Ramadaniin valmistautuminen



Ramadanin siunauksellisuutta ja tärkeyttä ei voi korostaa liikaa. Profeetta SAAS kertoi meille tämän kuukauden siunauksellisuudesta mm. seuraavaa:

Hadith: Salmaan (RA) kertoi, “viimeisenä Sha-baan kuukauden päivänä Profeetta (sallallaahu aleihi wa sallam) puhutteli meitä, ja sanoi, “Oi ihmiset, on alkamassa mahtava kuukausi, siunattu kuukausi, joka sisältää yhden yön, jonka siunaukset ovat tuhatta kuukautta suuremmat. Se on kuukausi, jona Allah on määrännyt paastoamisen pakolliseksi päivisin. Ja on tehnyt sunnaksi Taraweeh-rukouksen yöllä. Se, joka tekee yhdenkin hyveellisen teon, päästäkseen lähemmäksi Allahia, saa siitä saman palkkion, kuin se, joka tekee pakollisen (fardh) teon minä tahansa muuna aikana. Ja kuka tahansa tekee pakollisen teon, saa siitä 70:n, muuna aikana suoritetun, pakollisen teon palkkion. Totisesti tämä on kärsivällisyyden kuukausi, ja todellisen kärsivällisyyden palkkio on Jannah (paratiisi.) Tämä on myötäelämisen kuukausi. Se on kuukausi, jona todellisen uskovaisen rizq (ansio) kasvaa. Se, joka antaa ruokaa henkilölle joka on paastonnut, jotta tämä voi auringon laskun aikaan rikkoa paastonsa, saa anteeksi syntinsä ja hänet vapautetaan Helvetin tulesta, tällainen ruuan antaja saa saman palkkion kuin paastonnut, ilman että paastonneen palkkio vähenee lainkaan.

Silloin me sanoimme; “Oi Allahin Lähettiläs (sallallahu aleihi wa sallam), me emme kaikki omaa tarvittavia varoja, joista voisimme ruokkia paastoavia.” Siihen Profeetta (sallallahu aleihi wa sallam) vastasi: “ Allah antaa saman palkkion sille, joka antaa paastoavalle edes taatelin, tai kulauksen vettä tai maitoa- jotta tämä voi rikkoa paastonsa.”

Tämä on kuukausi, jonka alku tuo Allahin Armon, jonka keskellä saamme Hänen Anteeksiantonsa ja jonka loppu tuo vapautuksen Helvetin tulesta.”

Se, joka vähentää palvelijoidensa taakkaa tänä kuukautena saa Allahin anteeksi annon ja vapautuksen Helvetin tulesta.”

Ja tässä kuussa teidän tulisi harjoittaa neljää asiaa suurissa määrin, kaksi niistä tulevat miellyttämään Herranne ja kahta niistä ilman te ette voi selvitä. Herraanne teidän tulisi miellyttää todistamalla jatkuvasti, ettei ole muuta jumalaa kuin Allah (t.s lausua Kalimah Tayyibah; Laa ilaaha illallaah), ja tekemällä Istighfaaria (pyytämällä anteeksiantoa Allahilta sanomalla astaghfirullaah).”Te ette taas voi selvitä, ellette pyydä Allahilta pääsyä Paratiisiin, ja pyydä Häneltä suojelusta Helvettiä vastaan.”

Ja se, joka antaa paastonneelle vettä juotavaksi, hänen Allah antaa juoda Minun lähteestäni, josta juotuaan tuo henkilö ei tule tuntemaan janoa enää koskaan, kunnes hän pääsee Paratiisiin.”


Meidän on valmistauduttava Ramadaniin, kuten valmistaudumme muihinkin elämämme suurtapahtumiin.
Ensinäkin meidän on jo nyt tehtävä vahva aikomus (niya) Ramadania varten - että aiomme paastota, lukea Koraania, rukoilla ja tulla paremmiksi ihmisiksi.
 Ennen Ramadania meidän on pohdittava omaa luonnettamme- suurin siunaus, jonka Allah antaa palvelijalleen on tietoisuus tämän omista heikkouksista sekä vioista - muutenhan emme voisi koskaan työstää näitä ominaisuuksia, emmekä kehittyä. Ramadan on paras aika korjata luonnetta, sillä paastotessa ihmisen elämästä puuttuvat kolme suurinta häiriötä: ruoka, uni sekä liiallinen puhe.

