henkinen side kahden ihmisen välillä. Se vaatii vahvaa henkistä sekä emotionaalista sitoutumista toiseen. Tämä tarkoittaa, ettemme voi antaa minkään olla esteenä omalle henkiselle kasvullemme- puolisomme sekä perheemme ovat henkisen kasvumme keinoja, eivät niiden esteitä. Myöskään mitkään henkisen pahoinvoinnin syyt, lapsuuden traumat jne. Eivät ole syitä huonolle käytökselle, on välttämätöntä päästä näistä yli sekä luopua uhriasenteesta, jotta voimme jatkaa tällä polulla Allahin rakkauden saavuttamiseksi.
Comments
Post a Comment