Ramadan ja henkisyys Islamissa

173.
Ja kun sinun Herrasi herätti ihmisen (Aadamin) lasten lanteista
jälkeläisiä heille ja haastoi heidät todistamaan itseään
vastaan (sanoen): »Enkö ole Herranne?» he vastasivat: »Kyllä, me
olemme sen todistajia», niin tarkoitti tämä sitä, ettette te
ylösnousemuspäivänä voisi sanoa: »Me olimme totisesti
tietämättömiä tästä»
Meidän
lähtöpisteemme oli Allahin läheisyys – koko elämän tarkoitus
on pyrkiä takaisin tähän läheisyyteen.
Aloitimme
tästä läheisyydestä
Profeetta
SAAS sanoi: "Allah otti kaikki Aatamin (AS) jälkeläiset tämän
selästä, ja sen jälkeen Hän otti heiltä valan." Sitten hän
resitoi yllä olevan Koraanin jakeen (Al-A'raf 173). Koska Allah
kysyy jakeessa "Alastu bi rabbikum?" , kutsutaan tätä
tapahtumaa nimellä yawmul alastu. (joskus myös yawm ud-Dharr –
dharr, pieni partikkeli, sillä Allah otti Adamin AS jälkeläiset
esiin hyvin pienessä muodossa) .
Kaikkien
ikinä luotujen ihmisten sielut vastasivat tällöin: "Balaa",
- totisesti olet Herramme. Tämän balaan kaiku on kudottu sieluumme.
Profeetta SAAS sanoi ; jokainen lapsi syntyy fitran tilassa. Fitralla
tarkoitetaan valmiutta uskoa Allahiin, valmiutta noudattaa sielun
kerran vannomaa valaa. Jokaisella lapsella on siis syntyessään
luontainen kaipuu Allahin Läheisyyteen - lapsen vanhemmat ja
ympäristö muokkaavat sitten tätä fitraa joko korrupoituvalla tai
sitä kohottavalla ja ylläpitävällä tavalla.
.
Allah
sanoo ( Surah Qaf, 50:16)
وَلَقَدْ
خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ وَنَعْلَمُ
مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ ۖ وَنَحْنُ
أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ
|
|
Totisesti Me olemme luonut ihmisen ja tiedämme, mitä hänen sielunsa hänelle kuiskaa, ja olemme lähempänä häntä kuin hänen oma elinsuonensa.
Allah
on siis jo meitä lähellä – kuinka helpoksi tämä lähentyminen
on meille tehtykään! Jos Maailmojen Herra on asettanut itsensä
näin lähelle meitä, kuinka voi olla, ettemme me halua tulla
Hänelle läheisiksi?
Ramadan
on meidän tilaisuutemme saada uutta pontta tälle matkallemme kohti
läheisyytta. Ramadanina Allah antaa meille tavallistakin enemmän
mahdollisuuksia löytää Hänen Rakkautensa ja Armonsa (esim.
Laylatul Qadr, paaston rikkomisen aika, shaytaanien kahlitseminen
jne. )
Ja kyse on nimenomaan matkasta- kaikki sielut palaavat Allahin luo joka tapauksessa. Matkaa tietoisesti, rakkaudella ja nöyryydellä taittava saapuu kuitenkin päämääräänsä iloiten, kun taas vastahakoisesti matkaavat raahataan Allahin eteen ja he huomaavat vasta tällöin matkanneensa ylipäätään.
Matka
kohti qurbia kuitenkin vaikeutuu mitä enemmän aikaa kuluu, ts. Mitä
lähemmäs Tuomion päivää tulemme- maailman aika on muuttunut
niin, etteivät ihmiset juurikaan saa eettisiä vaikutteita
yhteiskunnalta. Eettiset vaikutteet, yhteiskunnalliset vaatimukset
esim. Jalouteen, kunnioitukseen, ja uhrautuvaisuuteen, ovat
korvautuneet kuluttajavaikutteilla. Moderni yhteiskunta opettaa, että
meidän tulee kyllä elää kaikkien kanssa rauhassa- mutta samalla
se myös vaatii kaikkia sopeutumaan sen itse asettamiin arvoihin.
Tästä johtaa, että kulutusyhteiskunnassa elävät muslimit käsittävät usein henkisyyden väärin:
a)Kuvittelemme,
että Islam ei salli henkisyyttä lainkaan tai
b)
Kuvittelemme, että mikä tahansa meistä hyvältä tuntuva asia
on henkistä
Islamilainen henkisyys on kuitenkin todella selkeästi määritelty: Abu Hurairah RA kertoi Profeetan SAAS sanoneen: "Allah, Kaikkivoipa on sanonut: " Se joka osoittaa vihollisuutta Minulle Läheistä palvelijaa (wali) kohtaan, totisesti häntä vastaan julistan Minä sodan. Mikään ei tee palvelijaani Minulle rakkaammaksi kuin se, minkä Minä olen hänelle pakolliseksi määrännyt. Ja hän lähenee Minuun edelleen tekemällä vapaaehtoisia palvonnan tekoja (nawafil), kunnes Mina Rakastan häntä. Ja kun Rakastan häntä, Olen Minä hänen korvansa, joilla hän kuulee, hänen silmänsä, joilla hän näkee, hänen kätensä, joilla hän pitää kiinni ja hänen jalkansa, joilla hän astuu. Ja jos hän pyytää Minulta jotain, annan Minä totisesti sen hänelle, ja jos hän pyytää suojelustani, totisesti Minä suojelen häntä. (Al-Bukhari, Imam Nawawi, 40 Hadithia, Hadith no.38) "
Tämä
on siis se tapa, jolla saavutamme läheisyyden Allahiin - tekemällä
ensin kaiken sen, mikä on pakollista (tämä myös edellyttää
luonnollisesti pitäytymistä kaikesta siitä, mikä on kiellettyä
sekä myös makrooh- epämieluista Allahille), sekä tekemällä
vapaaehtoisia (sunna) tekoja – kun Allah viittaa näkemiseen,
kuulemiseen jne. merkitsee se, ettei ihminen, jota Allah rakastaa,
enää katso, kuuntele jne. Mitään, mikä on Allahille
vastenmielistä. Ts. Synnistä tulee ihmiselle vastenmielistä.