On surullista, etteivät monet meistä "saa kiinni" Ramadanista, ennen sen toista viikkoa. Valmistautuminen auttaa meitä käyttämään Ramadanin kokonaisuudessaan hyödyllisesti.

Valmistautuminen


Fyysinen valmistautuminen: paasto joka viikon maanantaisin ja torstaisin, sekä jokaisen kuun 13,14 ja 15:s päivä harjoittaa elimistöä, ja ennalta ehkäisee elimistön shokkia Ramadanin alkaessa.Tämä auttaa myös poistamaan toksiineja elimistöstä.

Käytännön valmistautuminen:
  • pyydä vuosilomasi töistä Ramadanin aikaan - jos emme voi pitää koko kuukautta lomaa, tulisi meidän koittaa pitää edes viimeiset 10 päivää. Meidän tulee ymmärtää, että mikäli Allah antaa meidän saavuttaa tämän siunatun kuukauden, tekee Hän sen syystä. Meidän tulee siis hoitaa työkuviomme, mikäli mahdollista niin, että voisimme käyttää Ramadanin hyödyksi mahdollisimman monipuolisesti, eikä meidän tarvitsisi tuhlata aikaa työasioita miettien.
  • Hoida pois alta kaikki pakolliset hoidettavat paperiasiat jne. etteivät ne häiritse Ramadanin aikana.
  • Tee Eid- lahja, ja - vaateostokset nyt. Meidän on mietittävä, mikä tärkeysjärjestyksemme elämässa on, mikäli käytämme Ramadanin viimeiset 10 päivää ostoksien tekemiseen. Jopa sellaiset ruokaostokset, jotka on mahdollista hoitaa etukäteen olisi hyvä hoitaa nyt.
  • Tee itsellesi aikataulu, johon merkitset päivittäiset palvonnantekosi (amal) ja niiden ajankohdat. Apuna tässä voi toimia esim. Rukouskalenteri – merkitse siihen, kuinka paljon Koraania, dhikriä jne. Teet jokaisen rukouksen jälkeen.


Henkinen valmistauminen: Tärkeinta on tehdä oikea, vakaa aikomus- voit jopa tehdä aikomuksen tehdä sama aikomus, jonka profeetta SAAS ja hänen seuralaisensa tekivät paastotessaan. Aikomuksenamme tulisi olla ennen kaikkea saada Ramadanista irti kaikki mahdollinen hyöty niin, että Allah rakastaisi meitä ja me Häntä enemmän kuin mitään muuta- että Hän olisi tyytyväinen meihin ja hyväksyisi paastomme. Muslimit eivät paastoa ainoastaan kyetäkseen eläytymään köyhien asemaan (sekä rikkaiden, että köyhien on yhtälailla paastottava) Oleellisinta on sisäisen tilan muutos. 

Lopuksi : 

Allahin sunna on koetalla meitä niillä asioilla, joita rakastamme.
Meidän on pohdittava, mikä on Ramadanin paaston tarkoitus. Allah kertoo Koraanissa määränneensä paaston, jotta voisimme oppia taqwaa (tietoisuutta Allahista, Allahin pelkoa)-  jotta meistä tulisi niitä, jotka elävät elämänsä tiedostaen Allahin olevan tietoinen meistä koko ajan. Taqwan tilan saavuttaminen ei tapahdu hetkessä, tämän vuoksi Ramadan kestää viikon sijasta 30 päivää.
Taqwa on se väline, joka muuttaa älyllisen tietomme sydämen tilaksi. Tieto itsessään ei riitä tekemään meistä parempia ihmisiä – ilman taqwaa se voi muuttua jopa vahingolliseksi. Monet meistä käyttäytyvät kunnon muslimin tavoin ollessamme toisten ihmisten seurassa  -mikäli ihmisen taqwassa on puutteita, hän kuitenkin saattaa yksin, tai vaan lähimpien perheenjäsentensä läsnä ollessa, käyttäytyä täysin eritavalla. Taqwa ei ole vaate, jonka puemme yllemme lähtiessämme kotoa, vaan sydämessä koko ajan vallitseva tila, jonka ansioista korjaamme itseämme silloinkin, kun olemme yksin - muistammehan, ettemme koskaan todellisuudessa ole yksin, sillä Allah on sanonut "fa inni qariib" - " totisesti, olen lähellä." 

Meidän tulee muistaa, että Ramadanin hyväksymisen edellytyksenä on 5 päivittäisen rukouksen suorittaminen - Allah tulee Tuomionpäivänä kysymään rukouksestamme ensin. Mikäli rukouksemme ei ole hyväksyttävä, ei Hän edes katso muita tekojamme: jos emme rukoile meidän on aloitettava nyt, muuten paastomme on turhaa- jos olemme laiskoja rukouksemme suhteen, ja rukoilemme esim. usein myöhässä on meidän keskityttävä rukouksen ajoittamiseen. Jos taas rukoilemme säännölisesti ajallan, tulee meidän pyrkiä syvemmän keskittyneisyyden (khushoo) tilaan.

On suositeltua lukea koko Koraani Ramadanin aikana. Meillä tulisi myös  Ramadanin ulkopuolella olla joku tietty määrä Koraania, jonka luemme päivittäin. Profeetan SAAS tapana ei ollut aloittaa hyviä tekoja, tai palvonnan tekoja Ramadanin aikana, vaan lisätä niitä, joita hän jo teki. Me taas unohdamme Koraanin 11:nä kuukautena vuodesta ja kuvittelemme sitten lukevamme sen Ramadanina. Tämä on kuitenkin, paitsi hyvin hankalaa ja työlästä, myös sunnan vastaista. Profeetta SAAS sanoi, että rakkaimpia Allahille ovat säännölliset palvonnan teot. Mikäli emme osaa lukea arabiaa, tulee meidän lukea käännöstä, ja tehdä aikomus opetella Koraanin arabiaa mahdollisimman pian. Mikäli osaamme lukea arabiaa, muttemme ymmärrä sitä, on henkisesti oleellista lukea arabian kielisen Koraanin ohella myos käännöstä - meidän ei kuitenkaan tule koskaan ajatella, ettemme viitsi resitoida Koraanin arabiankielistä tekstiä, tai opetella sitä, koska emme sitä ymmärrä - jokainen Koraanin kirjain on itsessään siunattu ja ansaitsee palkkion. Mikäli emme halua lukea Herramme sanoja sillä tavalla kun Hän niitä on toivonut meidän lukevan, on Jumalsuhteessamme ongelma.
Jotkut oppineet suosittelevat luettavaksi Ramadanin aikana myös seeraa- profeetan SAAS elämänkertaa.
Meidän on otettava selvää myös paastoamisen lakiopillisista (fiqh) kysymyksistä ennen Ramadania. Minkä mukaan aloitamme ja rikomme paaston? Paastoammeko lähiyhteisön vai globaalin yhteisön mukaan? Mikä rikkoo paaston? Onko esim. pitkäaikaissairaan, raskaana olevan, imettävän tai matkustavan paastottava? Jos et noudata yhtä tiettyä koulukuntaa (madhab), kysy asiaa luotettavalta oppineelta, ei esim. Googlelta.

Niiden meistä, jotka olemme äitejä on muistettava, että lapsemme ovat ensisijainen palvontamme väline. Oppineet ovat sanoneet, että äiti ja vaimo, joka huolehtii perheestään, saa enemmän palkkiota, kuin taraween rukoilija. Meidän ei siis tule masentua, mikäli lastemme vuoksi pitkät rukoukset ja Koraanin luku on vaikeaa (tämä ei myöskään tarkoita, että meidän ei tule yrittää tehdä näitä tekoja - lapsemme eivät ole tekosyy saamattomuudelle tai laiskuudelle niiden asioiden suhteen jotka ovat pakollisia. Emme voi esim. sanoa, että "en voi paastota koska minulla on lapsia" tai "en ehdi opetella Ramadanin fiqhiä koska minulla on lapsia" jne.).

Mikäli emme pysty paastoamaan lääketieteellisestä syystä ( syyn on oltava lääkärin, ja mikäli mahdollista muslimilääkärin toteama), ei meidän tule kuvitella, että koko Ramadan on menetetty, emmekä voi hyötyä siitä. Ramadanissa ei ole kyse ainoastaan syömättömyydestä ja juomattomuudesta – Allah on siunannut tämän kuukauden niin monella tapaa, että vaikkemme pystyisikään paastoamaan fyysisesti, voimme silti pyrkiä lähemmäksi Allahia tekemällä muita tekoja. 





(Perustuen Ustadha U. Jungin puheeseen Lontoossa 2013 -lisäykset/huomautukset kääntäjältä) 

Comments

Popular Posts