Muslimit
uskovat taivaallisen totuuden muuttumattomuuteen. Mikään
yhteiskunnallinen muutos ei ole syy hylätä totuutta. Allah rakastaa
totuutta ja vihaa valhetta- emme koskaan voi siis omaksua kaikkia
maallisia ideoita, sillä ne sisältävät niin paljon baatil –
valhetta.
Me
emme käsitä asiaa niin, että Allah rakastaisi kaikkia. Allah on
kyllä armollinen kaikkia kohtaan, tämän vuoksi myös ne ,jotka
eivät usko, saavat osansa maailman siunauksista. Mutta mahabba,
rakkaus kohdistuu vain uskoviin. Tämä ei ole julmaa tai epäreilua
- haqq ja baatil (totuus ja valhe) eivät vain yksinkertaisesti voi
yhdistyä.
Me emme voi hylätä totuutta vaikka elämmekin tässä yhteiskunnassa- tämän maailman ainoa tarkoitus on matkata takaisin qurbiin, jannaan ja kohtaamiseen Allahin kanssa. Ihmisen arvon ja jalouden lähde ei ole hänen ihmisyytensä, kuten jotkut modernistit haluavat ajatella – vaan se ruh (sielu) jonka Allah on häneen asettanut. Kun enkelit kumarsivat Adamia, he eivät kumartaneet hänen ruumistaan vaan hänen ruh:iaan – hänen jaloutensa lähdettä, sitä osaa, joka aina pyrkii Allahin luo.
Me emme voi hylätä totuutta vaikka elämmekin tässä yhteiskunnassa- tämän maailman ainoa tarkoitus on matkata takaisin qurbiin, jannaan ja kohtaamiseen Allahin kanssa. Ihmisen arvon ja jalouden lähde ei ole hänen ihmisyytensä, kuten jotkut modernistit haluavat ajatella – vaan se ruh (sielu) jonka Allah on häneen asettanut. Kun enkelit kumarsivat Adamia, he eivät kumartaneet hänen ruumistaan vaan hänen ruh:iaan – hänen jaloutensa lähdettä, sitä osaa, joka aina pyrkii Allahin luo.
Meidän
on mietittävä, mikä sydämemme sisältö on - onko
harjoittamisemme pelkkää automaattista suorittamista? Vaikka
tekisimme ulkoisesti tiettyjä tekoja, eivät ne välttämättä
kasvata meitä uskossa. Sunna on itseasiassa pelkkää ulkoista
harjoittamista vastaan - nykyään Islamia ei juurikaan opeteta
kuitenkaan näin. Kuvittelemme sunnan olevan vain ulkoisiin asioihin
liittyvää - kuinka rukoilemme, syömme, pukeudumme jne., Mutta
sunna on paljon, paljon laajempi käsite. Jos kaunistamme itsemme
puhdistamalla sydäntämme (ts. Omaksumalla sunnan sisäiset
vaatimukset kuten nöyryyden, kohteliaisuuden, hyväntekeväisyyden
jne.) , käy ulkoisen sunnan harjoittaminen paljon helpommaksi sekä
mielekkäämmäksi. Jos vain ulkoiset asiat olisivat oleellisia,
olisi Allah voinut antaa ne meille pelkkänä tilastona
Koraanin kauneuden sijaan. Voimme toki uhkailla ja pelotella ihmisia
vaikkapa kasvattamaan parran, mutta hän kasvattaa tällöin vain
parran- ei sunnaa. Muistakaamme, mitä Khadija RA sanoi, kun
profeetta SAAS haki hänelta kovasti peloissaan lohtua ensimmäisen
ilmestyksen jälkeen: " Totisesti Allah ei koskaan asettaisi
sinua häpeään. Sinä pidät yllä perhesuhteitasi, autat köyhiä
ja puutteen alaisia, olet antelias isäntä vieraillesi ja autat
niitä, jotka tarvitsevat apua,"
Hän ei sanonut "totisesti Allah ei häpäise sinua, koska
sinulla on parta. " Subhaanallaah – tahdomme olla taqwan
kansaa, emme ainoastaan hijaabin ja khimarin.
Haluamme että Allah rakastaa meitä, eikä vaan tekojamme.
Haluamme että Allah rakastaa meitä, eikä vaan tekojamme.
Jos siis paastoamme sillä aikomuksella että toivomme Allahin muuttavan meidät paremmiksi ihmisiksi, jotka olisivat tietoisia Allahista, (la allakum tattaquun- tämä on se syy miksi paasto on meille ylipäänsä määrätty) niin voimme saavuttaa todella korkean tason Allahin läheisyydessä.
Comments
Post a Comment